Gå til innhold

Hva skal dere erstatte oljefyren med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere andre som har oljefyring, hva skal dere erstatte det med når forbudet nå nærmer seg? 

Vi tenker på luft-til-vann-varmepumpe, siden vi da kan bruke alle de ørten radiatorene som er spredd rundt i huset akkurat som de er. 

Det eneste som plager meg er at jeg er redd det ikke vil bli varmt nok. Den varmer ikke opp til mer enn max 62 grader (tror jeg?), mens oljefyren varmer adskillig høyere. 

Hva er deres plan?

Anonymkode: 730e1...41d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere andre som har oljefyring, hva skal dere erstatte det med når forbudet nå nærmer seg? 

Vi tenker på luft-til-vann-varmepumpe, siden vi da kan bruke alle de ørten radiatorene som er spredd rundt i huset akkurat som de er. 

Det eneste som plager meg er at jeg er redd det ikke vil bli varmt nok. Den varmer ikke opp til mer enn max 62 grader (tror jeg?), mens oljefyren varmer adskillig høyere. 

Hva er deres plan?

Vår plan er også luft-til-vann varmepumpe. I tillegg en "varmekassett" for å ta unna de kaldeste periodene.

Det er forskjell på diameteren på rørene, i følge en VVS-konsulent som var innom. Vi har et relativt gammelt hus med stør diameter på rørene. Ut temperaturen  er ca 60 grader i dag.

Smalere rør krever høyere temperatur, i følge ham. 

Sjekk med fagfolk. Legg ut anbud på finn eller tilsvarende, eller gå innom en bolig-messe og avtal. Da får du raskt info om muligheter og begrensninger.

Skrevet

Jeg kjøpte pelletsbrenner for noen år tilbake, er veldig fornøyd med det. Det er det billigste å gå over til, om kjelen har kapasitet til asken, men det finnes løsning der og. Pelletsen kan i dag kjøpes hos Baggmax, Jula eller Felleskjøpet(8mm). Oljetanken min er også gravd opp, den tjente jeg penger på mot en 10-15.000 i utgift! Å gå over til luft/vann medfører en skyhøy strømregning. Fordi, oppvarming ved bruk av utelufta er ikke godt nok for å opprettholde høy nok temperatur til radiatorer, gulvarme kan sikkert gå. Når det ikke er varmt nok vann, vil en varmekolbe slå inn, da kommer strømforbruket. I så måte hadde det vært smartere med væske/vann(jordvarme) Men begge deler koster i innkjøp/installasjon og rep den dagen ei pumpe/kompressor ryker. Om det er spørsmål om hvor jeg har utgiftene fra, det fra elektrikkere, hvor den ene hadde innstallert hos seg selv, og en annen visste hvor mye ei pumpe koster.

Det er litt jobb med trepellets, det er ikke til å stikke under en stol, men prøv å varme huset for under 15.000 i strømutgift med luft/vann. Selv kjøper jeg tre paller hvert år, for rett under 6000,- men kjøper de bittelitt billigere en på nevnte butikker😜Men tror det er slutt nå pga tilgang på råvarer.

• Liker 1
Skrevet

Hva betaler du per kWh for pellets?

Skrevet

Vi kommer til å gjøre den om til biodiesel slik at den kan varme opp vannet til vannbåren varme. Vi har i tillegg vanlig vedovn på kalde dager. Vi bruker i dag bare fyren til varmtvann, resten av huset har elektriske ovner, men satser på at det holder med vannbåren varme, ihvertfall for det meste. 

Anonymkode: c83cf...76c

Skrevet

Gikk bare over til bioprafin i 2015. Bruker samme tank og utstyr. Null prob.

Anonymkode: a2d14...1ca

Skrevet

Vi var på infomøte med kommunen, og da sa opptil flere av foredragsholderne at luft-til-vann-varmepumpe var desidert billigst i drift. Det blir en stiv engangskostnad når man installerer den, men etter 20 år har man tjent den inn og vel så det. 

De snakket også om pellets, biodisel, vedfyring, og mange andre alternativer, og hadde kostnadsoverslag både for drift, vedlikehold og "startutgifter" som installasjon og innkjøp. Og konklusjonen var at luft-til-vann svarte seg økonomisk om man ikke var så gammel at man sto i fare for å vandre heden innen de neste ti årene. 

Det var også mange tilbydere som sto på stands, både av varmepumper, ovner, osv, så vi skal ha et par varmepumpeleverandører på befaring. 

Skrevet

Luft til luft varmepumpe tjener man vel inn på 2-3 år om alternativet er panelovner :/

Anonymkode: c9c28...051

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Luft til luft varmepumpe tjener man vel inn på 2-3 år om alternativet er panelovner :/

Anonymkode: c9c28...051

Problemet med dem er at der er man avhengig av at huset er av den ganske åpne typen. I tillegg til at man da ikke kan velge ulik varme i ulike rom. Så det er greit å bruke som grunnvarme i huset, men det er vanskelig å bestemme at man vil ha 21 grader i stuen og 17 grader på soverommet, for eksempel. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har luft til luft-varmepumpe og ny, rentbrennende vedovn. Oljekaminen var det første som røk ut da vi overtok huset. Varmepumpa var allerede montert, og siden den fremdeles virker får den bare henge der. Når den en gang tar kvelden vurderer vi å prøve sjøvarme (har tomt med strandlinje, og lillebror i bransjen...).

Anonymkode: 4f8fe...3dc

Skrevet (endret)
5 timer siden, prt90 skrev:

Hva betaler du per kWh for pellets?

0,5kr pr.Kwh som da er ut fra billigste trepellets jeg har kjøpt.

Utgifter til innkjøp av brenner, skrue og tank var tjent inn på under 2vintre😊 Må kjelen byttes går det på 30-50.000 til.

Endret av tdm900
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi var på infomøte med kommunen, og da sa opptil flere av foredragsholderne at luft-til-vann-varmepumpe var desidert billigst i drift. Det blir en stiv engangskostnad når man installerer den, men etter 20 år har man tjent den inn og vel så det. 

De snakket også om pellets, biodisel, vedfyring, og mange andre alternativer, og hadde kostnadsoverslag både for drift, vedlikehold og "startutgifter" som installasjon og innkjøp. Og konklusjonen var at luft-til-vann svarte seg økonomisk om man ikke var så gammel at man sto i fare for å vandre heden innen de neste ti årene. 

Det var også mange tilbydere som sto på stands, både av varmepumper, ovner, osv, så vi skal ha et par varmepumpeleverandører på befaring. 

Ingen av de som holdt foredrag, kunne ha slikt utstyr hos seg selv, da hadde pipa fått en annen låt! Og det de IKKE sa noe om, er utgifter til reparasjon etter garantitida er ute, da blir det som å reparere bil utenom garantitida :) 

Skrevet
50 minutter siden, tdm900 skrev:

0,5kr pr.Kwh som da er ut fra billigste trepellets jeg har kjøpt.

Utgifter til innkjøp av brenner, skrue og tank var tjent inn på under 2vintre😊 Må kjelen byttes går det på 30-50.000 til.

Det er vel fortsatt en del dyrere enn varmepumpe i mesteparten av landet? Kommer dog sikkert veldig an på hvordan dynamisk prising av strømmen slår ut. Kan bli spektakulært dyr strøm på ettermiddagen på kalde dager :/

Skrevet
17 minutter siden, prt90 skrev:

Det er vel fortsatt en del dyrere enn varmepumpe i mesteparten av landet? Kommer dog sikkert veldig an på hvordan dynamisk prising av strømmen slår ut. Kan bli spektakulært dyr strøm på ettermiddagen på kalde dager :/

Det er der alle med luft/vann som oppvarming går skoene av seg. For på de 50ørene pelletsen koster, kommer det ikke noe påslag eller nettleie, og slik det jobber hos meg brukes det 250Watt for å tenne på ny runde oppvarming. 

Skal se om jeg finner igjen artikkelen om automatiske strømmålere om strømprisen

Hadde en elektrikker for å gjøre noe småtteri like etter jeg hadde kjøpt huset, han hadde blitt oppringt av en kollega som ikke skjønte at hele huset han jobba i ble mørkt! Men, da han fikk se hva som var gjort, sa det seg selv. De hadde kobla et luft/vann opplegg og satt på strømmen, det de IKKE hadde fått med seg, var at de skulle ha nok strøm til ei kolbe på 7Kw! Med slik utstyr så går kronasjen uhorvelig fort.

Skrevet

Vi har satt opp en varmtvannsbereder til varmtvannet og en el-kasett til radiatorene og golvvarmen. Har hatt systemet i drift i et år nå og er kjempegornøyde. Om sommeren skrur vi av el-kasetten og bruker kun berederen til varmtvannet. Vi ble frarådet luft til vann varmepumpe fordi de ikke er driftsinre nok ennå og at reparasjons- og vedlikeholdskostnadene er skyhøye for mange. 

Anonymkode: a007b...9c0

Skrevet

Dere skriver ikke hvor stort huset dere er,om det er godt isolert, vinduer osv.

Vi har vedfyring. Vi kjøpte for 8000 i året i ved. Hadde to panelovner. Så har vi kabler i gulv på bad,vaskerom og gang. Huset er på 2 etasjer. Huset er på 130 kvadrat totalt.

Vi kjøpte varmepumpe for 5 år siden. Den gang den som var best i test, mest solgte, og kostet vel 28000.

Nå har vi renere luft. Slipper rot og søl med ved. Panelovner er tatt vekk. Det er kun kabler på bad vi har på. Vi har ikke kjøpt ved på 5 år.

Vi kjøpte luftpompen til velrenommrt firma, de instalert den. De var hjemme å så hvor det var perfekt å ha den på veggen.

Den varmer hele huset. Strømregningen har gått ned.med tanke på hva vi brukte i vedutgifter, er det ren gevinst .Der er en jevn tempeatur. Sjekket temperaturen nå, den er 23.grader i huset.

Uansett hva du velger. Sjekk med fagfolk. De som har drevet lenge i bransjen 

Anonymkode: 5bf1d...b8e

Skrevet
21 timer siden, tdm900 skrev:

Det er der alle med luft/vann som oppvarming går skoene av seg. For på de 50ørene pelletsen koster, kommer det ikke noe påslag eller nettleie, og slik det jobber hos meg brukes det 250Watt for å tenne på ny runde oppvarming. 

Skal se om jeg finner igjen artikkelen om automatiske strømmålere om strømprisen

Hadde en elektrikker for å gjøre noe småtteri like etter jeg hadde kjøpt huset, han hadde blitt oppringt av en kollega som ikke skjønte at hele huset han jobba i ble mørkt! Men, da han fikk se hva som var gjort, sa det seg selv. De hadde kobla et luft/vann opplegg og satt på strømmen, det de IKKE hadde fått med seg, var at de skulle ha nok strøm til ei kolbe på 7Kw! Med slik utstyr så går kronasjen uhorvelig fort.

Joda, men en varmepumpe har ofte en effektivitet på over 500% så da kommer du ned mot 20 øre/kWh (varme) selv om strømprisen ligger på en krone etter nettleie. På de fleste dager er jo det billigere enn selv vedfyring der effektiviteten er på mellom 50 og 75%.

Tror nesten du må hugge veden selv for å få billigere varme enn en varmepumpe utenom på de aller kaldeste dagene.

Skrevet
1 time siden, prt90 skrev:

Joda, men en varmepumpe har ofte en effektivitet på over 500% så da kommer du ned mot 20 øre/kWh (varme) selv om strømprisen ligger på en krone etter nettleie. På de fleste dager er jo det billigere enn selv vedfyring der effektiviteten er på mellom 50 og 75%.

Tror nesten du må hugge veden selv for å få billigere varme enn en varmepumpe utenom på de aller kaldeste dagene.

Hogger veden selv ja, i kommuneskogen, men det er heller ikke vanskelig å få gjort det hos en skogeier. Det går mok bra når utetemperatur ikke er høyere enn at kun den billigste sida an anlegget går, men ikke den dagen da hjelpevarmen kommer. Og det beror på hva som er i huset, gulv eller radiatorvarme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...