male32 Skrevet 26. november 2017 #1 Skrevet 26. november 2017 Hei Jeg bruker ikke å veie tøyet før jeg vasker det. Er det noen som faktisk gjør det? Det står på min maskin maks 8 kg. Jeg er alene, og vasker sjelden. Jeg bruker å vaske undertøy, sengekær, håndduker og kluter i lag på 60 grader. Da er maskin stappfull. Dette er en ganske dyr AEG maskin, som jeg tror veier tøyet selv? Hvis det jeg vasker veier over 8 kg, vil maskinen forsette da, eller vil den stoppe? Hvis den forsetter, kan det skade maskinen? Jeg har aldri opplevd at tøyet ikke blir rent på 60 graders vask. På ullvask skal det være maks 1,5 kg. Hva skjer om jeg har mer da? Vil den stoppe?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #2 Skrevet 27. november 2017 3 minutter siden, male32 skrev: Hei Jeg bruker ikke å veie tøyet før jeg vasker det. Er det noen som faktisk gjør det? Det står på min maskin maks 8 kg. Jeg er alene, og vasker sjelden. Jeg bruker å vaske undertøy, sengekær, håndduker og kluter i lag på 60 grader. Da er maskin stappfull. Dette er en ganske dyr AEG maskin, som jeg tror veier tøyet selv? Hvis det jeg vasker veier over 8 kg, vil maskinen forsette da, eller vil den stoppe? Hvis den forsetter, kan det skade maskinen? Jeg har aldri opplevd at tøyet ikke blir rent på 60 graders vask. På ullvask skal det være maks 1,5 kg. Hva skjer om jeg har mer da? Vil den stoppe? Om det står 8 kg tøy på din vaskemaskin så betyr ikke det at alle programmene vasker på 8 kg tøy. Hurtigprogrammene er beregnet på små mengder tøy. Alt dette står beskrevet i maskinens bruksanvisning. Vasker du med for mange kg vil klærne ikke bli skikkelig vasket og skyldt, og maskinen utsettes for mer slitasje og kortere levetid enn om den blir brukt etter brukanvisningen. I begynnelsen med ny maskin veide jeg tøyet for å forstå hvor mye tøy veide, etterhvert så lærer og erfarer en også på tøyvask og vaskemaskinbruk. Anonymkode: f8392...5ed 1
GauteS Skrevet 27. november 2017 #3 Skrevet 27. november 2017 Maskina veier ikke tøyet, og vekta er i sg selv ikke kritisk. Vekta er bare et mål på hvor mye tøy du maksimalt kan stappe inn i maskina og likevel få rein vask. Du må sjekke hva som er maksimum for det programmet du bruker. Vask helst i mindre porsjoner enn maksimum, ikke stapp den så full at ikke tøyet enkelt kan bevege seg. Nei, maskina vil i praksis ikke bli overbelastet og stanse, den vil bare vaske dårlig om du stapper for mye inni.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #4 Skrevet 27. november 2017 12 minutter siden, GauteS skrev: Maskina veier ikke tøyet, og vekta er i sg selv ikke kritisk. Vekta er bare et mål på hvor mye tøy du maksimalt kan stappe inn i maskina og likevel få rein vask. Du må sjekke hva som er maksimum for det programmet du bruker. Vask helst i mindre porsjoner enn maksimum, ikke stapp den så full at ikke tøyet enkelt kan bevege seg. Nei, maskina vil i praksis ikke bli overbelastet og stanse, den vil bare vaske dårlig om du stapper for mye inni. Her tar du grundig feil. Mange av de nyere vaskemaskinene gjør nettopp det, veier tøyet og tilpasser vannmengden og dermed vasketiden etter mengden/vekten på tøyet. Dagens vaskemaskiner er en diger elektronisk sak. Så med mindre ts eller du har en 10 år +++ gammel vaskemaskin så veier maskinen tøyet på sin måte. Anonymkode: f8392...5ed 1
GauteS Skrevet 27. november 2017 #5 Skrevet 27. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker said: Mange av de nyere vaskemaskinene gjør nettopp det, veier tøyet og tilpasser vannmengden og dermed vasketiden etter mengden/vekten på tøyet. Det stemmer, men spørsmålet var om maskinen stanser om vektgrensa blir overskredet?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #6 Skrevet 27. november 2017 2 minutter siden, GauteS skrev: Det stemmer, men spørsmålet var om maskinen stanser om vektgrensa blir overskredet? Noen maskiner tar kvelden, andre kommer med feilmelding. Det er bare å teste ut for å svar fra hver enkelt vaskemaskin. Eller ta seg en tur innom gis bort på finn. Der står det gjerne hva som er feil med maskinene som gis bort. Anonymkode: f8392...5ed
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #7 Skrevet 4. desember 2017 Maskinen skal helst ikke ha mer tøy i seg enn litt over halvfult. Dette fordi klærne skal kunne rotere. Med stappfull maskin vil klærne i midten ikke bli rene. Anonymkode: 28688...155 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #8 Skrevet 4. desember 2017 Vår veier tøyet selv og piper hvis det er for mye. Da går den heller ikke på. Anonymkode: bd7dc...0bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå