AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #1 Skrevet 28. november 2017 Mine foreldre er veldig opptatt av at jeg og mine søsken skal utdanne oss til ditt og datt. Så og si alle i min familie har høy utdanning og gode jobber. Mine søsken har studert medisin eller studert i England. Nå «krever»/ønsker de at jeg kommer inn på NHH, juss, medisin eller ett eller annet «prestisjefylt» i England.. Jeg vil bli barneskolelærer eller sykepleier. Da sier de at det er så dålig lønn og at det er er yrke for folk som er elendige på skolen. Samtidig så føler jeg at jeg skuffer familien hvis jeg ikke får meg høy utdanning.. Anonymkode: 28d22...c7e
bobleplast_ Skrevet 28. november 2017 #2 Skrevet 28. november 2017 Følg drømmen din om å bli barneskolelærer eller sykepleier! Det er ditt liv, og du kan gjøre akkurat hva du vil med det. 25
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #3 Skrevet 28. november 2017 Hadde det slik selv også. Følg drømmen! Jeg valgte sykepleier, beste valget jeg har tatt. Anonymkode: bdedd...1c3 6
Gjest NotNaomi Skrevet 28. november 2017 #4 Skrevet 28. november 2017 Gjør det du vil. De har en kultur. Stå opp for deg selv Ts.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #5 Skrevet 28. november 2017 Stå i mot, og velg et yrke DU ønsker deg. Det er du som skal gjennomføre studier og senere stå i jobb i mange år, klart du må velge selv hva du ønsker. Hilsen en som ble presset til å studere jus, men endte opp med sykepleien etter flere mislykkete år på uni. Anonymkode: 068f9...db5 7
Minlillelykke Skrevet 28. november 2017 #6 Skrevet 28. november 2017 Velg noe du ønsker! Når det er sagt synes jeg det er flott at noen ønsker å bli sykepleiere. De gjør en viktig jobb! 1
HederaHelix Skrevet 28. november 2017 #7 Skrevet 28. november 2017 Gjør det du vil! En høyere utdannelse er heller ikke garanti for å få jobb. Jeg har en venninne med meget god utdannelse, og doktorgrad. Hun har lett etter jobb i flere år nå, får bare midlertidige jobber, fordi det er så få jobber innen hennes profesjon. Hun har så dårlig råd, etter å vært student i mange år, og uforutsigbar inntekt, med noen avbrudd på Nav, at hun knapt kan bo alene. Det er ikke kult når alle andre har god råd. Men hun har i alle fall gjort familien fornøyd da, de presset henne inn i denne retningen. Vi trenger dedikerte mennesker, som liker det de gjør, om det er sykepleier, lærere eller mekanikere. 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #8 Skrevet 28. november 2017 Du skal ha yrket du velger i ganske mange år, så det er viktig at DU trives i det, ikke foreldrene dine! Lærer og sykepleiere er gode yrker. Anonymkode: 6c97c...703 2
Strawberrygirl Skrevet 28. november 2017 #9 Skrevet 28. november 2017 Lærer og sykepleier er gode yrker og ikke minst viktige yrker i vårt samfunn! Man må vel uansett ha ganske gode karakterer for å komme inn på sykepleien? Er jo et krevende og spennende felt, og mye praksis under utdanningen. Hadde jeg kunne utdanne meg nå, hadde jeg valgt sykepleien. Er jo uendelig med jobbmuligheter innenfor det feltet! Og skulle du ønske å ta høyere utdanning etter hvert finnes det sikkert master og doktorgrad du kan ta innenfor det feltet også 😊 er ikke bare leger og ingeniører som tar høyere utdanning. Lykke til med valget ditt! Håper du klarer å lytte til deg selv og velge det du selv vil! 2
cmd Skrevet 28. november 2017 #10 Skrevet 28. november 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Samtidig så føler jeg at jeg skuffer familien hvis jeg ikke får meg høy utdanning.. Er du fra utlandet? Det er mest folk fra Asia som er opptatt av studie og vil at deres barn skal lære om medisin, bli lege etc? Det er image problem blant deres slektninger. De vil si at deres datter/sønn skal bli lege/ ingeniør etc.
Gjest Allis Skrevet 28. november 2017 #11 Skrevet 28. november 2017 Da svarer du at de selv kan velge hvilke verdier som er av betydning for dem, så velger du for deg selv. At de har behov for å speile prestisje i egne barn er deres problem, og ikke noe du kommer til å videreføre i egen familie. Jeg hadde litt "omvendt", jeg ønsket å ta høy utdanning mens andre gjerne tenke at jeg absolutt burde ta ungdomsarbeider/maksimalt sosionom(typiske kvinneyrker innenfor felt de selv var interessert i). Jeg hørte aldri på det og valgte det jeg ville selv, utfra de egenskapene jeg visste at jeg hadde interesse for. Kanskje du skal utfordre dem på holdninger Det virker som de legger mye i fasade kanskje?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #12 Skrevet 28. november 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Mine foreldre er veldig opptatt av at jeg og mine søsken skal utdanne oss til ditt og datt. Så og si alle i min familie har høy utdanning og gode jobber. Mine søsken har studert medisin eller studert i England. Nå «krever»/ønsker de at jeg kommer inn på NHH, juss, medisin eller ett eller annet «prestisjefylt» i England.. Jeg vil bli barneskolelærer eller sykepleier. Da sier de at det er så dålig lønn og at det er er yrke for folk som er elendige på skolen. Samtidig så føler jeg at jeg skuffer familien hvis jeg ikke får meg høy utdanning.. Anonymkode: 28d22...c7e Sånne foreldre blir ikke fornøyde selv om du så hadde vunnet Nobelprisen både i medisin og fysikk. Følg ditt eget hjerte. Anonymkode: 38185...26e 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #13 Skrevet 28. november 2017 Skjønner de godt med tanke på sykepleier. Ikke velg et yrke du må jobbe turnus i, det er virkelig drepen! Anonymkode: 60dfc...fa8 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #14 Skrevet 28. november 2017 Hvilken utdanning du skal ta, er DITT, og kun ditt valg (så fremst du kommer inn). Det er du som skal stå i jobben, der er du som skal trives i jobben. Ta utdannelsen du ønsker. De har retti at det ikke er den best betalte jobben, men det betyr katta om du hadde hatt 1 mill i lønn og mistrivdes. Du skal trives i jobben din, du skal se fram til å gå på jobb. Du skal også, før jobb, ha motivasjon til å ta utdanningen. Begynn på det du ønsker, dersom du etterhvert finner ut at det var feil, ja da kan du faktisk bytte. Følg hjertet ditt! Anonymkode: 69be2...6ed
minister-mio Skrevet 28. november 2017 #15 Skrevet 28. november 2017 Ingen kan tvinge deg, det er ditt valg
Maleficenta Skrevet 28. november 2017 #16 Skrevet 28. november 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Mine foreldre er veldig opptatt av at jeg og mine søsken skal utdanne oss til ditt og datt. Så og si alle i min familie har høy utdanning og gode jobber. Mine søsken har studert medisin eller studert i England. Nå «krever»/ønsker de at jeg kommer inn på NHH, juss, medisin eller ett eller annet «prestisjefylt» i England.. Jeg vil bli barneskolelærer eller sykepleier. Da sier de at det er så dålig lønn og at det er er yrke for folk som er elendige på skolen. Samtidig så føler jeg at jeg skuffer familien hvis jeg ikke får meg høy utdanning.. Anonymkode: 28d22...c7e Ååh hater sånne foreldre. Kan ikke visse foreldre innse at barna deres er egne personer med egne mål og drømmer, og at de ikke skal velge utdannelse eller yrke bare for at de skal ha noe å vise fram, men st det viktigste er at barna skal trives med valget de har tatt? Det er jo du som skal leve hele ditt yrkesaktive liv med det yrket du har valgt og da er det jo du som skal trives med det og. Drit i foreldrene dine. Det er ditt liv. Om de er så dust at de kutter deg ut eller noe annet teit pga dette så good riddance. 1
Fashionistaen Skrevet 28. november 2017 #17 Skrevet 28. november 2017 (endret) . Endret 2. september 2023 av Fashionistaen 1
Glød Skrevet 28. november 2017 #18 Skrevet 28. november 2017 Det er du som skal stå i yrket du velger de neste 40-50 årene, så velg noe du tror du vil trives med. Hvis du skuffer familien ved å bli sykepleier så kan du jo spørre dem hvordan de tror de skulle ha overlevd en sykehusinnleggelse uten sykepleiere, og heller be dem utvise den respekten disse yrkene fortjener. Samt ikke minst utvide deg den respekten du fortjener ved å støtte deg i valget ditt, uansett hva du ender opp med å velge. Makan til snobbete folk. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #19 Skrevet 28. november 2017 6 hours ago, AnonymBruker said: Sånne foreldre blir ikke fornøyde selv om du så hadde vunnet Nobelprisen både i medisin og fysikk. Følg ditt eget hjerte. Anonymkode: 38185...26e Jo, det er akkurat det som hadde gjort dem fornøyde. Det er det som er problemet. ts, følg hjertet, men med hodet koblet på. Barneskolelærer og sykepleieryrket er viktige, meningsfylte funksjoner som krever både høyere utdannelse og god sosial kompetanse. Ved valg av yrke, er selvsagt lønn et moment også, men også jobbmuligheter/trygghet, hvor familievennlig det er (skift, ferier etc), jobbhverdag/miljø, muligheter for utvikling. Men ikke la deg presse til noe du ikke er motivert for. Virker som det å jobbe med mennesker er sentralt, og da bør du følge det (da kan feks juss være en innfallsport (barnerett feks), men det er vel ikke det foreldrene dine ser for seg med juss, så da er du like langt.) Anonymkode: 678f8...187
emilie123 Skrevet 28. november 2017 #20 Skrevet 28. november 2017 Synes du bør følge drømmen din. Det å trives i jobben er gull verdt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå