AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #1 Skrevet 28. november 2017 Skolen vår har eget basseng og har snakket varmt om svømmeundervisningen vår og jeg har stolt på det, helt til jeg fikk fjerdeklassing selv. De har nå hatt ca 5 svømmetimer hver og det er alt de får. Hvem i all verden lærer å svømme på 5 svømmetimer? I tillegg har de brukt siste time på å teste de som kan svømme om de oppfyller kravene. Nå skal de ha svømming for noen utvalgte denne uken og her har de altså igjen valgt å prioritere å bruke aller siste svømmetime på å teste videre de som allerede kan svømme framfor å gi de som ikke kan svømme mer undervisning. Jeg har sendt epost til lærer som ikke har noe godt svar på hverken det ene eller det andre. Dette er for dårlig. Hvor kan jeg ta dette videre? Rektor? Er det noen vits? Anonymkode: 40501...a6c
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #2 Skrevet 28. november 2017 Sånn er det i hele landet. På vår skole fikk de tre timer. Det er ikke innvilget penger til svømming og opplæringen blir deretter. Samtidig så er det vårt ansvar å lære barn å svømme. Klarer ikke skolen å følge opp må du som forelder gjøre din plikt. Anonymkode: 8f475...1af 16
Lou Salome Skrevet 28. november 2017 #3 Skrevet 28. november 2017 FAU som tar det videre til driftstyret? Vi hadde ti timer i 4. (har ikke svømmehall), helt ok, men her har ingen skrytt av opplegget og læreren sa i første klasse at det er veldig ønskelig og nyttig at barna går på svømmekurs privat før 4., for de kommer ikke til å lære det da, det blir ti timer og det er det.
Gjest Ørnefaren Skrevet 28. november 2017 #4 Skrevet 28. november 2017 Jeg tenker at svømmeundervisning er noe man bør ta ansvar for selv. Ta med deg ungen i svømmebasseng i helgene. En liten time i ny og ne lager ingen gode svømmere.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #5 Skrevet 28. november 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skolen vår har eget basseng og har snakket varmt om svømmeundervisningen vår og jeg har stolt på det, helt til jeg fikk fjerdeklassing selv. De har nå hatt ca 5 svømmetimer hver og det er alt de får. Hvem i all verden lærer å svømme på 5 svømmetimer? I tillegg har de brukt siste time på å teste de som kan svømme om de oppfyller kravene. Nå skal de ha svømming for noen utvalgte denne uken og her har de altså igjen valgt å prioritere å bruke aller siste svømmetime på å teste videre de som allerede kan svømme framfor å gi de som ikke kan svømme mer undervisning. Jeg har sendt epost til lærer som ikke har noe godt svar på hverken det ene eller det andre. Dette er for dårlig. Hvor kan jeg ta dette videre? Rektor? Er det noen vits? Anonymkode: 40501...a6c Det som er altfor dårlig her er foreldrenes oppfølging. Det er ikke utelukkende skolens jobb å få barn svømmedyktige, men foreldrenes. Å gå i bad med barn hele året fra de er små, få dem vanntilvendt og svømmeklare er foreldrenes jobb, utelukkende. Skolene har skidager. Jeg har enda ikke sett noen klage på at barna ikke klarer å lære å stå på ski på den ene dagen. Også her er foreldrenes rolle å lære barna det grunnleggende, og det lenge før barna kommer til obligatorisk svømmeundervisning eller skidager. De fleste som kan svømme ganske greit når de er kommet til 4. Klasse, med mindre foreldrene og bhg har holdt dem langt unna både sommerbading og svømmehall. Anonymkode: 3d69d...002 24
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #6 Skrevet 28. november 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn er det i hele landet. På vår skole fikk de tre timer. Det er ikke innvilget penger til svømming og opplæringen blir deretter. Samtidig så er det vårt ansvar å lære barn å svømme. Klarer ikke skolen å følge opp må du som forelder gjøre din plikt. Anonymkode: 8f475...1af Husker ikke antall timer på vår skole, men det var ikke mange. Tror dette dessverre er ganske likt over hele landet, er sikkert noen heldige skoler som kan tilby et skikkelig opplegg. Er forøvrig enig at det er vårt ansvar å lære barna å svømme, så tur på svømmehallen er ikke dumt (om man har det i nærheten da) Anonymkode: d875f...aaa
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #7 Skrevet 28. november 2017 Svømmeundervisning blir nedprioritert pga dårlig kommuneøkonomi. Her er vi helt nødt til å ta ansvar for å lære ungene å svømme selv. De får kanskje 10-12 timer svømmeundervisning i løpet av hele barneskolen. Du kan høre med rektor, som da evt må ta penger fra andre ting og bruke på svømmeundervisning, eller du kan klage til kommunen i håp om at de bevilger mer penger til det (penger som igjen må tas fra noe annet...) Man kan gjøre mye selv ved å ta ungene med i svømmehallen. Og de fleste steder har tryggivann gode kurs. Kan virkelig anbefale de. Anonymkode: 25abb...356 1
evelynn Skrevet 28. november 2017 #8 Skrevet 28. november 2017 Det tar minst 1 år å lære et barn å svømme - og med svømme mener jeg å svømme på den riktig måte, ikke bare "å bevege seg i vannet for et kort stund uten å drukne". Kanskje det finnes skoler som tilbyr svømmeopplæring i hele året (og gjerne flere år), men det er sikkert ikke de offentlige skoler. Jeg forstår det slik, at alle barna får prøve seg å svømme på skolen (for det er sikkert flere barn som ser vannet bare i egen badekar) og meningen er å gi barna svømmelyst, og resten skal foreldre ordne. Samme med skiskole alle skøyteskole - bare for å vise barn at det finnes ting som ski og skøyter, og at det kan være gøy, og resten er foreldre sin ansvar.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #9 Skrevet 28. november 2017 Skolen burde absolutt tilby bedre svømmeundervisning. Det kan i ytterste konsekvens redde liv. Foreldre bød absolutt ta ansvar, men det er til syvende og sist ungene det går ut over dersom foreldrene ikke gjør det. Anonymkode: 622db...cf2 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #10 Skrevet 28. november 2017 Svømmekurs er svært dyrt. Tydelig at enkelte ikke har forståelse for at dette faktisk er en utgift ikke alle familier kan ta seg råd til samme hvor viktig det er å lære å svømme. Anonymkode: 40501...a6c 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #11 Skrevet 28. november 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som er altfor dårlig her er foreldrenes oppfølging. Det er ikke utelukkende skolens jobb å få barn svømmedyktige, men foreldrenes. Å gå i bad med barn hele året fra de er små, få dem vanntilvendt og svømmeklare er foreldrenes jobb, utelukkende. Skolene har skidager. Jeg har enda ikke sett noen klage på at barna ikke klarer å lære å stå på ski på den ene dagen. Også her er foreldrenes rolle å lære barna det grunnleggende, og det lenge før barna kommer til obligatorisk svømmeundervisning eller skidager. De fleste som kan svømme ganske greit når de er kommet til 4. Klasse, med mindre foreldrene og bhg har holdt dem langt unna både sommerbading og svømmehall. Anonymkode: 3d69d...002 Helt enig at foreldrene også må gjøre en innsats. Men når det står at de skal ha svømmeopplæring i læreplanen så forventer man jo at de faktisk har et skikkelig opplegg. Og når det er dårlig pga kommunene ikke prioriterer det så synes jeg det er helt greit å klage. Det står ingen sted i læreplanen at de skal lære å stå på ski. Anonymkode: 6976c...ce0 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #12 Skrevet 28. november 2017 Dessuten handler dette også om prioriteringer. Ikke bare har de få timer svømmeundervisning, men de velger å bruke to av de dyrebare timene på testing av elever som allerede kan svømme (mens de som ikke kan svømme har vanlig gym, forstå det den som kan) framfor at det er de som kan svømme som har gym mens de som ikke kan svømme kunne fått litt intensiv svømmeundervisning. Anonymkode: 40501...a6c 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #13 Skrevet 28. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Svømmekurs er svært dyrt. Tydelig at enkelte ikke har forståelse for at dette faktisk er en utgift ikke alle familier kan ta seg råd til samme hvor viktig det er å lære å svømme. Anonymkode: 40501...a6c Det er veldig dyrt. Vi betalte 1100 kr for et kurs på 10 ganger, en halv time hver gang. Så når man har to eller flere barn som skal lære å svømme så blir det dyrt. Å dra i svømmehall/badeland er også dyrt. Vi har ikke vanlig svømmehall i nærheten som er i regi av kommunen, kun et privat badeland som er svindyrt! Anonymkode: 6976c...ce0
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #14 Skrevet 28. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Helt enig at foreldrene også må gjøre en innsats. Men når det står at de skal ha svømmeopplæring i læreplanen så forventer man jo at de faktisk har et skikkelig opplegg. Og når det er dårlig pga kommunene ikke prioriterer det så synes jeg det er helt greit å klage. Det står ingen sted i læreplanen at de skal lære å stå på ski. Anonymkode: 6976c...ce0 De som har fulgt med i media har fått med seg at svømmeundervisningene på skolen er ikke ment å skulle lære barna å svømme som fisker i vannet. Det er og forblir foreldrenes oppgave å få barna svømmedyktige. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig dyrt. Vi betalte 1100 kr for et kurs på 10 ganger, en halv time hver gang. Så når man har to eller flere barn som skal lære å svømme så blir det dyrt. Å dra i svømmehall/badeland er også dyrt. Vi har ikke vanlig svømmehall i nærheten som er i regi av kommunen, kun et privat badeland som er svindyrt! Anonymkode: 6976c...ce0 Det koster faktisk både energi og penger å få barn og å ha barn. Et svømmekurs eller to til kr. 1 100 er totalt sett en liten invistering. Se bare til trådene her inne om barnehagestart og innkjøp av utstyr. Der er det ingen som klager på at utstyrsinnkjøp til flere tusen er dyrt. Anonymkode: 3d69d...002 10
Måbarefåsiat... Skrevet 28. november 2017 #15 Skrevet 28. november 2017 Her får de ti timer i 2. og ti timer i 4. De skal kunne svømme når de går ut av 4. og de som ikke kunne det, fikk ekstra timer. Synes det er synd at svømmeundervisning blir nedprioritert. Samtidig må foreldre ta litt ansvar selv også. Ja, svømmekurs er dyrt, men generasjoner i dette landet har lært å svømme med mammas eller pappas arm under magen. Jeg synes man svikter som forelder når en fjerdeklassing ikke kan svømme. 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #16 Skrevet 28. november 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svømmekurs er svært dyrt. Tydelig at enkelte ikke har forståelse for at dette faktisk er en utgift ikke alle familier kan ta seg råd til samme hvor viktig det er å lære å svømme. Anonymkode: 40501...a6c Gratis å bade i sjøen om sommeren. Var slik jeg lærte å svømme. Anonymkode: 4c080...99f 13
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #17 Skrevet 28. november 2017 7 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Jeg synes man svikter som forelder når en fjerdeklassing ikke kan svømme. Det er det dummeste jeg har hørt på lenge. Anonymkode: 40501...a6c
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #18 Skrevet 28. november 2017 Som foreldre så har du et ansvar. Du kan ikke dytte ansvaret over på skolen. En fjerdeklassing burde kunne det grunnleggende allerede. Anonymkode: 7b417...bc6 6
Måbarefåsiat... Skrevet 28. november 2017 #19 Skrevet 28. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er det dummeste jeg har hørt på lenge. Anonymkode: 40501...a6c Virkelig? Du lærer forhåpentligvis ungen din å ikke løpe i veien, passe seg for biler, hvite varebiler etc? Hvorfor er det så feil å lære ungen å svømme? Jeg synes ikke det er dumt. Men deg om det. Hver sommer er det unger som drukner. Får håpe det ikke er din, siden det er det dummeste du har hørt. 8
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #20 Skrevet 28. november 2017 https://www.dagbladet.no/nyheter/faerre-laerer-a-svomme-pa-skolen-flere-drukner---vi-har-bare-sett-begynnelsen/61410586 TS, be rektor lese denne artikkelen. Spesielt dette jeg siterer er noe man bør tenke over før man legger mye av ansvaret over på foreldrene Sitat - Vi har gjort samme undersøkelse i 2003, 2009 og 2013 og alle viser det samme. 50 prosent kan ikke svømme. Det er ingen framgang, og det gjør oss betenkt. Vi har ingen barn å miste, sier generalsekretær Bjørn Soleng til Dagbladet. - Det er barns rett å lære seg og svømme, på lik måte som at de lærer seg å skrive og regne, sier Soleng videre. Han mener problemet kan forplante seg dersom den kommende foreldregenerasjonen ikke kan svømme. - Vi ser første generasjon som ikke er svømmedyktig, og dersom ansvaret for svømmeopplæring går mer på foreldrene må dem jo kunne svømme selv, sier Soleng. Anonymkode: 622db...cf2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå