åshildkathrin Skrevet 6. september 2011 #19121 Skrevet 6. september 2011 Det kommer helt ann på hvordan brystkassen din er i utgangspunktet, og hvilken profil du skal ha på protesen. Noen går fra liten a til d, ved bare 250, andre øker til en b. Jeg hadde liten a og la inn 310, medium pluss profil og jeg får en full b/ mulig en liten c. Dette fordi jeg er veldig bred over brystkassa ifølge kirurgen. jeg er ganske bredbygd, tynn, men kraftig beinbygning. jeg skal bli operert på et sykehus, de sa bare at de skulle legge inn 240-250. aldri snakk om noe profil på protesen å sånt.......:/ huff, føler litt at det ikke er så seriøst for dem liksom:(
iMe Skrevet 6. september 2011 #19122 Skrevet 6. september 2011 Til dere som har operert: Jeg lurer litt på hvor selvstendige dere var de første dagene? Jeg kommer mest sannsynlig til å måtte være alene på dagen siden mamma og pappa jobber. Hvis det er helt krise kan de sikkert ta seg fri fra jobb, men vil jo helst at de skal slippe det da! Måtte dere ha hjelp til absolutt ALT liksom? Eller var det sånn at dere kunne klart dere stort sett selv hvis dere måtte? Heldigvis for meg så har jeg partyblære så kan holde meg ganske lenge uten å gå på do hvis jeg ikke kommer meg opp av sofaen uten hjelp. Er veldig nysjerrig på hvordan de første dagene er, og skal innrømme at jeg gruer meg veldig til akuratt de dagene da jeg aldri har hatt SKIKKELIG vondt før... Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal forberede meg på smerten når jeg ikke har noe å sammenligne med! Jeg hadde bare hjelp samme dag og den første natten, ikke at jeg trengte det for jeg gjorde alt selv. Men godt å ha noen der tilfelle det skulle skje en blødning eller noe. Dagene etter hadde jeg ikke hjelp, men hadde ordnet alt på forrhånd alt jeg kunne trenge hadde jeg lagt i riktig høyde rundt omkring. Og på dag nummer 3 fikk jeg hjem dattern min, som jeg er alene med. Ikke noe problem. Så jeg måtte praktisk talt ikke ha hjelp til noe, annet enn et par dager med barnepass. For meg var de første dagene ømme, ikke plagsomme smerter.Dag 3 så kjørte jeg bil som vanlig. Dag 5 derimot så begynte jeg å få smerter i venstre bryst, men det kom av at jeg hadde fått en betennelse. Smerteterskelen er forskjellig hos alle personer, noen er delvis invalide de første dagene og oppimot to uker, mens andre igjen ikke har noen smerter, bare ømhet. Lykke til
iMe Skrevet 6. september 2011 #19123 Skrevet 6. september 2011 (endret) jeg er ganske bredbygd, tynn, men kraftig beinbygning. jeg skal bli operert på et sykehus, de sa bare at de skulle legge inn 240-250. aldri snakk om noe profil på protesen å sånt.......:/ huff, føler litt at det ikke er så seriøst for dem liksom:( Offentlig sykehus? Medium profil: Større i diameter, ikke så "tykk". Bygger mer ut mot sidene, og mindre utover. Liten cup økning. Medium pluss profil: Litt mindre i diameter enn medium, litt tykkere. Bygger litt mer ut enn den mediume. Høy profil: Liten i diameter, tykkere. Bygger utover, men kan i noen tilfeller gi "modellkant" oppe, og noen føler at de har puppene under haken. Enklere forklart: Medium gir liten cup økning, medium pluss gir en moderat cup økning, mens høy gir en større cup økning. Og så avhenger det av om du skal ha under eller over muskel? Jeg er tynn (spinkel), men har kraftig beinbyggning og brystkassen min er stor i forhold til resten av kroppen min. Hvis du også har det, så vil medium kunne gi illusjonen om større brystkasse og brystene vil ikke se mye større ut. Det sa iallefall kirurgen min. Endret 6. september 2011 av iMe
åshildkathrin Skrevet 6. september 2011 #19124 Skrevet 6. september 2011 Offentlig sykehus? Medium profil: Større i diameter, ikke så "tykk". Bygger mer ut mot sidene, og mindre utover. Liten cup økning. Medium pluss profil: Litt mindre i diameter enn medium, litt tykkere. Bygger litt mer ut enn den mediume. Høy profil: Liten i diameter, tykkere. Bygger utover, men kan i noen tilfeller gi "modellkant" oppe, og noen føler at de har puppene under haken. Enklere forklart: Medium gir liten cup økning, medium pluss gir en moderat cup økning, mens høy gir en større cup økning. Og så avhenger det av om du skal ha under eller over muskel? Takk for forklaring! nå forstår jeg:) Ja, får det gjort på offentlig sykehus. grunnen til dette er at jeg får det dekket av staten:) skal ha det under muskelen, for jeg er ganske tynn, å brystene er veldig små. de sa det kom til å se mest naturlig ut:)
iMe Skrevet 6. september 2011 #19125 Skrevet 6. september 2011 Takk for forklaring! nå forstår jeg:) Ja, får det gjort på offentlig sykehus. grunnen til dette er at jeg får det dekket av staten:) skal ha det under muskelen, for jeg er ganske tynn, å brystene er veldig små. de sa det kom til å se mest naturlig ut:) Det er riktig, hos tynne personer så vil det se mest naturlig ut under muskel. Men det er mye mer som styrer hvilken profil man bør velge :gjeiper: Kjenner jeg er glad jeg ikke er lege og skal vurdere det. He he. Brede brystkasser passer bedre medium og medium pluss, enn høyprofil i mange tilfeller. Rett og slett for høyprofil kan bli for smal og se ut som at man har to baller midt på brystet, og ingenting dekker ut mot siden. Mens personer med smale brystkasser bør velge medium pluss og høy, fordi medium vil kunne bli stikkende ut under armene :gjeiper: Jeg regner med at kirurgen din velger det som blir passende deg best. Og husk at vi ser vår egen form forskjellig, kanskje vi tror vi er bred over brystkassa, men egentlig så er vi smale og omvendt. Kirurger har som oftest et trent øye og ser tingene som de er. Du kommer nok til å bli flott
Mememe Skrevet 6. september 2011 #19126 Skrevet 6. september 2011 Absolutt overkommelig Merker jeg begynner å bli fryktelig rastløs.. Og at det er slitsomt å sove nesten sittende!! Har kutta ut de sterkeste sm.stillende og det går i grunn greit;) Men tror jeg tar litt i kveld for å få sove. Egentlig det eneste ubehagelige har vært et innmari trykk på brystet, vanskelig å puste og snakke.. Men det beg heldigvis å avta det og.. Ellers så har jeg hatt vondt når jeg skal opp av senga, men funnet en tek på det òg:) Saaaaaaakte men sikkert blir det bedre! I morra skal jeg , OH LORD det skal bli godt!!!!!!!! Dusja?? haha.. var innom bikbok i går, har fått en ny type (tror jeg....) bh, uten spiler, med helt enkle stropper på mener jeg det var.. Sikkert fin å bruke etter de første ukene.... Var innmari fine altså... Men de gir nok ikke noe støtte, så er jo etter en stund man kan bruke de.... Drøm.... :gjeiper:
åshildkathrin Skrevet 6. september 2011 #19127 Skrevet 6. september 2011 Det er riktig, hos tynne personer så vil det se mest naturlig ut under muskel. Men det er mye mer som styrer hvilken profil man bør velge :gjeiper: Kjenner jeg er glad jeg ikke er lege og skal vurdere det. He he. Brede brystkasser passer bedre medium og medium pluss, enn høyprofil i mange tilfeller. Rett og slett for høyprofil kan bli for smal og se ut som at man har to baller midt på brystet, og ingenting dekker ut mot siden. Mens personer med smale brystkasser bør velge medium pluss og høy, fordi medium vil kunne bli stikkende ut under armene :gjeiper: Jeg regner med at kirurgen din velger det som blir passende deg best. Og husk at vi ser vår egen form forskjellig, kanskje vi tror vi er bred over brystkassa, men egentlig så er vi smale og omvendt. Kirurger har som oftest et trent øye og ser tingene som de er. Du kommer nok til å bli flott ja man har vell kanskje et annet syn på hvordan vi ser ut, bare håper så inderlig at de velger riktig:/ hvirker jo ikke som om jeg får være med på å bestemme! er så fryktelig redd for å få et resultat jeg ikke liker:( kjenner du noen som har fått slike opersjoner utført på offentlig sykehus?
Mememe Skrevet 6. september 2011 #19128 Skrevet 6. september 2011 25 dager igjen!! mememe: Hmmm, har tenkt litt på ditt dilemma med de forskjellige rådene. Jeg tenker som Barstad at dersom man legger inn mange gram i en pupp som allerede har heng, så vil nok det skape mer heng med tiden. Når jeg tenker meg om så sa Schistad det til meg også. At dersom man legger mye så får man jo fortere heng. Og ja, et lite heng synes jeg bare er fint, da ser de mer naturlig ut, men vil jo ikke ha megahengepupper heller liksom. Da synes jeg faktisk det er bedre med minihengepupper, hehe Lurer sånn på hvordan tiden rett etter operasjon vil bli. Har lagt det opp slik at barna er borte første helgen (jeg opereres fredag), og dersom jeg er i form til å være alene hjemme kan mannen ta de med på høstferie på hytta. Håper virkelig ikke at jeg er en av de som får et smertehelvete, som ikke tåler smertestillende etc.. orker ikke tanken på at noe skal gå galt heller... kjenner nervene kommer krypenge nå som det bare er 25 dager igjen!! Hihi.. Du er søt da! Ja jeg vet det, er helt enig med deg, jeg skal spørre kirurgene om hvordan det vil se ut med litt mindre gram uten løft, rundt 300 tror jeg blir bra på meg, kanskje 350... Men jeg har så mye strekkmerker og fine greier på mine skjønner du, så vil jo ikke etterlate et godt synli tomrom heller liksom... Helt enig, mindre hengepupper er bedre enn svææææære....off d vil jeg IKKE ha.... Men OM det blir mer heng, har jeg LOVNAD fra mannen at han ikke kal diskutere det med meg hvis den dagen kommer, da blir det ny OP med kun løft..... Hehe.. Må sikre neg vettu.....
Mememe Skrevet 6. september 2011 #19129 Skrevet 6. september 2011 ja man har vell kanskje et annet syn på hvordan vi ser ut, bare håper så inderlig at de velger riktig:/ hvirker jo ikke som om jeg får være med på å bestemme! er så fryktelig redd for å få et resultat jeg ikke liker:( kjenner du noen som har fått slike opersjoner utført på offentlig sykehus? Stakkars.... Kanskje du må ringe dem og høre? Det er klart du skal ha info om det... Kjære vene... Sykehus eller ikke!! Masse lykke til da, dette er jo noe man skal ha en riiiiimelig god magefølelse for før man legger seg under kniven liksom, det burde de jo respektere....
åshildkathrin Skrevet 6. september 2011 #19130 Skrevet 6. september 2011 Stakkars.... Kanskje du må ringe dem og høre? Det er klart du skal ha info om det... Kjære vene... Sykehus eller ikke!! Masse lykke til da, dette er jo noe man skal ha en riiiiimelig god magefølelse for før man legger seg under kniven liksom, det burde de jo respektere.... burde kanskje det! men vil ikke være en masekråke heller da.... alt jeg vet er størrelsen, at det blir "iløpet" av ettersommeren å at jeg slipper å betale det selv. fan, føler meg usikker altså...
Mememe Skrevet 6. september 2011 #19131 Skrevet 6. september 2011 25 dager igjen!! mememe: Hmmm, har tenkt litt på ditt dilemma med de forskjellige rådene. Jeg tenker som Barstad at dersom man legger inn mange gram i en pupp som allerede har heng, så vil nok det skape mer heng med tiden. Når jeg tenker meg om så sa Schistad det til meg også. At dersom man legger mye så får man jo fortere heng. Og ja, et lite heng synes jeg bare er fint, da ser de mer naturlig ut, men vil jo ikke ha megahengepupper heller liksom. Da synes jeg faktisk det er bedre med minihengepupper, hehe Lurer sånn på hvordan tiden rett etter operasjon vil bli. Har lagt det opp slik at barna er borte første helgen (jeg opereres fredag), og dersom jeg er i form til å være alene hjemme kan mannen ta de med på høstferie på hytta. Håper virkelig ikke at jeg er en av de som får et smertehelvete, som ikke tåler smertestillende etc.. orker ikke tanken på at noe skal gå galt heller... kjenner nervene kommer krypenge nå som det bare er 25 dager igjen!! .....24!!!!.... hahaha... Ja jeg tenker mye på tiden etterpå.. Samme som deg, vi har barnevakt på OP dagen selvsagt,hehe, og natta før, tror vi skal booke oss inn på hotell, er er lite stykke og kjøre, og må møte ca kl 07.... Så har mannen fri i 6 dager, OP dagen inkl i de 6 dagene.. Tror nok det kommer til å gå bra jeg, så lærer man seg sikkert noen lure triks på løft av den minste tenker jeg etterhvert som dagene går.. Løfte med kneet, og støtte med kroppen osv... Så får alt av stell og sånt foregå på gulvet da... Alt jeg vet er at jeg ikke er alene de første dagene, det hadde ikke gått... Så får man ta det andre om det kommer, heldigvis bor familien i nærheten og kan steppe inn om det skal skjære seg fullstendig....
lizzy90 Skrevet 6. september 2011 #19132 Skrevet 6. september 2011 Hei! Nå er det 2 måneder siden jeg ble operert. Men idag slo jeg meg litt i den ene puppen. Gjør fortsatt litt vondt, sånn stikking. Er det farlig? Noen som har opplevd noe av det samme? Hvor mye tåler implanatene? Blir veldig glad for svar! Er ganske bekymret!
Mememe Skrevet 6. september 2011 #19133 Skrevet 6. september 2011 Jetamio: Har du bilde nå etter operasjonen som du kanskje vil sende på en PM....?? Siden vi er helt like på både høyde/vekt..? Kroppsfasong kan jo være helt forskjellig da men.....
Mememe Skrevet 6. september 2011 #19136 Skrevet 6. september 2011 ...15 dager... Oææææ!!! gleder meg til JEG kan si det!!!!
Jetamio Skrevet 7. september 2011 #19137 Skrevet 7. september 2011 Til dere som har operert: Jeg lurer litt på hvor selvstendige dere var de første dagene? Jeg kommer mest sannsynlig til å måtte være alene på dagen siden mamma og pappa jobber. Hvis det er helt krise kan de sikkert ta seg fri fra jobb, men vil jo helst at de skal slippe det da! Måtte dere ha hjelp til absolutt ALT liksom? Eller var det sånn at dere kunne klart dere stort sett selv hvis dere måtte? Heldigvis for meg så har jeg partyblære så kan holde meg ganske lenge uten å gå på do hvis jeg ikke kommer meg opp av sofaen uten hjelp. Er veldig nysjerrig på hvordan de første dagene er, og skal innrømme at jeg gruer meg veldig til akuratt de dagene da jeg aldri har hatt SKIKKELIG vondt før... Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal forberede meg på smerten når jeg ikke har noe å sammenligne med! Skal inrømme at jeg begynner å gruer meg fælt nå altså!! Hei Bianca91! Ikke lenge igjen nå Jeg trengte endel hjelp de 2 første dagene.. Men hadde jeg mått greid meg alene hadde det nok gått bra.. Har du ikke ei venninne som kan stikke innom et par ganger på formiddagen når foreldra dine er på jobb? Ellers så er det jo endel forberedelser du kan gjøre da.. Som å sette ting på benken så du rekker det, og stort sett ha det meste tilgjengelig og innen rekkevidde.. Sett glass og drikke på benken.. Få mora di til å smøre ferdig noen brødskiver til deg osv.. Det er jo bare to dager så er det helg, og da er de vel hjemme? Jeg var oppe og gikk med en gang, og greide fiiiint å komme meg på do uten hjelp.. Men pass på at du har på deg ei bukse som er lett og dra ned og opp Jeg har ikke hatt noen intense smerter, men det har vel heller vært veldig ubehagelig i noen tilfeller.. Bare pass på at du tar paracet hver 4-6 time, uansett om du har vondt eller ikke.. Da holder du på en måte smerten i sjakk.. Hvis du lar vær og ta fordi du ikke har så veldig vondt, er det så mye vanskeligere å få "smerten ned" når du tar paracet igjen.. Om du skjønner hva jeg mener?? Så får du jo med deg sterkere fra klinikken.. Eneste som har vært veldig vondt har vært å komme seg opp av senga.. Men det går seg til det òg! Dette går så bra Bianca91, litt vondt er det, men ikke veldig ille! Og tenk på hvor fiiiiiiin du blir etterpå!! Klem
Jetamio Skrevet 7. september 2011 #19138 Skrevet 7. september 2011 Dusja?? haha.. var innom bikbok i går, har fått en ny type (tror jeg....) bh, uten spiler, med helt enkle stropper på mener jeg det var.. Sikkert fin å bruke etter de første ukene.... Var innmari fine altså... Men de gir nok ikke noe støtte, så er jo etter en stund man kan bruke de.... Drøm.... :gjeiper: Dusjen er tatt! Det var himmelsk, men også litt ekkelt.. hehe.. Er så uvandt vettu.. Skal sjekke de bh neste gang jeg er i byn! Ellers så fant jeg en nyyyyyyydelig en på nelly.com.. Men det var no designer greier og kosta 550 kr.. Vet ikke helt om jeg gidder å bruke så mye penger på en av de "mellom" bhene liksom.. :gjeiper: Men er jo tross alt 6 mnt man skal bruke de da, så det spørs om ikke jeg gjør det allikavel Skal se hva jeg får til ang bilde, glemmer det når jeg lufter de serru.. Prøøøøøøøøve å huske det! Ja vi er jo like.. Når var de neste konsultasjonene dine igjen??
Bianca91 Skrevet 7. september 2011 #19139 Skrevet 7. september 2011 Tusen takk for svar Jetamio <3 Ble ihvertfall litt roligere nå
*Wenche* Skrevet 7. september 2011 #19140 Skrevet 7. september 2011 Hei igjen. Reiser straks til konsultasjon, er kjempespent. Er det noe som kan være lurt å spørre om?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå