Gå til innhold

Blogger som utleverer barn med diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.  

Det er ofte mye diskuterert hvor mye bloggere utleverer barna sine i sosiale medier. Vi blir "kjent" med barna i hverdagslivet deres. Får ofte vite favorittfarge, hva de ikke liker, hvilken personlighet de har osv. 

Men hva med foreldre som "bruker" barna sine til å skrive om diagnosene barna har fått - fødselen, veien til en diagnose, sykehusbesøk, oppfølging og mer? Ett eksempel er denne bloggen; www.lillelevi.blogg.no

Og hva med bildebruk i slike blogger?

Er det like ille?

Jeg selv har et barn under utredning, som har vært det siden fødsel. Jeg kunne tenkt meg og skrive om dette. Både fordi folk rundt meg lettere kan forstå det vi ikke forstår selv engang, og fordi andre i samme situasjon kunne ha fått vite at de ikke er alene. Jeg tenker at det å skrive, hadde hjulpet meg veldig i denne perioden. Selv har jeg vært desperat på å finne noen i samme situasjon, uten hell.  

Anonymkode: 25adb...955

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet ikke jeg noe om den bloggen du refererer til. Men jeg er mor til en 16 åring, som på slutten av barneskolen og starten av ungdomsskolen ble mobbet. Og de finner alt de kan finne på nett av det barnet da, og bruker det mot barnet. Det er virkelig ikke gøy.

Men skjønner jo og behovet for å lese om andre i samme situasjon, men hva med å være anonym?

Anonymkode: 6d9ac...b0d

Skrevet

Jeg synes det er forkastelig.

Anonymkode: c93aa...f16

Gjest NotNaomi
Skrevet

Da gjør du det anonymt. Hva faen ? Snakk om å sette seg selv i fokus. Ikke du,men bloggeren du beskriver. Blir så matt at det er alt jeg får meg til å skrive.

Skrevet

Mener du at de har funnet alt på nett om din 16 åring, og brukt det mot h*n?

Ja, har også tenkt på å være anonym. Men da blir man jo ikke like nær, hvis du forstår. Samtidig er det mest for familiens skyld. At de kan holde seg oppdatert på hvor i utredningen vi er, og hvordan dette har vært for oss. Tenker jo i såfall over at jeg vinkler det til noe positivt, og at vår historie kan være til hjelp. Og være veldig kritisk til hva som deles. Det hadde jo handlet mest om diagnosen og vår historie, Ikke om personligheten til barnet. Men samtidig ser jeg den med at det kan brukes mot de uansett

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er forkastelig.

Vil du si noe om hvorfor? :) selv er jeg så delt på midten, at jeg vil gjerne høre både for og i mot.

Skrevet

Jeg hadde ikke ønsket at min helsehistorikk skulle ligge allment tilgjengelig på nett for alle å beskue. Det er snakk om et barn her, som ikke kan forsvare seg. 

Var jeg deg ville jeg enten startet en anonym blogg, evt hatt en privat gruppe på Facebook for de nærmeste som trenger å vite noe om utredningen, og heller diskutert situasjonen anonymt med folk på f.eks Kvinneguiden. Ikke fortell detaljer som kan identifisere dere. 

Hvorforføler venner og bekjente at de trenger å oppdateres på situasjonen? Var jeg deg ville jeg sagt at om dere får noe nytt å vite så forteller dere det andre trenger å vite selv. Ja, det er tungt å ikke vite, men det betyr ikke at barnet ditt trenger å få delt sine ting. Du kan fortelle om deg og ditt, til dine nærmeste, men det er i utgangspunktet alt de trenger å vite. 

Vetikke noe om barnet ditt, men noen diagnoser er så stigmatiserende at jeg ikke ville fortalt "gud og hver mann" om det, som du jo gjør i en blogg. Det som ligger på nett får man ikke trukket tilbake. (Tenk deg barnet ditt i en jobbsøkersituasjon, om det skulle være aktuelt i fremtiden.)

Anonymkode: 5fc5f...476

• Liker 1
Skrevet

Som barn hadde jeg aldri i verden kunne tilgitt min mor hvis hun la ut mye personlig info om meg på nettet som alle kunne lese! 

• Liker 2
Skrevet

Du kan gjerne starte en blogg så lenge du er anonym og ikke deler bilder av barnet eller annen sensitiv informasjon som kan være gjenkjennelig. Dette til hensyn mot barnet som skal vokse opp en gang. Forstår at du har et behov for å dele og komme i kontakt med andre i samme situasjon, men til det finnes andre arenaer enn en offentlig blogg.

Anonymkode: 5ee11...0f9

Skrevet

Nei, dette er ikke greit. 

Anonymkode: e3439...c44

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har også tenkt på å være anonym. Men da blir man jo ikke like nær, hvis du forstår. Samtidig er det mest for familiens skyld. At de kan holde seg oppdatert på hvor i utredningen vi er, og hvordan dette har vært for oss. Tenker jo i såfall over at jeg vinkler det til noe positivt, og at vår historie kan være til hjelp. Og være veldig kritisk til hva som deles. Det hadde jo handlet mest om diagnosen og vår historie, Ikke om personligheten til barnet. Men samtidig ser jeg den med at det kan brukes mot de uansett

Da kan du jo oppdatere familien din uten blogg. Ser virkelig ikke hvorfor du må ha blogg for dette. 

Anonymkode: e3439...c44

• Liker 1
Skrevet

Ville du likt om mannen din skrev en blogg om deg hvis du hadde en alvorlig sykdom, uten å spørre deg om det var ok?

Skrevet

Synes det er noe ugreit med tanke på barnets rett til privatliv. De fleste voksne hadde synes det hadde vært ugreit å ha slik sensitiv informasjon om seg selv ute på internett så hvorfor er det greit for et barn. Slik informasjon kan brukes og misbrukes lett av andre og den forsvinner aldri. Jeg mener voksne bør kunne sette sine egne behov til side, bruke hodet og tenke på barnets beste. Å bruke verdensveven som psykolog kan være uheldig og man tar også et valg på barnets vegne som aldri kan endres. Litt som å skjære av forhuden på guttebabyer som ikke kan si nei.

Anonymkode: 29bdf...4e4

Skrevet

Ja det har de, og det var jo omtrent ikke noe. Da jeg er svært imot å utlevere barna sine på nett. Men hun og en venninne hadde laget en tøyse video, av at de danset, de var rundt 10-11 år. Og venninnen la den på youtube, uten noe navn. Men den videoen klarte de å finne. Og jeg kan love deg at de klarer å få noe dritt ut av det søteste, og mest uskyldige og.

Anonymkode: 6d9ac...b0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...