blondie303 Skrevet 27. november 2017 #1 Skrevet 27. november 2017 Hei. Dette høres sikkert veldig rart ut, men har en katt som har fått smeltet noe av hårene på halen til en klump!:( Dette er fordi jeg har stort vindu i stuen, under vinduet er det en smal panelovn. Katten sitter veldig mye i dette vinduet og har da tydeligvis halen hengende ned over denne ovnen. Noen som har ett godt råd her med tanke på hva jeg kan gjøre for å "katte sikre" denne ovnen? Er vanskelig å forby noe ang katt, og jeg har jo ikke kontroll på hva katten gjør på natten. Må jo innrømme at jeg faktisk er litt redd for at kattehårene evnt kan ta fyr, men håper jo at katten merker det om det blir for varmt, selv om den faktisk har klart det kunst stykket å få svidd en pelsdusk.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #2 Skrevet 27. november 2017 Da burde du bytte panelovn. Anonymkode: 58ab2...9b5 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #3 Skrevet 27. november 2017 Flytt ovnen? Anonymkode: 4d5d8...cd6
blondie303 Skrevet 27. november 2017 Forfatter #4 Skrevet 27. november 2017 Nja, vet ikke om det ville hjelpe så mye å bytte ovn. Alle ovner er jo varme, skal jo ikke dekke de til etc. Flytte ovnen er heller ikke noe alternativ, den er jo der av en grunn. Nemlig at kulda kommer inn via vindusflaten og trenger å stoppes av varmen fra ovnen.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #5 Skrevet 27. november 2017 Enten må du slå av ovnen, flytte den eller sette barnesikringsgitter rundt/over den. Peøs og hår kan ta fyr. En katt i flammer om natten eller alene hjemme ellers på døgnet er ikke noe noen ønsker for katten eller hjemmet ditt. Har du tenkt på at i verste fall så kan du stå hjemløs på gaten med et totalskadet hjem? Anonymkode: 3a2fe...c85 2
blondie303 Skrevet 27. november 2017 Forfatter #6 Skrevet 27. november 2017 Så det finnes barnesikrings gitter til ovn, da må jeg sjekke opp det. Takk for tips.
Minlillesky Skrevet 27. november 2017 #7 Skrevet 27. november 2017 Har du mulighet til å flytte på ovnen? Så den ikke står under et vindu/sitteplass for pus?
blondie303 Skrevet 27. november 2017 Forfatter #8 Skrevet 27. november 2017 Vanskelig å få flyttet ovnen uten at det går utover temperatur i leiligheten. Men kom jo på at jeg kanskje kan sette opp en plate eller evnt fylle opp vinduskarmen med noe slik at katten ikke får mulighet til å sitte der. Rart man ikke tenker på slike enkle ting før man spør om hjelp:)
Minlillesky Skrevet 27. november 2017 #9 Skrevet 27. november 2017 Det skjedde med ene pusen vår engang. Hun satt i vinduet, med halen dinglende ned mot ovnen. Jeg syntes det begynte å lukte svidd, katten satt like rolig. La jo merke til at det var pga halen som var inntil ovnen. Har nå flyttet ovnen. Det gikk fint med pus, men pass ekstra på Selv små pelsdotter som fyker omkring, kan ta fyr. Men du støvsuger kanskje jevnlig, siden du har husdyr
Minlillesky Skrevet 27. november 2017 #10 Skrevet 27. november 2017 9 minutter siden, blondie303 skrev: Vanskelig å få flyttet ovnen uten at det går utover temperatur i leiligheten. Men kom jo på at jeg kanskje kan sette opp en plate eller evnt fylle opp vinduskarmen med noe slik at katten ikke får mulighet til å sitte der. Rart man ikke tenker på slike enkle ting før man spør om hjelp:) En hylle som kan fungere som vinduskarm var lurt Men det skal ikke dekkes til over ovnen heller etter det jeg vet.. Men prøv å fyll vinduskarmen med tunge blomsterpotter med blomster i. De klarer ikke pus rasere
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #11 Skrevet 27. november 2017 1 minutt siden, Minlillesky skrev: En hylle som kan fungere som vinduskarm var lurt Men det skal ikke dekkes til over ovnen heller etter det jeg vet.. Men prøv å fyll vinduskarmen med tunge blomsterpotter med blomster i. De klarer ikke pus rasere Hvor lurt en hylle i vinduskarmen er, kommer helt an på hvor høyt opp ovnen rekker. Ovner skal ha fri luft x antall cm over seg for å ikke skade det som dekker den til. Anonymkode: 3a2fe...c85
Minlillesky Skrevet 27. november 2017 #12 Skrevet 27. november 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lurt en hylle i vinduskarmen er, kommer helt an på hvor høyt opp ovnen rekker. Ovner skal ha fri luft x antall cm over seg for å ikke skade det som dekker den til. Anonymkode: 3a2fe...c85 Ja, stemmer det!
blondie303 Skrevet 27. november 2017 Forfatter #13 Skrevet 27. november 2017 Tenkte mer på ei plate jeg kan sette over vinduet, altså så det dekker en del av vinduet. Dette er bak sofarygg, så det skjemmer ikke så mye. Altså ikke ei ekstra hylle som katten kan sitte i, men heller hindre katten i å komme til. Kryssfiner eller sponplate av noe slag bør jo være greitt, trenger jo ikke noe veldig tykt, bare nok til at katten ikke får kommet til.
blondie303 Skrevet 27. november 2017 Forfatter #14 Skrevet 27. november 2017 Da er problemet løst. Pent ble det ikke, men det er gjemt bak sofarygg og gardiner (gardiner er i god høyde over ovn, bare for å nevne det!hehe). Så da er haletuppen til pusen trygg, og jeg kan sove trygt:)
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #15 Skrevet 27. november 2017 Investering i ny panelovn kan også være ett godt alternativ. De fleste nyere panelovner får ikke like varm overflatetemperatur som de eldre, mange fåes med barnesikring, og i tillegg er mer effektiv i forhold til strømforbruk. Og om du har en panelovn som faktisk blir så varm at den smelter hår, da ville jeg aldri turt ha en sofa foran den!! Anonymkode: 9da32...c2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå