Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bærbar data som jeg har tenkt å reklamere på. Kjøpte den i sommer for ca 14 000kr. Har vel brukt den på vanlig måte, pakket den inn de få gangene jeg har transportert den, ellers bare bært den i hendene når jeg har flyttet på den.

Men grunnen til at jeg ønsker å reklamere er at den sprekker opp i festet på venstre side av skjermen, oversiden av skjermen altså. Om dere skjønner hvor jeg mener? Altså den siden som er opp om jeg lukker igjen dataen.

Så den sprekker opp, tør jo nesten ikke lukke igjen lokket nå. Og siden den sprekker opp der så er den jo blitt litt "lealaus" når skjermen står oppe også.

Så da lurer jeg da, hva har jeg av rettigheter ved reklamasjon? Er det noen fare for at de kan nekte å fikse dataen for meg? Har jeg krav på noen ny data mens jeg venter på å få denne tilbake? Jeg vet jo at de kan si de skal reparere den, før de tilbyr meg å få en helt ny. Men jeg vil jo ikke sitte uten data mens jeg venter?

Hva annet kan jeg forvente?

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Ganske mange rettigheter har du, sjekk bl a her Forbrukerrådet - kommentarer til Forbrukerkjøpsloven

Hva har du krav på hvis varen har en mangel?

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler). Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner, klær osv.). Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret.

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet.

Du kan jo lese her også i Forbrukerkjøpsloven

Tipper at det blir slik at du må klare deg uten pc'n din noen dager - hvis du ikke er så heldig å få en ny. De kan neppe nekte å reparere laptopen din, men de kan, slik jeg tolker loven, nekte deg å gi deg en ny FØR de har forsøkt å reparere laptopen. En sentral dato er om du kjøpte pc'n før eller etter 01.07.04. Alt kjøpt etter denne dato er beskyttet av den nye kjøpsloven - som beskytter deg enda bedre. "Les og lær" - og finn ut av dine rettigheter. Mye bedre å vite litt om dine rettigheter FØR du kommer å reklamerer istedet for å stå der med lua i hånden og lure på hva slags krav du kan komme med.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vil advare deg mot Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget:

Jeg reklamerte på min bærbare PC av samme grunner som deg: en opplagt reklamasjonssak, tenkte jeg.

Men da jeg henvendte meg til selger nektet han å ta asvar, fordi det var en hjemme-pc-ordning. Derfor måtte saken inn til disse utvalgene: først Forbrukerrådet. Deres jurister rådet meg faktisk feil (mht. hvilke instans)er) jeg burde sette opp som den part jeg reklamerte overfor) og takket være den feilen behandlet Forbrukertvistutvalget saken på grunnlag av den feilen juristen fra første ledd hadde sagt.

Hele saksgangen tok 1,5 år (ja, de bruker lang tid) og endte opp i ingenting på grunn av liten feil fra juristene i første omgang.

Denen saken hadde jeg fått tilslag på hadde jeg klaget inn rett instans :roll:

irriterende.

Skrevet

Takk for et godt svar kaffegjesten. Skal lese mer om forbrukerloven nå. Dataen ble kjøpt etter 1. juli i fjor så da er det altså den nye loven jeg kommer innunder. Greit å vite om slike ting. Og spesielt å ha noe å referere til i butikken når jeg reklamerer på den.

Til siste gjest; så utrolig irriterende at en sak om en liten data skal dra ut så lenge. Skjønner godt at du ble irritert da. Nettopp fordi jeg ikke ønsker feilinformasjon er det veldig greit med forumet her til å spørre om tips og råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...