AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #1 Skrevet 26. november 2017 Jeg har begynt igjen på venlafaxin (efexor) mot depresjon og kraftig angst. Jeg har gått på medisinen ved 2 tidligere anledninger i flere år og var begge gangene oppe i 225 mg med god effekt. Jeg følte jeg kunne slappe mer av og ta ting som de kom, var mer sosial og fokusert utad enn innad på tankekjør og angst. Uten medisinene igjen var jeg frisk men fikk litt små perioder med lettere angst og nedstemthet. Da jeg ble gravid følte jeg meg så bra og avslappet . Som om jeg gikk på pillene igjen. Jeg følte meg helt i zen. Etter et år som mor krøp jeg igjen til korset da angsten blant annet hemmet meg såpass at jeg unngikk alt sosialt og gledet meg Aldri til noe mer. Depresjonen kom snikende slik at jeg ikke la så godt merke til den. Skuffelsen er derfor stor når jeg nå går på samme dose som før og ikke opplever at angsten er hundre prosent borte. Den er tonet ned men ikke på samme måte som før. Angsten begrenser meg fortsatt og jeg føler meg ofte utenfor og nedstemt. Har gått på denne siden i en mnd pluss. Startet opp på laveste dose i midten av august. Har noen lignende erfaring at de ikke har fått samme effekt som før på samme type medisin og dosering? Legen mente jeg måtte vente og det ble for høyt å øke til 300. Trenger bare litt håp her slik at jeg kan oppleve sosiale situasjoner som noe positivt i stedet for å holde pusten med hjertebank og telle ned timene til det er over... Anonymkode: 63f9a...2e5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #2 Skrevet 27. november 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har begynt igjen på venlafaxin (efexor) mot depresjon og kraftig angst. Jeg har gått på medisinen ved 2 tidligere anledninger i flere år og var begge gangene oppe i 225 mg med god effekt. Jeg følte jeg kunne slappe mer av og ta ting som de kom, var mer sosial og fokusert utad enn innad på tankekjør og angst. Uten medisinene igjen var jeg frisk men fikk litt små perioder med lettere angst og nedstemthet. Da jeg ble gravid følte jeg meg så bra og avslappet . Som om jeg gikk på pillene igjen. Jeg følte meg helt i zen. Etter et år som mor krøp jeg igjen til korset da angsten blant annet hemmet meg såpass at jeg unngikk alt sosialt og gledet meg Aldri til noe mer. Depresjonen kom snikende slik at jeg ikke la så godt merke til den. Skuffelsen er derfor stor når jeg nå går på samme dose som før og ikke opplever at angsten er hundre prosent borte. Den er tonet ned men ikke på samme måte som før. Angsten begrenser meg fortsatt og jeg føler meg ofte utenfor og nedstemt. Har gått på denne siden i en mnd pluss. Startet opp på laveste dose i midten av august. Har noen lignende erfaring at de ikke har fått samme effekt som før på samme type medisin og dosering? Legen mente jeg måtte vente og det ble for høyt å øke til 300. Trenger bare litt håp her slik at jeg kan oppleve sosiale situasjoner som noe positivt i stedet for å holde pusten med hjertebank og telle ned timene til det er over... Anonymkode: 63f9a...2e5 Det er dessverre slik at når en slutter og begynner flere ganger på antidepressiva er det fare for at den virker dårligere enn tidligere. Derfor bør en ikke drive på å slutte flere ganger på slike medisiner, men stå mer fast på dem når en har funnet noe som virker på en. Dette lærte jeg i følge en psykiater på nettet. Men nå har du nettopp begynt på den igjen, og det er håp om at den i hvert fall kan virke noe bedre enn den gjør på nåværende tidspunkt, og du må opp igjen på rett dose og stå der til kroppen din har vennet seg til den dosen igjen. Du kan også legge til et annet antidepressiva i tillegg, det kan også fungere enda bedre. Mange går for eksempel på wellbutrin i tillegg som de synes fungerer bra sammen med efexor. Har selv gått på den kombinasjonen tidligere. Men hadde en del bivirkninger av efexoren spesielt, med mye nattesvette for min del. Jeg krysser fingrene for at du snart får det bedre. Det er ikke godt å ha det slik. Har selv hatt mye angst siden jeg var tretten år, og nå nærmer jeg meg snart femti, så det blir noen år. Selv går jeg på lyrica for angsten min, og det fungerer utmerket for meg, så det finnes flere alternativer der ute. Men legen må være villig til å skrive det ut da. Anonymkode: fd2ce...d0c
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #3 Skrevet 27. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er dessverre slik at når en slutter og begynner flere ganger på antidepressiva er det fare for at den virker dårligere enn tidligere. Derfor bør en ikke drive på å slutte flere ganger på slike medisiner, men stå mer fast på dem når en har funnet noe som virker på en. Dette lærte jeg i følge en psykiater på nettet. Men nå har du nettopp begynt på den igjen, og det er håp om at den i hvert fall kan virke noe bedre enn den gjør på nåværende tidspunkt, og du må opp igjen på rett dose og stå der til kroppen din har vennet seg til den dosen igjen. Du kan også legge til et annet antidepressiva i tillegg, det kan også fungere enda bedre. Mange går for eksempel på wellbutrin i tillegg som de synes fungerer bra sammen med efexor. Har selv gått på den kombinasjonen tidligere. Men hadde en del bivirkninger av efexoren spesielt, med mye nattesvette for min del. Jeg krysser fingrene for at du snart får det bedre. Det er ikke godt å ha det slik. Har selv hatt mye angst siden jeg var tretten år, og nå nærmer jeg meg snart femti, så det blir noen år. Selv går jeg på lyrica for angsten min, og det fungerer utmerket for meg, så det finnes flere alternativer der ute. Men legen må være villig til å skrive det ut da. Anonymkode: fd2ce...d0c Takk for svar! Jeg gikk på de lenge før jeg sluttet sist. Altså flere år, men følte meg da frisk nok til å slutte. Jeg har en lege som nekter å henvise meg videre til dps for det er jeg visst for frisk til og det er for lang ventetid osv. Legen er ikke kløpper på medisiner som disse så får ikke mye veiledning på alternativ. Jeg spurte først å få cymbalta da en venninne hadde god effekt av de og jeg har lest mye positiv forskning rundt denne. Dessverre skrives den ikke ut i Norge til andre enn de med kroniske smerter. Min venninne bor ikke i Norge. Jeg ville derfor prøve Cipralex. Grunnen var nettopp det du skriver at efexor har en lei bivirkning: nemlig svette. Ødela en dyne sist jeg gikk på de... i tillegg følte jeg meg alltid trøtt og døsig på disse tidligere. Fikk Cipralex og opplevde ikke så mye endring før jeg fikk en kraftig allergisk reaksjon med kløe og utslett over hele kroppen. Fikk da byttet over til efexor. Så tilbake til start... svetter enda men døsigheten er heldigvis ikke så fremtredende denne gangen. Jeg er faktisk overrasket over hvor lite jeg kjenner til medisinene i motsetning til sist. Jeg skal gi det tid og jeg må vel ta noen grep selv også for at angsten skal bli bedre, men trenger medisinsk hjelp for å klare å ta meg selv i skinnet. Anonymkode: 63f9a...2e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå