AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #1 Skrevet 27. november 2017 Er det noen lærere her inne som kan si noe om hvilke regler som regulerer bruk av grupper på FB for å formidle til elever? I dag er FB noe man nærmest "tvinges" til i slike sammenhenger fordi de som ikke har det ekskluderes i fht hvilke informasjon som gies osv. En lærer i VGS her jeg bor har en fag gruppe (historie klassen) der han bevisst har unnlatt å legge til elever som ikke er venn med han på FB. Det er også elever i klassen som ikke har FB som da går glipp av informasjon da han ikke deler denne i klassen men kun på denne gruppen. Som forelder reagerer jeg - og syns dette er en uting, men før jeg evt sender en klage til skolen lurer jeg på om dette er "vanlig" eller om denne læreren er spesiell slik jeg oppfatter han. For meg er ikke dette med å bruke FB i undervisning OK, me kanskje jeg er en "fossil" på området? Anonymkode: 261d0...798 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #2 Skrevet 27. november 2017 Nei, det er ikke Ok. Info skal nå alle, man må ikke være venn med læreren. Anonymkode: 88684...b59 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #3 Skrevet 27. november 2017 Er det greit å bruke FB i skolen på denne måten om ikke alle i klassen er inkludert? Anonymkode: 261d0...798
Carrot Skrevet 27. november 2017 #4 Skrevet 27. november 2017 Jeg føler det er en ukultur som brer om seg dette med at alt skal via Facebook. 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #5 Skrevet 27. november 2017 Ser ikke hva problemet er med å lage seg en FB-profil for å få med seg informasjon gitt i gruppen. Det er det jo flust av personer som gjør på høyere utdanning. Man kan lage seg en incognito-konto som man ikke bruker til noe annet enn det. Ellers kan vel ikke læreren legge til de han ikke er venn med. Da må i så fall gruppen være lukket (og alle kan se hvem som er medlem) der elevene selv spør om å bli med i gruppen. Er det dette som har skjedd? Har han ikke lagt til elever som har bedt om å få bli med? Men jeg synes det er rart at det er læreren selv som er admin. Det bør være noen representanter i klassen. Med tanke på hvor mange lærere som er så dårlig til å bruke nettressurser og å gi tilstrekkelig informasjon til elever synes jeg ikke det er noe problem at noen lærere ønsker å involvere seg mer og bruke en plattform som 99% av elevene bruker. Anonymkode: 9192a...453 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #6 Skrevet 27. november 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke hva problemet er med å lage seg en FB-profil for å få med seg informasjon gitt i gruppen. Det er det jo flust av personer som gjør på høyere utdanning. Man kan lage seg en incognito-konto som man ikke bruker til noe annet enn det. Ellers kan vel ikke læreren legge til de han ikke er venn med. Da må i så fall gruppen være lukket (og alle kan se hvem som er medlem) der elevene selv spør om å bli med i gruppen. Er det dette som har skjedd? Har han ikke lagt til elever som har bedt om å få bli med? Men jeg synes det er rart at det er læreren selv som er admin. Det bør være noen representanter i klassen. Med tanke på hvor mange lærere som er så dårlig til å bruke nettressurser og å gi tilstrekkelig informasjon til elever synes jeg ikke det er noe problem at noen lærere ønsker å involvere seg mer og bruke en plattform som 99% av elevene bruker. Anonymkode: 9192a...453 Uansett hva som bør og skulle vært, så er det svært kritikkverdig at en lærer deler informasjon som vedkommende vet ikke kommer ut til alle. Anonymkode: 3ab52...813 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #7 Skrevet 27. november 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uansett hva som bør og skulle vært, så er det svært kritikkverdig at en lærer deler informasjon som vedkommende vet ikke kommer ut til alle. Anonymkode: 3ab52...813 Det avhenger jo av hva slags informasjon som blir gitt. Anonymkode: 9192a...453
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #8 Skrevet 27. november 2017 Venn med lærer på FB? Er det virkelig et kriterie? Helt tullete spør du meg. Jeg er pedagog og har alltid en FB-gruppe for elevene mine på vgs, men den er alltid åpen så alle kan legge seg til først, og så skjuler vi den da alle er inne. Dette høres virkelig ikke bra ut. Anonymkode: a4919...fd6 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #9 Skrevet 27. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det avhenger jo av hva slags informasjon som blir gitt. Anonymkode: 9192a...453 I HI ser du ut til at det er informasjon de har bruk for, og det er ikke greit. Anonymkode: 3ab52...813 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #10 Skrevet 27. november 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: I HI ser du ut til at det er informasjon de har bruk for, og det er ikke greit. Anonymkode: 3ab52...813 Hovedinnlegget spesifiserer da ikke hva slags informasjon det er, bare at de som ikke er medlem går glipp av det. Anonymkode: 9192a...453
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #11 Skrevet 27. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Venn med lærer på FB? Er det virkelig et kriterie? Helt tullete spør du meg. Jeg er pedagog og har alltid en FB-gruppe for elevene mine på vgs, men den er alltid åpen så alle kan legge seg til først, og så skjuler vi den da alle er inne. Dette høres virkelig ikke bra ut. Anonymkode: a4919...fd6 Det samme har jeg også godt for mine grupper på facebook. Men har kun opprettet gruppe dersom alle allerede har og bruker facebook. At lærer tvinger elevene til å bli venn på fb er uhørt! Jeg kan akseptere en venneforespørsel, men jeg vil aldri sende en slik forespørsel noen av mine elever. Alternativet er å bruke mail eller fronter/itslearning, som elever sjeldent eller aldri sjekker. Da får ikke elevene beskjed eller informajson om flytting av timer, endring av opplegg, prøvedatoer, oppmøte, etc Anonymkode: 68417...146
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #12 Skrevet 27. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det avhenger jo av hva slags informasjon som blir gitt. Anonymkode: 9192a...453 I denne gruppen er det informasjon relevant for faget da gruppen er en faggruppe eksempel Norsk, Fysikk osv hvor elevene kan spørre konkret om oppgaver de har i lekse og få tips osv. De som ikke er medlemmer går glipp av nyttig informasjon som er relevant eksempelvis knyttet til prøver osv. En av de andre elevene som er elevrådsrepresentant forsøkte legge til de som manglet av sine venner men kunne ikke legge til alle - for meg som forelder er dette ikke OK og jeg lurer på: ville dere sagt fra til skolen? Anonymkode: 261d0...798
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #13 Skrevet 27. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I denne gruppen er det informasjon relevant for faget da gruppen er en faggruppe eksempel Norsk, Fysikk osv hvor elevene kan spørre konkret om oppgaver de har i lekse og få tips osv. De som ikke er medlemmer går glipp av nyttig informasjon som er relevant eksempelvis knyttet til prøver osv. En av de andre elevene som er elevrådsrepresentant forsøkte legge til de som manglet av sine venner men kunne ikke legge til alle - for meg som forelder er dette ikke OK og jeg lurer på: ville dere sagt fra til skolen? Anonymkode: 261d0...798 Nå er jo dette strengt tatt noe som skjer hver eneste dag når enkeltelever stiller lærere spørsmål. At andre elever får tilgang til lærerens svar på noe en enkeltelev spør om er faktisk en luksus. Det er som du sier nyttig, men det er ikke en nødvendighet. Hvorfor kunne ikke elevrådsrepresentanten legge til alle? Ville ikke læreren det? Anonymkode: 9192a...453 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #14 Skrevet 27. november 2017 Dette er en uting. Har de ikke fronter eller lignende hvor informasjonen kan legges ut? Anonymkode: dfdcb...edd 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #15 Skrevet 27. november 2017 Foran hver prøve legger læreren ut "stikkord" som de skal lese spesielt på før prøven i denne gruppen der alle spørsmål som vil bli stilt på prøven er relatert til disse stikkordene. Ved spørsmål knytte til innleveringer er det gruppen som brukes. Ved informasjon om endring i timeplanen brukes gruppen. Ved faglig tilbakemelding til klassen brukes gruppen eksempel lekseprøve på siste kapittel og hvilket kapittel osv.. Ikke noe av dette gis som plenumsbeskjed i klassen eller til klassen i andre forum - kun de som er med i gruppen. - enkelte elever holdes bevisst utenfor av læreren. En av elevene har som skrevet forsøkt legge til de andre uten at de er akseptert av admin (som er lærer) og denne eleven tok det opp i timen forleden og noen av elevene har fortalt om dette hjemme da de ikke visste at etpar elever ble "holdt utenfor" Anonymkode: 261d0...798
Carrot Skrevet 27. november 2017 #16 Skrevet 27. november 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er en uting. Har de ikke fronter eller lignende hvor informasjonen kan legges ut? Anonymkode: dfdcb...edd Alle skoler har fronter, jeg trodde ikke Facebook var en arena for slikt? Er det virkelig vanlig?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #17 Skrevet 27. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Foran hver prøve legger læreren ut "stikkord" som de skal lese spesielt på før prøven i denne gruppen der alle spørsmål som vil bli stilt på prøven er relatert til disse stikkordene. Ved spørsmål knytte til innleveringer er det gruppen som brukes. Ved informasjon om endring i timeplanen brukes gruppen. Ved faglig tilbakemelding til klassen brukes gruppen eksempel lekseprøve på siste kapittel og hvilket kapittel osv.. Ikke noe av dette gis som plenumsbeskjed i klassen eller til klassen i andre forum - kun de som er med i gruppen. - enkelte elever holdes bevisst utenfor av læreren. En av elevene har som skrevet forsøkt legge til de andre uten at de er akseptert av admin (som er lærer) og denne eleven tok det opp i timen forleden og noen av elevene har fortalt om dette hjemme da de ikke visste at etpar elever ble "holdt utenfor" Anonymkode: 261d0...798 Det bør tas opp med skolen. Det er ikke greit. Anonymkode: 9192a...453 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #18 Skrevet 27. november 2017 Lærer i grunnskolen her. Vi hadde dette oppe på foreldremøte i høst, der vi spurte om foreldrene var interesserte i en Facebook-gruppe. Vi la til alle foreldrene, og da måtte de selv legge til barna sine. Dette er mest en gruppe for praktisk informasjon, og hvor foreldrene kan komme med spørsmål. Det er ett foreldrepar som ikke er medlem, men de sender vi alltid SMS til, noe de selv har sagt er greit. Dette har fungert fint. Men en forutsetning er selvsagt at alle får samme informasjon. Å bare legge til enkelte, mener jeg er en uting. I dette tilfellet som blir nevnt i HI, ville jeg tatt kontakt med lærer og eventuelt skoleledelsen. Anonymkode: a6284...e9c
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #19 Skrevet 27. november 2017 Direkte utestenging fra en lærer er overhode ikke greit. En lærer som strekker seg langt og prøver å møte elevene sine på deres premisser er vel bare positivt, men da bør læreren være profesjonell nok til å gjøre dette på en måte alle har mulighet til å få med seg. Anonymkode: 269e1...d8d
Gjest earlgrey Skrevet 5. desember 2017 #20 Skrevet 5. desember 2017 Hvorfor skal man bruke facebook når man har fronter, it's learning etc.?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå