Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne du (kvinne/mann) sosialisere deg, eller være venninne med en som bruker hijab utover arbeidsplassen?

Kunne du (kvinne/mann) tillat deg å bli sett med en som som bruker hijab?

Hvordan ser du på andre norske kvinner som går med hijabbruker?

Anonymkode: cee1c...84e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har da ingen problemer med å bli sett sammen med en person med hijab, hva andre tenker interesserer meg ikke. 

Tviler imidlertid på at jeg kunne hatt et vennskap med en veldig religiøs person.

Anonymkode: 021d7...f1a

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du (kvinne/mann) sosialisere deg, eller være venninne med en som bruker hijab utover arbeidsplassen?

Hadde synes det var veldig merkelig, hadde sikkert kunne gjort det, jeg vet ikke. 

Jeg skal være ærlig og si at om hun hadde røtter fra Norge i mange mange generasjoner og plutselig begynte å gå med det, hadde jeg bedt henne skjerpe seg og vokse ut av opprøret. 

• Liker 1
Skrevet

Kunne du vært venn med en nazist?

Jeg kunne ikke det nei. Et overfladisk hyggelig bekjentskap ja, lever jo i pk-norge og hadde jeg ytret meningene mine vil jeg miste jobben.

Anonymkode: 5003f...ac4

Skrevet

Kan generelt være venn med ganske mange. Å bruke hijab er ikke så ekstremt at man blir diskvalifisert. Kjenner og omgås relativt mange kvinner som tilfeldigvis bruker hijab. Har vanskeligere for å være venn med noen som alltid skal snakke om hvor fæle muslimer er.

• Liker 5
Skrevet

Ja selvfølgelig , hvorfor skal hva man går i ha noe å si?! 

Anonymkode: 7d19b...1d2

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du vært venn med en nazist?

Jeg kunne ikke det nei. Et overfladisk hyggelig bekjentskap ja, lever jo i pk-norge og hadde jeg ytret meningene mine vil jeg miste jobben.

Er det å være nazist det samme som å være hijabbruker?

Skrevet

Ja, selvfølgelig kan jeg være venn med noen som bruker hijab, så lenge dette er en hyggelig person. Og ja, jeg har blitt sett offentlig med noen som bruker hijab. :alice: Hva andre måtte mene om det, kunne ikke brydd meg mindre. Men noen som hadde reagert på det, hadde hatt vesentlig mindre sjanse for å bli venn med meg enn en hyggelig hijabbruker.

Anonymkode: c99a4...a03

Gjest Elseby13
Skrevet

Jeg har flere venninner med hijab. Mange ganger blir jeg sett offentlig med dem. Jeg tenker ikke så mye over at de har hijab, fordi jeg har et liv.

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det å være nazist det samme som å være hijabbruker?

Begge støtter motbydelige ideologier, men det ene er godtatt fordi det er en religion i tillegg. Så ja, for meg er det det. 

Skrevet (endret)

Jøss, for ett rart spørsmål. Og noen skremmende svar. 

Aldri tenkt tanken jeg skulle ekskludert noen som venn på det grunnlag. Langt mindre tenke over om jeg går sammen med noen offentlig. Veldig fremmed og utrolig rar tanke for meg. Som å spørre : kunne du vært venn eller gått ved siden av en som har kors om halsen. Det er jo personen jeg omgås ikke plagget. Personen jeg liker eller ei. Muslimer er ikke like. De er forskjellige som alle andre. Med eneste felles de er knyttet til en tro, på forskjellig vis. Eller er de alle typer mennesker.

Er vi virkelig kommet helt dit i idiotien om "oss og de andre" Skremmende. Det er jo slik det blir ufred av mellom folk. 

Endret: ser nå de fleste svarer som meg. Phu.. Ble bare litt skremt her nå gitt...

Endret av fjærestein
  • Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig så blir jeg usikker rundt hijab brukere.

Signalet hijaben sender ut at her er man ikke kulturell født i et muslimsk land men at religionen er noe hun tar alvorlig.

Ved at man ikler seg dette så regner jeg med at det er litt mer hardcore utgave hun representerer?

Kan jeg da som en vantro/kuffar mann håndhilse, gi en vennskapelig klem ved anledning, vil det å tilby skyss om vi skal samme vei være et brudd på hva som sømmer seg (alene med mann utenfor familien). Regner med at lønningspils er utelukket. Noe nærmere vennskap en Facebook er usannsynlig.

Hvis jeg skulle spørre om noen av disse tingene vil hun ta det ille opp. 

Det blir til at man holder litt avstand. Da slipper man ihvertfall å "tråkke i den kulturelle salaten". Så hijab virker etter hensikten såvidt jeg forstår. Man holder avstand.

Anonymkode: 99de0...1db

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde naturligvis vært høflig og kordial med min kollega, men en dame med hijjab hadde ikke vært en dame jeg kunne være venninne med. 

Hvorfor?

Fordi hijjab er symbol på et politisk islam som jeg ikke vil ha i Norge her.

Skrevet (endret)
1 hour ago, fjærestein said:

Jøss, for ett rart spørsmål. Og noen skremmende svar. 

Aldri tenkt tanken jeg skulle ekskludert noen som venn på det grunnlag. Langt mindre tenke over om jeg går sammen med noen offentlig. Veldig fremmed og utrolig rar tanke for meg. Som å spørre : kunne du vært venn eller gått ved siden av en som har kors om halsen. Det er jo personen jeg omgås ikke plagget. Personen jeg liker eller ei. Muslimer er ikke like. De er forskjellige som alle andre. Med eneste felles de er knyttet til en tro, på forskjellig vis. Eller er de alle typer mennesker.

Er vi virkelig kommet helt dit i idiotien om "oss og de andre" Skremmende. Det er jo slik det blir ufred av mellom folk. 

Endret: ser nå de fleste svarer som meg. Phu.. Ble bare litt skremt her nå gitt...

Enig med deg. :)   Tror også det er svært få som er så fordomsfulle som enkelte i tråden. 

Endret av potetstappe
  • Liker 1
Skrevet

Det er litt rart egentlig at ett plagg alene skal definere en person til å enten være ok eller ikke å være sammen med :blink:

Gjest Catalina Culès
Skrevet
2 minutter siden, Peanut skrev:

Det er litt rart egentlig at ett plagg alene skal definere en person til å enten være ok eller ikke å være sammen med :blink:

Må si meg enig med deg.

Skrevet
5 minutter siden, Peanut skrev:

2 minutter siden, Calandria skrev:

Må si meg enig med deg.

Dere ville rent rundt og vist dere offentlig med noen som gikk med balaklava offentlig?

Skrevet
2 minutter siden, Calandria skrev:

Må si meg enig med deg.

Jeg har ingen problemer med å være sammen med noen vil/får lov å være sammen med meg. Det er ikke jeg som deler folk inn i vantro, kuffar, jøde, Shia, Sunniva. Det er ikkje jeg som blir styrt av en masse forbud og påbud som i Haram og halal.

Jeg kjenner ikke til hva som er sosialt akseptert for dem og ikke. 

Faren er overhengende for at man tråkker feil hvis man behandler Aisha og Anna likt??  Og ingen har lyst å tråkke på tær, fornærme eller skade noens ære (som betyr mye har jeg forstått). 

Så da blir det hei på morgenen og hadet på kvelden.

Skulle gjerne visst bedre, men det gjør jeg ikke.

Anonymkode: 99de0...1db

Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

Dere ville rent rundt og vist dere offentlig med noen som gikk med balaklava offentlig?

Det kommer vel an på i hvilken situasjon... <_<  Gikk med skimaske for ansiktet da jeg var yngre og sto på ski/snowboard- var og med folk offentlig da :blink: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...