Gå til innhold

Jobbe med salg mot bedriftsmarkedet vs salg mot privatmarkedet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter plutselig i en situasjon hvor jeg jobber med salg mot privatmarkedet, og da kun mot provisjon. 
Nå har jeg fått mulighet til å ta en stilling som også er innen salg, men da med grunnlønn og mot bedriftsmarkedet. 

Det er selvfølgelig høyere provisjoner per salg på de tjeneste som er rettet mot bedriftsmarkedet, og der vil jeg også ha en trygghet i form av grunnlønn. 

Mot privatmarkedet er det vanskelig å få solgt noe i det hele tatt. Jeg føler jeg legger langt mer energi og innsats i jobben enn hva jeg får igjen. 
Når man kontakter bedrifter føler jeg det er litt enklere, fordi de forventer jo den type henvendelser, og dette er produkter og tjenester en bedrift faktisk har behov for. 

Er det noen her som kan komme med noen innspill? Flott hvis det er noen som har erfaring fra begge områder selv :)  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jobbet som innkjøper (men ikke selger) fra andre siden av bordet, så ta det med en klype salt - men jeg tror selgere i b2b markedet har en litt enklere hverdag enn b2c selgerne. Det er i hvert fall det de fortalte meg. Det er det flere grunner til; både enklere innsalg (forutsatt at man gjør litt innsats med å være bransjerelevant og fokusere på de bedriftene som planlegger større nyinnkjøp) og mer profesjonalitet. En selgerjobb er jo aldri "lett" uansett, men jeg tør tippe at det i det minste er mye bedre å forsøke å selge produkt X til en bedrift som bruker nettopp X i sin daglige produksjon enn å selge produkt Y til en privatperson som en tilfeldighet. 

Man behøver vel heller ikke skape et behov på samme måte som hos en privatperson. De gode bedriftene gjerne veldig klare oppfatninger om hva slags utstyr og tjenester de trenger fremover. 

På den annen side vil det potensielt være vanskeligere å selge inn dårlige produkter, og konsekvensen kan også bli mye større. De gode bedriftene med de gode fagfolkene vet gjerne hva de trenger og hvilken kvalitet det skal være, så det vil være mye vanskeligere å "bullshitte" en kjøper som er fagperson siden h*n vet hva h*n skal se etter. Har man solgt inn et stort kvanta av noe som viser seg å være dårlig, så kan det også straffe seg i neste runde - gjennom at man eksempelvis ikke tas med i neste anbudsrunde. Man kan også bli erstatningsansvarlig dersom produktet og tjenesten fører til større tap for kunden, litt avhengig av kontrakten som inngås. 

Anonymkode: 9d54e...a20

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :)
Basert på dette og det inntrykket jeg har fått av den nye bedriften så tror jeg at jeg har nok til å ta et valg. Jeg har tydeligvis vært inne på noe i det jeg tenkte :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...