AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #1 Skrevet 27. november 2017 Du som jobber som bibliotekar, hvilken utdanning har du? Bachelor eller holder det med årsstudium i dokumentasjonsvitenskap? Er det lett å få jobb om man er villig til å flytte på seg? Anonymkode: db102...edb
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #2 Skrevet 27. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du som jobber som bibliotekar, hvilken utdanning har du? Bachelor eller holder det med årsstudium i dokumentasjonsvitenskap? Er det lett å få jobb om man er villig til å flytte på seg? Anonymkode: db102...edb Ja. Det er ikke så altfor vanskelig å få jobb som bibliotekar hvis du er villig til å lete litt. Anonymkode: 7c9b9...738
snikeren Skrevet 27. november 2017 #3 Skrevet 27. november 2017 Det kan være vanskelig hvis du bare har ett år. I de fleste stillingsannonser står det at man må ha bachelor. Men selvsagt, det kommer jo an på hvor mye erfaring og utdannelse du har fra før, og om du klarer å skrive en god søknad og gjøre et godt intervju. Det er vanskelig å få jobb ja. Jeg kjenner flere ferdig utdannede bibliotekarer som ikke har fått jobb med en gang etter endt studie. Kommer an på hvor kresen du er. Husk å tenk gjennom hvorfor du vil bli bibliotekar. Å lese bøker er under 10% av jobben. Du må helst være utadvendt, like å formidle, arrangere aktiviteter, tenke markedsføring, være god i data, sosiale medier og forstå tekniske systemer, like å snakke med mennesker og yte god service.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #4 Skrevet 28. november 2017 Går det virkelig an å få jobb som bibliotekar med ett års studie? På informasjonen om studiet står det: "Studiet passer for deg som har en bachelorgrad eller mastergrad og som vil kvalifisere deg for en stilling som bibliotekar." https://uit.no/utdanning/program?p_document_id=446399 Anonymkode: b73c5...bc2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #5 Skrevet 28. november 2017 Jeg har ikke utdanningen, men flere års arbeidserfaring fra bibliotek. Har journalistikk som anses som "nokså relevant", da det er en del kildekirtikk og overlappende emner. Uansett. Det er vanskelig å få jobb som bibliotekar av en enkel grunn - det utdannes flere enn det trengs. Mange små bibliotek har mindre enn 1 full stilling. Bibliotek på barneskoler er også gjerne mindre enn en full stilling. Deichman er kjempepopulært, og således like vanskelig. Jeg fikk intervju en gang, men det var 130 søkere til en 40% stilling. Jobben gikk til en mann, noe som sikkert er et fortrinn da de stort sett er underrepresentert. Så jeg ville ikke anbefalt det, med mindre du sprer på med litteraturvitenskap, engelsk, poltikk, etc, så du har flere bein å stå på. Det er også kveld- og helgejobbing og ganske så dårlig lønn. Ville heller prøvd å få jobb i et forlag. Anonymkode: b574a...477
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #6 Skrevet 28. november 2017 Jeg har årsstudium i bibliotekfag samt bachelor i informasjonsvitenskap og jobber i dokumentadministrasjonen i et større selskap. Før jeg fikk denne jobben søkte jeg på utallige stillinger som bibliotekar i det offentlige, men her så falt jeg gjennom da jeg ikke hadde bachelor eller mastergrad i bibliotekfag. I næringslivet er man mer fleksibel. Jeg har også en lønn jeg bare kunne drømme om dersom jeg jobbet i et folkebibliotek. Anonymkode: 8ef8d...3de
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #7 Skrevet 28. november 2017 Årsstudium kombineres gjerne med en bachelorgrad eller mastergrad fra tidligere. I hvert fall de som tar endel samme emner som meg, som tar bachelor, så hadde så og si alle en grad fra før og det står vel også under beskrivelsen av årsstudiet. I hvert fall på UiT. Tror det kan være vanskelig å få seg jobb med kun årsstudiet og ingenting annet. Anonymkode: 95916...d6e
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #8 Skrevet 28. november 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke utdanningen, men flere års arbeidserfaring fra bibliotek. Har journalistikk som anses som "nokså relevant", da det er en del kildekirtikk og overlappende emner. Uansett. Det er vanskelig å få jobb som bibliotekar av en enkel grunn - det utdannes flere enn det trengs. Mange små bibliotek har mindre enn 1 full stilling. Bibliotek på barneskoler er også gjerne mindre enn en full stilling. Deichman er kjempepopulært, og således like vanskelig. Jeg fikk intervju en gang, men det var 130 søkere til en 40% stilling. Jobben gikk til en mann, noe som sikkert er et fortrinn da de stort sett er underrepresentert. Så jeg ville ikke anbefalt det, med mindre du sprer på med litteraturvitenskap, engelsk, poltikk, etc, så du har flere bein å stå på. Det er også kveld- og helgejobbing og ganske så dårlig lønn. Ville heller prøvd å få jobb i et forlag. Anonymkode: b574a...477 Nå er det vel å sikte litt vel høyt å skulle jobbe på Deichman som nyutdannet eller generelt et sted hvor de har mange søkere. Dessuten er det mer enn det du skriver om som man kan jobbe som, men man må ha mer enn årsstudiet. Mange små stillinger i kommunene kombineres også med andre stillinger. På barneskoler er det vel fortsatt sånn at det er få som har bibliotekutdanning, men i videregående skole er det flere. I tillegg har du arkiv, museum, andre bedrifter hvor man håndterer dokumenter osv. Men det er ikke det enkleste å få jobb innen. Allikevel om det er det man vil og ønsker, så er det alltids muligheter, men jeg ville heller ha tatt bachelor enn årsstudiet hvis man ikke har noe relevant fra før. Anonymkode: 95916...d6e
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #9 Skrevet 28. november 2017 Som de andre sier, enten årsstudium i kombinasjon med andre fag, eller bachelor, men årsstudium alene kan du ikke regne med gir jobb. Tror ikke det er vanskelig å få jobb hvis du er villig til å flytte, nei. Mange små kommuner som har bibliotek rundt omkring, og jeg ser jo at de sliter med å fylle stillingene iblant. Jeg har forøvrig aldri vært arbeidsledig som bibliotekar, utdannet fra tidlig 00-tall, og har fått de jobbene jeg har ønsket meg, også i sentrale strøk, aldri jobbet i Oslo, men Oslo har mange nabokommuner også. Nå jobber jeg i en kommune med god råd og har god lønn, men dette varierer, enkelte steder er lønna ganske begredelig. Anonymkode: 09bf7...e37
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #10 Skrevet 28. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som de andre sier, enten årsstudium i kombinasjon med andre fag, eller bachelor, men årsstudium alene kan du ikke regne med gir jobb. Tror ikke det er vanskelig å få jobb hvis du er villig til å flytte, nei. Mange små kommuner som har bibliotek rundt omkring, og jeg ser jo at de sliter med å fylle stillingene iblant. Jeg har forøvrig aldri vært arbeidsledig som bibliotekar, utdannet fra tidlig 00-tall, og har fått de jobbene jeg har ønsket meg, også i sentrale strøk, aldri jobbet i Oslo, men Oslo har mange nabokommuner også. Nå jobber jeg i en kommune med god råd og har god lønn, men dette varierer, enkelte steder er lønna ganske begredelig. Anonymkode: 09bf7...e37 Ser alltid at det nevnes at det er så vanskelig å få seg jobb som bibliotekar, men da lurer jeg litt på hvor de søker. Kanskje bare inne i de store byene eller noe sånt. På bygdene er det som du skriver, at det er vanskelig å finne folk med relevant utdanning. Tror man som nyutdannet i hvert fall må være villig til å flytte på seg, og kanskje ikke få noen drømmejobb med det første. Men det trodde jeg egentlig gjaldt de fleste. Kanskje utenom de jobbene der det er veldig mangel på folk. Anonymkode: 95916...d6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå