AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #1 Skrevet 28. november 2017 Jeg tar norsk hovedmål og noen andre fag som privatist, og trenger karakter 6 på eksamen. De andre fagene er veldig greie, men jeg synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal få 6 i norsk. Jeg fikk 5 på eksamen i norsk hovedmål når jeg fortsatt gikk på vgs, men det er noen år siden. Er det noen som har fått 6 på eksamen som har tips til å dele, eller noen som bruker å rette eksamener i norsk som kan si hva de ser etter? Hva trekker opp fra 5 til 6 og hva trekker ned fra 6 til 5 f.eks.? Anonymkode: 91b07...378
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #2 Skrevet 28. november 2017 Jeg fikk sekser i hovedmål standpunkt, og sekser på eksamen i både hovedmål og sidemål. Det er riktignok noen år siden, men eksamen og pensum er neppe drastisk endret. Min taktikk var: - ikke skrive novelle eller kåseri - lære sjanger godt - du MÅ treffe på sjanger - dikttolkning er gull. Jeg satt og fant på ting, jeg lover... sekser hver gang. - lær sentrale deler av lit.historiepensum godt, og flett det inn i oppgaven der det passer. Alltid vis at du kan pensum! Men det må passe inn. - pass på at du svarer på oppgaven! - ikke velg oppgave på eksamen ut fra hva som virker interessant eller artig, men hva du er mest sannsynlig å få sekser på. Som eksempel - dikttolkning. Jeg syntes det var kjedelig, men jeg fikk som regel sekser, så da får jeg ofre noen timer på å kjede meg i stedet for å skrive noe kreativt og «artig». - hvis du viser til kilder, vær nøye på kildehenvisninger Anonymkode: 0a100...674 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #3 Skrevet 28. november 2017 Det finnes en sensorveiledning et sted på udir.no, der man kan se eksempler på eksamensbesvarelser i norsk. Det er lettere å se forskjellen på de når du kan sammenligne svake og sterke besvarelser. Anonymkode: bff19...7ff
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #4 Skrevet 29. november 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk sekser i hovedmål standpunkt, og sekser på eksamen i både hovedmål og sidemål. Det er riktignok noen år siden, men eksamen og pensum er neppe drastisk endret. Min taktikk var: - ikke skrive novelle eller kåseri - lære sjanger godt - du MÅ treffe på sjanger - dikttolkning er gull. Jeg satt og fant på ting, jeg lover... sekser hver gang. - lær sentrale deler av lit.historiepensum godt, og flett det inn i oppgaven der det passer. Alltid vis at du kan pensum! Men det må passe inn. - pass på at du svarer på oppgaven! - ikke velg oppgave på eksamen ut fra hva som virker interessant eller artig, men hva du er mest sannsynlig å få sekser på. Som eksempel - dikttolkning. Jeg syntes det var kjedelig, men jeg fikk som regel sekser, så da får jeg ofre noen timer på å kjede meg i stedet for å skrive noe kreativt og «artig». - hvis du viser til kilder, vær nøye på kildehenvisninger Anonymkode: 0a100...674 Takk for tips 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes en sensorveiledning et sted på udir.no, der man kan se eksempler på eksamensbesvarelser i norsk. Det er lettere å se forskjellen på de når du kan sammenligne svake og sterke besvarelser. Anonymkode: bff19...7ff Ja, jeg har sett litt på ulike eksamensbesvarelser, men jeg synes fortsatt det er vanskelig å se forskjellen på 5 og 6 :/ Anonymkode: 91b07...378
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #5 Skrevet 29. november 2017 Skal du ha norsk muntlig eller skriftlig? Anonymkode: b84ab...31f
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #6 Skrevet 29. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du ha norsk muntlig eller skriftlig? Anonymkode: b84ab...31f Skriftlig Anonymkode: 91b07...378
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #7 Skrevet 29. november 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skriftlig Anonymkode: 91b07...378 Jeg fikk "bare" 5'er skriftlig eksamen, men det handler om å ha de beste poengene som bare gjør hele teksten. Det er litt vanskelig å gi tips når det er så bredt hva eksamensoppgavene er. Jeg har et hefte som er verktøy til skriftlig eksamen som hjalp meg utrolig mye, står mye bra forklart og hva som trekker opp/ned på skriftlig eksamen. Jeg la det ved som vedlegg, håper det kan være til hjelp! et_verktøy_til_skriftlig_eksamen.pdfAnonymkode: b84ab...31f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå