Gå til innhold

Ingen vektoppgang uke 16. Farlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 16+ nå og har enda ikke gått opp i vekt. Magen er flat og jeg veier fortsatt 55kg som før jeg ble gravid. 

Bør jeg bli bekymret? I apper og podcaster har det blitt sagt at det er vanlig å legge på seg et par kg i uke 10 osv. 

Jeg har jo ikke noe time hos helsepersonell før i uke 24, men kanskje jeg bør bestille time hos fastlegen før det?

Jeg spiser variert, når jeg er sulten og til jeg blir mett. Spiser oftere og mindre porsjoner enn før hvor jeg spiste sjelden og store porsjoner. Jeg har ikke kastet opp i første trimester og er heller ikke spesielt aktiv.  

Anonymkode: ba4fe...90a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er verken farlig eller unormalt. Mange går ned i vekt i 1. trimester, og er fremdeles i minus langt inn i 2. trimester, uten at det er farlig. 

Anonymkode: 0ddca...1df

• Liker 4
Skrevet

Har du ikke ordinær ultralyd innen uke 24? 

Jeg kan forstå at du er urolig. Hva med å ta en telefon til legen for å høre hva de mener? 

Skrevet (endret)

Nei, det gjør ingenting. Noen legger på seg 30 kg i svangerskapet og andre 10 kg - totalt, og alt er like normalt. 

Mange går faktisk litt ned i begynnelsen av svangerskapet. 

Ville derimot tatt kontakt med lege/jordmor. Det er ikke normalt å ha første time til oppfølging i 24. Ordinær ultralyd er også i uke 18-20

Lykke til videre😊

Endret av Mariell77
  • Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Fanteria skrev:

Har du ikke ordinær ultralyd innen uke 24? 

Jeg kan forstå at du er urolig. Hva med å ta en telefon til legen for å høre hva de mener? 

Jo, den glemte jeg! Det er i uke 19, så det er jo fortsatt 3 uker til. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville blitt bekymret...

Anonymkode: 7daf8...061

Skrevet
21 minutter siden, Mariell77 skrev:

Nei, det gjør ingenting. Noen legger på seg 30 kg i svangerskapet og andre 10 kg - totalt, og alt er like normalt. 

Mange går faktisk litt ned i begynnelsen av svangerskapet. 

Ville derimot tatt kontakt med lege/jordmor. Det er ikke normalt å ha første time til oppfølging i 24. Ordinær ultralyd er også i uke 18-20

Lykke til videre😊

Jeg har vært hos legen i uke 12 og 14 altså, så jeg har vært der, men neste er så lenge til. Men jeg hadde glemt ultralyden i uke 19. 

Grunnen til at jeg blir bekymret er jo siden jeg ikke veier så mye i utgangspunktet. Det må jo bety at jeg går ned i egenvekt. Og det føler jeg ikke er helt bra. 

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt :) jeg gikk bare opp 4 kg tilsammen i svangerskapet. Var mye kvalm og kastet opp/spiste lite - så legen sa det var fordi jeg «spydde av meg» min egen vekt, samtidig som babyen la på seg. Baby var 3500 gram ved fødsel likevel :) 

Anonymkode: 20e66...30a

• Liker 2
Skrevet

^ meg over. Man skal selvsagt helst legge på seg mer en jeg gjorde - jeg mener ikke kun 4 kg er normalt. Jeg mener det er normalt å ikke legge på seg så fryktelig mye, særlig ikke i starten :) 

Anonymkode: 20e66...30a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært hos legen i uke 12 og 14 altså, så jeg har vært der, men neste er så lenge til. Men jeg hadde glemt ultralyden i uke 19. 

Grunnen til at jeg blir bekymret er jo siden jeg ikke veier så mye i utgangspunktet. Det må jo bety at jeg går ned i egenvekt. Og det føler jeg ikke er helt bra. 

Da har du begynt å måle symfysemålet? Det er her de ser om babyen vokser noenlunde som den skal. At du går ned noen få kg i egenvekt gjør ikke noe. Babyen tar det den trenger nå. Når du føder babyen er baby, livmor, vann osv totalt sett mellom 7-10 kg ved normal fødsel. Alt annet folk legger på seg er fett til mor, eller vann i kroppen som mange får. Ved 16 uker utgjør babyen og det rundt ikke mer enn 1 kg, så i realiteten har du ikke gått ned mer en det.

Får du i deg normal mat?

• Liker 1
Skrevet

Er du farlig tynn så får du beskjed om det. Så det er ikke noe du trenger å gå rundt og bekymre deg for

Anonymkode: 2c353...130

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Mariell77 skrev:

Da har du begynt å måle symfysemålet? Det er her de ser om babyen vokser noenlunde som den skal. At du går ned noen få kg i egenvekt gjør ikke noe. Babyen tar det den trenger nå. Når du føder babyen er baby, livmor, vann osv totalt sett mellom 7-10 kg ved normal fødsel. Alt annet folk legger på seg er fett til mor, eller vann i kroppen som mange får. Ved 16 uker utgjør babyen og det rundt ikke mer enn 1 kg, så i realiteten har du ikke gått ned mer en det.

Får du i deg normal mat?

Ja, spiser ganske normalt. Blir litt fast food litt oftere enn før da, for jeg orker ikke alltid å lage middag etter jobb pga trøtthet. 

Ble litt beroliget av dette. Får følge litt med på vekta fremover. 

Har ikke målt symfyse enda. På helseskjema står uke 24 som første på den målegreia. 

• Liker 1
Skrevet

Siden du er i uke 16 så regner jeg med at du har vært på kontroll hos lege eller jordmor. Der tar de jo symfysemål og hører på hjertelyden og alt. Så lenge alt er i orden der, så er nok alt helt som det skal.

Skrevet
2 minutter siden, Tutte skrev:

Siden du er i uke 16 så regner jeg med at du har vært på kontroll hos lege eller jordmor. Der tar de jo symfysemål og hører på hjertelyden og alt. Så lenge alt er i orden der, så er nok alt helt som det skal.

De tar ikke symfysemål før uke 24. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg gikk ned 11 kilo til uke 16, men babyen har det fint 🌸

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De tar ikke symfysemål før uke 24. 

Begge gangene jeg har vært gravid så har det blitt gjort mye tidligere. Er det nytt nå? Var gravid sist for under 2 år siden. Uansett, hvis TS er bekymret så kan hun jo be om en kontrolltime hvor det blir målt.

Skrevet
3 minutter siden, Cocosa skrev:

Jeg gikk ned 11 kilo til uke 16, men babyen har det fint 🌸

men da veide du vel mer enn 55 kg i utgangspunktet? Hadde jeg gått ned 11 kg og veid 44 hadde jeg jo vært hos legen for lengst. Det hadde bært farlig for både meg og barnet. 

11 minutter siden, Tutte skrev:

Det skjer i uke 24. Det er ingenting mellom blodprøve og admin i uke 12 og oul unike 19, før jordmor i uke 24. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

men da veide du vel mer enn 55 kg i utgangspunktet? Hadde jeg gått ned 11 kg og veid 44 hadde jeg jo vært hos legen for lengst. Det hadde bært farlig for både meg og barnet. 

Det skjer i uke 24. Det er ingenting mellom blodprøve og admin i uke 12 og oul unike 19, før jordmor i uke 24. 

Da tror jeg det blir praktisert litt forskjellig. Jeg var på kontroller hver 4 uke fra uke 12. Men synes TS kan ta kontakt for en sjekk for å slippe og gå rundt og bekymre seg. Er fint mulig å kjenne hvor høyt livmoren er i uke 16.

Skrevet
14 minutter siden, Tutte skrev:

Begge gangene jeg har vært gravid så har det blitt gjort mye tidligere. Er det nytt nå? Var gravid sist for under 2 år siden. Uansett, hvis TS er bekymret så kan hun jo be om en kontrolltime hvor det blir målt.

Om det er nytt vet jeg ikke, men på helsekortet begynner ikke skjemaet før på uke 23, og det står visstnok i retnignslinjene de ikke skal måle før i uke 24. Jeg tok influensavaksine hos en overivrig turnuslege da jeg var i uke 22, og han fant ut at han ville måle sf-målet, men så viste det seg at han ikke hadde noe sted han kunne registrere det likevel. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er klart. Tenkte ikke på å nevne det. Jeg hadde litt for mange kilo å gå på fra før 🙃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...