Gå til innhold

Montessori vs kommunal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sliter med å skolevalg til barnet vårt. Har kjennskap til vanlig kommunal skole fra før, men vet lite om montessori skolen. Barnet vårt er pdd ikke skoleint i det hele tatt. Høyt og lavt hele tiden. Men veldig praktisk og elsker å bruke kroppen. Han har konsentrasjonsvansker. 

Anonymkode: 7aa69...cb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kan ikke jeg uttale meg særlig om skole, men jeg har jobbet både i kommunal og montesorri barnehage. Barna på montesorri hadde et helt annet forhold til læring og å uttrykke følelser mv. De fokuserte på å lære barna å uttrykke følelser, ettersom det er fort gjort for voksne å misforstå hva barn synes er greit og ikke. I tillegg går de ut fra at barn ønsker å lære, selv om ikke alle lærer på samme måte, og prøver da å tilpasse dette.

Ut fra mine erfaringer (da fra bhg) burde du velge montesorri om du har mulighet. 

Anonymkode: 9770c...f04

• Liker 3
Skrevet

Montesorri barnehage er greit, ikke skole. Bjørnetjeneste!

Anonymkode: 19bee...264

• Liker 2
Skrevet

Det lille jeg vet om Montessori, ville jeg valgt det. Dessverre ikke det her vi bor. 

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du forklare hvorfor du mener dette?

Endret av TulleJenny
  • Liker 3
Skrevet

Vurderte det da min datter skulle begynne på skole, men som foreldre fant vi ut at hun ikke ville få så mange venner hjemme i gata. Var litt reisevei og alle de andre i gata skulle begynne på offentlig skole. Viste seg at valget vi foreldre den gangen tok var fornuftig. Den offentlige skolen vi tilhørte hadde alltid hatt god omtale.
Tenk godt gjennom saken. Vil det gavne barnet på sikt?

Skrevet

Montessori > Kommunal > Reggio Emilia (som havner helt på bunn, dit sender du bare barn hvis du absolutt ikke har noen annen mulighet - en grusom pedagogikk som bare ødelegger barna).

Anonymkode: 47d75...c62

• Liker 2
Skrevet

Jeg er lærer, og har jobbet i både offentlig skole og på Montessoriskole. Jeg skal selv velge Montessoriskole til mitt barn. Det jobber hver elev med det de trenger å jobbe med. Dersom er barnkan alle bokstavene når han begynner på skolen, vil han f.eks. hoppe over dette. Det lar seg ikke gjøre i offentlig skole hvor alle gjør det samme. I montessoriskolene er fokuset på konsentrasjon og selvstendighet, noe som er det viktig for å kunne jobbe på egenhånd seinere. 

Anonymkode: 57a40...9d6

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer, og har jobbet i både offentlig skole og på Montessoriskole. Jeg skal selv velge Montessoriskole til mitt barn. Det jobber hver elev med det de trenger å jobbe med. Dersom er barnkan alle bokstavene når han begynner på skolen, vil han f.eks. hoppe over dette. Det lar seg ikke gjøre i offentlig skole hvor alle gjør det samme. I montessoriskolene er fokuset på konsentrasjon og selvstendighet, noe som er det viktig for å kunne jobbe på egenhånd seinere. 

Hvis du har praktisert på denne måten i ditt virke som lærer i den offentlige skolen, har du faktisk brutt lovverket. Alle barn (altså uavhengig av om man er spesielt faglig sterk, svak, eller midt på treet) har krav på tilpasset opplæring. Dette er klart spesifisert i opplæringsloven.

At det kan være vanskelig å få til i praksis, og spesielt på skoler der det er store forskjeller på hvilket nivå elevene ligger på, er nå så. Men lærerne plikter uansett å tilrettelegge så godt de bare kan for at eleven skal få opplæring på det nivået de er. Fordelen på en montessori-skole er jo at de aller, aller fleste elevene kommer fra ressurssterke familier- og derfor er faglig sterke. Da er det enklere å legge undervisningen på et høyt nivå- nettopp fordi de fleste elevene ligger på dette nivået (og det er få, eller ingen, faglig svake elever, som krever at man må bruke lang tid på gjennomgang av nytt stoff). Den samme effekten ser man forøvrig også på kommunale skoler i ressurssterke områder.

Anonymkode: f5f3b...0e7

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har praktisert på denne måten i ditt virke som lærer i den offentlige skolen, har du faktisk brutt lovverket. Alle barn (altså uavhengig av om man er spesielt faglig sterk, svak, eller midt på treet) har krav på tilpasset opplæring. Dette er klart spesifisert i opplæringsloven.

At det kan være vanskelig å få til i praksis, og spesielt på skoler der det er store forskjeller på hvilket nivå elevene ligger på, er nå så. Men lærerne plikter uansett å tilrettelegge så godt de bare kan for at eleven skal få opplæring på det nivået de er. Fordelen på en montessori-skole er jo at de aller, aller fleste elevene kommer fra ressurssterke familier- og derfor er faglig sterke. Da er det enklere å legge undervisningen på et høyt nivå- nettopp fordi de fleste elevene ligger på dette nivået (og det er få, eller ingen, faglig svake elever, som krever at man må bruke lang tid på gjennomgang av nytt stoff). Den samme effekten ser man forøvrig også på kommunale skoler i ressurssterke områder.

Jeg har selvsagt tilrettelagt for alle, men man kan ikke gjøre det på en like god måte i et klasserom hvor alle jobber med det samme samtidig. Til sterke elever har jeg f.eks. hatt med ekstraoppgaver. Det blir likevel ikke det samme...

Jeg har ikke samme oppfattelse av deg av monressoriforeldre. Det er stor variasjon! Jeg hadde elever med foreldre som var studenter, kokker, lærere (flere lærerbarn enn vanlig), leger og annet. De fleste montessoriskoler har friplasser nettopp for å holde på mangfoldet. Det er ikke ønskelig at Montessori blir eliteskoler! Det ønsker heller ikke skolene. Jeg tror også at mange, som TS, vurderer Montessori dersom barnet deres er ukonsentrert/sliter fra barnehagealder. På skolen jeg jobbet på nå hadde nesten 20% av elevene IOP, mot ca 10% i offentlig skole.

• Liker 1
Skrevet

Høres litt ut som steinerskolen ville vært et bedre valg enn montessori. 

Skjekk ut disse videoene, de er jo så morsomme 😂

Anonymkode: 358cb...a63

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint om du utdyper. Har selv hatt barn på Montessori skole, og det barnet kom inn på videregående, hvor man måtte ha mer enn 5 i snitt, og barnet gjør det svært bra på videregående.

Anonymkode: 405ac...b94

• Liker 2
Skrevet

Mye frihet i montessori både på godt og vondt. Vil de ikke lære matte den dagen så slipper de. Mange barn med ekstra behov som de egentlig ikke klarer å hjelpe. Bra med hjelpemidler, men den friheten kan bli for fritt. 

Anonymkode: 90f7d...7f0

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye frihet i montessori både på godt og vondt. Vil de ikke lære matte den dagen så slipper de. Mange barn med ekstra behov som de egentlig ikke klarer å hjelpe. Bra med hjelpemidler, men den friheten kan bli for fritt. 

Anonymkode: 90f7d...7f0

Det er feil. Man slipper ikke et fag dersom man ønsker det! Man har frihet til å velge rekkefølge på arbeid, men man kan ikke la væreå jobbe! Jeg har erfart at de som trenger ekstra hjelp får det lettere på montessoriskoler. Læreren står ikke foran og underviser, noe som gir tid til å gå rundt og hjelpe i små grupper eller individuelt.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med nærmiljøer, og anbefaler ikke å sende barn på skoler som ligger utenfor nærmiljøet uten at grunnen er ganske god.

Jeg kunne gjerne selv tenkt meg alternativ skole til egne barn, men vet hvor mye det har å si for ensomhet og lokalmiljø at man henger sammen også på skole/SFO.

Endel sliter vel også med at "utfordrende" tilfeller blir opphopet på alternative tilbud- og det gagner jo ingen. Målet må jo være å jobbe med utfordringene uavhengig av skoleplassering. 

Anonymkode: fd862...5f7

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres litt ut som steinerskolen ville vært et bedre valg enn montessori. 

Skjekk ut disse videoene, de er jo så morsomme 😂

Anonymkode: 358cb...a63

Steinerskolen og Montessori er i hver sin ende av skalaen. Det er litt å sette seg inn i begge typene før man evt. velger. Steinerskolen har mye fokus på kreativitet f.eks, mens montessori har mer fokus på realfag. Steinerbarn lærer bokstavene når de er ca 7 år, montessoribarn fra de er 3. Begge har likevel en lekende læringsmetode, lite pugging og fokus på å lære å lære. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med nærmiljøer, og anbefaler ikke å sende barn på skoler som ligger utenfor nærmiljøet uten at grunnen er ganske god.

Jeg kunne gjerne selv tenkt meg alternativ skole til egne barn, men vet hvor mye det har å si for ensomhet og lokalmiljø at man henger sammen også på skole/SFO.

Endel sliter vel også med at "utfordrende" tilfeller blir opphopet på alternative tilbud- og det gagner jo ingen. Målet må jo være å jobbe med utfordringene uavhengig av skoleplassering. 

Anonymkode: fd862...5f7

Det kreves en del ekstra av foreldrene når det kommer til vennskap, ja. Særlig om man bor langt vekke fra skolen man velger. Montessoriskoler er likevel "nærskolen" for mange. Mange montessoriskoler er blitt til ved at grendeskoler skal legges ned.

Skrevet

Her, så er det egentlig en litt felles enighet blant mange at montessori (og steiner) skolen er dit man sender de snåle usosiale ungene. Som voksen så ser jeg jo at det er de barna som ikke fungerer i et vanlig skolemiljø, og de blir usosiale fordi de bare har lekekameratene sine på skolen og ikke i nabolaget.

Anonymkode: ef5bc...f18

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tilpasset opplæring for lærere betyr: «gi de oppgaver fra ulike bøker». Læreren har jo null skanse til å forklare og gi noe av verdi til 30 individer.

I Steiner- og i Montessori-skolene er det mange problembarn: de med ADHD og mye uro i seg. Dette ødelegger for resten. 

Anonymkode: 66b11...1e5

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Steiner- og i Montessori-skolene er det mange problembarn: de med ADHD og mye uro i seg. Dette ødelegger for resten. 

Anonymkode: 66b11...1e5

På skolen jeg jobbet på stemmer det at der var flere barn med IOP, men det stemmer ikke at det gikk over resten. Måten Montessori er bygget opp på gjør at en elev som trenger mye bevegelse får dette uten at det går ut over andre. Det er noe av det jeg synes er mest genialt med Montessoriskolen (svært tilpasset undervisning)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...