Gå til innhold

Vaksine mot reisemage og "omgangssyke"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi reiser til Gran Canaria om noen uker og jeg kom over en side (som jeg selvfølgelig ikke finner igjen nå) hvor det sto at nå anbefales det vaksine også dit mot virus som forårsaker diare og oppkast. Er det noen som vet noe om dette? Har forsøkt å Google også, men finner bare en drikkevaksine som er til barn under 5 år. Det var ikke den jeg leste om. Skulle veldig gjerne visst hva denne vaksinen heter da datteren vår og jeg ble skikkelig dårlig samme dag som vi skulle hjem. Dette trodde legene var et slikt virus og om vi kan ta en vaksine i forkant alle sammen denne gangen, så ønsker vi det. 

Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes en drikkevaksine mot Kolera og visse typer turistdiare som heter Dukoral. Men det er ikke sikkert at den virker på typiske e-colibakterier. Det beste er å forebygge med melkesyrebakterier og ta de vanlige forholdsreglene.  

Skrevet

Er du sikker på at det er en seriøs side? Jeg har selv vært og kjenner mange som har vært på Gran Canaria, og jeg har aldri hørt om at en slik vaksine verken eksisterer eller anbefales. Jeg har reist til mange forskjellige land og aldri blitt syk, så normal hygiene er egentlig nok til å forebygge det meste

Anonymkode: 27ffb...74e

Skrevet

Jeg tok en drikkevaksine mot da jeg reiste rundt i Sør-Øst-Asia for noen år siden. Husker ikke hva den het, men tok den på Stamina, sammen med andre vaksiner de anbefalte for reiser dit jeg skulle. Oppsøker du et legesenter som har peiling på vaksiner får du nok bedre og mer pålitelige svar enn her 

Anonymkode: d4f4e...da2

Skrevet

Du trenger ikke drikkevaksine for å reise til Kanariøyene.

• Liker 1
Skrevet

https://www.fhi.no/sv/vaksine/reisevaksiner/aktuelle-reisevaksiner/

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/id2413163/

https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/havrix-glaxosmithkline-559765 Hepatitt A vaksine fungerer bare mot nettopp Hepatitt A. Ellers kan jeg ikke se at de skal være nødvendig med reisevaksine på G. C. Er dere normalt forsiktige med hva dere spiser, skreller frukt og påser at maten er godt gjennomstekt så går det for de fleste bra der nede. Det som har vært og er der nede er noen som spekulerer i er å melde seg syke for å få ut forsikringspenger. 

Skal du ha en ekstra vurdering så snakk med enten fastlegen eller et reisevaksinasjonskontor. 

Anonymkode: 4a743...41c

Skrevet

Takk for svar :-) Har sendt en henvendelse til et reisevaksinasjonskontor, så får se hva de svarer. Takk for tilbakemeldinger :-)

Skrevet
5 timer siden, Gelica skrev:

Takk for svar :-) Har sendt en henvendelse til et reisevaksinasjonskontor, så får se hva de svarer. Takk for tilbakemeldinger :-)

Jeg gjentar: du trenger ikke drikkevaksine for å reise til Kanariøyene.....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...