Katten.2.0 Skrevet 27. november 2017 #41 Skrevet 27. november 2017 Ble relativt heftig skadet og med en kronglete håndtering av NAV, levde jeg på det minste de kunne gi meg et par år. Stjal ikke, men har jobbet hardt for å komme tilbake og er snart ferdigutdannet innen ny jobb som fungerer med skaden min.
Apis Skrevet 27. november 2017 #42 Skrevet 27. november 2017 Umiddelbart tenker jeg at under de riktige omstendighetene, tenker da på liv og helse, kunne jeg stjelt, men å gå på NAV er ikke slike omstendigheter, men det er mer og ta seg inn i ei hytte vis en blir overrasket av voldsomt uvær på fjellet og spise evt mat som må befinne seg i hytta
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #43 Skrevet 27. november 2017 Jeg har minstetrygd og etter regninger har jeg 2800 kr igjen på det beste, men andre måneder bare 600 kr. Jeg har ikke stjelt siden jeg var 15 år og kunne ikke gjort det uansett hvor fattig jeg var. Jeg syns det er umoralsk og mener at voksne mennesker bør vite bedre. Er man så fattig at man ikke har råd til mat så finnes det foreninger som deler ut gratis mat og pakker med kjøttdeig, deodoranter, tannkrem, dopapir osv. Hvis man er fattig og har behov for den nyeste iphone og hyppig nye dataspill eller klær så er man nødt til å omprioritere verdiene sine. Man kan fint greie seg med en telefon fra clas ohslon til 399 kr eller fra finn til 500 kr, og man kan lese en bok i stedet for å kjøpe/stjele nye dataspill. Jeg har ikke noe inntrykk av at folk ser på folk på AAP eller trygd som avskum , utenom en liten gruppe internetthatere som roper veldig høyt inne på forumer. Som ufør så har jeg aldri opplevd denne dømmelsen eller hatet i det virkelige liv. Det gjør ikke noe godt for verken deg, andre eller saken å leve etter en regel om at "folk tror det allerede så da kan jeg likegjerne være det" , det er jo nettopp da det burde være viktig å vise disse "folkene" det motsatte? Altså at du med dårlig inntekt er smart og oppegående og moralsk og langt fra noe avskum! Men ut fra sånn som du skriver så får jeg egentlig inntrykk av at du ER avskum , og hadde vært det uansett om du hadde dårlig råd eller ikke, for dårlig holdning og moral er ikke noe man automatisk får bare fordi man er fattig , så har du dårlig moral og vil oppføre deg og assosiere deg med et avskum så ikke kamufler det med at det er fordi du går på AAP...... Anonymkode: 43c02...ab7
T-Rex Skrevet 27. november 2017 #44 Skrevet 27. november 2017 (endret) Det heter ikke stjelt. Det heter stært. Endret 27. november 2017 av T-Rex 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #45 Skrevet 27. november 2017 Dumpster-diving kunne jeg vurdert, men ikke å stjele fra butikker. Og det først etter å ha solgt alt jeg kunne selge (TV, møbler, smykker, klær osv). Min laveste inntekt var absolutt null. Nyutdannet uten jobb i nesten 5 måneder. Anonymkode: ea06b...76f
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #46 Skrevet 27. november 2017 Jeg hadde ikke stjålet om jeg hadde fått stønad fra NAV og levd fra hånd til munn og slitt med å betale regninger, slitt med å ha råd til mat osv. Da hadde jeg stått på prinsippene mine. Er jeg ganske sikker på. Men om det var verre stilt. Hadde jeg vært på gata, ikke hatt en krone og den eneste muligheten til å overleve ville vært å stjele, så hadde jeg selvfølgelig gjort det. Akkurat hvor det hadde tredd inn vet jeg ikke, da jeg heldigvis aldri har vært i en sånn situasjon. Men jeg tror ingen heller dør enn å stjele et brød på Rema. Anonymkode: 09b81...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #47 Skrevet 27. november 2017 På mitt "fattigste" var da jeg studerte. Men brukte ikke mye penger på gøy og luksus, så jeg klarte meg. Jeg er ikke redd for å sulte her i Norge. Men om jeg hadde hatt det slik som mange fattige i u-land har det, ville jeg sikkert stjelt. Jeg vet jo at dette er den eneste måten for flere fattige å overleve på. De som ikke har noen verdens ting! Jeg sier ikke at det er riktig, og at det er sånn det burde være, men det er nå sånn realiteten er. Anonymkode: 5330a...909
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #48 Skrevet 27. november 2017 Hadde barna mine sultet, fryst eller jeg ikke hadde klart å oppfylle primærbehovene deres så hadde jeg stjålet ja. En ting er meg, men barna mine skal ikke ha det så jævlig. Anonymkode: ed308...f17
Atea Skrevet 30. november 2017 #49 Skrevet 30. november 2017 On 26.11.2017 at 11:57 PM, AnonymBruker said: Faktisk finnes det måter å stjele på som har minimal risiko, så akkurat den delen trenger du ikke tenke på Jeg lurer heller på hvor god innsikt mennesker har i egen adferd under mer desperate situasjoner. Anonymkode: 1ab0e...671 Jeg har vært butikktyv. Faren for å bli oppdaget var stor. Jeg var veldig ung, vi var flere og opererte som en "gjeng". Jeg hadde lite penger, brukte bake brød, men hadde ikke penger til pålegg. Moren til en av mine beste venner, forbarmet seg over oss par ganger i uka, men ikke når faren var hjemme, da speilet hun egg og bacon når vi kom innom. Da fikk vi spist oss mette. Nei, det var ikke gøy å stjele, men man gjør det når man ikke har penger til sunn mat. Å stjele usunn mat ville jeg ikke gjort, straffen er den samme dvs. en bot. Vi ble aldri tatt.
Gjest Bifftomat Skrevet 9. desember 2017 #50 Skrevet 9. desember 2017 Fikk alltid hjelp, når jeg ikke klarte meg. Vet ikke hva jeg hadde gjort uten. Håper jeg aldri finner det ut.
Belima Skrevet 9. desember 2017 #51 Skrevet 9. desember 2017 Kanskje Norge også skulle dele på oljegodene sine på den måten som de gjør i Irak. Der får alle innfødte alle tørrvarer en gang pr mnd av staten. Ris, mel, sukker mm. Ble fortalt meg av en flyktning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå