Gjest Imsdal Skrevet 18. april 2008 #4341 Skrevet 18. april 2008 Jobber i det kommunale helsevesenet jeg, er sykepleier og til tider ganske tungt fysiskt arbeid. Blir litt usikker på hvor mye fri jeg trenger, tror kanskje 2 uker. Har endel egenmeldingsdager jeg kan bruke på et år, rundt 30 tror jeg. Kan jo ta litt avspasering også, men problemet der vil bli at jeg ikke får ta fri midt i den travleste tiden på sommeren, ikke får jeg ta 5 ferieuken heller... Lurer litt på om det er mulig å få en sykemelding da....noen som vet om det det er mulig/lov? Du får ingen sykemelding for en brystoperasjon, med mindre du har en snill fastlege som er villig til å hjelpe deg? Noen sliter jo såpass med kroppen sin at fastlegen skriver sykemelding.. Siden du er sykepleier må du sikkert beregne å være borte en god stund, kan du ikke legge det til sommerferien din da? Jeg tok ut en egenmelding på 3 dager og fikk en sykemelding på 4 arbeidsdager. Sa til legen at jeg hadde hatt omgangssyke, og til jobben sa jeg at jeg hadde ryggproblemer; da var det ingen spørsmål om hvorfor jeg gikk så rart og ikke kunne løfte. Om du ikke skal si noe til jobben om hvorfor du egentlig er borte, og ikke skal bruke ferien din, kanskje det er lurt å si du har problemer med ryggen el. lignende? Med tanke på at du sikkert har ganske tungt arbeid
fuerza Skrevet 18. april 2008 #4342 Skrevet 18. april 2008 (endret) Hei! Endelig et slikt forum!! Får aldri skikkelig svar noe annet sted, fordi alle begynner å slenge ut sine meninger om silikon istede. Jeg er 24år og vurderer å ta brystimplantater. Jeg er ikke ute etter å få "lene alexandra" pupper, jeg har veldig lite fra før av og ønsker ca den str jeg har når jeg bruker bh med innlegg. Er avhengi av en slik bh, sliter med å fylle ut klær osv, og har tenkt på dette i over 4år. Noe jeg sliter med er å ta opp temaet med mine foreldre! Er så mye fordommer rundt det hele, og jeg lurer på om noen av dere kan fortelle hvordan dere gikk frem og hvordan deres foreldre reagerte? Er som sagt 24år og har lov til å gjøre som jeg vil, men jeg vil ikke gjøre en slik operasjon i skjul. Hei! jeg sliter akkurat med det samme som deg. hvordan ta dette opp med foreldrene? Jeg var på besøk i hjembyen min hvor jeg skal ta operasjonen min for å gå på konsultasjon. Jeg lovet meg selv at i løpet av den helgen skulle jeg fortelle om operasjonen til mamma. Men jeg utsatte, og utsatte og utsatte. Plutselig var helgen over og jeg reiste uten å ha fortalt det til mamma. Ble skikkelig irritert over meg selv, skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig for meg å ta dette opp. Og jeg er nødt til å fortelle om det, for jeg skal nemlig bo hos mamma og pappa etter operasjonen (de vet bare ikke om det enda ). Så nå driver jeg å manner meg opp til å ta en telefon til mamma og fortelle om det, og spørre om hun kanskje kunne kjøre meg hjem etter operasjonen eller iallefall være hjemme når jeg kommer. Jeg er forresten 22. Men tenk på det slik; det vil kanskje være ukomfortabelt å ta det opp med dine foreldre, men det er bare et øyeblikk av resten av ditt liv. uansett hvordan de reagerer så vet du iallefall at du har gjort det som er rett for deg. det er det som betyr noe. ---- Jeg var på apoteket og hentet ut reseptene mine i dag. hun bak disken sa: "oi, dette var mange resepter..." da kjente jeg at jeg ble litt nervøs egentlig. Ettersom jeg trenger såpass mange smertestillende gikk det opp for meg at dette kom til å bli SMERTE. men ser frem til å få det gjort likevel. smerte skal jeg klare, så lenge det ikke bli komplikasjoner eller mislykket resultat. ---- Kirurgen min sa at 1 av 20 får kapsel. Noen som har statistikk på andre komplikasjoner? ripling f.eks? Endret 18. april 2008 av fuerza
Elizza Skrevet 18. april 2008 #4343 Skrevet 18. april 2008 Heisann:) Jeg skal legge jelonet på sårene deretter kompresser.. men nå har jeg hatt et løft også, så det kan nok være litt andeledes sårprosedyre vil jeg tro.. Sånn ellers går det bra med meg.. gruer meg litt til å ta av bandasjen jeg også.. tenk om jeg får sjokk liksom.. vet jo ikke helt åssen det skal se ut.. men.. skal man dusje med eller uten bandasje på..? ble litt usikker jeg nå.. jeg har også noen blåmerker på den ene puppen, sånn i kanten av protesen under armen.. Okey, bruker bare vanlig micropore jeg. men jeg dusjet meg alt på og når jeg var ferdig tørket jeg meg, men ikke der bandasjen var, for da er den våt og mye lettere å ta av. Men jeg må si jeg brukte lang tid på å ta det av, syns slikt er litt skummelt... Blir vel bedre for hver gang.
Julie3 Skrevet 18. april 2008 #4344 Skrevet 18. april 2008 Hei! jeg sliter akkurat med det samme som deg. hvordan ta dette opp med foreldrene? Jeg var på besøk i hjembyen min hvor jeg skal ta operasjonen min for å gå på konsultasjon. Jeg lovet meg selv at i løpet av den helgen skulle jeg fortelle om operasjonen til mamma. Men jeg utsatte, og utsatte og utsatte. Plutselig var helgen over og jeg reiste uten å ha fortalt det til mamma. Ble skikkelig irritert over meg selv, skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig for meg å ta dette opp. Og jeg er nødt til å fortelle om det, for jeg skal nemlig bo hos mamma og pappa etter operasjonen (de vet bare ikke om det enda ). Så nå driver jeg å manner meg opp til å ta en telefon til mamma og fortelle om det, og spørre om hun kanskje kunne kjøre meg hjem etter operasjonen eller iallefall være hjemme når jeg kommer. Jeg er forresten 22. Men tenk på det slik; det vil kanskje være ukomfortabelt å ta det opp med dine foreldre, men det er bare et øyeblikk av resten av ditt liv. uansett hvordan de reagerer så vet du iallefall at du har gjort det som er rett for deg. det er det som betyr noe. ---- Jeg var på apoteket og hentet ut reseptene mine i dag. hun bak disken sa: "oi, dette var mange resepter..." da kjente jeg at jeg ble litt nervøs egentlig. Ettersom jeg trenger såpass mange smertestillende gikk det opp for meg at dette kom til å bli SMERTE. men ser frem til å få det gjort likevel. smerte skal jeg klare, så lenge det ikke bli komplikasjoner eller mislykket resultat. ---- Kirurgen min sa at 1 av 20 får kapsel. Noen som har statistikk på andre komplikasjoner? ripling f.eks? Ahhh jeg har ikke kommet så langt ennå, ikke vært på konsulatsjon og slikt. Men har som sagt tenkt på dette i så mange år nå, og jeg skal hjem en tur nå snart, og har sagt til meg selv at jeg iallefall skal PRØVE å ta opp temaet.. Greit det er en privatsak osv, men jeg synes det er greit at de vet om det. Man vet jo aldri om man får komplikasjoner osv, og det er utrolig kjipt om de ikke vet om det da. Kan du ikke skrive å si hvordan telefon samtalen gikk da?
Frigg Skrevet 18. april 2008 #4345 Skrevet 18. april 2008 Jeg tok ut en egenmelding på 3 dager og fikk en sykemelding på 4 arbeidsdager. Sa til legen at jeg hadde hatt omgangssyke, og til jobben sa jeg at jeg hadde ryggproblemer; da var det ingen spørsmål om hvorfor jeg gikk så rart og ikke kunne løfte. Om du ikke skal si noe til jobben om hvorfor du egentlig er borte, og ikke skal bruke ferien din, kanskje det er lurt å si du har problemer med ryggen el. lignende? Med tanke på at du sikkert har ganske tungt arbeid Jeg vil bare si at dere må være veldig forsiktige med dette med sykmleding, og i alle fall "falsk" sykmelding. Hvis man blir oppdaget og tatt for noe slikt, kan man miste retten til å bruke egenmelding. Det beste er å være ærlig overfor alle parter. Hvis man ikke vil si noe til sjefen om hvorfor man er sykmeldt (hvis man får sykmleding), så trenger man ikke det. Sjefen har ingen verdens ting med å vite grunnen til at du er sykmeldt, det er en privatsak.
fuerza Skrevet 18. april 2008 #4346 Skrevet 18. april 2008 Ahhh jeg har ikke kommet så langt ennå, ikke vært på konsulatsjon og slikt. Men har som sagt tenkt på dette i så mange år nå, og jeg skal hjem en tur nå snart, og har sagt til meg selv at jeg iallefall skal PRØVE å ta opp temaet.. Greit det er en privatsak osv, men jeg synes det er greit at de vet om det. Man vet jo aldri om man får komplikasjoner osv, og det er utrolig kjipt om de ikke vet om det da. Kan du ikke skrive å si hvordan telefon samtalen gikk da? Er enda en måned til operasjonsdatoen min, så kommer sikkert til å utsette telefonsamtalen lengst mulig, men skal si hvordan det gikk ja Lykke til med å ta opp temaet og videre planlegging
EnA Skrevet 18. april 2008 #4347 Skrevet 18. april 2008 Hei! jeg sliter akkurat med det samme som deg. hvordan ta dette opp med foreldrene? Jeg var på besøk i hjembyen min hvor jeg skal ta operasjonen min for å gå på konsultasjon. Jeg lovet meg selv at i løpet av den helgen skulle jeg fortelle om operasjonen til mamma. Men jeg utsatte, og utsatte og utsatte. Plutselig var helgen over og jeg reiste uten å ha fortalt det til mamma. Ble skikkelig irritert over meg selv, skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig for meg å ta dette opp. Og jeg er nødt til å fortelle om det, for jeg skal nemlig bo hos mamma og pappa etter operasjonen (de vet bare ikke om det enda ). Så nå driver jeg å manner meg opp til å ta en telefon til mamma og fortelle om det, og spørre om hun kanskje kunne kjøre meg hjem etter operasjonen eller iallefall være hjemme når jeg kommer. Jeg er forresten 22. Men tenk på det slik; det vil kanskje være ukomfortabelt å ta det opp med dine foreldre, men det er bare et øyeblikk av resten av ditt liv. uansett hvordan de reagerer så vet du iallefall at du har gjort det som er rett for deg. det er det som betyr noe. ---- Jeg var på apoteket og hentet ut reseptene mine i dag. hun bak disken sa: "oi, dette var mange resepter..." da kjente jeg at jeg ble litt nervøs egentlig. Ettersom jeg trenger såpass mange smertestillende gikk det opp for meg at dette kom til å bli SMERTE. men ser frem til å få det gjort likevel. smerte skal jeg klare, så lenge det ikke bli komplikasjoner eller mislykket resultat. ---- Kirurgen min sa at 1 av 20 får kapsel. Noen som har statistikk på andre komplikasjoner? ripling f.eks? Jeg hadde akkurat det samme problemet som dere. Jeg visste overhode ikke hvordan jeg skulle gå frem. Jeg visste at mamma, og spesielt stefaren min, ikke synes noe særlig om silikon. Nesten hver kveld bestemte jeg meg for at NÅ skal jeg si det, men jeg utsatte og utsatte hver kveld, og til slutt gikk mamma å la seg. Men så en kveld sa jeg det bare. Da orket jeg ikke vente noe mer, for hadde bestemt meg for å få tatt operasjonen før sommeren. Vurderte å ikke si noe i det heletatt, før etterpå altså, men siden jeg bor hjemme blir det litt vanskelig å gjøre det i skjul:p Hun tok det kjempe pent, og nå har jeg full støtte fra både hun og stefaren min De sier at hvis dette er noe jeg virkelig vil, så må de respektere det. Mamma er veldig forståelsefull alltid, så at hun støtter meg synes jeg egentlig ikke er så rart. Men når stefaren min gjør det, så tror jeg alle kan:p For han er ikke særlig villig til å skjønne seg på meg ellers. Hehe:p Det går sikkert mye bedre enn dere tror å fortelle det Jeg er forresten 20 år, og har fått operasjonsdato den 6. mai!
bittebær Skrevet 18. april 2008 #4348 Skrevet 18. april 2008 Jeg hadde akkurat det samme problemet som dere. Jeg visste overhode ikke hvordan jeg skulle gå frem. Jeg visste at mamma, og spesielt stefaren min, ikke synes noe særlig om silikon. Nesten hver kveld bestemte jeg meg for at NÅ skal jeg si det, men jeg utsatte og utsatte hver kveld, og til slutt gikk mamma å la seg. Men så en kveld sa jeg det bare. Da orket jeg ikke vente noe mer, for hadde bestemt meg for å få tatt operasjonen før sommeren. Vurderte å ikke si noe i det heletatt, før etterpå altså, men siden jeg bor hjemme blir det litt vanskelig å gjøre det i skjul:p Hun tok det kjempe pent, og nå har jeg full støtte fra både hun og stefaren min De sier at hvis dette er noe jeg virkelig vil, så må de respektere det. Mamma er veldig forståelsefull alltid, så at hun støtter meg synes jeg egentlig ikke er så rart. Men når stefaren min gjør det, så tror jeg alle kan:p For han er ikke særlig villig til å skjønne seg på meg ellers. Hehe:p Det går sikkert mye bedre enn dere tror å fortelle det Jeg er forresten 20 år, og har fått operasjonsdato den 6. mai! Så bra! Gratulerer med operasjonsdato!!
kiddox Skrevet 19. april 2008 #4349 Skrevet 19. april 2008 Hei! jeg valgte å ta rundt brystet fordi jef fikk i tillegg løft, og fordi jeg ville ikke ha så mye arr :-) Hei GGG Så her i tidligere innlegg at du hadde tatt et løft også.. tok du det rundt brystvorta? Jeg hadde forstørring + løft for fire dager siden.. så jeg bare lurer litt på hvor lang tid det tar sånn ca før "sårene" rundt brystvorta gror.. Hvor lenge er det siden din op nå? Går alt bra? Jeg har også endel blåmerker rundt forbi på puppene, er det vanlig..? noen som vet..? Jeg skiftet på sårene i dag for første gang og jeg holdt på å gå i bakken tre ganger før jeg ble ferdig.. Skikkelig pinglete.. (hehe jobber i helsevesenet og er vandt med å bytte på sår.. men alikevel..)
milla-mor Skrevet 19. april 2008 #4350 Skrevet 19. april 2008 Hei, kiddox! Svarte nettopp en annen om dette med blåmerker, men jeg kan jo alltids ta det igjen. Ja, det er helt vanlig! Man blir jo herjet med en god del, pluss at man kan få blåmerker av nålestikkene
kiddox Skrevet 19. april 2008 #4351 Skrevet 19. april 2008 Takk for at du tok deg tid til å svare, milla-mor.. Er ikke like lett å få med seg alt som blir skrivd her inne..
Elizza Skrevet 19. april 2008 #4352 Skrevet 19. april 2008 Jeg også har et blåmerke.. Men må spørre om en ting som sikkert er litt teit. Har dere hatt vondt i arrene når dere reiser dere eller skal ta noe? Syns det er litt ekkelt, og så er jeg litt redd det plutselig skal rakne opp, selv om jeg vet at det ikke gjør det. Forstår at det er vanlig å ha vondt der, er ikke en uke siden jeg opererte heller, men tenkte jeg kunne spørre:)
Frigg Skrevet 19. april 2008 #4353 Skrevet 19. april 2008 Jeg også har et blåmerke.. Men må spørre om en ting som sikkert er litt teit. Har dere hatt vondt i arrene når dere reiser dere eller skal ta noe? Syns det er litt ekkelt, og så er jeg litt redd det plutselig skal rakne opp, selv om jeg vet at det ikke gjør det. Forstår at det er vanlig å ha vondt der, er ikke en uke siden jeg opererte heller, men tenkte jeg kunne spørre:) Det er nok helt vanlig at det er vondt i arrene når du reiser deg eller skal ta etter noe. Men jeg selv har hatt veldig lite vondt i selve arrene faktisk, bare hatt litt kløe i en periode. Men jeg får faktisk stikking i arrene når jeg bytter teip. Når jeg ikke har teip på, så får jeg stikking i det ene arret :klø: Blåmerker er det også helt vanlig å få. For det første så får man blåmerker av sprøytene med bedøvelse, å så kan man få blåmerker etter all herjingen kirurgen har gjort med puppene under operasjonen Hos meg kom blåmerkene bort etter 4 uker
Elizza Skrevet 19. april 2008 #4354 Skrevet 19. april 2008 Det er nok helt vanlig at det er vondt i arrene når du reiser deg eller skal ta etter noe. Men jeg selv har hatt veldig lite vondt i selve arrene faktisk, bare hatt litt kløe i en periode. Men jeg får faktisk stikking i arrene når jeg bytter teip. Når jeg ikke har teip på, så får jeg stikking i det ene arret :klø: Blåmerker er det også helt vanlig å få. For det første så får man blåmerker av sprøytene med bedøvelse, å så kan man få blåmerker etter all herjingen kirurgen har gjort med puppene under operasjonen Hos meg kom blåmerkene bort etter 4 uker Hei, takk for svar. La du over eller under muskel? Hvor lenge er det sånn ca normalt å ha vondt når en legger under muskel? Og når "synker" de ned og blir "normale"?
Liten pike Skrevet 19. april 2008 #4355 Skrevet 19. april 2008 (endret) Du får ingen sykemelding for en brystoperasjon, med mindre du har en snill fastlege som er villig til å hjelpe deg? Noen sliter jo såpass med kroppen sin at fastlegen skriver sykemelding.. Siden du er sykepleier må du sikkert beregne å være borte en god stund, kan du ikke legge det til sommerferien din da? Jeg tok ut en egenmelding på 3 dager og fikk en sykemelding på 4 arbeidsdager. Sa til legen at jeg hadde hatt omgangssyke, og til jobben sa jeg at jeg hadde ryggproblemer; da var det ingen spørsmål om hvorfor jeg gikk så rart og ikke kunne løfte. Om du ikke skal si noe til jobben om hvorfor du egentlig er borte, og ikke skal bruke ferien din, kanskje det er lurt å si du har problemer med ryggen el. lignende? Med tanke på at du sikkert har ganske tungt arbeid Nå viser det seg at jeg har blitt satt opp på tidlig ferie i år, da får jeg tre uker ferie etter operasjonen og en uke før . Regner med det må gå bra å komme tilbake på jobb etter 3 uker. I så fall kan jeg sikkert da to egemeldingsdager, da får jeg 4 uker fri. ( jobber kun 50%) Greit å slippe å bruke sykemelding på dette synes jeg, i allefall når jeg kan Endret 19. april 2008 av Liten pike
Gjest SuperJ Skrevet 19. april 2008 #4356 Skrevet 19. april 2008 er det mulig å ha med et lite kamera å be en eller annen på opersjonsrommet å knipse bilder? jeg fikk nemlig bilder fra når jeg hadde keisersnitt. jeg tenkte blogge operasjonen, som alt annet jeg blogger
MissSue Skrevet 19. april 2008 #4357 Skrevet 19. april 2008 Hei Veldig spennende å sitte å lese her inne:-) Så tenkte jeg skulle komme med noen spørsmål selv.. Først litt om meg, er ei jente på 23 år som måler 167 cm, 57 kg på badevekten og bh lappen sier 75C. Alltid slitt med heng på brystene, pluss at jeg har gått ned 10 kilo for et par år siden.. Så for et par år siden gikk jeg gjennom en brystløft operasjon, og fikk vite at jeg kanskje kom til å ha behov for å gjøre det igjen. Nå har jeg bestemt meg for at jeg vil gjøre det på nytt samtidig som jeg vil legge inn silikon proteser. Dette for å få en rundere og fastere form (for engang skyld..!) Hvis det blir mulig da.. Har nemlig vært hos en kirurg hos Volvat som mente at å gjøre det ville bare føre til at blodsirkulasjonen fram til brystvortene ville bli svekket:/ Snakket med en annen kirurg per tlf som mente at det var nok å bare legge inn silikon.. Men saken er at jeg ikke vil ha større, men rundere og fastere:) Så tenkte jeg skulle bestille konsultasjon hos fornebuklinikken neste uke, og høre der.. Men redd for å bli skuffet.. Har du eller noen der ute noen ideer eller meninger rundt dette?
EnA Skrevet 19. april 2008 #4358 Skrevet 19. april 2008 Så bra! Gratulerer med operasjonsdato!! Takk :-D Du la inn 280 ikke sant? Hvilken cupstr hadde du før? Jeg har bare hatt samtaler med en sekretær eller sykepleier på Fornebuklinikken, og hun sa at de ikke kunne si noe om hvor mye jeg kan legge inn. Så nå er jeg skikkelig redd for at det ikke skal være plass til noen ting Jeg tar jo operasjonen uansett hvor mye jeg, eller lite da, jeg kan legge inn. Tenker så masse på dette, men jeg får vel bare smøre meg med tålmodiget. Er snart bare to uker igjen så
bittebær Skrevet 19. april 2008 #4359 Skrevet 19. april 2008 Takk :-D Du la inn 280 ikke sant? Hvilken cupstr hadde du før? Jeg har bare hatt samtaler med en sekretær eller sykepleier på Fornebuklinikken, og hun sa at de ikke kunne si noe om hvor mye jeg kan legge inn. Så nå er jeg skikkelig redd for at det ikke skal være plass til noen ting Jeg tar jo operasjonen uansett hvor mye jeg, eller lite da, jeg kan legge inn. Tenker så masse på dette, men jeg får vel bare smøre meg med tålmodiget. Er snart bare to uker igjen så Stemmer det! Jeg var en bitteliten A fra før, og kommer til å bli en full B eller liten C (eller noe sånt) Grunnen til at hun ikke kan si noe på hvor mye du har plass til er fordi det kan bare kirurgen si noe om, og han må nok se deg. Han sa at jeg hadde veldig unge bryster, så derfor var det ikke plass til så mye. Jeg synes 280 var veldig bra jeg nå da.. Så jeg er super fornøyd, du får jo en konsultasjon med kirurgen før operasjonen. Da bestemmer han hvor mye de legger vil prøve å legge inn.
EnA Skrevet 19. april 2008 #4360 Skrevet 19. april 2008 Stemmer det! Jeg var en bitteliten A fra før, og kommer til å bli en full B eller liten C (eller noe sånt) Grunnen til at hun ikke kan si noe på hvor mye du har plass til er fordi det kan bare kirurgen si noe om, og han må nok se deg. Han sa at jeg hadde veldig unge bryster, så derfor var det ikke plass til så mye. Jeg synes 280 var veldig bra jeg nå da.. Så jeg er super fornøyd, du får jo en konsultasjon med kirurgen før operasjonen. Da bestemmer han hvor mye de legger vil prøve å legge inn. Jeg ønsker meg noe sånt jeg også, en stor b/liten c. Så håper jeg har plass til noe rundt 280-300 jeg og:) Jeg er en bitteliten A jeg også, så da kanskje jeg får noe slikt jeg også! Håper det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå