Gå til innhold

Bare nysgjerrig, barnevern før barnet er født

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har fått bekymringsmelding mens de gikk gravide? Eller hørt om saker eller anmeldt selv?

Hvorfor skjedde det og hva hendte da barnet ble født?

Anonymkode: 26312...686

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet om saker der bv er inne i bildet før barnet er født. Dette pga rus i ene tilfellet , og pga psykisksykdom hos mor i andre tilfellet. Begge barna ble hentet av bv på sykehuset bare timer etter fødsel. 

Anonymkode: f8e15...ceb

• Liker 3
Skrevet

Flere tilfeller av rus

Anonymkode: 4830f...510

Skrevet

Ja, kjenner noen der hun var lettere utviklingshemmet og han asperger, de måtte rett fra sykehuset på ‘mødrehjem’ rett etterpå ble de fratatt barnet...

Anonymkode: d6ede...e75

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har fått bekymringsmelding mens de gikk gravide? Eller hørt om saker eller anmeldt selv?

Hvorfor skjedde det og hva hendte da barnet ble født?

Anonymkode: 26312...686

Det er ikke uvanlig. Jordmor eller fastlegen eller andre melder fra. I disse sakene er det alvorlige forhold noe som medfører at barnet blir hentet kort tid etter fødsel. Nærmere beskrivelse av denne typen tragedier gir ikke jeg. 

Anonymkode: a7739...5cb

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, kjenner noen der hun var lettere utviklingshemmet og han asperger, de måtte rett fra sykehuset på ‘mødrehjem’ rett etterpå ble de fratatt barnet...

Diagnoser er ikke relevant - funksjonsnivå er.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner til en som ble fulgt opp av barnevern under graviditet. Hun fikk opphold på mødrehjem, senere i vertsfamilie. Nå bor hun for seg selv med barnet og barnevernet har bestemt at hun er skikket til å ta seg av barnet sitt. 

I en slik situasjon er det uhyre viktig å spille ball med bv. Heller legge seg flat enn å kjempe for egen rett. 

Anonymkode: 70c24...933

• Liker 4
Skrevet

jeg har hørt om noen saker

Skrevet
11 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Diagnoser er ikke relevant - funksjonsnivå er.

Diagnosen lettere utviklingshemmet sier jo mye om funksjonsnivået da...

• Liker 3
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Diagnosen lettere utviklingshemmet sier jo mye om funksjonsnivået da...

Det kommer an på. Mange - fx her inne - som tror at alle med autisme er like også. Poenget mitt er at funksjonsnivå blir vurdert i hvert enkelt tilfelle.

• Liker 2
Skrevet

Har ei venninne som ble kontaktet av barnevernet mens hun var gravid.

Hun har selv vært i systemet som barn og opplevd mye drit, som har satt sine spor. Jordmor/helsestasjon syntes hun viste tegn på depresjon. Viste liten/ingen glede over graviditet og var litt «avstumpet» følelsesmessig. 

Barnevernet fulgte opp på en god måte og saken ble avsluttet da barnet var rundt 6 mnd. 

Anonymkode: 23e08...950

Skrevet

Kjenner også ei som ble kontaktet av BV da hun var gravid med førstemann. Hun hadde hatt en veldig vanskelig barndom selv, delvis i systemet, og mye vanskelig i ung voksen alder. Men nå var alt på stell, og etter endel undersøkelser etter at barnet var født fikk hun de beste skussmål og all oppfølging ble avsluttet.

Anonymkode: 48b41...95c

Skrevet

Vet om flere, stort sett pga alvorlig psykisk lidelse. Tett oppfølging etter fødsel og noen på mødrehjem. Noen ble fratatt barnet, andre ikke. 

Det er ingen automatikk i at man blir fratatt barnet. 

Anonymkode: cac0a...2c8

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til en som ble fulgt opp av barnevern under graviditet. Hun fikk opphold på mødrehjem, senere i vertsfamilie. Nå bor hun for seg selv med barnet og barnevernet har bestemt at hun er skikket til å ta seg av barnet sitt. 

I en slik situasjon er det uhyre viktig å spille ball med bv. Heller legge seg flat enn å kjempe for egen rett. 

Anonymkode: 70c24...933

Egen rett? Hva med barnets rett? Prøv å tenk på det viktigste, og ikke bare være egoist og nære en såret stolthet. 

Det er ikke noe kult å få en bekymringsmelding på seg, men hvis man ikke har noe å skjule er det heller ikke noe farlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...