Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar sorgene på forskudd. 

I fjor ble min søster irritert fordi mine barn fikk for dyre gaver i kalenderen enn hennes. Vi feirer sammen og er ofte sammen fra 20 des.

Hun har litt eldre barn en jeg og hadde endel ting fra glitter og søstrene green, og en DVD på julaften. Jeg hadde mye av kinderegg og små julekuler til treet og Schleich dyr til barnas bondegård, og siste dagene hadde jeg litt større ting. Min treåring fikk en liten kalender for 2017 med dyr (79 kr), et lite puslespill til 49 kr, et kosedyr til 99 kr og en bok julefortellinger til 129 kr på julaften. Jeg trooor dette var prisene, det var ikke langt unna ihvertfall. Det er et år siden. 

Dette var nok til at min søster nå har sendt meg noen sure meldinger om at hun håper jeg tar meg sammen og ikke skjemmer bort barna mine foran hennes i år også. 

Men to og fire... Det er ikke mye på glitter eller søstrene green som er annet enn bortkastet penger. De samler på disse dyrene til bondegården sin og har kalendere på rommene sine, og er glade i bøker. Så jeg har kjøpt veldig likt i år.... 

Det skal sies at barna ikke reagerte. 

Men er jeg helt på tur og kjøper alt for dyrt? Hun mener jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å legge lista vanvittig mye høyere enn andre pleier. 

Anonymkode: f559e...3e6

Skrevet

Korreksjon, barnet mitt fikk ikke alle tingene jeg ramset opp på julaften, men i dagene opp til julaften (boken med julefortellinger siste pakke i rekken). Dumt jeg ikke kan rette på. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns du bruker alt for mye på hver pakke, men hvis du vil skjemme bort barna så er jo det ditt valg og ingen kan si hva du skal gjøre. 

Anonymkode: 1cc88...899

• Liker 11
Skrevet

Jeg tenker at du gjør som du vil med dine egne barn, det har ingen andre noe med. 

Anonymkode: 8c557...cc5

• Liker 9
Skrevet

Synes ikke søsteren din kan diktere hva du skal gi barna i kalenderen.

Når det er sagt, så synes jeg prisene på gavene du nevner er veldig høye for en pakkekalender til barn på 2 og 4 år. Det hadde vært helt uaktuelt her, og ikke av økonomiske hensyn. 

Anonymkode: f3551...8b9

• Liker 2
Skrevet

Du gjør som du vil. 

Jeg fikk aldri pakkekalender; men søskenbarna mine fikk, fancy greier hele tida, slik at de hadde nok å skryte av i klasserommet. Til gjengjeld husker jeg at de spiste fiskeboller og spinka og sparte på pålegg (vil helst spise etter skolen hjemme hos oss, for da slapp de å dele opp skinka i små biter så den rakk hele uka). Men det høres ut som du har til både pålegg og kalender. De klager nok ikke, ungene dine, men man blir jo blasert og mindre imponert når man får ordentlige gaver hver dag i desember. 

Det er jo det litt triste med å ha god råd (alltid få det man vil); man rekker ikke ønske seg noe eller drømme om det før man har det i hånda. Og rommene fylles opp av ting man verken bruker eller trenger. 

• Liker 4
Skrevet

Kjøpte bare småsnop og griseflaxlodd og slikt jeg.  Kjøpte gjerne en litt større ting til julaften.  Hva er poenget med å kjøpe svindyre kalenderting?   

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser poengene deres, samtidig så er kalender for året og endel av disse bøkene ting de ville fått ellers, de har kalender på rommene sine, de er medlemmer av bokklubber og de siste bøkene ble gaver til kalenderen. 

Det som er endel dyrere er disse dyrene de samler på som koster 59-119 pr stk. Men er ting som kinderegg for dyrt? 

Hva er gode rimelige eksempler til så unge barn som ikke bare forsvinner? De er litt unge for klinkekuler og ikke interessert i hårpynt. Jeg ønsker også å ikke gi for mye godteri. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ofte kjøpt et legosett av den sorten de liker (passer ikke for 2 åring) og delt det utover flere dager. En pakke med fire plastelinabokser, en boks for en dag= fire gaver. Refleks. Nye tannbørster. Julepynt til rommene deres. Hodelykt eller lommelykt (billig på Clas ohlson). Små sjokoladenisser. 

Skrevet

Ting til 100 kr er uaktuelt annet enn på julaften. Bruker du 100 kr på hver gave og kjøper til to barn blir prisen på kalenderne 4800 kr!! Det er helt sykt! :haar:

• Liker 4
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser poengene deres, samtidig så er kalender for året og endel av disse bøkene ting de ville fått ellers, de har kalender på rommene sine, de er medlemmer av bokklubber og de siste bøkene ble gaver til kalenderen. 

Det som er endel dyrere er disse dyrene de samler på som koster 59-119 pr stk. Men er ting som kinderegg for dyrt? 

Hva er gode rimelige eksempler til så unge barn som ikke bare forsvinner? De er litt unge for klinkekuler og ikke interessert i hårpynt. Jeg ønsker også å ikke gi for mye godteri. 

Dersom du også har rimeligere ting kan du vel ha disse pakkene på de dagene søsteren din er der? 

Det sagt, så er jeg ganske klar overfor mine egne barn at man er forskjellige og får forskjellige ting. Vi har vel sånn middels god råd, men er mye vi ikke har råd til eller tar oss råd til. Og med tre unger er det uaktuelt å bruke slike summer hver dag i adventskalenderen. Men syns ikke synd på dem selv om enkelte av vennene får reise til andre siden av verden i høstferien, får dyre merkeklær eller dyre gaver ellers. 

Når lillesøster her var 2 år kjøpte jeg et slikt legesett som jeg fordelte utover. Lurer på om hun fikk et lite koppesett med tekanne, kopper og muffins som skulle brukes i badekaret også. Dette ble fordelt utover de 24 dagene. 

Endret av Zinatara
Skrevet

Om du har råd til dyre gaver i kalender, så er det vel ditt valg. 
Men hva med å bare bite tenna sammen for husfreden sin skyld? Det er fire dager dere feirer sammen, gi noe litt billigere akkurat de dagene. Da har du 20 dager å skjemme bort ungene som du vil, og så slipper hun føle at kalenderen hennes er kjip de siste fire dagene.  

• Liker 4
Gjest Sugemerke
Skrevet

Synes ikke det var ille. Så lenge det er ting barna uansett får er det fint å ha slike ting i kalenderen. 

Gjest C.Tramell
Skrevet

Det er nå uansett ditt valg. Jeg tror vi kjøper ca like dyre kalendergaver som deg, og jeg har også fått moralpreken fra søsken. Det hakke de noe med, faktisk. Vi har så fine unger, skjønner du. Sånne snille, fine, takknemlige skjønninger. Hvorfor skal ikke de få fine ting, liksom? :cool: 

Annonse
Skrevet

Hva er totalprisen? Det er snakk om 24 dager. Jøss ditt liv.....legg ut på fb vis hva du pakker inn og pris....

Du kan få mye rart for lite penger .det er du som sier det er bortkastede ting. Du passer jo i bloggverden

Anonymkode: 4f0c4...cda

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker som så at barna er enda så små at det faktisk er vanskelig å finne ting til lave priser dersom det ikke skal være spiselig eller bare søppel.

Har selv en jente på 6 år og en gutt på 3 år, det er mye mye enklere å finne små ting til jenta da hun både tegner, perler både på brett og smykker) bruker hårspenner og hårstrikk, og generelt interesserer seg for småting. Mens 3 åringen ikke gjør noe av dette enda (litt typen til å aldri få interesse av det heller).

Vil tro jeg ender på litt dyrere kalender til 3 åringen enn til 6 åringen, men heldigvis er ikke det noe de legger merke til.

Har kjøt de første 4 gavene til begge, og det endte på 350 kr til hver av dem.

Anonymkode: b8166...e9a

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar sorgene på forskudd. 

I fjor ble min søster irritert fordi mine barn fikk for dyre gaver i kalenderen enn hennes. Vi feirer sammen og er ofte sammen fra 20 des.

Hun har litt eldre barn en jeg og hadde endel ting fra glitter og søstrene green, og en DVD på julaften. Jeg hadde mye av kinderegg og små julekuler til treet og Schleich dyr til barnas bondegård, og siste dagene hadde jeg litt større ting. Min treåring fikk en liten kalender for 2017 med dyr (79 kr), et lite puslespill til 49 kr, et kosedyr til 99 kr og en bok julefortellinger til 129 kr på julaften. Jeg trooor dette var prisene, det var ikke langt unna ihvertfall. Det er et år siden. 

Dette var nok til at min søster nå har sendt meg noen sure meldinger om at hun håper jeg tar meg sammen og ikke skjemmer bort barna mine foran hennes i år også. 

Men to og fire... Det er ikke mye på glitter eller søstrene green som er annet enn bortkastet penger. De samler på disse dyrene til bondegården sin og har kalendere på rommene sine, og er glade i bøker. Så jeg har kjøpt veldig likt i år.... 

Det skal sies at barna ikke reagerte. 

Men er jeg helt på tur og kjøper alt for dyrt? Hun mener jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å legge lista vanvittig mye høyere enn andre pleier. 

Hvordan du gjør det har ingen noe med. Barn tåler fint å lære at alle er forskjellige. Noen får mer enn andre, og det er greit. Samme med barn som får mindre enn andre. Det er greit. Ikke lær barna at antall pakker teller..

Jeg hadde nok svart med: Hvordan jeg ordner kalender for mine barn, og hva jeg velger å gi er min sak. Ikke din. 

• Liker 2
Skrevet

Fra et miljøperspektiv er det jo forkastelig det du gjør. Dette er vestlig forbruk på sitt verste. Selv om man har råd kan man finne på andre ting enn å kjøpe ræl og dill som blir kastet etterhvert uansett.

Anonymkode: 0ab33...9cc

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...