AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #1 Skrevet 27. november 2017 Når man skal søke jobb etter man er ferdig utdannet, er det vanlig legge ved vitnemål? Eller bare CV hvor det står hvilken utdanning man har? Noen arbeidsplasser har jo sånne elektroniske søknadsskjema, der man kan velge filer man vil laste opp. Forventes det da at vitnemål lastes opp (eller legges ved i en søknad som ikke bruker sånt system), så arbeidsgiver får se karakterene og beviset på at man faktisk har utdanningen man har ført opp på CV-en? Jeg har ikke særlig gode karakterer etter endt bachelor, fordi jeg har vært mye psykisk syk i studietiden, og har i tillegg jobbet en del ved siden av skolen. Synes det er dumt hvis karakterene mine, eller det at jeg ikke legger ved vitnemål, ødelegger for sjansen min til å få intervju. Anonymkode: 50312...6a8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #2 Skrevet 27. november 2017 Det varierer fra sted til sted. Hvis det står spesifikt i utlysningen er det åpenbart, men hvis det ikke står så skriver jeg alltid "referanser og vitnemål oppgis på forespørsel". Anonymkode: f9454...8be
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #3 Skrevet 27. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det varierer fra sted til sted. Hvis det står spesifikt i utlysningen er det åpenbart, men hvis det ikke står så skriver jeg alltid "referanser og vitnemål oppgis på forespørsel". Anonymkode: f9454...8be Jeg skjønner at det varierer. Men det er vel ganske uvanlig at det står noe annet enn at man skal sende søknad og CV. Men så tenker jeg jo også på sånne elektroniske skjema, hvor man har mulighet til å laste opp en HAUG med filer før man sender inn (både CV, vitnemål, sertifiseringer, kurs, referanser og mye mye mer). Anonymkode: 50312...6a8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #4 Skrevet 27. november 2017 Er du nyutdannet så har du jo som regel ikke stort mer å vise til. Er mer om man har mye arbeidserfaring at en ikke legger ved karakterer. Anonymkode: 4a83e...5d2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #5 Skrevet 27. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er du nyutdannet så har du jo som regel ikke stort mer å vise til. Er mer om man har mye arbeidserfaring at en ikke legger ved karakterer. Anonymkode: 4a83e...5d2 På studiet mitt (fysioterapi) har vi ett turnusår etter bacheloren, før vi må søke jobb på egen hånd etter det. Er dette regnet som arbeidserfaring eller regnes man som nyutdannet? Jeg har jo jobbet en del underveis i studiet også, men da som noe annet enn fysioterapeut selvfølgelig (sykehjem/hjemmetjeneste, butikk). Anonymkode: 50312...6a8
Miah Skrevet 27. november 2017 #6 Skrevet 27. november 2017 Et år er ikke mye arbeidserfaring. Hadde lagt ved karakterene.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #7 Skrevet 27. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: På studiet mitt (fysioterapi) har vi ett turnusår etter bacheloren, før vi må søke jobb på egen hånd etter det. Er dette regnet som arbeidserfaring eller regnes man som nyutdannet? Jeg har jo jobbet en del underveis i studiet også, men da som noe annet enn fysioterapeut selvfølgelig (sykehjem/hjemmetjeneste, butikk). Anonymkode: 50312...6a8 Obligatorisk turnus regnes som arbeidsefaring, men du er fortsatt nyutdannet. Anonymkode: bdb3f...6e2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #8 Skrevet 27. november 2017 7 minutter siden, Miah skrev: Et år er ikke mye arbeidserfaring. Hadde lagt ved karakterene. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Obligatorisk turnus regnes som arbeidsefaring, men du er fortsatt nyutdannet. Anonymkode: bdb3f...6e2 Ok, da må jeg vel forberede meg på å legge ved et elendig vitnemål Men det er sikkert fortjent siden jeg selv har skyld i karakterene mine. Anonymkode: 50312...6a8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #9 Skrevet 27. november 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Ok, da må jeg vel forberede meg på å legge ved et elendig vitnemål Men det er sikkert fortjent siden jeg selv har skyld i karakterene mine. Anonymkode: 50312...6a8 Hadde du kommet til intervju så er jo nok det noe de ville ha bedt etter uansett. Du får jobb til slutt du også - ikke tenk så mye på det. Det ordner seg! Anonymkode: 4a83e...5d2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #10 Skrevet 27. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde du kommet til intervju så er jo nok det noe de ville ha bedt etter uansett. Du får jobb til slutt du også - ikke tenk så mye på det. Det ordner seg! Anonymkode: 4a83e...5d2 "Jobb til slutt" høres veldig demotiverende ut. Skjønner at jobben ikke blir servert på sølvfat, men jeg ser ikke fram til å måtte slite i lang tid før jeg får meg fast inntekt. Hva skal jeg gjøre i mellomtiden? Og om arbeidsgiver spør om de på intervju så har man iallefall fått sjansen til å vise personlighet og slike ting før man leverer papirer med tall på. Det kan man jo komme langt med hvis man har personligheten som trengs, selv om man ikke fikk særlig gode karakterer gjennom studiet. Anonymkode: 50312...6a8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #11 Skrevet 27. november 2017 Jeg legger ikke ved karakterer/vitnemål med mindre jeg er bedt om det. Men det varierer jo sikkert litt mht. studie. Jeg har studert økonomi og har jobbet med noe helt annet, og arbeidserfaringen er langt mer relevant enn studiene for det meste jeg søker. Søsteren min har studert jus, og der er karakterer absolutt alt. Hvordan det er for fysioterapeuter vet jeg strengt tatt ikke - kan du spørre en tidligere medstudent? Har du fått en referanse/anbefalingsbrev, er det verdt å legge ved. Har du ikke det, men vet du var flink i praksis el.l., kan du jo be om et. Anonymkode: 7f7fc...c40 1
cleangal Skrevet 27. november 2017 #12 Skrevet 27. november 2017 Legger kun ved vitnemål dersom det står i annonsen at de vil ha det. Har med kopier på intervju.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #13 Skrevet 27. november 2017 33 minutter siden, AnonymBruker said: "Jobb til slutt" høres veldig demotiverende ut. Skjønner at jobben ikke blir servert på sølvfat, men jeg ser ikke fram til å måtte slite i lang tid før jeg får meg fast inntekt. Hva skal jeg gjøre i mellomtiden? Og om arbeidsgiver spør om de på intervju så har man iallefall fått sjansen til å vise personlighet og slike ting før man leverer papirer med tall på. Det kan man jo komme langt med hvis man har personligheten som trengs, selv om man ikke fikk særlig gode karakterer gjennom studiet. Anonymkode: 50312...6a8 Arbeidsmarkedet er tøft. Jeg skal også søke snart, og kommer til å måtte gå månedsvis uten jobb. Er også nyutdannet, og har et par stygge karakterer på vitnemålet. Det er sånn det er. Har man ikke mye erfaring så blir karakterene det arbeidsgiver har å vurdere deg etter - i tillegg til personlighet etc, selvsagt. Hva skal jeg gjøre i mellomtiden...? Muligens melde meg opp i et vikårbyrå, vaske og ordne leiligheten fra topp til tå, hente tantebarna mine i barnehagen, bruke mer tid sammen med familie... økonomisk blir det ikke kult, men etter man begynner fulltid så er det ikke må mye fritid, akkurat. Må forsøke å se det positive i det. Er hel vanlig å bli gående en tid uten jobb. Anonymkode: 4a83e...5d2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #14 Skrevet 27. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsmarkedet er tøft. Jeg skal også søke snart, og kommer til å måtte gå månedsvis uten jobb. Er også nyutdannet, og har et par stygge karakterer på vitnemålet. Det er sånn det er. Har man ikke mye erfaring så blir karakterene det arbeidsgiver har å vurdere deg etter - i tillegg til personlighet etc, selvsagt. Hva skal jeg gjøre i mellomtiden...? Muligens melde meg opp i et vikårbyrå, vaske og ordne leiligheten fra topp til tå, hente tantebarna mine i barnehagen, bruke mer tid sammen med familie... økonomisk blir det ikke kult, men etter man begynner fulltid så er det ikke må mye fritid, akkurat. Må forsøke å se det positive i det. Er hel vanlig å bli gående en tid uten jobb. Anonymkode: 4a83e...5d2 Hvordan greier man seg økonomisk uten jobb, da? Som student overlever jeg akkurat på studielånet og det jeg jobber ekstra per måned. Har ingenting til overs, heller ingenting på sparekonto eller BSU. Anonymkode: 50312...6a8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #15 Skrevet 27. november 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvordan greier man seg økonomisk uten jobb, da? Som student overlever jeg akkurat på studielånet og det jeg jobber ekstra per måned. Har ingenting til overs, heller ingenting på sparekonto eller BSU. Anonymkode: 50312...6a8 De fleste flytter hjem igjen til mor og far eller lever på sparepenger. Anonymkode: 4a83e...5d2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #16 Skrevet 27. november 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste flytter hjem igjen til mor og far eller lever på sparepenger. Anonymkode: 4a83e...5d2 Da sliter jeg, siden jeg verken har sparepenger eller mor og far å flytte hjem til. Faren min lever ikke lenger, og moren min bor i Tyskland sammen med sin nye mann. Frister ikke så veldig å være den voksne datteren hennes som bare kommer flyttende inn i leiligheten. Anonymkode: 50312...6a8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #17 Skrevet 27. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan greier man seg økonomisk uten jobb, da? Som student overlever jeg akkurat på studielånet og det jeg jobber ekstra per måned. Har ingenting til overs, heller ingenting på sparekonto eller BSU. Anonymkode: 50312...6a8 Hva gjør du i ferier da? Ellers må man jo i annen jobb dersom man ikke får jobb som det man er utdannet til etter endt utdanning. Anonymkode: ab17c...c3f
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #18 Skrevet 27. november 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør du i ferier da? Ellers må man jo i annen jobb dersom man ikke får jobb som det man er utdannet til etter endt utdanning. Anonymkode: ab17c...c3f Jeg har vært mye psykisk syk og brukt feriene på å "lade opp" til nytt semester, jeg har jobbet litt, og besøkt familie. Har ikke greid å spare opp en stor sparekonto som jeg vet mange andre studenter har. Veldig dumt, men det er ikke så mye å gjøre med nå. Hvilken annen jobb tenker du? Det er vel ikke noe enklere å få seg en jobb man ikke er utdannet til, enn en man har utdannelse til? Anonymkode: 50312...6a8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #19 Skrevet 27. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært mye psykisk syk og brukt feriene på å "lade opp" til nytt semester, jeg har jobbet litt, og besøkt familie. Har ikke greid å spare opp en stor sparekonto som jeg vet mange andre studenter har. Veldig dumt, men det er ikke så mye å gjøre med nå. Hvilken annen jobb tenker du? Det er vel ikke noe enklere å få seg en jobb man ikke er utdannet til, enn en man har utdannelse til? Anonymkode: 50312...6a8 Da håper jeg du søker ekstra stipend fra Lånekassen om sommeren hvis du ikke har mulighet til å jobbe noe særlig. Jeg ser ikke noen grunn til at man ikke kan fortsette i den jobben man har hatt ved siden av studiene for eksempel, eller en lignende jobb. Inntekt må man ha, og hvis arbeidsmarkedet er så tøft at man går månedsvis uten jobb må man utvide søket. Anonymkode: ab17c...c3f
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #20 Skrevet 28. november 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Da håper jeg du søker ekstra stipend fra Lånekassen om sommeren hvis du ikke har mulighet til å jobbe noe særlig. Jeg ser ikke noen grunn til at man ikke kan fortsette i den jobben man har hatt ved siden av studiene for eksempel, eller en lignende jobb. Inntekt må man ha, og hvis arbeidsmarkedet er så tøft at man går månedsvis uten jobb må man utvide søket. Anonymkode: ab17c...c3f Jeg har lånt penger fra moren min ved behov. Må jo betale tilbake til henne også, så er jo egentlig det samme som et vanlig lån. Ellers setter jeg av en del penger fra storstipend og fordeler utover året Anonymkode: 50312...6a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå