Gå til innhold

Insekter på vaskerom! Sølvkre eller skjeggkre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen uker siden oppdaget vi noen insekter på vaskerommet. Etter å ha googlet litt, kom vi fram til at det er sølvkre, men begynner nå å lure. Vi fanget et levende voksent individ i går, tok bilde av det og zoomet inn. Da såg vi at det har hår! Er det skjeggkre vi har i hus? Noen som har peiling?

Jeg håper og tror det er sølvkre, men er usikker. Det som taler for sølvkre, er at vi til nå bare har funnet dem i rom med tilgang på fuktighet (mest vaskerommet, men også noen få på kjøkken og bad og under sko i gangen). Det som taler for skjeggkre er at vi etterhvert nå har funnet ganske mange (finner 2-5 per dag og har fanget 30-40 stk i limfeller) og at de har hår!!! Får litt panikk her :( 

F985DE18-FC98-47E5-A6DD-6886E325EE13.jpeg

04E30AE8-AF79-43AE-BE3B-7EB1926CC6E9.jpeg

Anonymkode: bb094...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ser ut som sølvkre du har, midtre haletråd er ikke lang og mye smalere bakkropp en foran så tror du har flaks som meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, pautina skrev:

ser ut som sølvkre du har, midtre haletråd er ikke lang og mye smalere bakkropp en foran så tror du har flaks som meg :)

Takk. Håper du har rett :) 

Jeg tror sølvkre selv også, men gubben er litt mer på at det er skjeggkre pga hårene og jeg er også blitt litt paranoid. Visste ikke at sølvkre har hår.

Den klarer ikke å klatre på glatte flater. Vi la den i et eggeglass av porselen, og den klarte ikke å komme opp/ut av det. Har sett kre på veggen ved et par anledninger, men da på ru tapet i gangen og i en ru fuge på badet. Tror ingen har vært over 1,2 cm...

Krysser fingrene!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noen uker siden oppdaget vi noen insekter på vaskerommet. Etter å ha googlet litt, kom vi fram til at det er sølvkre, men begynner nå å lure. Vi fanget et levende voksent individ i går, tok bilde av det og zoomet inn. Da såg vi at det har hår! Er det skjeggkre vi har i hus? Noen som har peiling?

Jeg håper og tror det er sølvkre, men er usikker. Det som taler for sølvkre, er at vi til nå bare har funnet dem i rom med tilgang på fuktighet (mest vaskerommet, men også noen få på kjøkken og bad og under sko i gangen). Det som taler for skjeggkre er at vi etterhvert nå har funnet ganske mange (finner 2-5 per dag og har fanget 30-40 stk i limfeller) og at de har hår!!! Får litt panikk her :( 

F985DE18-FC98-47E5-A6DD-6886E325EE13.jpeg

04E30AE8-AF79-43AE-BE3B-7EB1926CC6E9.jpeg

Den ligner ikke på sølvkre. Det har jeg hatt og sett altfor mange av.

Gå inn på Anticimex.no og finn deres oversikt over ulike innsekter. 

Anonymkode: d2743...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den ligner ikke på sølvkre. Det har jeg hatt og sett altfor mange av.

Gå inn på Anticimex.no og finn deres oversikt over ulike innsekter. 

Har sett på mange bilder av sølvkre og de kommer i ulike nyanser alt etter alder, om de nettopp har byttet skall osv, så på noen bilder ligner de. Hårene såg vi bare når vi zoomet inn på den. Når de springer rundt på gulvet er det umulig å se detaljer.

Har sendt en Mail og noen bilder til Mycoteam, så får vi se hva de sier. Håper fremdeles det er sølvkre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har sett på mange bilder av sølvkre og de kommer i ulike nyanser alt etter alder, om de nettopp har byttet skall osv, så på noen bilder ligner de. Hårene såg vi bare når vi zoomet inn på den. Når de springer rundt på gulvet er det umulig å se detaljer.

Har sendt en Mail og noen bilder til Mycoteam, så får vi se hva de sier. Håper fremdeles det er sølvkre :P

Sender du mail til mycoteam så får du og en klekkelig regning i retur. 

Jeg har sett alt fra nye, små sølvkre til feite, gamle ekle. Ingen av den ligner på din på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra når du får svar da. Bildene dine lignet på de vi har funnet siste dagene..

Anonymkode: c96ba...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si fra når du får svar da. Bildene dine lignet på de vi har funnet siste dagene..

Vi tok kontakt med forsikringsselskapet da vi har superforsikring som dekker sopp og insektsproblmer også. Forsikringsselskapet har avtalt med Anticimex at de kommer og ser på insektene i neste uke og setter ut feller for kartlegging av problemet.

Hørte ikke noe fra Mycoteam og har gitt dem beskjed om de ikke trenger å se på bildene likevel siden Anticimex er på saken.

Oppdaterer når jeg vet noe mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde vært supert om du vil oppdatere når de har vært der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2017 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Ja det hadde vært supert om du vil oppdatere når de har vært der :)

Har nå hatt Anticimex på besøk og vi har skjeggkre i hus :(  De har satt ut masse feller for å kartlegge hvor i huset de er og hvor mye vi har, så blir det mest sannsynlig behandling med gift om noen uker. Han som var her mente vi skulle blir kvitt dem, men det er tidkrevende og krever sannsynligvis flere runder med gift. Det kan ta opp mot to år å bli helt kvitt krekene. Dritt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

Vi har også oppdaget skjeggkre i hjemmet :( Har satt ut flere limfeller for kartlegging. Hvordan går det med dere? Har dere begynt med gift? Hvor mye er dere infisert mtp. antall skjeggkre i feller? :bond:

Anonymkode: c61e9...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdaget sølvkre hjemme! Skal sette ut borsyrepulver til dem, nå i vinter sperrer jeg dem inne med kaffegrut og har kjøpt meg to maurbokser fra samme merke som lager borsyrepulver.

Men hva er forskjellen mellom skjeggkre og sølvkre egentlig?

Jeg fikk forresten sjokk når jeg så hvor mye tapetlim de hadde spist opp. Sykt kvalmt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2017 den 23.29, LISJ skrev:

Jeg har oppdaget sølvkre hjemme! Skal sette ut borsyrepulver til dem, nå i vinter sperrer jeg dem inne med kaffegrut og har kjøpt meg to maurbokser fra samme merke som lager borsyrepulver.

Men hva er forskjellen mellom skjeggkre og sølvkre egentlig?

Jeg fikk forresten sjokk når jeg så hvor mye tapetlim de hadde spist opp. Sykt kvalmt. 

Det høres kanskje ut som du har skjeggkre og ikke sølvkre. Skjeggkre elsker lim og papir og lever ofte i rom som er tørre, men har reder i bad og vaskerom for å legge egg. Hvis du googler litt ser du at skjeggkre er uhyre vanskelig å bli kvitt. Sølvkre oppstår gjerne hvis det er mye luftfuktighet på bad ol. Sølvkre er ofte få i mengden, mens har man skjeggkre har man ofte tusenvis av dem i hele huset! 

Anonymkode: c61e9...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel jeg har satt ut 2 stk maurbokser til dem og venter på å få tak i et pulver fra et firma som hette for trinol tror jeg det faktisk var....

Anonymkode: a1af9...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...