Gå til innhold

Oppvekstforhold på Nesøya?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 hours ago, LinnGunn said:

Har det kommet mange innflyttere siste 15 år? Utbroder gjerne, kjenner egentlig ikke til noe av historikken eller miljøet der. Vet bare det er pent der, haha. Og sikkert pittelitt annerledes folk enn på Løkka:P 

Jepp- de har bygd Nesøya ut så mye nå at det tar 1/2 time eller mer for å komme deg av øya hver morgen for å rekke jobben.  

Anonymkode: 562b5...c32

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken prisklasse er det snakk om, ts?

Mitt inntrykk er at Nesøya er veldig delt. Det fins områder med tomanns og rekkehus til overkommelige priser. Der vil jeg tro at folk er mer normale. Men så fins det områder på øya, hvor prisklassen ligger på 15+  Da er det nok litt snobbete. 

Vi er også på leting etter bolig der. Vi har vært og sett på hus fra 8mill og 15mill PG det er stor forskjell på nabolaget. 

Etter visning, går vi gjerne rundt i området og merker stor forskjell på naboene utifra prisklassen. 

Anonymkode: 6259a...bec

• Liker 2
Skrevet

Kjenner bare noen få fra Nesøya, men der har det gått i både au pair og seilbåt. Slitsomt å høre om til stadighet...😊 Virker som at slike ting er viktig å presisere. Men nå er jeg fra tjukkeste Hedmarken da, og lar meg ikke imponere av den slags 😊

Anonymkode: 12aae...c43

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sammen med en fyr fra Nesøya en gang. Faren var direktør og de hadde masse penger. Han og kompisene hadde en veldig ovenpå holdning innenfor kvinner, utlendinger og de fleste andre som hadde mindre penger enn dem (resten av verden), og dessverre så farget det mitt syn på folk fra Nesøya.

Selv ville jeg ikke latt mine barn vokse opp "I skyggen" av kaksefolka der når det finnes så mange andre fine steder å velge, men det er altså bare min personlige mening og oppfatning av dette stedet. 

Lykke til med boligjakten! 

Anonymkode: 45715...599

Akkurat det tenker jeg også.

Kjenner flere hyggelige, streite folk fra Nesøya, men de tar det liksom for gitt at man har egen strandlinje og står på vannski med båten sin i helgene. Å risikere at mine barn faller utenfor eller føler seg som de eneste som ikke har gartner, ville jeg personlig ikke giddet å ta sjansen på med mindre jeg visste det var stor variasjon i nabolaget akkurat der jeg hadde tenkt å flytte (eventuelt at vi hadde råd til strandlinje og Lexus selv, men det skjer ikke).

Har en god venn der faren, som jobbet i Sporveien, solgte et stort hus på Ryen for å trøkke familien inn i en leilighet på Midtstuen, for å stige i gradene. Sønnen hans var den eneste i klassen som ikke hadde mye penger og egen hytte på Hafjell, og det var og ble kjipt gjennom hele oppveksten.

Dette er selvfølgelig worst case. Det finnes helt sikkert massevis av usnobbete folk på Nesøya, og alle har ikke butler :ler: 

Men når feks Fornebu ligner så mye og går for å være langt mer sammensatt, ville jeg nok personlig kikket i den retning. Lykke til uansett!

Anonymkode: 09210...362

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i Asker, og var i utgangspunktet skeptisk til å flytte hit pga. snobberi, men jeg syns hvertfall Asker er mye verre enn sitt rykte. Men, akkurat Nesøya ville jeg ikke bodd. Jeg bor i nærheten, og ser at Nesøya skiller seg ut fra en del annet i Asker. Jeg har hørt fra bekjente at det er et krevende oppvekstmiljø, fordi det er så stort fokus på materielle ting. Nå merker jeg forskjell fra der jeg bor og Oslo øst, der vi bodde før, men det er likevel noe helt annet. De aller fleste foreldre til barna i barnehagen har nok høyere utdannelse og tjener greit, men hører ikke om direktører, seilbåter og hytte på Hankø, akkurat.

Anonymkode: cd3fd...e75

• Liker 2
Skrevet

*mye bedre enn sitt rykte, skulle det stå.

Anonymkode: cd3fd...e75

Skrevet

Har hørt mye negativt om Snarøya og Nesøya ja, selv om det er veldig pent der ute. Hadde ikke ønsket å sette mine barn i en situasjon hvor de ikke hadde samme "levestandard" som alle andre i klassen og måtte føle på det. Kjenner flere fra området og det går mye i au pairer, feriehus i Marbella, hjemmeværende mødre og fedre som er arbeidsnarkomaner. Jentene har flink pike-syndrom og guttene har en dårlig holdning ovenfor jenter. Gjelder de jeg kjenner til da og jeg regner med det finnes OK mennesker der ute også. Men uansett, ikke et sted jeg ville bodd med mindre jeg skulle leke nyrik. 

Anonymkode: 11f6b...883

• Liker 1
Skrevet

Asker er ikke snobbete, Bærum kan være det. Jeg/vi valgte bevisst bort Nesøya da vi skulle flytte fra Oslo. Det bor litt for mange folk med litt for mye penger på Nesøya, og boområdene bærer preg av det. Jeg bor selv i Bærum i et etablert villaområde på Haslum, og her er det lite snobberi. Men bomiljøet er temmelig blendahvitt og homogent, da, i all hovedsak ressurssterke mennesker med høy utdanning og bra jobber. Litt kjedelig kanskje, men svært godt å vokse opp i.

Anonymkode: 6b54d...29a

Skrevet

De jeg kjenner som bor på "øyene" bortsett fra Nesodden- har høy snobbefaktor.

Bor du på Grunerløkka blir forskjellen enorm utfra mitt inntrykk.

Det som er lurt er å kikke på den oversikten Finn har på gradering av skoler/naboskap.

Den pleier matche ganske greit med mitt inntrykk av plasser. De utprega snobbete plassene(og utprega ressurssvake) scorer ofte bare "bra" på naboskap, mens mange andre mindre snobbete/veldig ressurssvake scorer veldig bra/på snittet.

De jeg kjenner som bor på Haslum/Asker er høyt utdanna men ikke snobbete, mens de som kommer fra/bor i disse øyområdene(utenom Nesodden som sagt) er åpenbart ganske mye mer fasade.

Jeg hadde aldri flyttet akkurat dit, men heller valgt mer vanlige strøk. Eventuelt Nesodden om jeg jobbet nærme båtstoppet og ville ha sjønær beliggenhet. Der er kulturfaktoren ganske høy, mye vanlige folk også- men definitivt endel kulturinteresserte(og høyt utdanna). 

Skrevet

Jeg og samboer bodde på Nesøya i tre år, før vi i fjor flyttet til Lier i stedet. Takk og lov for det.

Vi trodde vel som deg at en del av ryktene ikke lenger kunne være hold i, at det var ufortjent. Men tro meg - det er det ikke. Foreldremøter i barnehage og skole var preget av hvem som skulle låne hvem sin seilbåt ved neste treff, og opplevde i all seriøsitet en lengre diskusjon rundt "problemet" med at au pairer ikke gjorde alt de ønsket, som å ta i litt ekstra, passe barn alene flere helger på rad osv. Var bare ikke et sunt miljø. Og jo, det finnes de som ikke er styrtrike der, "vanlige" folk. Men de veide på ingen måte opp for alle de kaksete og bedrevitende rikingene der ute. For tro meg, to seilbåtkarer tar opp langt mer plass i et rom enn tretti fotballkarer, for å si det på den måten. De liker å bli sett og hørt og det materielle står høyt hos både foreldre og barn.

Nok var nok for vår del. Vil ikke ha barna mine i et sånt miljø og aldri anbefalt det til andre heller. Se til Fornuebu eller lenger øst/vest enn akkurat den øya der. Utrolig pent der, ja. Veies imidlertid ikke opp.

• Liker 2
Skrevet

Som brukeren over her, vi flyttet også. Vi er vanlige folk med "normalt" god råd. Opplevde at forskjellene var ekstreme. Ja, du har noen vanlige folk, men det er også mange med veldig veldig god råd. Og de tar veldig plass. 

Vi kunne ikke gi våre barn det samme som de. Vi har samlet inntekt på 1,8 i året. Synes det var unødvendig at våre barn, og vi, alltid skulle føle oss underlegne. Si hva du vil, men like barn leker best. Jeg tror faktisk du må ha bodd der og kjent det på kroppen for fullt ut forstå. Og barnehagealder er ikke nødvendigvis så ille, det er når man begynner på skolen det virkelig blir synlig.

Anonymkode: 58cd8...39a

• Liker 2
Skrevet

Dårlig tid så jeg rekker ikke utbrodere, men Nesøya er kjempefint:) mange rike mennesker, men mange «normale» også. Like hyggelige folk der som alle andre steder. Min erfaring som tidligere innflytter er at fordommene mot folk fra Asker og Bærum er sterkt overdrevet.

Anonymkode: 7491a...51e

• Liker 4
Gjest Dragoneyes
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som brukeren over her, vi flyttet også. Vi er vanlige folk med "normalt" god råd. Opplevde at forskjellene var ekstreme. Ja, du har noen vanlige folk, men det er også mange med veldig veldig god råd. Og de tar veldig plass. 

Vi kunne ikke gi våre barn det samme som de. Vi har samlet inntekt på 1,8 i året. Synes det var unødvendig at våre barn, og vi, alltid skulle føle oss underlegne. Si hva du vil, men like barn leker best. Jeg tror faktisk du må ha bodd der og kjent det på kroppen for fullt ut forstå. Og barnehagealder er ikke nødvendigvis så ille, det er når man begynner på skolen det virkelig blir synlig.

Måtte faktisk melde meg inn på KG for å kommentere dette. Normalt god råd når man tjener 1,8 mill i året? Shitpommfritt, det er det jeg ser på som ekstremt god inntekt, da hadde jeg virkelig følt meg rik! 

Skrevet
23 timer siden, msg skrev:

Noen steder i oslo er jo også kjent for å være ekstra sossete, eksempelvis Nordstrand. Det finnes jo så klart mange som ikke er sosser som er vokst opp rundt snarøya (Bærum/asker). jeg studerer i bergen og har blitt kjent med en del gutter og disse er fra områdene asker og bærum (noen er vokst opp på snarøya) og jeg føler velidg at de er "typiske" asker og bærumsgutter. Veldig opptatt å være kule, og det som står i hodet på dem er damer, fest og trening. 

Nordstrand er jo nær østkant-Lambertseter..? 😳🧐

Nesøya er rikt og flott, og Wenche Myhre bor i enormt palass der. 

Ellers er Vinderen, Borgen, Bygdøy og bydel Frogner ressurssterk/pengestrøkene i Oslo. 

Anonymkode: 63dc2...a8d

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med den inntektrn behøver dere ikke å føle dere underlegne. 

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du konkrete eksempler på hva dine barn ikke fikk, som gjorde at dere følte dere underlegne? 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Michaela skrev:

Jeg og samboer bodde på Nesøya i tre år, før vi i fjor flyttet til Lier i stedet. Takk og lov for det.

Vi trodde vel som deg at en del av ryktene ikke lenger kunne være hold i, at det var ufortjent. Men tro meg - det er det ikke. Foreldremøter i barnehage og skole var preget av hvem som skulle låne hvem sin seilbåt ved neste treff, og opplevde i all seriøsitet en lengre diskusjon rundt "problemet" med at au pairer ikke gjorde alt de ønsket, som å ta i litt ekstra, passe barn alene flere helger på rad osv. Var bare ikke et sunt miljø. Og jo, det finnes de som ikke er styrtrike der, "vanlige" folk. Men de veide på ingen måte opp for alle de kaksete og bedrevitende rikingene der ute. For tro meg, to seilbåtkarer tar opp langt mer plass i et rom enn tretti fotballkarer, for å si det på den måten. De liker å bli sett og hørt og det materielle står høyt hos både foreldre og barn.

Nok var nok for vår del. Vil ikke ha barna mine i et sånt miljø og aldri anbefalt det til andre heller. Se til Fornuebu eller lenger øst/vest enn akkurat den øya der. Utrolig pent der, ja. Veies imidlertid ikke opp.

Dere flyttet til rørleggernes mekka Lier? 😦

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Michaela skrev:

Hvis de måtte låne seilbåter så var de vel ikke så veldig rike? 

Skrevet

Tusen takk for alle svarene, selv om det kanskje ikke var heelt hva jeg håpet å høre :P Bedre å høre de enn å oppleve det, hvis det stemmer. Skal definitivt titte mer mot Nesodden og Fornebu etter å ha lest litt her. Sossebarn er det siste vi ønsker oss iallfall, haha. Vokst opp med mye dugnadsånd og kommer fra en SV-familie, så ser jo at jeg kan ryke i noen diskusjoner der utpå. Kan være det blir nærhet til skog over hav, tror i det minste det kan gi litt et litt annet nabomiljø. Vanskelig det her altså.. Kom gjerne til flere tips om plasser for en liten tobarnsfamilie å bo nært natur:)

Skrevet
1 minutt siden, LinnGunn skrev:

Tusen takk for alle svarene, selv om det kanskje ikke var heelt hva jeg håpet å høre :P Bedre å høre de enn å oppleve det, hvis det stemmer. Skal definitivt titte mer mot Nesodden og Fornebu etter å ha lest litt her. Sossebarn er det siste vi ønsker oss iallfall, haha. Vokst opp med mye dugnadsånd og kommer fra en SV-familie, så ser jo at jeg kan ryke i noen diskusjoner der utpå. Kan være det blir nærhet til skog over hav, tror i det minste det kan gi litt et litt annet nabomiljø. Vanskelig det her altså.. Kom gjerne til flere tips om plasser for en liten tobarnsfamilie å bo nært natur:)

Fornebu (Politisk blått) er da ikke for SV-folk...heller ikke Nesodden (Venstre-dominert).

Er du SV’er og vil ha skog så flytt til Holmenkollen, Grunerløkken, Sagene eller Groruddalen.

Der er det skog (kun en kort tur unna) og SV-folk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...