Gå til innhold

Voksen sønn

Anbefalte innlegg

Gjest Marillia
Skrevet

For nesten et år siden flyttet vi til et hus med stor kjeller, og eldstemann fikk denne for seg selv med avtale om å holde en viss orden der og å vaske kjelleren selv.

Jeg husker godt hvordan jeg selv var, og har ikke lagt lista særlig høyt med tanke på hvor strøkent det skal være. Vi var enige på forhånd med tanke på søppel, tomflasker, skitne klær og fat/glass. Likedan at man faktisk må skifte på sengene med jevne mellomrom, lufte på soverom osv. 

Avtalen var at yngre søsken skulle få bruke kjellerstua innimellom også. Problemet er at det kan være så rotete der (og i tillegg omorganisert pga spilling) og slett ikke vasket, tror jeg har fått mast til at han har vasket to ganger på 8 måneder. 

Det har endt opp med at jeg maser, maser og atter maser, og må mase enda mer på at ting skal bli gjort. Jeg har i grunnen mest lyst å be han flytte om ikke ting blir bedre (ferdig med vgs) han betaler ikke husleie, men skal liksom spare til studier.  Vi hadde også avtale på at han skulle si i fra både ang middag og om han skulle overnatte borte, likedan at vi kunne få beskjed når noen skulle overnatte. Mye pga logistikk rundt mat og at yngre søsken kunne låne stua når storebror ikke var der. Vi ga klar beskjed om at dette er vårt hus og våre regler, og alt var han enig i når han flyttet inn i kjelleren. 

Far er like irritert og fortvilet, men han gidder ikke mase, han tusler ned en gang i blant (som i en gang pr mnd) og sier bare at han må rydde litt slik ikke moren deres klikker.... 

....  

Råd til meg, og like mye til far? Har nemlig tenkt å vise han tråden... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En prat om hva vilkårene var. En alvorlig prat, ikke i forbifarten i gangen, men av typen nå setter vi oss ned begge foreldre og sønn, og Prater om dette. 

Minner om hva vilkårene var. Og om det ikke bedrer seg, må han enten betale leie, eller så låser dere av kjellerstuen og han får ikke bruke den uten å spørre om lov (og småsøsken får da lov å bruke den de også). 

Angående middag, kan dere si at dere slutter å lage til ham. Så får han kjøpe inn (for egne penger) og lage selv om han skal ha middag, om han ikke klarer si ifra hva han tenker. 

Anonymkode: 245c5...0f8

• Liker 3
Skrevet

Gjør ham og dere selv en gigantisk tjeneste og hiv ham ut. Han «sparer» ikke til studiet, han kaster bort de bedte årene av livet sitt på gaming mens han får gratis kost og losji. Plutselig en dag er han tretti, og han har sakket akterut både på dame og karrierefronten. 

Synes det er lite tak i mannen din også. 

• Liker 5
Skrevet

Sett krav, og gi en konsekvens. 

Jeg har også en voksen sønn i kjelleren, på samme vilkår ift rengjøring og rydding. 

Jeg maser aldri om å rydde/ vaske, men jeg bestemmer hva jeg vil yte tilbake. Han velger å ikke følge reglene, og jeg velger å ikke gi han penger. Han velger å skulke jobb/ skole, jeg velger å ikke vaske klærne hans. Dette fungerer, og respekten for meg har økt :) 

La han ta sine valg, og la valgene få konsekvenser. Ang middag, så hadde jeg sluttet å lage til han om han ikke «meldte seg på» før du begynte på maten. 

Anonymkode: 812fa...7cd

• Liker 2
Skrevet

Dere skriver kontrakt med ham, og han må betale husleie. Husleien kan godt være tvungen sparing, men det kan også være en klausul som sier at dersom han ikke holder orden og holder avtalte regler, så omgjøres det fra tvungen sparing til reell husleie. Og dere kan også si opp "leiekontrakten", og kaste ham ut. At da er alternativet et lite rom oppe med dere, eller å flytte et annet sted. 

Tror ikke dere gjør ham en tjeneste ved å la ham bo gratis i egen hybel. Han får liksom fordelene ved å bo for seg selv, men ikke kravene som normalt følger med. 

• Liker 1
Skrevet

Lag regler, kanskje hjelpe han i gang med å komme i gang med rutiner, og si at han må betale dere «husleie» som han får tilbake når han skal flytte. Altså han sparer penger på deres konto. Da ser dere ar det blir spart penger ihvertfall. For meg høres det ut som om han sliter med å ha et system og holde det ryddig. Si at på søndager(eller en annen fast bestemt dag) så er det støvsuging og vasking og rydding. Du kan godt hjelpe han med å bære ned støvsugeren, og si at du kommer ned når han har støvsugd, og gjør klar en vaskebøtte til han. Hjelp han med å komme i gang, og etterhvert så kjenner han hvor godt det er å ha rutiner og ha det ryddig og rent rundt seg, så gjør han det på egenhånd. Skriv det ned på en plakat han kan ha nede, og kanskje lag et system der dere krysser av datoene dere har vasket så han ser at det er hver søndag/den 10. Og den 20. Evt. Eller en gang i mnd. 

Jeg har hatt det samme på jobben, jenter som ikke hadde noe støv på hjernen. Men problemet deres var at de trengte en plan, punkt liste, hvor det stod hva som måtte bli gjort. Og da ble det gjort. For det er ikke alle som klarer å organisere ting i hodet, noen ganger er det rett og slett best å skrive det ned på et ark man alltid ser og har tilgjengelig. 

Anonymkode: 0ee7b...821

Skrevet
41 minutter siden, Marillia skrev:

For nesten et år siden flyttet vi til et hus med stor kjeller, og eldstemann fikk denne for seg selv med avtale om å holde en viss orden der og å vaske kjelleren selv.

Jeg husker godt hvordan jeg selv var, og har ikke lagt lista særlig høyt med tanke på hvor strøkent det skal være. Vi var enige på forhånd med tanke på søppel, tomflasker, skitne klær og fat/glass. Likedan at man faktisk må skifte på sengene med jevne mellomrom, lufte på soverom osv. 

Avtalen var at yngre søsken skulle få bruke kjellerstua innimellom også. Problemet er at det kan være så rotete der (og i tillegg omorganisert pga spilling) og slett ikke vasket, tror jeg har fått mast til at han har vasket to ganger på 8 måneder. 

Det har endt opp med at jeg maser, maser og atter maser, og må mase enda mer på at ting skal bli gjort. Jeg har i grunnen mest lyst å be han flytte om ikke ting blir bedre (ferdig med vgs) han betaler ikke husleie, men skal liksom spare til studier.  Vi hadde også avtale på at han skulle si i fra både ang middag og om han skulle overnatte borte, likedan at vi kunne få beskjed når noen skulle overnatte. Mye pga logistikk rundt mat og at yngre søsken kunne låne stua når storebror ikke var der. Vi ga klar beskjed om at dette er vårt hus og våre regler, og alt var han enig i når han flyttet inn i kjelleren. 

Far er like irritert og fortvilet, men han gidder ikke mase, han tusler ned en gang i blant (som i en gang pr mnd) og sier bare at han må rydde litt slik ikke moren deres klikker.... 

....  

Råd til meg, og like mye til far? Har nemlig tenkt å vise han tråden... 

De fleste som driven innen fremleie og juss anbefaler at foreldre som leier ut rom eller egen boenhet til egne eller stebarn lager husleiekontrakt. Da har foreldrene nemlig muligheten til å kaste barna ut om de ikke oppfører seg og man får et ryddig forhold. 

Tilby poden en leiekontrakt mot for eksempel kroner 500 i husleie for måneden. Ta med i kontrakten at han skal holde rom og annet i orden. Leiekontrakter kan du laste ned fra nettet og tilpasse. 

Gjør det og klart for poden at du er lei av å mase og av å se på rotet. Derfor vil du nå ha en formell kontrakt som du kan si opp om ting ikke bedrer seg og da betyr det at han får x antall tid på seg til å flytte. Dette vil og være opplæring i fremtidig leie av egen bolig utenfor hotell mor og far. 

Så slutter du å mase og ser hva du videre må gjøre, kaste han ut eller ser at han skjerper seg. 

Anonymkode: 2fb00...4c6

• Liker 1
Skrevet

Sette han forran seg og si "avtalen var slik og sånn, det har du ikke overholdt, og nå gidder ikke vi mer. Det er slutt på gratis leie og bule i kjelleren hos mor og far, innen mandag skal det være vasket og klart til bruk for resten av familien, og fra 1.januar er det husleie for å bo hjemme. Så kan du enten skaffe deg fulltidsjobb eller studere fulltid og bo her med husleie, eller finne deg et annet sted. Du er voksen nok til å forstå hva ansvar og en avtaler innebærer, verden kretser ikke om deg alene"

Anonymkode: 275c5...0b3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...