Duckie Skrevet 28. november 2017 #21 Skrevet 28. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker said: Fra et miljøperspektiv er det jo forkastelig det du gjør. Dette er vestlig forbruk på sitt verste. Selv om man har råd kan man finne på andre ting enn å kjøpe ræl og dill som blir kastet etterhvert uansett. Anonymkode: 0ab33...9cc Det er jo nettopp det hun ikke gjør? Hun kjøper ting barna har bruk for fremfor ræl. Jeg tenker at det er fint at man ikke kjøper bare for å kjøpe, men at man kjøper noe barna har glede og bruk for. Kunne du eventuelt ha kjøpt gaver som er felles til begge barna, spill og bøker og slikt? Da blir det ikke like mange gaver dagene i forkant av julaften, men fortsatt brukbare ting. 3
tirben Skrevet 28. november 2017 #22 Skrevet 28. november 2017 Du kjøper gaver til DINE EGNE barn som passer for dem og deg! Søsteren din har ikke noe med hva du kjøper. Mye bedre å kjøpe ordentlige ting som du vet at barna liker. Jeg legger mye heller litt penger i kalenderen for å gi ting de liker og har bruk for. Småting som bare går i stykker er bare tull. Hva julekalenderen vår koster, er det bare vår familie som har noe med. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #23 Skrevet 29. november 2017 Jeg har alltid fått lego, puslespill eller spill fordelt utover de 24 kalenderlukene. Personlig syns jeg det har vært topp, for da har en litt å drive med. Dessuten er det mye morsommere å åpne kalenderen når du virkelig venter på noe, altså flere deler til å bygge med. I tillegg til dette har jeg fått en sånn sjokoladekalender til 10 kr. Mine venninner har alltid hatt dyrere pakkekalendere og sjokoladekalendere, og jeg kan ærlig si at jeg ALDRI har vært sjalu på dem. Jeg ville ikke byttet et legosett mot blyanter og kinderegg. Søsteren din har ingenting med hva du gir barna dine, og jeg ser poenget med at barna ville fått disse gavene på julaften uansett. Likevel bør du tenke deg om, for barna kan bli veldig kravstore til pakkekalenderen etterhvert. Det har jeg hørt om i andre familier. Anonymkode: ebbb7...8eb 2
Arkana Skrevet 29. november 2017 #24 Skrevet 29. november 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke søsteren din kan diktere hva du skal gi barna i kalenderen. Når det er sagt, så synes jeg prisene på gavene du nevner er veldig høye for en pakkekalender til barn på 2 og 4 år. Det hadde vært helt uaktuelt her, og ikke av økonomiske hensyn. Anonymkode: f3551...8b9 Enig. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #25 Skrevet 29. november 2017 Å legge seg opp i hva andre bruker på gaver til egne barn, hører ingen steder hjemme. Å tenke ting for seg selv, derimot, ville nok jeg også gjort. Jeg synes hele pakkekalenderopplegget er småsykt, jeg da. Både de som kjøper dyre ting (altså, ungene skal jo få gaver på julaften, hvorfor "utvanne" gavegleden ved å gi store gaver gjennom hele desember), og de som kjøper masse "ubrukelige" småting (det er miljøsvineri, og helt unødvendig). Anonymkode: bdd25...ec7 4
Vera Vinge Skrevet 29. november 2017 #26 Skrevet 29. november 2017 Jeg kan på en måte skjønne at søsteren din tenker sitt, for når man begynner med dyre kalendergaver når de er så små, kan man jo lure på hvor det skal ende... De får sikkert masse gaver på julaften også. Men jeg syns ikke hun har noe med å blande seg i det. Mine barn har søskenbarn som jevnt over får mye mer greier fra sine foreldre enn vi får, f.eks. kan de gå innom lekebutikken og kjøpe leker på en vanlig lørdag, mens det aldri har skjedd hos oss. Dette får mine barn med seg, men det tenker jeg de må lære seg å takle. De får være med på masse gøy, de får masse kos, oppmerksomhet og gode samtaler, og jeg gidder ikke å være med på det kjøret med alle mulige ting foreldre kjøper til barna sine nå om dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #27 Skrevet 29. november 2017 Morra mi gjorde det samme, en dag var det en tyggispakke, den neste en børste til hesten for eksempel. Anonymkode: 96141...51a
Hjarte Skrevet 1. desember 2017 #28 Skrevet 1. desember 2017 Det er sant som de andre her sier at hun egentlig ikke har noe med hva du gir til barna dine i kalenderen, men det skader vel heller ikke å være litt raus i juletida, og kanskje ikke gi de dyreste kalendergavene når du er sammen med dem? Enkelte av de kalendergavene du gir til ungene dine er jo egentlig fullverdige julegaver i seg selv
bortebra Skrevet 1. desember 2017 #29 Skrevet 1. desember 2017 På 28/11/2017 den 19.54, AnonymBruker skrev: Fra et miljøperspektiv er det jo forkastelig det du gjør. Dette er vestlig forbruk på sitt verste. Selv om man har råd kan man finne på andre ting enn å kjøpe ræl og dill som blir kastet etterhvert uansett. Anonymkode: 0ab33...9cc Amen! Og tenker man at det samme skal foregå i hvert fall 16 år til fremover, kan man bare tenke seg hvor mye som blir kasta underveis. Det er noe med dette forbruket som gir meg dårlig smak i munnen. Hva er galt med en god, gammeldags sjokoladekalender? Lite søppel og alt kommer til nytte umiddelbart. 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #30 Skrevet 1. desember 2017 Skjønner godt at søsteren din reagerer, og selv om hun selvfølgelig ikke kan bestemme slikt, er jo hun kanskje den nærmeste til å si sin mening. Hadde det vært bedre om hun bare irriterte seg og ikke sa hva hun mente? Hun kan selvfølgelig ikke bestemme over deg og innholdet i din kalender, men dere er jo søstre, og feirer sammen med alle barna helt fra den 20., det høres rimelig nært ut. Og kalenderen din høres overdreven ut, det syns jo de fleste her også. Hva så, du gjør som du vil, men at hun sier sin mening må du da tåle? Siden dere feirer sammen fra den 20., bør denne feiringen være litt samkjørt. Kalendergaver, julestrømpe, mat og godterier, hvor mye tv, alt dette må jo være fellestradisjoner, ellers er det vel ingen vits å være sammen slik i julen? Jeg er enig i at du er helt på tur og kjøper alt for dyrt? Hun mener jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å legge lista vanvittig mye høyere enn andre pleier. Anonymkode: 07d6b...c16
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #31 Skrevet 1. desember 2017 På 28.11.2017 den 19.02, AnonymBruker skrev: Ting til 100 kr er uaktuelt annet enn på julaften. Bruker du 100 kr på hver gave og kjøper til to barn blir prisen på kalenderne 4800 kr!! Det er helt sykt! Anonymkode: f3551...8b9 Hun skriver at det bare var 2-3 dager hun kjøpte så dyre gaver? Anonymkode: ff070...ba2 1
Atea Skrevet 1. desember 2017 #32 Skrevet 1. desember 2017 (endret) On 28.11.2017 at 7:54 PM, AnonymBruker said: Fra et miljøperspektiv er det jo forkastelig det du gjør. Dette er vestlig forbruk på sitt verste. Selv om man har råd kan man finne på andre ting enn å kjøpe ræl og dill som blir kastet etterhvert uansett. Anonymkode: 0ab33...9cc Enig. On 29.11.2017 at 10:48 AM, AnonymBruker said: Å legge seg opp i hva andre bruker på gaver til egne barn, hører ingen steder hjemme. Å tenke ting for seg selv, derimot, ville nok jeg også gjort. Jeg synes hele pakkekalenderopplegget er småsykt, jeg da. Både de som kjøper dyre ting (altså, ungene skal jo få gaver på julaften, hvorfor "utvanne" gavegleden ved å gi store gaver gjennom hele desember), og de som kjøper masse "ubrukelige" småting (det er miljøsvineri, og helt unødvendig). Anonymkode: bdd25...ec7 Det er ikke bare småsykt, det er sjukt. Og voksne unner seg også gavekalendre. Fikk en gavekalender av en venninne en gang, masse nips og julepynt jeg ikke har plass til og ikke min smak i det hele tatt. Tanken var sikkert god, men hun burde kjenne meg bedre. Tror det var henne selv det gledet, å shoppe og pakke alt inn. Dere som er så opptatt av kalender med gaver, må vel kjenne dere litt igjen? Hvilken fryd å shoppe i beste mening? Når jeg var barn fikk vi en sjokoladekalender som alle måtte dele, det vil si at i snitt fikk jeg 1,5 sjokoladebiter i uka. Vi lærte å dele. Jeg har barnebarn. Foreldrene er ikke for pakkekalender heldigvis. Og jeg lurer på hvor mye man skal skjemme bort barna, samme hvilken alder? På en måte stjeler man jo gleden fra dem, den gleden som er forbeholdt julaften og bursdager. Endret 1. desember 2017 av Atea
Gjest Mass Skrevet 1. desember 2017 #33 Skrevet 1. desember 2017 7 timer siden, bortebra skrev: Amen! Og tenker man at det samme skal foregå i hvert fall 16 år til fremover, kan man bare tenke seg hvor mye som blir kasta underveis. Det er noe med dette forbruket som gir meg dårlig smak i munnen. Hva er galt med en god, gammeldags sjokoladekalender? Lite søppel og alt kommer til nytte umiddelbart. Ja, tenkte på min egen kalender når jeg var liten. Tror jeg hadde pakkekalender et år, men sjokoladekalenderen var favoritten. En liten, deilig sjokoladebit hver eneste dag var bedre enn alt småplukket 😊 Men det er jo smak og behag.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #34 Skrevet 2. desember 2017 Dagens barn, så utrolig bortskjemte. Har nesten ikke ord. Anonymkode: 72bf6...e9e 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #35 Skrevet 2. desember 2017 På 28.11.2017 den 19.54, AnonymBruker skrev: Fra et miljøperspektiv er det jo forkastelig det du gjør. Dette er vestlig forbruk på sitt verste. Selv om man har råd kan man finne på andre ting enn å kjøpe ræl og dill som blir kastet etterhvert uansett. Anonymkode: 0ab33...9cc etter beskrivelsen er det jo søsteren som kjøper ræl og dill, mens ts kjøper kvalitetsting, så det er jo ikke ts som er miljøsvinet her. Jeg gjorde som deg - kjøpte noen schleichdyr til kalenderen, fordi det er kvalitetsting som vi uansett samler på, de varer lenge og kan selges eller arves. Jeg har aldri kjøpt ræl til kalenderen som jeg ikke ville kjøpt hvis det ikke var kalendertid. Schleichdyr er dyre, men det vet ikke barna. De oppfatter det som en liten leke, og har ikke begreper om pris, så det blir de ikke bortskjemt av. Derimot ville jeg nølt med noe som var stort, men billig, for i barnets øyne er store ting = flotte gaver. Så jeg gir heller et schleichdyr til 80 kroner enn en stor bamse som jeg har fått gratis. Men det blir dyrt, og derfor har jeg begynt å gi en sjokoladebit annenhver dag, for å få totalkostnaden ned. Så pleier vi uansett å gå i kino eller teater og se en juleforestilling, og da får de billetten i kalenderen. De siste tre dagene er det fast med en juletrepynt den 22., ny pysj den 23. og noe å fordrive tiden med på julaften, f.eks nye tusjer eller en bok. Jeg synes ikke det er luksuriøst med en ny pysj eller tusjer, og det er bare de siste dagene de får slike ting. Anonymkode: 8467a...197 4
Tibbie Skrevet 3. desember 2017 #36 Skrevet 3. desember 2017 Så lenge det er fornuftige gaver, og om det er ting som de ville fått uansett, så synes jeg ikke at det er så gærent. Det hadde vært noe annet om du brukte samme sum på noe drit som bare blir liggende. Her får 9-åringen også gode gaver. Ting jeg vet er bedre enn drit fra 10-kronershylla til Nille og TGR. Her er det aktivitetsbok (han sliter med lærevansker på skolen, så å gjøre læring gøy er verdt de 100 kroner boka koster), Minecraft byggesett, sparebøsse, forskningssett... Faren hans får også en veldig dyr kalender, så det skal sies at dersom det kommer et barn til i familen, blir nok kvaliteten på gavene litt lavere Skjønner at søstra di synes det er litt kjipt at hennes barn får veldig mye dårligere gaver de siste fire dagene dere er sammen, men om jeg var henne hadde jeg heller fylt de fire lukene med noe de trenger, enn å be deg om å kjøpe drit de ikke trenger. 1
Jolene Skrevet 3. desember 2017 #37 Skrevet 3. desember 2017 På 28.11.2017 den 18.48, bortebra skrev: Du gjør som du vil. Jeg fikk aldri pakkekalender; men søskenbarna mine fikk, fancy greier hele tida, slik at de hadde nok å skryte av i klasserommet. Til gjengjeld husker jeg at de spiste fiskeboller og spinka og sparte på pålegg (vil helst spise etter skolen hjemme hos oss, for da slapp de å dele opp skinka i små biter så den rakk hele uka). Men det høres ut som du har til både pålegg og kalender. De klager nok ikke, ungene dine, men man blir jo blasert og mindre imponert når man får ordentlige gaver hver dag i desember. Det er jo det litt triste med å ha god råd (alltid få det man vil); man rekker ikke ønske seg noe eller drømme om det før man har det i hånda. Og rommene fylles opp av ting man verken bruker eller trenger. Bare fordi man får fine pakkekalendere er det ikke sånn at man ikke setter pris på ting eller blir blassert. Jeg fikk nyttige ting i mine kalendere, feks votter, luer og sokker, samt legoting. Hvordan barna tar i mot pakker, er det i grunn foreldrene som bestemmer i form av oppdragelse. Jeg satte pris på alt jeg fikk, og fortsatt får. Fikk ikke noe ekstra ellers i året heller, så desember var derimot en magisk måned. Alt i alt handler det om foreldrenes prinsipper og hva man ønsker å lære barna. Selv den dag i dag setter jeg like stor pris på en gave til 20 kr som jeg gjør til en gave til 2000,- kr. Nettopp fordi mine foreldre også lærte meg veriden av penger fra ung alder. Mine foreldre hadde forøvrig god råd, slik at kalenderene våre ikke gikk ut over økonomien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå