Gå til innhold

Barnebok om barn uten begge foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har en på to og et halvt som har vanskelig for å forstå at pappa ikke er i livet hans. 

Alle i barnehagen og på barne-TV etc har jo både mamma og pappa...

Trenger tips til barnebøker vi kan lese, hvor det blir normalisert å ha bare mamma? 

Albert Åberg har jo bare en pappa, finnes det noen som bare har en mamma?

Anonymkode: f11ab...998

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Karsten og Petra så har jo Petra bare mamma

Anonymkode: 90572...ea7

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I Karsten og Petra så har jo Petra bare mamma

Anonymkode: 90572...ea7

Men der er pappaen død, og de besøker graven hans.  Hvis det er slik her at han lever men ikke har kontakt blir jo det litt annerledes. Jeg går ut fra at han ikke er død, da hadde vel ts sagt det. 

Skrevet

Albert Åbergs og Pippi har ikke mødre. 

Anonymkode: 82c6b...81a

Skrevet

Anne-Cath Vestlys bøker om Guro.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Måbarefåsiat... skrev:

Anne-Cath Vestlys bøker om Guro.

Det var et godt tips, men han er nok litt liten for dem ennå. Skal huske på dem om to-tre år! 😊

TS

Skrevet

Er ikke Guros far også død? Vet ikke om noen barnebøker med dustepappaer som bare ikke gidder, selv om jeg vet om noen i virkeligheten...

Anonymkode: 0c69c...288

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke Guros far også død? Vet ikke om noen barnebøker med dustepappaer som bare ikke gidder, selv om jeg vet om noen i virkeligheten...

Jeg husker ikke. Tror kanskje ikke vi får vite noe om det...

Skrevet

Hvem bestemmer? Av Stina Wirsén

Historien om den ville ungen av Barbro Lindgren (?)

Skrevet
1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

Men der er pappaen død, og de besøker graven hans.  Hvis det er slik her at han lever men ikke har kontakt blir jo det litt annerledes. Jeg går ut fra at han ikke er død, da hadde vel ts sagt det. 

I de fleste bøkene nevnes det ikke at han er død. Det er bare Petra og moren, og ferdig med det.

Ellers synes jeg Albert Åberg-bøkene er veldig fine, selv om det bare er pappaen i det tilfellet. Det har ikke nødvendigvis så mye å si :) 

Når han blir litt eldre anbefaler jeg «Vaffelhjarte», der Lena bor bare sammen med mammaen. Der nevnes det at pappaen stakk av da hun var baby. 

• Liker 1
Skrevet

Det finnes i alle fall en del barnebøker om skilsmisse, men vet ikke hvor godt det passer. Men anbefaler deg å spørre på biblioteket, de kan helt sikkert anbefale noen bøker.

Skrevet

Tsatsiki av Mona Nilsson.

Anonymkode: 6d9de...2fc

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg har en på to og et halvt som har vanskelig for å forstå at pappa ikke er i livet hans. 

Alle i barnehagen og på barne-TV etc har jo både mamma og pappa...

Trenger tips til barnebøker vi kan lese, hvor det blir normalisert å ha bare mamma? 

Albert Åberg har jo bare en pappa, finnes det noen som bare har en mamma?

Lag din egen fortelling ts. Jeg var og er forsåvidt i samme situasjon som deg. Da min var rundt 3 begynte også han å se at andre barn ble hentet av både mamma og pappa og det var sårt for han. Jeg lagde en fortelling om en gutt som bodde i et lite slott sammen med mammaen sin. Og han var høyt elsket og fikk alt han trengte. Uten å utdype for å slippe å bli gjenkjent lagde jeg en historie rundt dette og vi la til detaljer hver kveld. Jeg tror uansett bok eller hjemmelaget historie at det er viktig å ikke gi barnet en sorg over å ikke ha pappa der. Eller skyld eller en følelse av å være annerledes. 

• Liker 5
Skrevet

Er han den eneste i barnehagen som bare har en forelder? I vårt barns barnehage er det flere som har to pappaer, bare en mamma eller to mammaer, og ulike familiekonstellasjoner er noe de snakker mye om i samling. At alle familier er ulike men like mye verdt osv. Kanskje barnehagen kan bidra her? Ellers er han jo veldig liten enda, og hvordan han tar det kommer nok veldig an på hvordan du legger det fram.(at du derfor er dobbelt så glad i ham for eksempel:)

Anonymkode: 5821c...b38

• Liker 1
Skrevet

Takk for innspill. 😊 

Ja, eneste i småbarnsavdelingen  (foreløpig) som ikke har mamma og pappa. 

Skrevet

P

På 27.11.2017 den 20.43, AnonymBruker skrev:

Jo, det stemmer, faren til Guro er død. Og da blir dette vanskelig for et så lite barn å forstå forskjellen mellom en død far og en far som er fraværende av andre grunner. 

TS kontakt et bibliotek. Der er de flinke til å ha oversikt over tema i ulike bøker og å anbefale.  Er det et donorbarn du har, så ville jeg kontaktet noen som driver med dette og spurt om de har bøker å anbefale. Å forstå hvor pappa er og hvorfor han ikke er i livet er viktig og noe jeg mener barn har krav på, helst før de selv blir forvirret av mangel på pappa (eller mamma.) 

Anonymkode: cab4b...d2e

Skrevet

Det er bare en av Karsten og Petra bøkene vi har hvor det snakkes om at far er dø. De fleste er det bare Petra og mammaen, og morfar som ofte er på besøk:)

Skrevet

jungelbukken

Anonymkode: c860d...479

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er han den eneste i barnehagen som bare har en forelder? I vårt barns barnehage er det flere som har to pappaer, bare en mamma eller to mammaer, og ulike familiekonstellasjoner er noe de snakker mye om i samling. At alle familier er ulike men like mye verdt osv. Kanskje barnehagen kan bidra her? Ellers er han jo veldig liten enda, og hvordan han tar det kommer nok veldig an på hvordan du legger det fram.(at du derfor er dobbelt så glad i ham for eksempel:)

I vår barnehage har ca 40% 50/50.

Disse foreldrene er forøvrig de som har de best betalte jobbene...

Anonymkode: b8558...5d4

Skrevet

Har noen brillebjørn søker som 3 åringen elsker, brillebjørn har visst en mor og en mamma.. Mannen min skjønte visst ikke det helt og trodde de var skrivefeil i bøkene hehe.. 

Ellers har vi en bok som heter "annerledes Emma og Per" som hun liker godt

Karsten og Petra 

Anonymkode: 2c646...dd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...