AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #1 Skrevet 27. november 2017 Hei. Setter veldig stor pris på svar fra de med kunnskap om dette! Jeg er en ufør kvinne( ung uføretrygd), 38 år gammel. Får utbetalt 17000nok i måneden. Jeg er gift med en amerikaner. Dratt mye frem og tilbake til USA, men som gift er det naturlig å bo sammen, så planen er nå at han flytter til meg i Norge Så til spørsmål- kan jeg som mottar ung uføretrygd søke om familieforening med han?? Anonymkode: c108f...9d4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #2 Skrevet 27. november 2017 Familiegjenforening mener du vel? https://www.udi.no/skal-soke/familieinnvandring/ Du må lese på ud sine sider. Anonymkode: 96854...3e3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #3 Skrevet 27. november 2017 Siden dere allerede er gift tror jeg det skal gå fint, men de vil jo se på din forsørger evne. Jeg ville sørget for å ha en god plan for arbeid for han, gjerne ordne arbeidsavtale på forhånd og send med søknaden deres til UDI eller i hvertfall skrive en gjennomførbar "slagplan". Han vil jo ikke få komme hit om han må forsørges av systemet. Anonymkode: e033a...ea9
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #4 Skrevet 27. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker said: Siden dere allerede er gift tror jeg det skal gå fint, men de vil jo se på din forsørger evne. Jeg ville sørget for å ha en god plan for arbeid for han, gjerne ordne arbeidsavtale på forhånd og send med søknaden deres til UDI eller i hvertfall skrive en gjennomførbar "slagplan". Han vil jo ikke få komme hit om han må forsørges av systemet. Anonymkode: e033a...ea9 Takk for svar! Men er uføretrygden min nok til at han får opphold i Norge gjennom familiegjenforening? Vært gift i 4 år... Han jobber 100% i USA, men har ingen høyere utdannelse. Han ønsker klart å komme i jobb i Norge ! Men usikker om han liksom skal klare å ha jobb klar i Norge før han kommer og om han ikke har det vil være avgjørende? Jeg bor rimelig gjennom familie, så vi vil klare oss begge to på 17000 inntil han får jobb Anonymkode: c108f...9d4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #5 Skrevet 27. november 2017 11 minutter siden, AnonymBruker said: Familiegjenforening mener du vel? https://www.udi.no/skal-soke/familieinnvandring/ Du må lese på ud sine sider. Anonymkode: 96854...3e3 Hei!, klarer dessverre ikke å få noe helt konkret ut av sidene der. Pinlig 🙄. Anonymkode: c108f...9d4 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #6 Skrevet 27. november 2017 Du må ha over 232 000 i inntekt, bostøtte, barnetrygd, sparepenger o.l. teller ikke med. Har han ingen utdannelse og ikke snakker norsk, så stiller han nok svært dårlig på jobbmarkedet. Anonymkode: 03bf1...0e2 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #7 Skrevet 27. november 2017 altså årsinntekt før skatt over, mnd inntekt er ikke relevant. Anonymkode: 03bf1...0e2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #8 Skrevet 27. november 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Men er uføretrygden min nok til at han får opphold i Norge gjennom familiegjenforening? Vært gift i 4 år... Han jobber 100% i USA, men har ingen høyere utdannelse. Han ønsker klart å komme i jobb i Norge ! Men usikker om han liksom skal klare å ha jobb klar i Norge før han kommer og om han ikke har det vil være avgjørende? Jeg bor rimelig gjennom familie, så vi vil klare oss begge to på 17000 inntil han får jobb Anonymkode: c108f...9d4 Tror det kommer an på boutgiftene dine og hva du sitter til overs med hver måned nå. Uten utdannelse så er det vanskelig å få jobb. Han bør starte på språkkurs først og fremst, helst i USA slik at han kan norsk før han kommer, og skaffe seg kontakter i Norge innenfor det han jobber med nå sånn at det er lettere for han å få jobb via kontakter når han kommer. Dere vil nok bli anbefalt å søke et tre måneders visum i første omgang, og da kan han bruke de månedene på å prøve å få seg en jobb eller eventuelt komme inn på en utdanning. Flere universitet har internasjonale avtaler slik at utenlandske studenter kan studere der gratis. Anonymkode: e033a...ea9
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #9 Skrevet 27. november 2017 Hva du og dere klarer dere med i inntekt hjelper lite hva du mener oom. UD har krev til inntekt for å få familiegjenforening. UD er stedet du finner info om alt som angår familiegjenforening. Det koster og ganske mye bare å søke og å få en søknad behandlet. Dermed er det smart å vite at du fyller vilkårene og kan betale for behandlingen før du sender inn søknad. Ellers får du avslag. Anonymkode: 00845...fd9
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #10 Skrevet 27. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker said: Du må ha over 232 000 i inntekt, bostøtte, barnetrygd, sparepenger o.l. teller ikke med. Har han ingen utdannelse og ikke snakker norsk, så stiller han nok svært dårlig på jobbmarkedet. Anonymkode: 03bf1...0e2 Hei. Er det summen en på uføretrygd må ha altså ? Og om han får jobb eller ei med en gang kan vel ikke påvirke lovverket om eventuell godkjent familiegjenforening ? Anonymkode: c108f...9d4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #11 Skrevet 27. november 2017 Det virker som at å bo i USA kan være en bedre løsning for dere. Jeg har gjennomført en familiegjenforening med en amerikaner, og det var ikke enkelt, selv om jeg tjente over 500 000 i året, og han skaffet jobb så fort han fikk oppholdstillatelse. Han kan ikke finne jobb før han har norsk personnummer, så sånne råd er ikke noe vits å bite seg fast i. Nå, 4 år senere, tjener min mann 800 000 kroner i Norge, men jeg må fremdeles dokumentere inntekten min for at han skal få lov til å fortsette å være her. 51 minutter siden, AnonymBruker said: Siden dere allerede er gift tror jeg det skal gå fint, men de vil jo se på din forsørger evne. Jeg ville sørget for å ha en god plan for arbeid for han, gjerne ordne arbeidsavtale på forhånd og send med søknaden deres til UDI eller i hvertfall skrive en gjennomførbar "slagplan". Han vil jo ikke få komme hit om han må forsørges av systemet. Anonymkode: e033a...ea9 Det er ingen som ansetter mennesker uten norsk personnummer (eller d-nummer), siden de ikke kan betale skatt. Kanskje i spesielle tilfeller hvor det er snakk om en spesiell kompetanse som Norge har stort behov for. Det eneste som teller er at referansepersonen kan forsørge den som får oppholdstillatelse. UDI står fritt til å avvise selv om man tjener over minstegrensen, spesielt om man bor i dyrere by. Anonymkode: 6ebba...1ab 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #12 Skrevet 27. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker said: Tror det kommer an på boutgiftene dine og hva du sitter til overs med hver måned nå. Uten utdannelse så er det vanskelig å få jobb. Han bør starte på språkkurs først og fremst, helst i USA slik at han kan norsk før han kommer, og skaffe seg kontakter i Norge innenfor det han jobber med nå sånn at det er lettere for han å få jobb via kontakter når han kommer. Dere vil nok bli anbefalt å søke et tre måneders visum i første omgang, og da kan han bruke de månedene på å prøve å få seg en jobb eller eventuelt komme inn på en utdanning. Flere universitet har internasjonale avtaler slik at utenlandske studenter kan studere der gratis. Anonymkode: e033a...ea9 Tusen hjertelig takk for svar. Er mye å tenke på😣 Hadde gjort det enklere for seg selv om man ikke hadde falt pladask for en amerikaner😑. God dag! Anonymkode: c108f...9d4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #13 Skrevet 27. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det virker som at å bo i USA kan være en bedre løsning for dere. Jeg har gjennomført en familiegjenforening med en amerikaner, og det var ikke enkelt, selv om jeg tjente over 500 000 i året, og han skaffet jobb så fort han fikk oppholdstillatelse. Han kan ikke finne jobb før han har norsk personnummer, så sånne råd er ikke noe vits å bite seg fast i. Nå, 4 år senere, tjener min mann 800 000 kroner i Norge, men jeg må fremdeles dokumentere inntekten min for at han skal få lov til å fortsette å være her. Det er ingen som ansetter mennesker uten norsk personnummer (eller d-nummer), siden de ikke kan betale skatt. Kanskje i spesielle tilfeller hvor det er snakk om en spesiell kompetanse som Norge har stort behov for. Det eneste som teller er at referansepersonen kan forsørge den som får oppholdstillatelse. UDI står fritt til å avvise selv om man tjener over minstegrensen, spesielt om man bor i dyrere by. Anonymkode: 6ebba...1ab Takk for nyttig svar. Jeg tror ikke det er noe lurt for meg å flytte til USA pga min helsesituasjon ser du Anonymkode: c108f...9d4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #14 Skrevet 27. november 2017 TS her. Vet at i USA så kan andre enn ektefelle være økonomisk "sponsor" i tillegg /istedet for ektefelle ved søknad om familiegjenforening. Er det slik i Norge? Tenkte i tilfellet min uføretrygd er for lav 🤐. Ps ettersom jeg er på besøk i USA nå så sovner jeg snart, men vil nysgjerrig se på eventuelle svar imorgen. På forhånd takk! Anonymkode: c108f...9d4
Belima Skrevet 27. november 2017 #15 Skrevet 27. november 2017 Det kan være et familiemedlem her i Norge som kan "stå" som ansvarlig for mannen din.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #16 Skrevet 27. november 2017 Du må ha en inntekt på minst 232 212 kroner i året før skatt. Hvis du ikke oppfyller dette inntektskravet kan han ikke få opphold i Norge gjennom familiegjenforening. Ingen andre enn ektefelle kan stå økonomisk ansvarlig. Det har ingen betydning at dere allerede er gift. Han kan få opphold her som student. Mulig også hvis han har tilbid om jobb som sesongarbeider, men må da bo i USA når det ikke er sesongarbeid. Han kan også få opphold hvis han allerede har tilbud om en jobb som krever kompetanse som er vanskelig å få dekket med norsk arbeidskraft. Tror det da er minstekrav til inntekt. Flyktninger er fritatt for inntektskrav, men det gjelder jo ikke i deres tilfelle. Anonymkode: 9f398...cd1 1
Linazer Skrevet 27. november 2017 #17 Skrevet 27. november 2017 (endret) Du må kunne vise til at du kan forsørge han. Min forlovede er amerikansk og bor her nå. Jeg måtte dokumentere at inntekter min var over minstekravet, at jeg har bosted, at jeg ikke mottar sosialstønad osv. Han har nå fått midlertidig oppholdstillatelse. Gifter vi oss innen seks mnd får han fortsette å bo her. Dere er jo gift allerede. Min forlovede har fått D-nummer og starter på 600 timers norskundervisning etter jul. Han har vært her i fem mnd nå. Kom først på tre mnd turistvisum. Kom på en ting til. Det er et gebyr på 8000 kr å få sendt online-søknaden på UDI sine sider. Men, det er ikke vanskelig å søke, ganske selvforklarende. Endret 27. november 2017 av Linazer 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #18 Skrevet 27. november 2017 Han får vel et D-nummer, som han kan søke jobber meed? Siden dere er gift får han også gratis norskkurs. Uansett må du kunne forsørge han, dvs at du må faktisk ha penger til å forsørge han inntil han får inntekt, og du må ha tjent over grensen siste år. Hvis du ahr 17k netto har du vel over dette brutto? Som engelsktalende er noe jobber man kan få uten norsk språk, litt avhengig av kompetanse/kontakter han har. Anonymkode: 12501...90e
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #19 Skrevet 27. november 2017 Alle i Norge snakker engelsk og forstår engelsk utmerket i dag, så det er masse jobber han kunne fått. Tror ikke det blir noe problem for han å få seg jobb. En kollega av meg var sammen med en engelsk fyr som flyttet hit. Han snakket ikke noe norsk, men fikk jobb på en pub. Ikke noe problem å kun snakke engelsk der. En afroamerikaner som ikke snakket noe norsk, kun amerikansk-engelsk, fikk jobb på dagen hos SFO på min sønns skole. Han ble utrolig populær blant barna, var god i basketball og snakket "kult", så alle ungene kretset rundt han dagen lang. Barn i dag lærer engelsk så tidlig, så det er ikke noe problem. Anonymkode: a4155...f78 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #20 Skrevet 27. november 2017 Det ENESTE som betyr noe omtrent er din årsinntekt og det rent økonomiske: er inntekten stabil (ja, du er ufør) og har du mottatt økonomisk sosialhjelp (dette skriver du ingenting om, men la oss anta nei). Det eneste som betyr noe er altså om du kommer over inntektsgrensen, og her er det ingen kjære mor hvis du ikke gjør det. Det hjelper ikke om: - han "har gode jobbutsikter" - dere klarer å leve på mindre penger enn det - dere har eller venter barn (mange misforstår denne biten - barn gjør det IKKE lettere, tvert imot) - dere er "veldig glade i hverandre" - eller hater hverandre for den saks skyld (med mindre dere opplyser om dette i klartekst) Det er også viktig for mange å bevise at det ikke er snakk om et proformaekteskap, men jeg vil tro dere slipper unna denslags ydmykelser. Dere trenger nok heller ikke bevise at dere ikke er i slekt Alternativet er at han kommer hit på studentvisum og forsøker å sikre seg en jobb etter studiene, eller dere kan bli EØS-flyktninger og flytte til Sverige. Anonymkode: e0a6a...a82 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå