AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #1 Skrevet 27. november 2017 Jeg er ikke vandt til å fly, så kanskje et dumt spørsmål. Jeg skal nå et viktig møte i en annen by og arbeidsplassen min ordnet fly... som egentlig går alt for sent til at jeg rekker møtet, men det er lite jeg kan gjøre med akkurat det. Jeg har avklart med møtedeltakerne at jeg blir forsinket grunnet flyet, men dette er et møte jeg MÅ være med på. Jeg har derfor ikke råd til å miste tid på å måtte vente på innsjekket bagasje, og må pakke alt i håndbagasjen. Jeg har en koffert som er innenfor målene for håndbagasje. Jeg skal ha med meg en god del kursmateriell (tykke som bøker). Kofferten veier derfor 10kg (har veid den). Flyselskapets grense for håndbagasje er 8kg. Spørsmålene mine blir derfor: Hvor strenge er de angående vekt på håndbagasje? Det står at jeg kan ha med en håndveske i tillegg til tilmålt håndbagasje. Hvor stor kan den være? Hvor strenge er reglene? Om kofferten min veier for mye; kan jeg flytte noe av kursmateriellet over i håndvesken og slippe unna med det? Hilsen ekstremt stressa Anonymkode: 2a894...db4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #2 Skrevet 27. november 2017 Sist jeg reiste med SAS veide de håndbagasjen ved gate, min veide 8,7 kg og jeg fikk ikke ta den med inn i flyet, men måtte sende den som vanlig bagasje. Fikk ikke ta ut noe av kofferten (jeg hadde bl.a. medisiner der, så det var rimelig krise). Så du kan være heldig, men det er ikke verdt å gamble. En håndveske er en håndveske, altså en liten sak som damer normalt går med, ikke en sånn snobbeungdommen bruker som skoleveske. Anonymkode: 74e50...f7e
reiseglad Skrevet 27. november 2017 #3 Skrevet 27. november 2017 Så lenge du selv klarer å legge kofferten opp på hattehylla, så er det ingen som bryr seg. Jeg har ofte en ryggsekk i tillegg som jeg pakker håndveska mi i, altså koffert + ryggsekk + veske. Går helt greitt, selv om jeg av og til ser at andre ser på meg. Sekken legger jeg under setet foran meg, så da er det ikke no trøbbel. 2
reiseglad Skrevet 27. november 2017 #4 Skrevet 27. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sist jeg reiste med SAS veide de håndbagasjen ved gate, min veide 8,7 kg og jeg fikk ikke ta den med inn i flyet, men måtte sende den som vanlig bagasje. Fikk ikke ta ut noe av kofferten (jeg hadde bl.a. medisiner der, så det var rimelig krise). Så du kan være heldig, men det er ikke verdt å gamble. En håndveske er en håndveske, altså en liten sak som damer normalt går med, ikke en sånn snobbeungdommen bruker som skoleveske. Anonymkode: 74e50...f7e Innenlands?
Påkrevd Skrevet 27. november 2017 #5 Skrevet 27. november 2017 (endret) Det er vel stikkprøver her og der men jeg har fløyet ganske mye, og aldri opplevd noe stress med håndbagasje bortsett fra hos Ryanair (sett andre få problemer:). Jeg tror det skal gå helt fint, men vil du være helt sikker, kan du jo bære med et par kilo med kursmapper i hånda ombord på flyet, som om du har tenkt til å lese underveis. Endret 27. november 2017 av Påkrevd 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #6 Skrevet 29. november 2017 På 27.11.2017 den 22.02, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke vandt til å fly, så kanskje et dumt spørsmål. Jeg skal nå et viktig møte i en annen by og arbeidsplassen min ordnet fly... som egentlig går alt for sent til at jeg rekker møtet, men det er lite jeg kan gjøre med akkurat det. Jeg har avklart med møtedeltakerne at jeg blir forsinket grunnet flyet, men dette er et møte jeg MÅ være med på. Jeg har derfor ikke råd til å miste tid på å måtte vente på innsjekket bagasje, og må pakke alt i håndbagasjen. Jeg har en koffert som er innenfor målene for håndbagasje. Jeg skal ha med meg en god del kursmateriell (tykke som bøker). Kofferten veier derfor 10kg (har veid den). Flyselskapets grense for håndbagasje er 8kg. Spørsmålene mine blir derfor: Hvor strenge er de angående vekt på håndbagasje? Det står at jeg kan ha med en håndveske i tillegg til tilmålt håndbagasje. Hvor stor kan den være? Hvor strenge er reglene? Om kofferten min veier for mye; kan jeg flytte noe av kursmateriellet over i håndvesken og slippe unna med det? Hilsen ekstremt stressa Anonymkode: 2a894...db4 Det er okke sas som selskap som er streng, men de ansatte på flyplassen som gjør jobben sin grundig eller nøye, og etter de instruksene de har for den dagen du skal fly. Dermed vet verken du eller vi hva som skjer den dagen du kommer med kofferten din og skal reise. Men bagasjereglene er der for å følges. Kofferten din må sendes og du må betale ekstra om den er for tung. Hva med å prøve en lettere koffert med samme innhold? Det står vel noe som en "liten håndveske". Jeg reiser gjerne med et større vattert skuldernett noe som har gått greit. Dette kan rulles sammen og bli betydelig mindre. Her får du avgjøre om du vil leve i spenning og se hva som skjer eller safe. Du kan jo sende noe av materialet ditt med posten i forkant så du slipper å drasse alt med deg? Anonymkode: 714c8...085
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #7 Skrevet 29. november 2017 Min erfaring er at de er nøyere på at antall kolli og størrelsen på dem er innenfor reglene enn om kofferten veier en kilo eller to for mye, men reglene er der for å følges og om de veier kofferten din er for tung risikerer du at den må sjekkes inn. Anonymkode: 5991b...1f4 1
Påkrevd Skrevet 29. november 2017 #8 Skrevet 29. november 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er okke sas som selskap som er streng, men de ansatte på flyplassen som gjør jobben sin grundig eller nøye, og etter de instruksene de har for den dagen du skal fly. Anonymkode: 714c8...085 Det går i de aller fleste tilfeller greit, om man ikke kommer drassende på en koffert/bag som er kjempestor, men flyselskapene kan også ha egne regler for dette. Ryanair har for eksempel en boks på nøyaktig bagasjemål stående ved boardingen. Passer ikke kofferten oppi der, uansett om det står på en cm. så får du den ikke med ombord. Sånn har det vært begge ganger jeg har fløyet Ryanair, og har sett det utallige ganger når jeg har gått forbi, men aldri hos f. eks sas. Man bør uansett bestrebe seg på å holde seg innenfor. Det er drit irriterende når det ikke er plass i bagasjehyllene fordi folk tyner størrelsen til det ytterste. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #9 Skrevet 29. november 2017 Med håndveske menes vanlig håndveskestørrelse, ikke type bag. Du kan også ha med en pc-veske. Det er også mulig å bære et par bøker i hånden, eller gjemme dem under jakken (om nøden er stor). Anonymkode: 6fefb...fb6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #10 Skrevet 4. juli 2023 Hva om man bare kan ha en veske på 8 kilo under setet? Kan jeg da ha en liten sekk på 3 kilo + en bærepose på 4 kg som jeg legger sammen i én og under setet? Anonymkode: cc071...f5f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #11 Skrevet 4. juli 2023 Stemmer det at SAS er strengere med bagasje enn Norwegian? Anonymkode: cc071...f5f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #12 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 29.11.2017 den 8.20): Min erfaring er at de er nøyere på at antall kolli og størrelsen på dem er innenfor reglene enn om kofferten veier en kilo eller to for mye, men reglene er der for å følges og om de veier kofferten din er for tung risikerer du at den må sjekkes inn. Anonymkode: 5991b...1f4 Hva om det er en bærepose? De skal vel ikke sende den til sjekk inn, men heller få deg til å betale? Anonymkode: cc071...f5f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #13 Skrevet 4. juli 2023 Fem år gammel tråd, håper TS rakk møtet og ikke fortsatt venter på bagasjen. Anonymkode: b2fd6...695
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #14 Skrevet 4. juli 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Stemmer det at SAS er strengere med bagasje enn Norwegian? Anonymkode: cc071...f5f Nei Anonymkode: 82e67...621
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå