Gå til innhold

Ville du stjelt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mange tror de ville vært i stand til å stjele om de ikke kunne få penger eller mat på andre måter? Evt ville sulte eller slite med å betale regninger uten å stjele?

Ved dårlig økonomi ville du stjelt om du visste du ville slippe unna?

Har du allerede gjort det?

Hva har vært din laveste inntekt? Da du hadde lav inntekt, hvor overbevist var du om at du aldri ville kunne bedre din egen økonomiske situasjon?

Selv har jeg hatt lav økonomi i mange år (sykdom) og ville stjelt uten å blunke om jeg visste jeg ville slippe unna med det. Å kunne slippe stresse med regninger og mat ville vært paradis, samt at mennesker behandler ofte mennesker som meg som avskum. Jeg ville derfor ikke hatt dårlig samvittighet, andre ser allerede på mennesker på AAP eller ufør som avskum, spiller ingen rolle om jeg er en svindler i tillegg. Tvert imot ville mange av de samme menneskene ha et mer positivt syn på meg om de visste jeg hadde mer penger uten å vite hvor pengene kom fra

Anonymkode: 1ab0e...671

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, så lavt synker jeg aldri uansett.

Skrevet
Just now, Calandria said:

Nei, så lavt synker jeg aldri uansett.

Hva er din dårligste økonomiske situasjon? Hvor lenge varte den?

Skrevet

Jeg hadde stjålet mat/drikke om jeg og barnet holdt på å sulte ihjel. Og da mener jeg virkelig sulte ihjel.

Ellers, absolutt ikke. 

Anonymkode: cd05b...3c4

• Liker 5
Skrevet

Nei, jeg får dårlig samvittighet om jeg stjeler så mye som ei krone. Jeg ville aldri klart å stjele ti kroner! Enn mindre mange ganger det. Jeg ville tenkt på at det var penger som noen skulle ha, leve for, leve av, trengte. 

Anonymkode: 182fe...b3e

Skrevet

Om du allerede er så lavt nede at du vurderer tyveri så ville jeg ikke klart å gjort det, er mange flere problemer som skapes ved å stjele og du vil aldri klare å bygge deg helt opp igjen om muligheten skulle vise seg.

Skrevet

Ingen ville sultet ihjel fremfor å stjele noen epler eller et brød. Ingen. Absolutt ingen.

Anonymkode: 77bdb...0c2

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, røder said:

Om du allerede er så lavt nede at du vurderer tyveri så ville jeg ikke klart å gjort det, er mange flere problemer som skapes ved å stjele og du vil aldri klare å bygge deg helt opp igjen om muligheten skulle vise seg.

Faktisk finnes det måter å stjele på som har minimal risiko, så akkurat den delen trenger du ikke tenke på

Jeg lurer heller på hvor god innsikt mennesker har i egen adferd under mer desperate situasjoner. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk finnes det måter å stjele på som har minimal risiko, så akkurat den delen trenger du ikke tenke på

Jeg lurer heller på hvor god innsikt mennesker har i egen adferd under mer desperate situasjoner. 

Ved minimal risiko er det også risiko, nei jeg ville aldri gjort dette.

Skrevet
Just now, røder said:

Ved minimal risiko er det også risiko, nei jeg ville aldri gjort dette.

Hva om det ikke bare handlet om deg, men noen du var glad i? Hva om vi levde i et samfunn uten velferd, der du måtte forsørge et søsken, forelder eller kjæreste som var syk? Din jobb gav ikke nok penger til å forsørge dere begge, du må derfor velge mellom en situasjon der din nære sulter ihjel eller å stjele. Om du selv sulter og dør er der ingen som vil forsørge din kjære

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva om det ikke bare handlet om deg, men noen du var glad i? Hva om vi levde i et samfunn uten velferd, der du måtte forsørge et søsken, forelder eller kjæreste som var syk? Din jobb gav ikke nok penger til å forsørge dere begge, du må derfor velge mellom en situasjon der din nære sulter ihjel eller å stjele. Om du selv sulter og dør er der ingen som vil forsørge din kjære

Om det var på et slikt nivå ville jeg krevd at min familie var med å hjelpe med anskaffelse av mat ved å få seg jobb, ikke tale om jeg stjeler for et stykke brød.

Skrevet

Når noen nevner det å stjele i krise så tenker jeg alltid på denne scenen fra Modern Times.

Anonymkode: 182fe...b3e

• Liker 1
Skrevet

Ja det kunne jeg. Om valget stod mellom å sulte i hjel eller å stjele mat fra Kiwi, hadde jeg ikke lagt meg ned for å dø. Har da litt overlevelsesinstinkt. 

Anonymkode: 3ff31...8a2

• Liker 3
Skrevet

Om det var på et slikt nivå ville jeg krevd at min familie var med å hjelpe med anskaffelse av mat ved å få seg jobb, ikke tale om jeg stjeler for et stykke brød.

Hvorfor ikke?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke?

På grunn av prinsipper.

Skrevet

På grunn av prinsipper.

Hvem skal det hjelpe? Vil din syke søster takke deg for at dere begge dør av sult som 20-åringer? Vil hun takke deg for at du dør av sult mens hun lider i fattigdom? Hun må kanskje ty til å selge kroppen sin for mat fordi du hadde dine "prinsipper"

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, røder skrev:

På grunn av prinsipper.

Prinsipper er lett å ha i verdens rikeste land. For svært få av oss trenger å utfordrer de annet enn i tankene. 

• Liker 9
Skrevet

Hvem skal det hjelpe? Vil din syke søster takke deg for at dere begge dør av sult som 20-åringer? Vil hun takke deg for at du dør av sult mens hun lider i fattigdom? Hun må kanskje ty til å selge kroppen sin for mat fordi du hadde dine "prinsipper"

Ved tanke på at min søster måtte selge seg uten at mine protester ville blitt hørt ville jeg selvfølgelig vurdert tyveri, men jeg vil fortsatt ha mine prinsipper om tyveri. Du må også huske på at når folk svarer i tråden så forventer de ikke å bli avhørt om valget.

Prinsipper er lett å ha i verdens rikeste land. For svært få av oss trenger å utfordrer de annet enn i tankene. 

Norge er dessverre ikke verdens rikeste land slik mange vil ha det til, vi går faktisk med underskudd hvert år. Er jo en grunn vi har oljefondet. Men ja, du har rett, vi er svært heldige her i Norge mange av oss, vi har det godt og vi slipper disse tankene.

Skrevet

Ved tanke på at min søster måtte selge seg uten at mine protester ville blitt hørt ville jeg selvfølgelig vurdert tyveri, men jeg vil fortsatt ha mine prinsipper om tyveri. Du må også huske på at når folk svarer i tråden så forventer de ikke å bli avhørt om valget.

Nå handler denne tråden om å utfordre egne antagelser om hva man ville gjort i mer ekstreme tilfeller. Det er lett å si at man har prinsipper og alltid vil velge det "riktige" når man aldri har vært utsatt for press. 

• Liker 2
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Nei. Jeg har hatt dårlig råd i ni år. Prioriterer mat, så regninger og nødvendigheter som klær etc. Aldri i verden om jeg hadde stjelt. Da hadde jeg heller solgt brukte truser på nettet istedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...