AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #1 Skrevet 28. november 2017 Møtte en fyr for ca ett år siden. Liker han veldig godt og vi har hengt sammen som et par i denne perioden. Men jeg blir veldig usikker på om jeg kanskje kaster bort tiden min på noe som ikke kan holde i lengden. Jeg har god jobb og grei inntekt, egen bolig og ingen økonomiske problemer. Han er ufør med en veldig lav uføretrygd, og sliter nok litt med å få det til å gå rundt hver måned. Vi tilbringer mye tid sammen her hos meg hvor jeg står for innkjøp av maten, og det er helt ok for meg. Prøver også å legge meg på han sitt nivå med å ikke komme med så mye forslag om aktiviteter som koster penger, fordi jeg vet han ikke har råd til å betale for det. Jeg lever mitt liv med jentekvelder, trening og visa versa som jeg alltid har gjort, og han lever sitt liv. Har i det siste blitt veldig usikker på om dette forholdet er noe som kan holde for fremtiden. Noen som har noe av samme erfaring ? Og hvordan har det gått ? Hva bør jeg eventuelt gjøre for at forholdet skal holde ? Takknemlig for alle svar Anonymkode: 67d2a...aa4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #2 Skrevet 28. november 2017 Nei det kan ikke fungere 🙄 Anonymkode: 4092e...9a8
Ulla Ullsokk Skrevet 28. november 2017 #3 Skrevet 28. november 2017 Såklart det kan fungere! Er man forelsket så er vel ikke inntekten avgjørende? Med mindre han er så elendig på økonomi at han roter det til. Lever han etter egen inntekt, så skjønner jeg ikke problemet! 10
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #4 Skrevet 28. november 2017 Det er vel opp til deg, om det kan fungere. Siden du er den som enten må spandere, eller gå for billigere løsninger. Og hvor gamle er dere? Har dere lyst på barn? Hvordan ser du for deg att livet med han blir? Eier han bolig? Anonymkode: a5c00...773 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #6 Skrevet 28. november 2017 Her er det motsatt. Mannen min tjener bra, jeg er ufør. Ikke noen som hever øyenbrynene her. Tror neppe han tenker på det en gang. Men det er greit så lenge det er mannen som forsørger kvinnen, men omvendt går det visst ikke i følge deg. Er du glad i mannen så er det vel det som teller. Anonymkode: 88aa9...e53 7
Ulla Ullsokk Skrevet 28. november 2017 #7 Skrevet 28. november 2017 1 minutt siden, RoH skrev: Ikke om dama tjener mest. Hvorfor ikke? Hvis det er en mann som ikke takler det, så er han ikke mann nok for meg, ihvertfall! 7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #8 Skrevet 28. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det motsatt. Mannen min tjener bra, jeg er ufør. Ikke noen som hever øyenbrynene her. Tror neppe han tenker på det en gang. Men det er greit så lenge det er mannen som forsørger kvinnen, men omvendt går det visst ikke i følge deg. Er du glad i mannen så er det vel det som teller. Anonymkode: 88aa9...e53 Mannen din tenker nok på det. Det er en stor forskjell på to inntekter og en, eller en veldig lav en. Det er klart at han aksepterer det, men for de aller fleste er det et stort moment. Hva om mannen din plutselig skulle fått sparken eller noe hadde skjedd? Hvor står dere da? De alle fleste spytter jo inn litt hver i de fleste sammenhenger. Skal EN betale for ferien så må enten nivået reduseres betraktelig eller ferien bli vanvittig dyr for den som betaler. Anonymkode: 244ca...aad 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #9 Skrevet 28. november 2017 Det hadde ikke gått for meg, for er han ufør, vil han jo ha helsebegrensninger hele livet, i tillegg til økonomiske begrensninger, og kanskje sosiale begrensninger (jeg tenker på det å aldri jobbe). Lav og høy inntekt kan gå, jeg ville vært mer bekymret for forskjellene i helse, at vi kanskje ville leve to forskjellige liv hele veien, på alle plan. Er han relativt frisk, rask, sosial osv, og det er et eller annet handicap/sykdom som kun, og kun, gjør det vanskelig med jobb, så kan det gå. Men familieøkonomien vil jo alltid være preget av det, du må jo være villig til å ta de største økonomiske belastningene selv. Anonymkode: 907a7...d74 7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #10 Skrevet 28. november 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen din tenker nok på det. Det er en stor forskjell på to inntekter og en, eller en veldig lav en. Det er klart at han aksepterer det, men for de aller fleste er det et stort moment. Hva om mannen din plutselig skulle fått sparken eller noe hadde skjedd? Hvor står dere da? De alle fleste spytter jo inn litt hver i de fleste sammenhenger. Skal EN betale for ferien så må enten nivået reduseres betraktelig eller ferien bli vanvittig dyr for den som betaler. Anonymkode: 244ca...aad Vel, jeg var ufør når vi traff hverandre og ble forelsket så regner med at han har tenkt ferdig på om det er noe som plager ham. Og det er ikke slik at han betaler ferier og jeg ikke noe. Vi har en egen feriekonto hvor vi setter inn like mye begge to. Han betaler mer til hus og regninger, men jeg bidrar også betraktelig til dette. Du snakker om ting som kan skje alle. Selv om man har to gode inntekter, så er det ingen garanti for at det skjer noe for en eller begge. Hva gjør de da? Skulle det skje noe med mannen min som at han får sparken eller blir syk, da får vi jo sette oss ned og se på hvor vi står og hva vi kan kutte ned på. Folk overlever selv om de får sparken og mister inntekt, eller blir uføre, selv i hjem der begge er uføre. Anonymkode: 88aa9...e53 5
RoH Skrevet 28. november 2017 #11 Skrevet 28. november 2017 53 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev: Hvorfor ikke? Hvis det er en mann som ikke takler det, så er han ikke mann nok for meg, ihvertfall! Bra at du tenker slik. Funker sikkert i noen forhold. Men jeg tror dette alt gnager TS. Det ligger i underbevisstheten. Det er nedarvede greier om at mannen skal forsørge familien. Et politisk vedtak forandrer ikke hvordan vi grunnlegende tenker. Her må det holdningsendringer til fra foreldre før vi ser endringer på barns adferd. Om dama eller mannen plages er nok også individuelt. Jeg har aldri vært i et forhold med noen kvinne som har tjent mer enn meg. Men vet ut fra de forhold som er i min omgangskrets at det fort blir misnøye når mannen blir syk, arbeidsledig eller ufør. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #12 Skrevet 28. november 2017 For meg fungerte det ikke (han var ikke ufør, men tjente ikke så bra, og var heller ikke veldig økonomisk). Jeg hadde dårlig samvittighet hver gang jeg gjorde ting han ikke kunne være med på, og særlig ferier ble ett problem. Anonymkode: aea28...cc3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #13 Skrevet 28. november 2017 Fattig og rik,er overskriften. Jeg har også grei inntekt, hus, bil. Altså at i Norge. Jeg tilhører ikke klassen rik. Tror ikke du vet hva rik/ fattig er. Du er ikke automatisk fattig pga uføre. Uansett lav uføre, så hsr han ikke minde enn minste. Har du sjekka kontoen hans?han kan ha formue eks. Legg vekk ordet fattig. Du er nok helt vanlig du også. Klart det fungerer. Eller har folk å skru på/ av følelser etter økonomien til folk. Det er vel ikke det første en sjekker. Tenk om du er stormende forelsket, alt klaffer....å sorry....du har for lite penger. Hva om du mister jobben? Da er du nede på uførenivå. Du er overfladisk Anonymkode: 7fe77...947 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #14 Skrevet 28. november 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fattig og rik,er overskriften. Jeg har også grei inntekt, hus, bil. Altså at i Norge. Jeg tilhører ikke klassen rik. Tror ikke du vet hva rik/ fattig er. Du er ikke automatisk fattig pga uføre. Uansett lav uføre, så hsr han ikke minde enn minste. Har du sjekka kontoen hans?han kan ha formue eks. Legg vekk ordet fattig. Du er nok helt vanlig du også. Klart det fungerer. Eller har folk å skru på/ av følelser etter økonomien til folk. Det er vel ikke det første en sjekker. Tenk om du er stormende forelsket, alt klaffer....å sorry....du har for lite penger. Hva om du mister jobben? Da er du nede på uførenivå. Du er overfladisk Anonymkode: 7fe77...947 Om man kaller det for fattig og rik, gul og blå eller sommer og vinter, så er poenget her at det er stor økonomisk forskjell. Jeg vil kalle det å være realistisk. En forelskelse varer ikke evig, og det er vel nettopp derfor det blir spurt etter råd fra andre med samme erfaring. Om en med en "grei" inntekt skulle bli ufør, så er det ikke dermed sagt at en får dårlig råd. Men den økonomiske forskjellen vil sannsynligvis alltid være der i dette forholdet, og det er dette som er temaet for tråden. Anonymkode: 67d2a...aa4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #15 Skrevet 28. november 2017 Som regel er det kvinner som har problemer med å ha en partner som tjener mindre, så om det går bra for deg bør det jo fungere fint Anonymkode: bb8ce...a73 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #16 Skrevet 28. november 2017 For ikke veldig lenge siden var det vanlig med bare en inntekt her i Norge. Og da tenkte man ikke dine og mine penger som det tydeligvis gjøres i dag. Fremdeles tror jeg det henger i at det er greit at mannen tjener mer og sponser partneren sin. Hvis ikke er han kjip og gjerrig, det er ikke få tråder her inne på kg om dette. Men nå gjelder det altså en kvinne som tjener bedre enn mannen fordi han er ufør, og da synes de fleste kvinner som har svart at det er best å finne seg en partner som tjener mer penger enn denne uføre mannen. Det er dobbeltmoral så det holder. I dag lever visst vi kvinner enten på mennene våre, eller vi lever med separat økonomi. For det høres virkelig ut som om det er helt utenkelig for en kvinne som tjener mer og betale mer og spandere på mannen. Nei da kan de ikke dra på ferie fordi han har dårlig råd. Da gjør de som ts og heller bruker penger sammen med venner og lar den fattige mannen sitte hjemme. Hadde en mann gjort dette, hadde han ikke vært stort som samle på, for selvfølgelig spanderer mannen både middager og ferier på dama si. Er ikke mye stolt av å være kvinne. Anonymkode: 88aa9...e53 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #17 Skrevet 28. november 2017 Hvis jeg var ufør og hadde dårlig råd, så hadde jeg vært veldig glad hvis jeg traff en dame med god økonomi. Tror det er mest TS som må ordne opp i egne følelser rundt dette. Jeg tjener middels bra, men har ikke allverdens opptjening eller mye oppspart i bolig. Før jeg blir pensjonist, så håper jeg å finne en kvinnelig lege, kiropraktor, eller leder av noe slag, som ikke helt vet hvordan hun skal få utgiftene til å strekke til. Anonymkode: a3c82...eb7 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #18 Skrevet 28. november 2017 2 timer siden, RoH skrev: Bra at du tenker slik. Funker sikkert i noen forhold. Men jeg tror dette alt gnager TS. Det ligger i underbevisstheten. Det er nedarvede greier om at mannen skal forsørge familien. Et politisk vedtak forandrer ikke hvordan vi grunnlegende tenker. Her må det holdningsendringer til fra foreldre før vi ser endringer på barns adferd. Om dama eller mannen plages er nok også individuelt. Jeg har aldri vært i et forhold med noen kvinne som har tjent mer enn meg. Men vet ut fra de forhold som er i min omgangskrets at det fort blir misnøye når mannen blir syk, arbeidsledig eller ufør. Var det sånn den gangen du var ung og i jobb også? Det samfunnet du snakker om har vel ikke eksistert siden en gang på 70-tallet. Anonymkode: 49caf...1f5 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #19 Skrevet 28. november 2017 Det er opp til deg, OG mannen om det vil holde. Noen menn takler ikke at dama tjener mer, andre ser ikke problemet. Gjør han deg glad? Kan du se for deg at han gjør deg glad om 40 år? Gjør han husarbeid? Hvis ja så hadde ikke jeg gjort det slutt. Anonymkode: 26852...133 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #20 Skrevet 28. november 2017 Ooiiisann ! TS her ! Takk for alle svar Jeg ser det i svarene ofte det forekommer litt filosofi over kjønnsbasert inntekt (om mannen eller dama tjener mest eller minst osv.) Jeg har aldri tenkt på det på den måten. Jeg tenker bare rent praktisk filosofi. Om noen har erfaring eller innspill på om slike forhold, (der partene i forholdet har stor ulikhet i inntekt) kan holde i lengden (uansett hvem som har mest eller minst). Føler jo liksom skjevheten gnage litt på en måte. Anonymkode: 67d2a...aa4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå