Gå til innhold

Forsikring og hvis fører av bilen er for ung...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og man krasjer, hva skjer da? Har 23 år på min bil og stesønn (19) spør om å låne bil. Egentlig sagt nei. Han har krasjet sin egen, så den er på verksted.

Anonymkode: fb9b8...40d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du risikerer å få avkortning, dvs. at du må betale hele eller deler av skaden selv. Men det er ikke verre enn at du ringer forsikringsselskapet og får utvidet forsikringen din til å dekke fører under 23 år for den aktuelle perioden. Det koster noen kroner ekstra, men har neppe så mye å si når det er snakk om en kort periode og garantert billigere enn å ta sjansen på at det går bra og så gjør det ikke det. 

• Liker 4
Skrevet

Ja, var det jeg regnet med. men regner ikke med de har åpent for slikt i kveld. Bilen får stå i dag, og så får jeg ringe i morgen :) 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, var det jeg regnet med. men regner ikke med de har åpent for slikt i kveld. Bilen får stå i dag, og så får jeg ringe i morgen :) 

Veldig mange selskaper har åpen kundeservice på kveldstid, enkelte også 24/7, så det ville jeg ha sjekket. 

Skrevet

Det er høyere egenandel. Du risikerer IKKE å sitte med en kjemperegning dersom han krasjer altså (selv om egenandelen kan være kjip nok). 

Dersom han er en uforsiktig sjåfør hadde jeg ikke lånt han bilen uansett... 

Anonymkode: c597b...cba

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

...og man krasjer, hva skjer da? Har 23 år på min bil og stesønn (19) spør om å låne bil. Egentlig sagt nei. Han har krasjet sin egen, så den er på verksted.

Han skal ikke kjøre din bil. Det er du som har satt 23 som grense til selskapet.

Anonymkode: 9f87b...e27

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er ikke forsikringen gyldig/bilen er uten forsikring. Så enten må du endre forsikringsavtalen eller fastholde at han ikke får låne bilen. Med mindre du vil stole på både han og skjebnen, det skjer ikke noe hos oss det gjelder bare alle andre.....?

Anonymkode: 025e4...37c

• Liker 1
Skrevet

En kvisete 19 åring som allerede har krasjet en bil låner du IKKE din egen bil.

No f. way. 

• Liker 1
Skrevet

Du må lese vilkårene i din forsikring, og står det at noen under 23 kan kjøre bilen likevel, mot f. eks. en høyere egenandel, så kan du vurdere om han kan låne den. 

Står det derimot ikke noe om eventuelle unntak fra 23-årsregelen, så må du ikke finne på å låne han bilen. Skulle det skje noe, risikerer man stor avkortning av en forsikringssum, og skulle han i verste fall kjøre på noen, så kan han bli gjeldsslave. Ikke kjør uten gyldig forsikring!

Anonymkode: f2073...856

Skrevet

En bekjent havnet i denne situasjonen. Han lånte bort bilen sin til en venninne som var for ung. Ingen av dem tenkte over at forsikringen sto på 23 år, hun var 22år på dette tidspunktet. Hun ble kjørt inn i av en annen bil som ikke overholdt vikeplikten, altså var det ikke hennes feil. Bilen ble takstert som vrak, heldigvis gikk det bra med alle involverte. Min kamerat fikk avkortning i utbetalingen og forhøyet egenandel. Ta en telefon til forsikringsselskapet og skru opp forsikringen. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde ikke jeg gjort. 19-åringen hadde fått klare seg uten bil mens bilen hans var på verksted. Å være uten bil i en periode er passe konsekvens av å ha krasjet egen bil.

Skrevet

Men hva med øvelseskjøring på en bil som har 23 år grense på forsikringen? Da er det jo sjåføren som har ansvaret, så forsikringen går vel på sjåføren?

Anonymkode: 46f9b...22d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...