AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #1 Skrevet 27. november 2017 Jeg og samboeren min skal mest sannsynlig gå fra hverandre og vi eier en katt. Vi har hatt denne voksne pusejente i snart 1år, omplassert fra en privat person. Pus er 6 år gammel og det tok over et halvt år før hun ble ordentlig trygg på sitt nye hjem og oss. Hun er ganske sensitiv katt som blir stressa av nye ting og forandringer. Jeg er den som er mest knyttet til katta, og deg går begge veier. Når hun vil ha kos så kommer hun hverken til samboeren eller dattera hans, men hun kommer til meg. Jeg er også den som har det økonomiske ansvaret for katta, dvs. Innkjøp av mat, kattesand, dyrelegeutgifter osv. Samboeren får beholde huset der vi bor nå, og katta har virkelig gode og trygge utemuligheter her, med lite trafikk og skog rett ved verandadør. Om jeg skal ta katta med så får hun ikke så gode muligheter da jeg må bo i en leilighet. Der jeg bor finnes ingen leiligheter med gode muligheter for en utekatt, og gjøre henne til en innekatt er ikke aktuelt da hun elsker å være ute. Det betyr at jeg må i så fall flytte lenger bort, der det finnes blokker med litt gress og det er lov å ha utekatt. Det medfører ekstra utgifter til transport til jobben osv, men det er ikke det som bekymrer meg mest. Jeg tviler på om katta ville trivdes der like mye som her. Samtidig så har jeg ikke lyst til å gi henne fra meg, er så glad i denne pusen.. Lurer også på om det er greit å utsette henne til enda en flytting. Samboeren og hans datter er glad i katta, men er ikke like opptatt av at katta har det bra som jeg er det. Da jeg var borte 10 dager i fjor så skiftet de ikke vann så ofte, glemt å gi våtfor og kattedoen ble ikke ryddet hver dag. Ellers så hadde katta hatt det bra her hos dem, tenker jeg. Har hørt at katter blir mer knyttet til sine omgivelser og stedet enn til en konkret person.. Hva ville dere gjort? Jeg har ikke snakket med samboeren om dette, men tenker det ville gått fint å la katta bli hos han. Jeg kan fortsatt betale for alt og stille opp når de reiser på ferie osv. Samtidig klarer jeg ikke tanken på å gi denne pusen fra meg Anonymkode: 81a8d...081
_popcorn_ Skrevet 27. november 2017 #2 Skrevet 27. november 2017 Om han er villig til å ta på seg ansvaret, og følge opp med nødvendig stell, så ville jeg latt katten bli. Ellers ville jeg prøvd finne en plass å bo selv der jeg kunne tatt katten med. Katter tåler litt flytting, men utskiftning av mennesker hele tiden er ikke spesielt heldig, og iallefall ikke om det er en litt utrygg katt. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #3 Skrevet 27. november 2017 Tja, de sier katter er mest knyttet til omgivelser, men det har ikke vært slik for mine katter...kommer vel an på hvordan man behandler dem. Jeg har flyttet og latt katt bli igjen, men måttet hente katten da den tydelig ikke trivdes lenger uten meg. Fikk det fint sammen på den nye plassen. Men hvis det er en utekatt, og ingen utemuligheter der du flytter, tror jeg nok katten får det best hvis han blir hos eksen din. Anonymkode: b0d8c...d52 1
Vanadisa Skrevet 27. november 2017 #4 Skrevet 27. november 2017 Takk for svar. Jeg kan flytte til en blokk med utemuligheter men ikke så gode og trygge som der vi bor nå. Fortatt usikker hva er en bedre løsning..
_popcorn_ Skrevet 27. november 2017 #5 Skrevet 27. november 2017 7 minutter siden, Vanadisa said: Takk for svar. Jeg kan flytte til en blokk med utemuligheter men ikke så gode og trygge som der vi bor nå. Fortatt usikker hva er en bedre løsning.. Jeg tror nok det beste ville vært om hun slapp flytte da. Men det forutsetter at eksen din og datteren tar ansvaret seriøst. Ta deg en skikkelig prat med han, og hør om dem vil ha det ansvaret. Det kan jo hende dem ikke vil ha det også... Om dem vil ha ansvaret, så synes jeg det høres ut som en god ide å la pusen bli igjen, og at du stiller opp ved ferier og lignende. Men ikke ta på deg det økonomiske ansvaret om dem skal beholde henne... En del av det å ha katt er å faktisk betale det det koster. Vil dem ikke ha ansvaret med mat/vann/toalett og økonomien, så tar du henne med deg I såfall holder du henne inne til hun slår seg til ro på det nye stedet, før du slipper henne ut En av mine elsket være ute, men etter vi flyttet så foretrekker han innelivet, selv om vi har tryggere uteområder nå. 2
Vanadisa Skrevet 27. november 2017 #6 Skrevet 27. november 2017 Takk for svar, det ser ut som de fleste mener at katta bør få lov å slippe å flytte igjen.. jeg tenker jeg kan med tungt hjerte la katta bli og evt. hente henne om det viser seg at hun har forandret adferd etter at jeg har flyttet, og savner meg. Vil de beste for denne pusen jeg:)
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #7 Skrevet 27. november 2017 Jeg har flyttet 3 ganger med katt. Det har gått veldig bra. Da han er veldig knyttet til oss. Tok litt tid å bli kjent med d3t nye stedet men han trives med familien sin som er oss. Anonymkode: 99512...cab
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #8 Skrevet 27. november 2017 Mulig vi har hatt og har veldig spesielle katter. Men våre er veldig knyttet til oss, og ikke så veldig opptatt av hvor de bor. Med den ene av kattene har vi flyttet 2 ganger, altså bor hun nå i hjem nr. 3. Eller det blir vel hjem nr 4, siden hun er hentet hos Dyrebeskyttelsen. Hun er en trygg og rolig katt, som helst vil være der vi er - enten det er inne eller ute. Så det er nok en myte at katter er mer knyttet til hjemmet enn til eierne. Men jeg tror også at det er høyst individuelt, og man må ta hensyn til at katter er svært forskjellige. Anonymkode: e3872...405
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #9 Skrevet 27. november 2017 Det høres ikke ut som blokk er noe ideelt miljø for denne katten. Flytting i seg selv tror jeg ikke er noe problem så lenge katten flytter med et menneske den stoler på, men omgivelsene høres ikke så bra ut på det nye stedet. Anonymkode: a74dd...716
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #10 Skrevet 27. november 2017 Min lille pus er definitivt mere knyttet til meg en til stedet vi bor på. Anonymkode: 0100c...f90
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #11 Skrevet 27. november 2017 Ville tatt med pus. Høres ikke ut som eksen din ville lagt merke til uregelmessigheter og tatt pus til dyrlege ved behov. Anonymkode: 59544...9d7 1
tussi84 Skrevet 27. november 2017 #12 Skrevet 27. november 2017 Høres ikke ut som eksen din klarer å ta ansvaret for denne katten alene. Jeg ville derfor tatt den med meg om jeg var deg. Den er tilknyttet deg.. og ikke xen din.
Navne Løs Skrevet 16. desember 2017 #13 Skrevet 16. desember 2017 På 27.11.2017 den 22.28, AnonymBruker skrev: Ville tatt med pus. Høres ikke ut som eksen din ville lagt merke til uregelmessigheter og tatt pus til dyrlege ved behov. Anonymkode: 59544...9d7 Helt enig!
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #14 Skrevet 16. desember 2017 Jeg hadde tatt katten med meg. Hvis de er slappe i dyreholdet, på tross av at de er glad i henne, så vil de nok ikke plukke opp om katten oppfører seg annerledes, har diarè osv. Jeg hadde aldri stolt på min eks, aldri...Hen hadde garantert gitt katten dårlig mat og sluppet den ut overalt. Jeg bodde selv i et rekkehus med min eks, da vi flyttet fra hverandre ble kattene med meg til en byleilighet på 39 kvm. Ikke ideèlt, men de måtte tilpasse seg. De kunne ikke engang slippes ut, det var altfor trafikkert her og det kryr av folk i gaten. Heldigvis ordnet vi det på best mulig måte: En luftegård. Vi bor her fremdeles 8 år etter og vi stortrives. Kattene mine er avslappede og harmoniske. Katter er fleksible dyr, de tåler flytting greit og tilpasser seg nye boforhold ok. Selvfølgelig kan det være problemer i starten, men som regel går det seg til. Mine katter er veldig knyttet til meg og blir skeptiske når de møter fremmede, det er tull at katter kun knytter seg til steder.Anonymkode: 23d23...74b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå