AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #1 Skrevet 28. november 2017 For noen måneder siden overtok jeg og kjæresten en voksen Chihuahua. Den ble omplassert fordi gammel eier ikke hadde nok tid til den. Jeg og kjæresten har begge hatt hunder før og vi tenkte at en voksen hund som var ferdig med alt valpestyret ville være fint. Det var tydelig at den lille hunden ikke hadde fått nok oppmerksomhet der den bodde for i begynnelsen var den veldig redd, knurra mye og glefset etter oss. Den markerte også mye inne, men vi regnet med at dette ville gi seg og at det bare var stress i forbindelse med nytt hjem og nye mennesker. Nå, etter en tre måneder er hele hunden totalt forandret. Den er kjempetrygg, snill og kosete. Hadde den kunnet sitte i lomma hadde den gjort det. Den elsker oppmerksomhet og kos og er et skikkelig herlig lite vesen ♥️ Markeringen inne derimot, får vi altså IKKE bukt med! Vi lufter den masse og den er også veldig flink til å si ifra selv om den må på do, så det virker ikke som om det er der problemet ligger. Den bare må løfte beinet på nye ting virker det som! Den er jo rask som lynet så vi får det dessverre aldri med oss når den gjør det. Setter vi en plastpose på gulvet så er den der før vi får sukk for oss. Glemmer vi å sette skoene i skohylla er det en bitteliten dam ved siden av dem neste gang vi skal bruke dem. For å ikke snakke om stolbein.... Dette begynner å bli et enormt irritasjonsmoment. Den skjønner selv at dette ikke er lov, for når jeg tørker opp etter den så kommer den alltid diltende, ser på at jeg tørker opp, knurrer og spankulerer sin vei 😂 Altså, den knurrer ikke fordi den er sinna, virker bare som om den er redd for å få kjeft og vil komme oss i forkjøpet 🙈 Vi kjefter aldri på den, roser masse når den går på do ute osv. Spurte gammel eier om hvorfor hun ikke hadde opplyst om dette. Vi spurte henne spesifikt om hunden var stuerein. Fikk til svar at alle småhunder var sånn så det måtte vi bare finne oss i. Dette er jo bare bullshit! Jeg har hatt chihuahua hann før og den markerte ikke inne. Jeg kjenner flere som har chihuahua/småhunder og de markerer heller ikke inne. Dyrlegen hadde ingen tips til oss og en hundetrener vi tok kontakt med sa at dette ikke var mulig å gjøre noe med 🙄 Er det noen av dere kloke hoder her på KG som har noen tips til oss? Å kvitte seg med hunden er så klart ikke et alternativ. Han er perfekt på alle andre måter ♥️ Jeg er bare litt lei av å løpe rundt med tørkerullen 😥 Anonymkode: 7156f...156
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #2 Skrevet 28. november 2017 "Småhunder er sånn"? Herregud ikke rart hunden var rar når dere fikk den. Har desverre ingen tips til hva dere kan gjøre Anonymkode: 19b0a...47c
Perle Skrevet 28. november 2017 #3 Skrevet 28. november 2017 Desverre ER faktisk dette et kjempeproblem med miniatyrer. De er ekstreme på å markere. Derfor jeg anbefaler alle å konsekvent kastrere hannhunder så tidlig som mulig om de ikke skal gå i avel. Ts: deyte her kommer dere ALDRI til å klare å plukke av ham. Især ikke siden det er andre hunder i husholdet. Dette sitter så dypt i ryggmargen på ham at det ikke går. Det er ekstremt dårlig av forrige eier å ikke nevne dette. Jeg ser stadig voksne miniatyr hannhunder til salgs og omplassering og jeg tenker mitt. De som har mange ukastrerte hanner dom brukes i utstilling har på de magebind eller body inne. Dette kan man sy selv, eller kjøpe på dyrebutikk/veterinær også putter en vanlige damebin inni som en bytter. Er ikke hunden kastrert bør det gjøres, men det er ikke sikkert dette vil fungere heller da den er såpass voksen. Jeg vil STERKT anbefale dere å vurdere å finne et hjem til ham hvor dette er en kjent problematikk. Ville også forsøkt å finbe ut om han gjør dette om han er alene eller om han vare føler behovet om det er flere hunder tilstede. Dere kan kjefte til dere blir blå, men så fort dere snur ryggen til vil han løfte på beinet igjen. Det blir ennond sirkel med fortvilte (naturlig nok) eiere, og en hun som kronisk får kjeft. Prøv å finn en løsning før dere blir gale og hunden knekt. 1
Linazer Skrevet 28. november 2017 #4 Skrevet 28. november 2017 Kjøp et bellyband som dere har på han inne hele tiden
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #5 Skrevet 28. november 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Småhunder er sånn"? Herregud ikke rart hunden var rar når dere fikk den. Har desverre ingen tips til hva dere kan gjøre Anonymkode: 19b0a...47c Nei reagerte skikkelig på den kommentaren selv og innså at her er det ikke mye hjelp å hente 🙄 20 minutter siden, Perle skrev: Desverre ER faktisk dette et kjempeproblem med miniatyrer. De er ekstreme på å markere. Derfor jeg anbefaler alle å konsekvent kastrere hannhunder så tidlig som mulig om de ikke skal gå i avel. Ts: deyte her kommer dere ALDRI til å klare å plukke av ham. Især ikke siden det er andre hunder i husholdet. Dette sitter så dypt i ryggmargen på ham at det ikke går. Det er ekstremt dårlig av forrige eier å ikke nevne dette. Jeg ser stadig voksne miniatyr hannhunder til salgs og omplassering og jeg tenker mitt. De som har mange ukastrerte hanner dom brukes i utstilling har på de magebind eller body inne. Dette kan man sy selv, eller kjøpe på dyrebutikk/veterinær også putter en vanlige damebin inni som en bytter. Er ikke hunden kastrert bør det gjøres, men det er ikke sikkert dette vil fungere heller da den er såpass voksen. Jeg vil STERKT anbefale dere å vurdere å finne et hjem til ham hvor dette er en kjent problematikk. Ville også forsøkt å finbe ut om han gjør dette om han er alene eller om han vare føler behovet om det er flere hunder tilstede. Dere kan kjefte til dere blir blå, men så fort dere snur ryggen til vil han løfte på beinet igjen. Det blir ennond sirkel med fortvilte (naturlig nok) eiere, og en hun som kronisk får kjeft. Prøv å finn en løsning før dere blir gale og hunden knekt. Takk for et langt og godt svar (selv om det ikke var det svaret jeg ville ha 🙈) Ja, det virker som om dette er noe den bare MÅ gjøre! Lagde en "felle" for den tidligere i dag. Luftet den kjempegodt og den gikk på do mange ganger. Så plasserte jeg en pose strategist midt på gulvet og dro til legen. Var borte i maks en time. Når jeg kom hjem hadde han markert på posen. Jeg NEKTER faktisk å tro på at det var fordi jeg ikke hadde luftet den godt nok. Når jeg "oppdaget" dette kom han tassende, kikket på meg, kikket på posen, knurret og tasset bort i kurven sin og sovnet 🙈 Han er jo søt også 😂 Han er ikke kastrert. Snakket med dyrlegen om dette og de anbefalte å ikke kastrere pga alder på hunden (8år). De mente at risikoen ved å skulle legge han i narkose var høyere enn gevinsten ved eventuelt kastrasjon. Han er snill og grei med andre hunder osv så markeringen er eneste grunnen til å skulle kastrere... Han gjør dette uavhengig av om vår andre hund er hjemme. Det er en større hund og samboer har den ofte med seg på jobb, lange skogturer/sykkelturer osv som blir for lange for den lille. Han bryr seg ingenting om den andre er hjemme eller ikke, bare han har et fang og sove i. Vi kjefter aldri på han når han gjør dette. For det første tar vi han jo aldri på fersken og å kjefte 10 min senere har jo ingen effekt. Vi bare tørker opp, får litt kjeft av hunden og går videre med dagen... Siden han faktisk selv kommer å "kjefter" når vi tørker opp så er nok dette noe som han har fått mye kjeft for tidligere og det har jo tydeligvis ikke fungert overhodet siden han fremdeles holder på. Å omplassere den er ikke et alternativ. Vi så å redd og nervøs den var når vi fikk den. Nå er den en kjempeglad og trygg hund og her blir den til den ikke er mer ♥️ Så får vi heller bare bite tennene sammen og løpe etter den med tørkerullen 😢 Æsj altså, det må jo finnes noe man kan gjøre? 9 minutter siden, Linazer skrev: Kjøp et bellyband som dere har på han inne hele tiden Hva er dette for noe? Anonymkode: 7156f...156
Perle Skrevet 28. november 2017 #6 Skrevet 28. november 2017 (endret) Hei igjen! Jeg hadde forsøkt å kastrere. Risikoen er liten. En frisk chihuahua har en levetid på 15-16 år. Ta kontakt med en annen veterinær. Noen klinikker sover de ned med gass i stedet for sprøyte. bellyband:https://www.google.no/search?q=belly+band+chihuahua&client=safari&hl=sv-no&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiUso-h1uHXAhUEJpoKHT-2DTwQ_AUIEigB&biw=414&bih=622 Så lenge det finnes lukt av andre hunder til stede i huset så spiller det ingen rolle om de andre hundene er hjemme eller ei. Han vil alltid føle dette behovet for å markere sakene sine. Det jeg mente var at om han hadde bodd i et hjem uten andre hunder, så hadde han kansje ikke villet føle dette behovet mer enn kansje akkurat i begynnelsen. Igjen, jeg ville kastrert. Tassen er bare halvveis i «chihuahua-livet» sitt, og det vil spare han for elstremt mye hormonelt stress. Og dere. Endret 28. november 2017 av Perle 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #7 Skrevet 28. november 2017 2 minutter siden, Perle skrev: Hei igjen! Jeg hadde forsøkt å kastrere. Risikoen er liten. En frisk chihuahua har en levetid på 15 år. Ta kontakt med en annen veterinær.noen sover de ned med gass i stedet for sprøyte. bellyband:https://www.google.no/search?q=belly+band+chihuahua&client=safari&hl=sv-no&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiUso-h1uHXAhUEJpoKHT-2DTwQ_AUIEigB&biw=414&bih=622 Så lenge dere er lukt av andre hunder til stede så spiller det ingen rolle om de andre hundene er hjemme eller ei. Han vil alltid føle dette behovet for å markere sakene sine. Det jeg mente var at om han hadde bodd i et hjem uten andre hunder, så hadde han kansje ikke villet føle dette behovet. Igjen, jeg ville kastrert. Tassen er bare halvveis i chihuahua-livet sitt og det vil spare han for elstremt mye stress. Og dere. Takk for svar igjen Skal se om jeg kan finne en annen dyrlege og få en annen vurdering derfra Han skal jo aldri avles på så for min del kan de ballene bare forsvinne for å si det sånn! Anonymkode: 7156f...156 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #8 Skrevet 29. november 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: "Småhunder er sånn"? Herregud ikke rart hunden var rar når dere fikk den. Har desverre ingen tips til hva dere kan gjøre Anonymkode: 19b0a...47c Visste allerede før jeg trykket meg inn på tråden at det var snakk om en liten hund, det er det alltid. Så dessverre er dette et "småhund"-syndrom, og er ikke lett å jobbe bort heller. Ts, jeg ville prøvd hormonchip i første omgang, for å sjekke ut om kastrasjon kan hjelpe. Anonymkode: 3aebf...c51 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #9 Skrevet 29. november 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Visste allerede før jeg trykket meg inn på tråden at det var snakk om en liten hund, det er det alltid. Så dessverre er dette et "småhund"-syndrom, og er ikke lett å jobbe bort heller. Ts, jeg ville prøvd hormonchip i første omgang, for å sjekke ut om kastrasjon kan hjelpe. Anonymkode: 3aebf...c51 Takk for svar Ja, kjemisk kastrering kan jo kanskje være en løsning i første omgang! Det er jo sikkert dyrlegen mer villig til? Anonymkode: 7156f...156
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #10 Skrevet 29. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Ja, kjemisk kastrering kan jo kanskje være en løsning i første omgang! Det er jo sikkert dyrlegen mer villig til? Anonymkode: 7156f...156 Kjemisk kastrering er ikke det samme som hormonchip. Chipen er den som best etterlikner en fysisk kastrering, kjemisk er en sprøyte som også inneholder beroligende midler. Gå for chip. Sa veterinæren hvorfor en 8 år gammel hund er for gammel for kastrasjon? Jeg skal kastrere en liten hund på 7 år i vinter, vet. sa det blant annet var viktig i fordi i den alderen får de ofte prostataproblemer. Kastrasjon kan forhindre kreft hos hannhunder. Men hovedårsaken til at jeg gjør det er utagering, som har forsvunnet med hormonchipen og dermed er kastrasjon fornuftig. Høres ikke ut som du har en veldig godt informert vet? Anonymkode: 3aebf...c51 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #11 Skrevet 29. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjemisk kastrering er ikke det samme som hormonchip. Chipen er den som best etterlikner en fysisk kastrering, kjemisk er en sprøyte som også inneholder beroligende midler. Gå for chip. Sa veterinæren hvorfor en 8 år gammel hund er for gammel for kastrasjon? Jeg skal kastrere en liten hund på 7 år i vinter, vet. sa det blant annet var viktig i fordi i den alderen får de ofte prostataproblemer. Kastrasjon kan forhindre kreft hos hannhunder. Men hovedårsaken til at jeg gjør det er utagering, som har forsvunnet med hormonchipen og dermed er kastrasjon fornuftig. Høres ikke ut som du har en veldig godt informert vet? Anonymkode: 3aebf...c51 Ok trodde det var det samme Takk! Pga farene ved narkose på så små hunder. Hunden har noen bilyder på hjertet. ikke så ille at den må medisineres for det, men dyrlegen mener det er høyere risiko for å legge denne i narkose enn en tilsvarende "frisk" hund. Hunden har ingen problemer med dette i hverdagen og vi har planer om å følge det nøye opp. En narkose er jo alltid en risiko, men på denne er risikoen enda høyere både pga alder og pga det hjertet. Dyrlegen er regnet som en av de beste i hele regionen så stoler på hans ekspertise Nå skal det legges til at dyrlegene i området her generelt er i mot kastrasjon av hunder av en eller annen grunn... De kjører jo stadig tilbud på katter, men hunder er det lissom fy-fy å kastrere. Anonymkode: 7156f...156
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #12 Skrevet 29. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok trodde det var det samme Takk! Pga farene ved narkose på så små hunder. Hunden har noen bilyder på hjertet. ikke så ille at den må medisineres for det, men dyrlegen mener det er høyere risiko for å legge denne i narkose enn en tilsvarende "frisk" hund. Hunden har ingen problemer med dette i hverdagen og vi har planer om å følge det nøye opp. En narkose er jo alltid en risiko, men på denne er risikoen enda høyere både pga alder og pga det hjertet. Dyrlegen er regnet som en av de beste i hele regionen så stoler på hans ekspertise Nå skal det legges til at dyrlegene i området her generelt er i mot kastrasjon av hunder av en eller annen grunn... De kjører jo stadig tilbud på katter, men hunder er det lissom fy-fy å kastrere. Anonymkode: 7156f...156 Skjønner. Da er det jo ideelt å kunne chippe for å se om narkosen ved kastrasjon er verdt risikoen, noe jeg håper for din del for situasjonen høres uholdbar ut. Tror det er et vesentlig poeng det du sier om den generelle innstilling til kastrasjon. Jeg bor i Trondheim og her har det blitt veldig vanlig å kastrere. Jeg har også en tysk, kjempedyktig veterinær og hun mener det ikke finnes belegg for restriksjonene man legger på kastrering i Norge og at det er veldig uheldig. Uansett, lykke til med lille! Anonymkode: 3aebf...c51 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #13 Skrevet 29. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner. Da er det jo ideelt å kunne chippe for å se om narkosen ved kastrasjon er verdt risikoen, noe jeg håper for din del for situasjonen høres uholdbar ut. Tror det er et vesentlig poeng det du sier om den generelle innstilling til kastrasjon. Jeg bor i Trondheim og her har det blitt veldig vanlig å kastrere. Jeg har også en tysk, kjempedyktig veterinær og hun mener det ikke finnes belegg for restriksjonene man legger på kastrering i Norge og at det er veldig uheldig. Uansett, lykke til med lille! Anonymkode: 3aebf...c51 Ja det er veldig kjedelig Hunden er jo verdens søteste på alle andre måter, men akkurat det med den markeringen er fryktelig irriterende. Jeg tørker etter den så fort jeg ser noe, men jeg er jo livredd for at den har funnet seg noen skjulte plasser jeg ikke vet om 😑 De lange gardinene er byttet ut med korte og alt som kan flyttes opp fra gulvet er flyttet opp. Hunden får absolutt nok lufting og har prøvd alle "kattetriksene" uten hell. Det værste er at jeg er helt sikker på at den skjønner at det er galt, men den bare mååååååååå 🙈 Ja jeg syntes det er merkelig at dyrlegene er så i mot å kastrere hunder. Katter og hester blir man jo anbefalt å kastrere. En venninne hadde en hannhund som var rasforbanna på alle andre hunder, den ble et så stort problem at hun tilslutt sa til dyrlegen at enten kastrerer du eller så avliver du. Først da ville dyrlegen kastrere. Hunden ble kjemperolig og snill etterpå. Kunne leke med andre hunder og lignende. Tenk å mye bedre livskvalitet denne hunden fikk! Min hund er jo kjempesnill med andre hunder, men den markeringen er altså frustrerende. Anonymkode: 7156f...156 2
Fryvil Skrevet 29. november 2017 #14 Skrevet 29. november 2017 Hunden til en venn av meg ble kastrert ved 5-års alder, men markerer like mye som før. Ute altså. Jeg mener dette skal kunne trenes bort, men det er litt jobb å ta han "på fersken". Han har antagelig aldri fått vite at det er uakseptabel oppførsel, ihvertfall ikke på rett måte.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #15 Skrevet 29. november 2017 1 minutt siden, Fryvil skrev: Hunden til en venn av meg ble kastrert ved 5-års alder, men markerer like mye som før. Ute altså. Jeg mener dette skal kunne trenes bort, men det er litt jobb å ta han "på fersken". Han har antagelig aldri fått vite at det er uakseptabel oppførsel, ihvertfall ikke på rett måte. TS her, takk for svar Hunden kan få markere ute så mye den vil for min del, men inne kan den godt la være 🙈 Ja problemet er jo at vi aldri får tatt den på fersken! Den er jo kjappere enn lynet og gjør det aldri om vi følger med på den. At det er galt er den veldig klar over for når jeg tørker opp så kommer den alltid tassende, kikker på tisset, kikker på meg og knurrer før den snur og tasser avgårde igjen 😂 Men riktig måte har det nok aldri blitt tatt på nei.... Anonymkode: 7156f...156
Nobile Skrevet 29. november 2017 #16 Skrevet 29. november 2017 Hva med å gjøre en innsats for å få tatt den på fersken ? For eksempel når dere er hjemme og kan fotfølge han, så setter dere en pose, sko eller annet du vet han markerer på, og når du ser at han er på vei til å markere, så tar du han. Det å sette frem en pose på gulvet for å så bli borte en time, hva var målet ditt med det ?
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #17 Skrevet 29. november 2017 Kastrer. Ser frem til den dagen suppegjengen tar til vett og skjønner at det positive med kastrering KNUSER og gruser fullstendig det potensielt "negative. Anonymkode: 88e1b...ec8 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #18 Skrevet 29. november 2017 Kan han ikke ha på bleie? Anonymkode: 9e6f9...ef5
Tabris Skrevet 29. november 2017 #19 Skrevet 29. november 2017 Hunden skjønner ikke at den gjør noe galt, hunder har ikke den forståelsen om våre lover og regler. Det eneste de skjønner er hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Jeg vil sterkt fraråde å "ta den på fersken", som noen foreslår. Som du selv sier så har dere brukt tid på å bygge tillit og gjøre ham trygg. Hvis du begynner å kjefte kraftig eller ta ham fysisk, så vil han koble det mye mer med deg enn han gjør med sin egen handling (markeringen) og du kan ødelegge en del av tilliten dere har bygget opp. Antagelig vil han da bare også bli enda flinkere til å gjøre det i skjul. (Å få tilsnakk/fysisk ubehag når han markerer lærer ham ikke at det er feil å markere, det lærer ham bare at han ikke må markere foran deg). Ofte når voksne hunder tisser inne så er det enten en helsemessig årsak eller det kommer av utrygghet. Hos deres hund som har blitt så gammel så kan det også ha satt seg som en inngrodd (u)vane. Men spesielt det med at han som regel markerer på nye ting kan være et tegn på at han er utrygg og trenger at noe nytt skal lukte kjent med en gang. Jeg tenker også bellyband for å skjerme hjemmet. Du kan forsøke hormonchip selv om jeg tviler på at det hjelper. Alternativt kan du høre med veterinær om mulig medisinering. Hvis det er utrygghet som ligger til bunn, så kan kanskje medisinering hjelpe. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #20 Skrevet 29. november 2017 Takk for alle svar igjen Jeg har prøvd å ta han på fersken, men han vet jo at dette ikke er lov og gjør det aldri når han blir fulgt med på. Jeg tror nok som @Tabris sier at det enten er en inngrodd (u)vane eller at det ligger uttrygghet bak det. Han gjorde det i sitt gamle hjem også og han var ekstremt utrygg når han kom hit. Derfor hadde jeg også et håp om at det skulle gi seg når han ble trygg, at han bare måtte slå seg til ro først. Etter mye tid og tålmodighet så er han nå en trygg og god hund. Snill og kosete. Vil ikke risikere å ødelegge dette ved å skulle "ta han" om jeg skulle ta han på fersken. Da vil jeg eventuelt bare si strengt nei og løfte han ut og rose han når han eventuelt går på do ute. Hunden er sjekket opp og ned av veterinær og vi finner ingen medisinsk årsak til at han skal holde på sånn. Dyrlegen tror også at dette "bare" er en inngrodd (u)vane. Å ha på han bleie tror jeg ikke er en løsning da han ikke takler å ha ting på kroppen. Han fryser lett og jeg kjøpte et dekken til han (ikke noe fjollete greier, bare et normalt hundedekken) og dette kunne han IKKE finne ut av 😂 Han ble helt hysterisk og prøvde å bite det av seg. Mulig det kunne gått med mye trening, men det beste vil jo være å få bukt med selve problemet og ikke bare symptombehandle det. At jeg puttet en pose på gulvet før jeg dro til legen var kort og greit fordi jeg viste at jeg hadde luftet den godt nok. Vi var ute i over en time og han gikk på do flere ganger og var sliten i hodet sitt. Skulle sjekke om den fremdeles gjorde det inne når han var både sliten og ferdigtisset ute. Så det var mer en test for min egen del enn for hunden sin del. Jeg prøver å se om jeg kan finne noe system i når dette skjer eller om det er tilfeldig. Jeg vet at han er trygg når han er alene hjemme. Har en leieboer som bor vegg i vegg med stua og han lager aldri lyd når han er alene (med mindre noen kommer å ringer på døra, men det får være greit). Hun har også nøkkel til vår del av huset og lufter hundene om vi er borte i mer enn et par timer. Når hun kommer inn for å hente hundene ligger den stort sett å sover i sofaen hvor den lager seg en seng av puter og er helt avslappet. Anonymkode: 7156f...156
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå