AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #1 Skrevet 26. november 2017 Langt innlegg varsel! Jeg og mannen (28) har vært gift i noen år, og hele tiden har jeg opplevd forskjellsbehandling på meg og andre svigerbarn i familien. Som om jeg er mindre verdt for svigermor (i all hovedsak henne). Jeg og mannen har kun hatt krangel om dette da jeg ikke har følt meg velkommen i familien. Vi krangler aldri ellers. Likevel har jeg møtt opp hos dem uke etter uke med ham, for å vise min støtte. Nylig skjedde det noe som førte til at jeg ikke godtok mer. Mannen har bestandig prøvd å unnskylde moren og ta dem i forsvar. Nå fikk han endelig høre sin egen far kalle meg løs fordi jeg begynte å forsvare meg selv og si jeg er lei all forskjell. Det endte i enighet om at jeg slipper å ha mer med de å gjøre. Han besøker de når han vil. Siden dette skjedde så ringer de han oftere, samme med broren som aldri ringte før. Jeg blir såå lei meg! Det føles godt at jeg slipper å ha noe med de å gjøre, men det gjør så vondt å vite de tar mer kontakt med han nå når jeg er «ute av bildet». Måtte bare lufte tankene litt... Anonymkode: 9d991...738
Gjest Mass Skrevet 26. november 2017 #2 Skrevet 26. november 2017 Dette var bare veldig rart. Og det har ikke skjedd noe før som skulle tilsi at de er slik imot deg? Misforståelser? Misoppfattelser?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #3 Skrevet 26. november 2017 10 minutter siden, Mass skrev: Dette var bare veldig rart. Og det har ikke skjedd noe før som skulle tilsi at de er slik imot deg? Misforståelser? Misoppfattelser? Det har jo vært mange hendelser og ting som har blitt sagt, og hver gang ting har blitt altfor ille mellom meg og mannen så har vi tatt det opp med de. Svigermor nekter plent og «aner ingenting. Skjønner ikke hvorfor dere angriper meg». Men nå, etter jeg svarte for meg selv, og sa jeg har fått nok av alt så gikk svigerfar litt løs på meg. Men nå kjenner jeg virkelig det er sårende at de ringer mannen. Bare for å hilse og høre hvordan det går. Anonymkode: 9d991...738
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #4 Skrevet 28. november 2017 Ingenting er verre enn en slik familiedynamikk. Får vondt av deg! Men hva med mannen din. Sier han ifra ovenfor dem? Støtter han deg? Anonymkode: ac160...a10 4
GulSitron Skrevet 28. november 2017 #5 Skrevet 28. november 2017 Det der er ikke bra! Det som der i mot er veldig bra er at du stod opp for deg selv og satte ned foten for hva som er greit og ikke. Det skulle du kanskje gjort mye tidligere. 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #6 Skrevet 28. november 2017 Kalte svigerfar deg løs???! hadde min svigerfar kalt meg noe sånn hadde mannen min tatt helt av tror jeg og ikke pratet med de på år. Hvorfor står ikke mannen din opp for deg? Anonymkode: 7b088...02a 10
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #7 Skrevet 28. november 2017 Dette har du jo laget en tråd om tidligere også... Anonymkode: 7ce6c...217
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #8 Skrevet 28. november 2017 Hvorfor er ungene til disse smakløse svigerforeldre så tafatte at de ikke tørr å stå opp for partneren sin når de blir angrepet? Hva feiler det folk? Hadde mamma oppført seg på denne måten (og på andre måter vi leser om) så hadde det blitt månelyst! Hun er moren min, men ikke faen om det gir henne noen rett i å rakke ned på den jeg deler livet med. Så dere som veit at foreldrene deres er rasshøl mot partneren deres... GROW A PAIR! Anonymkode: 5c078...419 6
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #9 Skrevet 28. november 2017 På 26.11.2017 den 23.05, AnonymBruker skrev: Langt innlegg varsel! Jeg og mannen (28) har vært gift i noen år, og hele tiden har jeg opplevd forskjellsbehandling på meg og andre svigerbarn i familien. Som om jeg er mindre verdt for svigermor (i all hovedsak henne). Jeg og mannen har kun hatt krangel om dette da jeg ikke har følt meg velkommen i familien. Vi krangler aldri ellers. Likevel har jeg møtt opp hos dem uke etter uke med ham, for å vise min støtte. Nylig skjedde det noe som førte til at jeg ikke godtok mer. Mannen har bestandig prøvd å unnskylde moren og ta dem i forsvar. Nå fikk han endelig høre sin egen far kalle meg løs fordi jeg begynte å forsvare meg selv og si jeg er lei all forskjell. Det endte i enighet om at jeg slipper å ha mer med de å gjøre. Han besøker de når han vil. Siden dette skjedde så ringer de han oftere, samme med broren som aldri ringte før. Jeg blir såå lei meg! Det føles godt at jeg slipper å ha noe med de å gjøre, men det gjør så vondt å vite de tar mer kontakt med han nå når jeg er «ute av bildet». Måtte bare lufte tankene litt... Anonymkode: 9d991...738 Krangler du med din mann om dette? Du blander deg i forskjellsbehandling? Når du følte deg uvelkommen før, så skulle du tatt det opp. At du ikke vil la deg utsette deg for slik behandling. Dette kan gjøres uten bråk. Ser ut som du har helt bensin på bålet. Det gjøres forskjell på barn. Svigerdatter i mange familier har vondt for dette I vår familie også. Da går det på barn/ barnebarn. Den ene har veldig dårlig råd etter brudd osv. Besteforeldre kjøper klær osv. Støtter mer. De andre har et barn og det mangler ingen ting. Det er nå slik at besteforeldre alltid har sekker med penger,men støtter der støtten trengs. I mange familier går dette uten bråk. Bli voksen Anonymkode: 3c5b7...428
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #10 Skrevet 28. november 2017 2 timer siden, spiritbreaker skrev: du er meget irrasjonell. at et ord skal gjøre at du ikke snakker med svigerfar på flere år sier litt om deg. kom deg ut av prinsesseboblen din. du er ikke en edelsten eller dronning Om faren din kaller kona di ei hore så er det faren din det er noe galt med. Ikke kona di. Regner med du hverken er gift eller forelder. Anonymkode: 7b088...02a 8
bettsa Skrevet 28. november 2017 #11 Skrevet 28. november 2017 Men hvorfor kalte han deg løs? Må da finnes en forklaring på det. Kaller da ikke noen det ut fra løse lufta. Noe du har sagt eller gjort? Å kalle noen løs er veldig krenkende og frekt. Må være noe her du ikke har delt med oss. Uansett så er det dårlig at ikke mannen din står opp for deg. Det hadde skuffet meg.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #12 Skrevet 28. november 2017 3 timer siden, spiritbreaker skrev: du er meget irrasjonell. at et ord skal gjøre at du ikke snakker med svigerfar på flere år sier litt om deg. kom deg ut av prinsesseboblen din. du er ikke en edelsten eller dronning Har ikke snakket med min svigerfar på et år, og har ingen planer om det fremover heller. Her går det på ting han sier om barna og meg. Han drikker mye og i år skal de feire jul her hos oss. Godt de ønsker å kjøre hjem kort tid etter middagen Her gir mannen beskjed når faren sier "teite" ting. Anonymkode: 2d3d7...f00 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #13 Skrevet 28. november 2017 Ts, kan du svare litt? Hvorfor kalte han deg løs? Hva er bakgrunnen for kranglene, kan du utdype litt? Og hvorfor godtar du dette av mannen din? Han burde jo stille krav til foreldrene sine. Du er kjærnefamilien hans, førsteprioen, ikke dem. Vil ikke de ha deg, får de ikke han. Han burde sette de på plass og si "dere må snakke ut og komme til enighet. Skjerp dere og behandle livsparteren min bra, det er uaktualt å ha kontakt med dere videre dersom dere ødelegger slik og er så dårlige mennesker, - kan såklart ikke ha derre rundt barnabarn om dere ikke godtar moren" Anonymkode: 77494...88b 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #14 Skrevet 28. november 2017 Takk for mange innspill og kommentarer! Vært noen lange dager med jobb, men skal forsøke å svare godt på de fleste spm. 1: nei, har ikke lagd noe tråd om dette tidligere! Kan ikke være eneste kvinnen som opplever dritt fra svigers! 2. Spiritbreaker; nei, jeg har ikke vært utro eller ligget rundt. Mannen min er den eneste jeg har vært med. Vi har heller ingen barn. Og jeg flørter heller ikke rundt. Jeg har siden vi giftet oss fått kjipe kommentarer etter meg fra svigermor. Tydelig hun er annerledes mot meg enn de andre. Mine krangel med mannen har kommet av at jeg blir lei meg og innesluttet, og bevisst/ubevisst latt det gå utover han når jeg gråter etter besøk hos de. Han vil ikke gjøre vondt verre og prøvd å ta det opp med moren sin. Hun nekter. Da ender det opp med at han mener jeg overdriver. Nylig var vi alle samlet der med de andre svigerbarna også. Det ble sagt noen stygge kommentarer fra ei mot meg. I stedet for å ødelegge dagen, valgte jeg å dra. Jeg fortalte mannen hva som skjedde og han klikket. Han skulle ta dette videre. Et par uker senere han dit for å snakke med de og kommer hjem kald mot meg, igjen med at de ikke har gjort noe og jeg overdriver. Jeg pakket en koffert og forlot han. Sa jeg vil skilles for jeg kan ikke leve sånn. Noen dager alene, og han hadde vært hos de. De nekter for alt, men broren hadde sagt «jeg lar ingen komme foran kona mi. Hvorfor lar du oss komme foran din?». Pluss en del annet og mannen skjønte da han må forandre måten han griper tak i problemet på. Svigerfar ringer meg deretter for å høre hvordan det går. Jeg fortalte rett som er; det går til helvete på grunn av dere. Jeg har i flere år opplevd forskjellsbehandling, kommentarer etter meg osv og jeg er lei nå. Da sier han «disse tingene og ordene du sier er løse jenters ord». Han kaller meg jo løs da. Med høyttaler på så mannen hørte alt, svarte jeg godt for meg og sa jeg vil ikke være en del sv deres liv eller omvendt. Jeg og mannen ble så enig om at han møter de alene hos de. Viktigste for meg var at han visste jeg ikke overdrev og det fikk han høre tydelig nok. Men nå ringer de han så mye alle sammen, inviterer han til seg osv. Min frustrasjon var om de gjør dette fordi nå vet de han drar dit alene... Det er sårende. Anonymkode: 9d991...738 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #15 Skrevet 28. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for mange innspill og kommentarer! Vært noen lange dager med jobb, men skal forsøke å svare godt på de fleste spm. 1: nei, har ikke lagd noe tråd om dette tidligere! Kan ikke være eneste kvinnen som opplever dritt fra svigers! 2. Spiritbreaker; nei, jeg har ikke vært utro eller ligget rundt. Mannen min er den eneste jeg har vært med. Vi har heller ingen barn. Og jeg flørter heller ikke rundt. Jeg har siden vi giftet oss fått kjipe kommentarer etter meg fra svigermor. Tydelig hun er annerledes mot meg enn de andre. Mine krangel med mannen har kommet av at jeg blir lei meg og innesluttet, og bevisst/ubevisst latt det gå utover han når jeg gråter etter besøk hos de. Han vil ikke gjøre vondt verre og prøvd å ta det opp med moren sin. Hun nekter. Da ender det opp med at han mener jeg overdriver. Nylig var vi alle samlet der med de andre svigerbarna også. Det ble sagt noen stygge kommentarer fra ei mot meg. I stedet for å ødelegge dagen, valgte jeg å dra. Jeg fortalte mannen hva som skjedde og han klikket. Han skulle ta dette videre. Et par uker senere han dit for å snakke med de og kommer hjem kald mot meg, igjen med at de ikke har gjort noe og jeg overdriver. Jeg pakket en koffert og forlot han. Sa jeg vil skilles for jeg kan ikke leve sånn. Noen dager alene, og han hadde vært hos de. De nekter for alt, men broren hadde sagt «jeg lar ingen komme foran kona mi. Hvorfor lar du oss komme foran din?». Pluss en del annet og mannen skjønte da han må forandre måten han griper tak i problemet på. Svigerfar ringer meg deretter for å høre hvordan det går. Jeg fortalte rett som er; det går til helvete på grunn av dere. Jeg har i flere år opplevd forskjellsbehandling, kommentarer etter meg osv og jeg er lei nå. Da sier han «disse tingene og ordene du sier er løse jenters ord». Han kaller meg jo løs da. Med høyttaler på så mannen hørte alt, svarte jeg godt for meg og sa jeg vil ikke være en del sv deres liv eller omvendt. Jeg og mannen ble så enig om at han møter de alene hos de. Viktigste for meg var at han visste jeg ikke overdrev og det fikk han høre tydelig nok. Men nå ringer de han så mye alle sammen, inviterer han til seg osv. Min frustrasjon var om de gjør dette fordi nå vet de han drar dit alene... Det er sårende. Anonymkode: 9d991...738 Hadde jo kanskje vært en idé å ta det opp på en bedre måte... skjønner ikke helt hva du forventet svigerfar skulle svare. Noe negativt ville det uansett blitt, du var jo ikke akkurat ute etter å løse situasjonen, heller komme med anklager. Anonymkode: 1b148...018
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #16 Skrevet 28. november 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde jo kanskje vært en idé å ta det opp på en bedre måte... skjønner ikke helt hva du forventet svigerfar skulle svare. Noe negativt ville det uansett blitt, du var jo ikke akkurat ute etter å løse situasjonen, heller komme med anklager. Anonymkode: 1b148...018 Med den holdningen din vil jeg også kunne kalle deg løs da. Du ufarliggjør det. Man kaller ikke andre stygge ord! Så enkelt er det. Du vet heller ingenting om hvordan jeg sa det jeg sa, enten med rolig og behersket stemme, eller om jeg skrek. Jeg vil ikke si jeg kom med anklager ved å fortelle de at de har behandlet meg dårlig. Anonymkode: 9d991...738
Gjest Mass Skrevet 29. november 2017 #17 Skrevet 29. november 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Om faren din kaller kona di ei hore så er det faren din det er noe galt med. Ikke kona di. Regner med du hverken er gift eller forelder. Anonymkode: 7b088...02a Det er ikke greit å kalle noen for løs, men noen ganger blir man for opphengt i alt som blir gjort og sagt som følge av det egentlige problemet. Skal man kunne finne roten til problemet - den såkalte kjernen til konflikten - så må man kunne se litt gjennom fingrene. Jeg ville startet med begynnelsen. Hvor oppstod konflikten? Hva skjedde når den oppstod? En konflikt starter ofte med et frø som får spire og gro til en negativ rot, som det igjen kan vokse grener ut fra viss den får fortsette å vokse - viss folk ikke er flinke nok til å ta tak i problemet på frøstadiet. En rasjonell måte å gjøre det på er å fokusere på handling og bruke gode kommunikasjonsverktøy, og være åpen for det som blir sagt og endringer for å forbedre relasjonen. Man prøver å sette seg inn i motpartens versjon for å forsøke å forstå hvordan motparten har oppfattet, opplevd og tolket ens egne handlinger og ord. Her kan man rette opp mange misforståelser, mistolkninger og misoppfattelser viss man er åpen for det. En urasjonell måte å håndtere en konflikt på er å la være med å ta opp noe og la konflikten få vokse, og/eller være utrolig nærtagende for tilbakemeldinger, og/eller være egosentrisk ala "jeg er ikke åpen for dine tilbakemeldinger og kommer aldri til å endre meg, for alt er egentlig din feil for jeg gjør aldri noe galt".
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #18 Skrevet 29. november 2017 Huff, den der familien hadde ikke jeg heller villet ha noe med å gjøre! Det er trist at de setter deg og mannen din opp mot hverandre på den måten, enkelte skjønner aldri at barna har blitt voksne og fått sitt eget liv.. Fortsett å stå opp for deg selv, ikke godta drittslenging. Hvis mannen din ser ut til å velge dem foran deg har dere dessverre et stort problem. Du må prøve å snakke med han, for å få han til å forstå din side av saken. Anonymkode: 671fe...5ce 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå