AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #1 Skrevet 28. november 2017 Jeg har bare jobbet noen få år som lærer, ikke som kontaktlærer. Jeg vet at jeg kommer til å bli spurt om det en gang. Og jeg kunne godt tenkt meg det. Men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk. Og skremt og sjokkert. Har en kollega som kunne fortelle at hun er så sliten av jobben at hun sykemelder seg om det blir noe mer. Flere iop-er, halvårsvurderinger, masse dokumenter, mobbesak, samtaler og møter med foreldre, elever med sykdom som må tilrettelegges, elever som skal meldes til ppt/bup.. Og dette er en lærer med over 20 års erfaring! En som er veldig dyktig og som jeg ser opp til. Som nå SLITER! Det er også flere klasser der det er MASSE på en kontaktlærer! Jeg blir helt svimmel av å høre om det. Ikke alle klasser er sånn, heldigvis. Men sjansen er jo der, og det er jo for mye. Har man egentlig noen rettigheter som lærer når det er så mye møter, telefonsamtaler og dokumentering? En kontaktlærer som har for eksempel 4 iop-er, to elever med sykdommer, en elev med store adferdsproblemer, og en mobbesak, har jo LIKE MYE undervisningstid og tid satt av til ordinære arbeidsoppgaver som en kontaktlærer i en klasse med for eksempel bare EN iop og ellers friske og flinke unger. Det sjokkerer meg litt, egentlig. Jeg sa til kollegaen min at jeg syns hn burde kreve redusert undervisningstid og/eller oppgaver i fellestid. Hvis hn ikke får det bør hn sykemelde seg, for hn har det virkelig ikke bra! Ledelsen er forståelsesfulle og hjelpsomme, så ikke noe galt med de, egentlig. Men systemet er ikke tilrettelagt for klasser der det er litt "ekstra". Jeg syns det er helt forferdelig at det skal være sånn. Jeg syns synd på kollegaen min, og hn har ingenting å slå i bordet med, eller? Jeg er også redd for å havne i samme situasjon selv. Da slutter jeg heller, tar en jobb på rema. Anonymkode: 7d6b2...146
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #2 Skrevet 28. november 2017 Utdanner meg til lærer nå, og ble litt satt ut når jeg fant ut hvor mye stress og jobb det egentlig er. Tar fag som jeg virkelig brenner for og som jeg vil trives i å undervise i. Men har hørt så mye negativt nå at jeg vet ikke om det er dette jeg vil lenger. Anonymkode: 77fab...15c
stan Skrevet 29. november 2017 #3 Skrevet 29. november 2017 Kontaktlærer er mye jobb. Det varierer fra skole til skole hvor mye stor del av stillingen det er. Ca 5 til 10 % er vanlig. Altså mellom to og fire timer i uken. For opptil 30 elever. Omlag 8 minutter pr elev. Hvis man har klasser med lite problemmer holder det lenge. Men er det noe så rekker ikke tiden til. Rektor svarer da at man må bare bruke den tiden man har tilgjengelig. Som om det er mulig å jobbe negativ tid. Hvis skolen har en god hjelpetjeneste, så kan mye av arbeidet legges over på dem. Men som kontaktlærer opplever man også å virkelig kunne bety en forskjell i et ungt menneskes liv. Finne løsninger, formidle hjelp og av og til bare være den trygge voksne. 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #4 Skrevet 29. november 2017 3 minutter siden, stan skrev: Kontaktlærer er mye jobb. Det varierer fra skole til skole hvor mye stor del av stillingen det er. Ca 5 til 10 % er vanlig. Altså mellom to og fire timer i uken. For opptil 30 elever. Omlag 8 minutter pr elev. Hvis man har klasser med lite problemmer holder det lenge. Men er det noe så rekker ikke tiden til. Rektor svarer da at man må bare bruke den tiden man har tilgjengelig. Som om det er mulig å jobbe negativ tid. Hvis skolen har en god hjelpetjeneste, så kan mye av arbeidet legges over på dem. Men som kontaktlærer opplever man også å virkelig kunne bety en forskjell i et ungt menneskes liv. Finne løsninger, formidle hjelp og av og til bare være den trygge voksne. Ja, det er nok en del mer generelt, slik er det også forskjeller på det som utenfra ses på som "samme jobb" i andre bransjer. Noen er litt uheldig med forholdene, men får ikke noe tilretteleggelse av ledelsen av den grunn, siden alt skal passe inn i samme firkantede boks. Dermed ender man opp med store forskjeller når det gjelder arbeidsinnsats i arbeidslivet. I mange akademiske/serviceyrker/tekniske yrker jobber en del normale dager, men det er veldig mange som jobber døgnet rundt for å rekke over alt. Store forskjeller på hvilken arbeidsinnsats som må nedlegges er en av de største truslene mot det organiserte arbeidslivet. Anonymkode: 15ce3...56d
stan Skrevet 29. november 2017 #5 Skrevet 29. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er nok en del mer generelt, slik er det også forskjeller på det som utenfra ses på som "samme jobb" i andre bransjer. Noen er litt uheldig med forholdene, men får ikke noe tilretteleggelse av ledelsen av den grunn, siden alt skal passe inn i samme firkantede boks. Dermed ender man opp med store forskjeller når det gjelder arbeidsinnsats i arbeidslivet. I mange akademiske/serviceyrker/tekniske yrker jobber en del normale dager, men det er veldig mange som jobber døgnet rundt for å rekke over alt. Store forskjeller på hvilken arbeidsinnsats som må nedlegges er en av de største truslene mot det organiserte arbeidslivet. Anonymkode: 15ce3...56d Særlig lærere har vært mer fokusert på elevenes beste, og har gått på akkord med arbeidsforhold og vilkår. Dette har gjerne blitt utnyttet av skoleeier. Så er det selvfølgelig stor forskjell på personer. Noen klarer bare ikke å si nei, selv om det går ut over egen helse. Men tilsvarende finner man absolutt andre steder enn i skolen og. Særlig der man jobber med mennesker.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #6 Skrevet 29. november 2017 Det skal finnes en byrdefullressurs, som skolen disponerer fritt. Burdefullressursen varierer mellom skoler, det er 2 klokketimer per elev per år. Hvordan den fordeles skal drøftes mellom plasstillitsvalgt og rektor, og den skal brukes til å gi tid til for- og etterarbeid der det trengs. Å være kontaktlærer i en klasse med mye oppfølging sett i forhold til andre klasser, kan være noe man bør få ekstra tid til. Kanskje det skulle vært drøftes igjen på deres skole? Anonymkode: be7eb...d70
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #7 Skrevet 29. november 2017 Som du sier er det litt bingo. Det trenger ikke være stress i det hele tatt. Jeg hadde mye jobb, og sjefen søkte om byrdeletting for meg (litt redusert undervisning). Den klassen jeg er kontaktlærer for nå er svært lite krevende, det er mest rutinearbeid og noen møter. Jobben er alt for lavt lønnet (1400 kr/mnd- hvis du deler det på 30, som jeg har, er det ikke mange kroner per elev), men det kan være veldig givende. Viktig å passe på at man ikke gir for mye da. Anonymkode: fc242...26d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #8 Skrevet 29. november 2017 Har ei venninne som er kontaktlærer, og hun ble sykemeldt etterhvert. Men - hun hadde belastende reisevei(veldig langt hver eneste dag) og hadde problemklasse samtidig som hun ikke satte grenser selv ved å ha enormt mye samvittighet. Jeg hadde aldri lagt så mye i jobben som hun gjorde. Pluss en ledelse som var ganske dårlig - så her tror jeg mye avhenger av person og sted/ledelse. Anonymkode: b8470...bef 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #9 Skrevet 30. november 2017 14 hours ago, AnonymBruker said: Det skal finnes en byrdefullressurs, som skolen disponerer fritt. Burdefullressursen varierer mellom skoler, det er 2 klokketimer per elev per år. Hvordan den fordeles skal drøftes mellom plasstillitsvalgt og rektor, og den skal brukes til å gi tid til for- og etterarbeid der det trengs. Å være kontaktlærer i en klasse med mye oppfølging sett i forhold til andre klasser, kan være noe man bør få ekstra tid til. Kanskje det skulle vært drøftes igjen på deres skole? Anonymkode: be7eb...d70 Dette har jeg ikke hørt om, og tror ikke min kollega vet om det heller. Jeg sa til hn at hn måtte snakke med ledelsen, men de sa bare at "dette må gjøres". Fins det noe dokumenter på dette med byrdefull ressurs? Det er virkelig en bingo som noen har nevnt ja. I noen klasser er det jo helt krise. Jeg har flere kolleger som bare ikke har orka mer. Ene gikk til ledelsen og sa at om hn måtte fortsette å være kontaktlærer for klassen ett år til, så ville hn heller slutte. En annen kollega jobbet på en annen skole tidligere, men ble sykemeldt og sluttet pga krevende klasse og foreldre. Da hn fikk jobb hos oss ga hn klar beskjed om at å være kontaktlærerjobb ville hn takke nei til. Og dette er mennesker som har jobbet lenger enn meg, som jeg går til for tips og råd. Tøffe, flinke, oppegående mennesker. Når DE blir syke av jobben, så må det jo være skikkelig ille. Jeg vil jo si at jeg tåler en del, og kan være tøff. Men jeg kan være litt nervøs av meg, så til tider skal det ikke mye til før jeg blir sliten. Så jeg er livredd for å havne i en lignende situasjon som kollegaen min også ikke få noe hjelp. "Alle" blir jo syke og slutter, så hvordan skal jeg klare å være noe bedre da? Sitter du der midt i skoleåret og griner, så får du jo ikke noe hjelp. Du må bare slutte eller bli syk. Men ja, skal se på det med byrdefull ressurs. Se om jeg finner noe. Så kan jeg kanskje hjelpe kollegaen min, og ikke være så redd for å bli kontaktlærer kanskje.. Anonymkode: 7d6b2...146
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #10 Skrevet 30. november 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ei venninne som er kontaktlærer, og hun ble sykemeldt etterhvert. Men - hun hadde belastende reisevei(veldig langt hver eneste dag) og hadde problemklasse samtidig som hun ikke satte grenser selv ved å ha enormt mye samvittighet. Jeg hadde aldri lagt så mye i jobben som hun gjorde. Pluss en ledelse som var ganske dårlig - så her tror jeg mye avhenger av person og sted/ledelse. Anonymkode: b8470...bef Uten å overdrive så har alle kontaktlærerne sønnen min har hatt blitt sykmeldt i lengre tid i løpet av perioden. En av dem ble tatt helt ut av klassen, han ble så stressa at det kom så langt som vold mot elever til slutt. Datteren min har også hatt runder med sykmeldinger i sin klasse, og det har gått på utbrenthet. Hvis du kan unngå å være kontaktlærer, unngå det. Anonymkode: fe409...87a
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #11 Skrevet 30. november 2017 Mannen min er lektor og kontaktlærer. Han er en sterk og traust person, som jeg aldri har sett slite noengang. MEN denne jobben, spesielt i år (varierer fra år til år) tærer på ham. Det er så mange som krever mye. Foreldre som ringer og sender tekstmeldinger hjem til ham hverdag (kveld) og helg. Møter med psykologer og rådgivere. Han setter i gang tiltak sammen med rådgiver på skolen, men det er helt klart at noen elever ikke egner seg til skolegang (slik jeg ser det, sett utenfra). Eller at de burde tatt et pauseår og ventet med å gå videregående til de klarer seg noenlunde selv, ikke bryter sammen hver gang de får en lekse eller forlanger fri fra annenhver time pga hobbyen sin, som de ikke klarer seg uten for å ha en mening med livet.... Slik det er nå, blir stødige, sterke lærere brutt ned til utslitte liksom-psykologer som sjonglerer iop-er og gråtende elever og kravstore foreldre og advokater og telefoner til alle døgnets tider, i tillegg til at de skal lage faglige opplegg for at de andre elevene skal kunne lære noe. Det er flere av hans kolleger som er sykemeldte pga dette, eller som har sagt opp og sluttet. En venn av oss som også er lærer, sa opp pga alt dette utenomfaglige og begynte som lærer på Sonans, for folk som tar eksamen som privatist. Han sier det er HELT fantastisk. Han får jobbe med fag, og med elever, men det er ikke noen kontaktlærerfunksjon. Anonymkode: 347f9...99e
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #12 Skrevet 30. november 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg ikke hørt om, og tror ikke min kollega vet om det heller. Jeg sa til hn at hn måtte snakke med ledelsen, men de sa bare at "dette må gjøres". Fins det noe dokumenter på dette med byrdefull ressurs? Det er virkelig en bingo som noen har nevnt ja. I noen klasser er det jo helt krise. Jeg har flere kolleger som bare ikke har orka mer. Ene gikk til ledelsen og sa at om hn måtte fortsette å være kontaktlærer for klassen ett år til, så ville hn heller slutte. En annen kollega jobbet på en annen skole tidligere, men ble sykemeldt og sluttet pga krevende klasse og foreldre. Da hn fikk jobb hos oss ga hn klar beskjed om at å være kontaktlærerjobb ville hn takke nei til. Og dette er mennesker som har jobbet lenger enn meg, som jeg går til for tips og råd. Tøffe, flinke, oppegående mennesker. Når DE blir syke av jobben, så må det jo være skikkelig ille. Jeg vil jo si at jeg tåler en del, og kan være tøff. Men jeg kan være litt nervøs av meg, så til tider skal det ikke mye til før jeg blir sliten. Så jeg er livredd for å havne i en lignende situasjon som kollegaen min også ikke få noe hjelp. "Alle" blir jo syke og slutter, så hvordan skal jeg klare å være noe bedre da? Sitter du der midt i skoleåret og griner, så får du jo ikke noe hjelp. Du må bare slutte eller bli syk. Men ja, skal se på det med byrdefull ressurs. Se om jeg finner noe. Så kan jeg kanskje hjelpe kollegaen min, og ikke være så redd for å bli kontaktlærer kanskje.. Anonymkode: 7d6b2...146 Det ligger i den sentrale arbeidstidsavtalen. For KS: SFS 2213, under 7. Tidsressurser: https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/sfs-2213/ For Oslo: https://www.utdanningsforbundet.no/globalassets/fylkeslag/oslo/verktoykasse/byrdefullressursen.pdf Det er tillitsvalgt som drøfter med rektor. Anonymkode: be7eb...d70
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #13 Skrevet 30. november 2017 Har hørt mange si at en klasse bør ha to kontaktlærere. Noe å stemme frem på jobbene deres? Anonymkode: 54fed...afd
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #14 Skrevet 1. desember 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har hørt mange si at en klasse bør ha to kontaktlærere. Noe å stemme frem på jobbene deres? Anonymkode: 54fed...afd Først og fremst: Jeg er enig med deg, spesielt i store klasser. Nå er det jo også vedtatt at det skal være 16 og 21 (15 og 20 fra 2019) elever per lærer, på hhv 1-4 og 5-10. Men hva betyr egentlig det? Betyr det at én lærer skal ha 16/21 kontaktelever? Eller betyr det at det til enhver tid skal være 1 lærer per 16/21 elev i klasserommet? Må man da lage små klasser (hvor mange skoler har store kapasitetsproblemer i utgangspunktet), eller må man ta sikte på å lage klasser med 32/41 elever for at alle hele tiden skal bli dekket opp med en lærer? Når det er sagt er det å ha mange kontaktlærere en ekstra utgiftspost for skolen. Det kan helt sikkert tas opp i klubbene, og klubbene kan mene at man skal ha for eksempel maks 15 kontaktelever per lærer. Til syvende og sist har rektor styringsrett, og kan bestemme hva rektor mener er best for sin skole. Å skulle ha maks 15 kontaktelever kan også by på en del utfordringer. Hva gjør man i klasser det er 16-17-18 elever? Sannsynligvis vil de 1-2-3 som har en annen kontaktlærer oppleve dårligere oppfølging, fordi kontaktlæreren for de fleste er mest tilstede i klassen. Det er mange hensyn å ta, både ovenfor elever og lærerne deres. Skolen blir detaljstyrt fra øverste hold (nå er det også flertall for én time fysisk aktivitet per dag, uten å endre på det timeantallet elevene skal ha i løpet av et år, og skoledagene skal heller ikke bli lenger....), og det er ikke penger til å følge opp alle elever på den måten de har behov for. Skoleverket opererer ikke alene heller, det er mange utenforstående instanser som skal være med på laget (PPT, BUP, BV osv), og ofte opplever man at de ulike instansene har ulike oppfatninger om hva behovet er. Jeg kunne holdt på i evigheter, som lærer ser jeg kolleger ende opp utmattet fordi de har krevende klasser uten at skolen har økonomi til å sette inn ekstra ressurser. Kommunen er tilbakeholden med vedtak om ekstra ressurser for de som trenger det. Som IA-bedrift har man ikke mulighet til å hente inn eksterne vikarer før etter 16 dager, så da må man spise av det man allerede har. Jeg ser alle sidene, og ser også at regnestykket ikke går opp. Og de som er skadelidende er elevene. Anonymkode: be7eb...d70
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #15 Skrevet 1. desember 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først og fremst: Jeg er enig med deg, spesielt i store klasser. Nå er det jo også vedtatt at det skal være 16 og 21 (15 og 20 fra 2019) elever per lærer, på hhv 1-4 og 5-10. Men hva betyr egentlig det? Betyr det at én lærer skal ha 16/21 kontaktelever? Eller betyr det at det til enhver tid skal være 1 lærer per 16/21 elev i klasserommet? Må man da lage små klasser (hvor mange skoler har store kapasitetsproblemer i utgangspunktet), eller må man ta sikte på å lage klasser med 32/41 elever for at alle hele tiden skal bli dekket opp med en lærer? Når det er sagt er det å ha mange kontaktlærere en ekstra utgiftspost for skolen. Det kan helt sikkert tas opp i klubbene, og klubbene kan mene at man skal ha for eksempel maks 15 kontaktelever per lærer. Til syvende og sist har rektor styringsrett, og kan bestemme hva rektor mener er best for sin skole. Å skulle ha maks 15 kontaktelever kan også by på en del utfordringer. Hva gjør man i klasser det er 16-17-18 elever? Sannsynligvis vil de 1-2-3 som har en annen kontaktlærer oppleve dårligere oppfølging, fordi kontaktlæreren for de fleste er mest tilstede i klassen. Det er mange hensyn å ta, både ovenfor elever og lærerne deres. Skolen blir detaljstyrt fra øverste hold (nå er det også flertall for én time fysisk aktivitet per dag, uten å endre på det timeantallet elevene skal ha i løpet av et år, og skoledagene skal heller ikke bli lenger....), og det er ikke penger til å følge opp alle elever på den måten de har behov for. Skoleverket opererer ikke alene heller, det er mange utenforstående instanser som skal være med på laget (PPT, BUP, BV osv), og ofte opplever man at de ulike instansene har ulike oppfatninger om hva behovet er. Jeg kunne holdt på i evigheter, som lærer ser jeg kolleger ende opp utmattet fordi de har krevende klasser uten at skolen har økonomi til å sette inn ekstra ressurser. Kommunen er tilbakeholden med vedtak om ekstra ressurser for de som trenger det. Som IA-bedrift har man ikke mulighet til å hente inn eksterne vikarer før etter 16 dager, så da må man spise av det man allerede har. Jeg ser alle sidene, og ser også at regnestykket ikke går opp. Og de som er skadelidende er elevene. Anonymkode: be7eb...d70 Har hørt om på et par skoler i mitt område at enkelte klasser har to kontaktlærere. Da må det jo kunne la seg gjøre andre steder også. Men selv kjenner jeg ikke slike system godt nok til å vite hvordan man får det til. Tenk på barnehager hvordan reglene er per barn der, hvorfor er det ikke slik i skole også. Anonymkode: 54fed...afd
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #16 Skrevet 1. desember 2017 Den nye lærernormen vil si at det skal være 2 lærere i klasserommet til enhver tid om antallet elever overstiger 15 og 20. Dvs har en klasse 1-7 16 elever skal det være to lærere. Den sier ingenting om at det må være Kontaktlærere. Jeg mener at for hver iop du har i klassen bør du få noe redusert tid for dette. Evt er det spesialpedagog som må ta den jobben med å skrive dokumentene. Tid til møte med kontaktlærer må ordnes innenfor arbeidstiden. Det burde bli satt av tid til kontakt med foreldre. De kan kun ringe innen visse tider. Er det krise er det noe annet selvfølgelig da. Krevende klasser må få nok ressurser til å ta ut elever når de forstyrrer. Lærere med krevende elever må bli kurset i hvordan de skal håndtere det. Arbeid med mobbing må også frigjøres fra undervisningstid. Med den nye mobbeloven er det mye dokumentasjon og arbeid. Anonymkode: 7d6b2...146
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå