Gjest fimlene Skrevet 29. januar 2005 #1 Del Skrevet 29. januar 2005 Er så stolt over vår lille datter, men er bekymret fordi hun er mer flat på den ene siden av hodet. Hun er 8 uker. Kan man gjøre noe for å unngå dette.Legger henne fra side til side, men det hjelper ikke. Fint om noen kunne gi noen tips. Skal kontakte legen min på mandag og få henvisning tror jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 29. januar 2005 #2 Del Skrevet 29. januar 2005 Med mindre skjevheten er svært synlig, kan du ikke få henvisning noe sted. Hun har vel vært på seks ukers kontroll? Om de ikke sa noe der har du ingenting å bekymre deg over. Babyers hodeskaller er fremdeles ikke ordentlig på plass, derfor ser de ofte skjevere ut enn det som egentlig er tilfelle. Du kan passe på ved å endre babyens liggestilling, og støtt gjerne babyen i ryggen når hun ligger på den siden du vil hun skal ligge, slik at hun ikke ramler over. Dette ordner seg skal du se Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fimlene Skrevet 30. januar 2005 #3 Del Skrevet 30. januar 2005 Takk for svaret. Helsesøstra på seks ukerskontrollen sa at hun aldri hadde hørt noe problem med at ungen har en favoritt side å ligge på, og hun syntes vi skulle se det an med hensyn til hodefasong. Synes jeg har ventet lenge jeg. Hvis jeg vil ha en henvisning så får jeg det, men er jo ikke helt sikker om det er nødvendig da. Skal prøve litt til med å støtte enda bedre opp slik at hun hele tiden ligger på den siden som jeg vil hun skal. Er det andre som har erfaring med dette? Tenkte kanskje at det var d vitamin mangel som gjorde dette. Har lest at det kan ha en slik effekt på hodefasong, og da lurte jeg jo veldig på om det kom til å bli bra. Mange bekymringer. Takk for svaret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 30. januar 2005 #4 Del Skrevet 30. januar 2005 den helsesøstra må nok oppdatere seg litt... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fimlene Skrevet 30. januar 2005 #5 Del Skrevet 30. januar 2005 Hei kipa! Takk for svaret. Jeg mente også at det var litt merkelig at hun ikke har hørt om dette siden alle jeg kjenner har vært borti dette problemet. Det som jeg synes er litt vanskelig med mitt "problem" er at jeg ikke har hørt at babyene får endret hodeform pga av dette. Har bare sett det hos en baby så jeg er derfor litt redd for at det kan være noe galt med min baby. Huff sånn som man bekymrer seg. Hvis det går an å gjøre noe har man jo liksom lyst til at det skal bli gjort. Har ikke lyst til å prate med legen om det hvis det ikke er noe å gjøre med eller hvis det vil bli bedre. Vel blir gla hvis andre med erfaringer med babyers hodeform kan si hvordan det har gått med deres babyer hvis de har hatt skjev hodeform som baby. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 30. januar 2005 #6 Del Skrevet 30. januar 2005 Min Lukas 1 år hadde en favoritt side å ligge mot fra nyfødt. Han er veldig skjev i hodet enda. Men vi tenker ikke så mye på det..Når han fikk mer hår legger man ikke særlig merke til det. Men tilogmed på 1års kontrollen snakket legen om dette. og at det må gjøres noe med for å hindre dette bør din helsesøster vite. stimuler mot den andre siden, legg fristende leker på den siden, vær selv på den siden. Legg babyen med hodet vendt mot den siden.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fimlene Skrevet 30. januar 2005 #7 Del Skrevet 30. januar 2005 Takk for svar kipa! Det var nyttige råd. Vi får se om det hjelper. Det er jo egentlig ikke så viktig om hodet er skjevt egentlig. Ble mest engstelig for at det kunne være forårsaket av mangel på for eksempel vitaminer og ville utvikle seg værre. Slik jeg forstår det var det altså aldri snakk om at deres lille gullunge hadde det så jeg skjønner at dere ikke tenker nå mer på det da. Føler meg mye lettere til sinns :-) nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fimlene Skrevet 30. januar 2005 #8 Del Skrevet 30. januar 2005 Lurte på om noen er blitt anbefalt hodepute for å hjelpe mot dette problemet. ?? Og i tilfelle hvor det finnes informasjon om dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Torika Skrevet 30. januar 2005 #9 Del Skrevet 30. januar 2005 Mitt barnebarn som nå er snart 8 år var veldig skjev i hodet som baby,han var skikkelig flat på den ene siden,men i dag er han helt fin uten ,skjevheten er helt borte. Tror ikke du trenger å tenke så mye på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annkaa Skrevet 31. januar 2005 #10 Del Skrevet 31. januar 2005 Tror nok ikke du har noe og bekymre deg for. Jeg har en sønn som blir 3 år nå i februar. Han hadde helt klart en favorittside når han var bebi. Han var veldig skjev i hodet. Når man så han bakfra, så det ut som det ene øret satt mye lenger opp enn det andre. Jeg fikk henvisning til fysioterapeut. Hun sa at det ikke var noe og bekymre seg over. Vi kunne prøve å "støtte opp litt", slik at han fikk ligget litt på den andre siden også. Det var ikke lett! Han kavet og ålet seg, så han til slutt lå på favorittsiden igjen.... Et annet tips var at vi skulle prøve å henvende oss til han fra den siden han ikke lå så mye på(bruke leker ol. for å få han til å snu på hodet). Vi kunne også legge han slik på stellebordet, at han måtte snu hodet (med "ikke favoritt siden") mot oss for å se oss. Hun sa ikke noe om at hun trodde han hadde mangel av noe.... I dag kan du ikke se antydning til at hodet hans har vært skjevt. Ble bra når han var rundt et og et halv tenker jeg. Håper du ble litt klokere???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. januar 2005 #11 Del Skrevet 31. januar 2005 Jenta mi ligger kun på bakhodet, dvs ser rett opp i taket, og snur seg sjelden til siden. Skal man snu dem til den ene og den andre siden? Slik at hun ikke blir helt flat i bakhodet liksom...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fimlene Skrevet 31. januar 2005 #12 Del Skrevet 31. januar 2005 Takk for svar og gode råd. Ja det er rart hvor godt det gjør å få satt ord på bekymringene. Nå tenker jeg at vi bør stimulere den siden som hun ikke vil snu seg til også får vi glede oss over alt som er så vidunderlig til. til neste bekymring Jeg vet ikke om man bør snu babyen fra side til side hvis de bare ligger på rygg og om de kan bli flat i bakhode, men leste under et annet tema om hodepute til baby at det ble anbefalt å bruke hodepute på en del fødeavdelinger. Forskning skal vistnok ha vist at det skal hjelpe mot skjevheter i hodeform. Jeg etterlyser fortsatt hvor man kan finne ut mer om dette, så hvis du har telefonnr til fødeavdeling som har sagt dette så blir jeg takknemlig for da skal jeg ringe dit. Ble så utrulig gla for svar at jeg må si takk en gang til kjære medsøstre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fimlene Skrevet 31. januar 2005 #13 Del Skrevet 31. januar 2005 har nå snakket med jordmor ved barselavdelinga ved sykehuset i vestfold. Hun sa som følger: da man endret rutinene og gikk over til ryggleie ble bebyene så flate i bakhode og det førte til at fysioterapautene og barnelegene anbefalte en pute som var ca 8-10 cm for å forhindre dette. Den skulle være myk og god. Babyene som har en favorittside kan ha det fordi det minner dem mest om den siden de lå på i mors liv ifølge henne. Man må konsekvent forsøke å gjøre tiltak for å få babyen til å snu hodet som allerede er nevnt her. Jeg får litt vondt i meg for jeg forstår jo at babyen liker seg best på denne siden. Hun viste ikke om det fantes noen plass man kunne lese mer om dette. det var mer erfaring slik hun sa det. Så til du som opplever at babyen sover på ryggen så skulle det jo ut fra dette bety at du bør kjøpe en pute? Hun på barsel mente at utstyrsavdelinger for baby ville kunne hjelpe mer med type form etc, men hun snakket om en myk dunpute og at den var tykkere enn de man brukte før som bare var 1 cm. Jeg er litt klokere, men ikke så fornøyd med min helsesøster som ikke er oppdatert på området. :veldigsur: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. januar 2005 #14 Del Skrevet 31. januar 2005 Min sønn har lagt mest til den ene siden, og er blitt temmelig flat på ene siden av hodet. Var på 3 mnd kontroll for 2 uker siden og helsesøster ga henvisning til fysioterapeut. Skal til fysioterapeuten imorgen, men snakket med henne på tlf, og hun snakket om denne puten vi kunne kjøpe (som visst var litt dyr...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 31. januar 2005 #15 Del Skrevet 31. januar 2005 Vi ble anbefalt en pute, den kostet vel rundt 300, men husker ikke hva den heter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fimlene Skrevet 31. januar 2005 #16 Del Skrevet 31. januar 2005 Jeg er så spent på hva fysioterapauten anbefaler deg å gjøre med den skjeve hodeformen. Det jeg lurer på er om det er sent å begynne med hodeputen nå og om underlaget bør være hardt for eventuelt å rette om skjevheten hvis det lar seg gjøre. kan ikke du fortelle hva fysioterapauten anbefalte deg å gjøre. takk fo svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fimlene Skrevet 31. januar 2005 #17 Del Skrevet 31. januar 2005 takk for svaret kipa jeg lurer på om hodeputen har så god effekt for du sa jo at din lille hadde fortsatt litt skjevt hode. hm . tenker høyt :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå