Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt blank på dette område.

Jeg er på jakt etter en høyttaler som jeg kan spille musikk på fra spotify. ser Sonos har mye forskjellig hva trenger jeg dersom jeg vil ha musikk i stuen og på loftstuen???

Anonymkode: 3e17d...820

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger høyttalere der du vil ha de, en lite boks og wifi. Du kobler boksen opp til din wifi og boksen fordeler musikken ut til høyttalerene. 

Jeg styrer alt via en iPad og Spotify. 

Må følge opp med oppdateringer på Sonos og Spotify. Om ikke, så bare stopper det opp. 

Anonymkode: e7172...9b9

Skrevet
På 27.11.2017 den 19.31, AnonymBruker skrev:

Du trenger høyttalere der du vil ha de, en lite boks og wifi. Du kobler boksen opp til din wifi og boksen fordeler musikken ut til høyttalerene. 

Jeg styrer alt via en iPad og Spotify. 

Må følge opp med oppdateringer på Sonos og Spotify. Om ikke, så bare stopper det opp. 

Anonymkode: e7172...9b9

Man behøver ikke den hubben lengre :) 

Anonymkode: c99c2...9bb

Skrevet

Sonos har fått mye omtale og har vært godt markedsført, det betyr derimot ikke at Sonos er bra, for det er det definitivt ikke, snarere snakker vi om noe som er mer praktisk enn vellydende.

Selv har jeg drevet med HiFi i mer enn 25 år, vet at for prisen av det et Sonos-system koster så kan man få noe veldig mye mer vellydende. Ironisk nok er det slik at hvordan et lydsystem låter, det har ikke betydning for mange da praktisk bruk og design samt finnesser er viktigere for dem og de gir blanke i lyden. Jeg vil derimot råde deg til å ha fokus på hvordan det hele låter, da det er lyden som burde stå i sentrum for noe som skal være en musikk-formidler.

Vet ikke hva du har og ikke har fra tidligere, ei heller budsjettet ditt etc. Du trenger en kilde i alle fall, CD-spiller, DAB-radio, nettverksspiller etc. Dernest trenger du forsterker og høyttalere, eller du kan kjøpe deg aktive høyttalere som har innebygget forsterker i seg. For eksempel disse som er en veldig rimelig høyttaler, spesielt med tanke på at dem er aktive (altså har innebygget forsterker).

https://swsg.no/system-audio-saxo-5-active-tradlos-hoyttaler-hvit-hoyglans?nosto=nosto-page-product1

Veiledende pris på dem er 7500 kroner og de er nå til salgs for 6000 kroner, ble testvinnere i bladet lyd&bilde bl.a. og for en så beskjeden pris så låter dem overaskende bra. Men du bør i så fall handle stativer til dem, de spiller mye bedre plassert oppå stativer enn f.eks. i en bokhylle. Plassering av høyttalere er av avgjørende betydning for akustikken, kjøpe du disse kan jeg gi deg råd om dette og gjør du det så skal jeg garantere deg god lyd for pengene, du får veldig mye for pengene her.

Vil du legge mer i det så begynner det virkelig å smake fugl, for eksempel med et budsjett på 50.000, da får man grei kvalitet og noe som begynner å nærme seg spennende. Men ikke alle ønsker å legge en slik sum på bordet for et stereoanlegg, men det er definitivt verdt å satse litt på et stereoanlegg mener jeg som er hifi-interessert i alle fall. Ligger et par fantastiske høyttalere ute på finn.no nå til i overkant av 20.000 brukt, en kopi av disse kostet 88.000 ny i sin tid, disse er bedre enn kopiene. Sleng på 20.000-25..000 til for en egnet forsterker (må da bli på bruktmarkedet for du får ikke forsterker de høyttalerne fortjener med nypris på 20-25.000 kroner, da vllle du fått noe virkelig bra og du hadde hatt 5000 kroner tilbake for å kjøpe en grei CD- eller nettverk-spiller, du ville blitt overrasket over hvor godt det ville låte.

System Audio høyttalerne jeg linket til, som er rimligere anlegg, dem er for prisen sjokkerende gode og du ville vært overlykkelig over at du ikke satset på et simpelt Sonos-anlegg dersom du kjøper dem.

Skrevet

De spesielle høyttalerne på finn.no til 20.000 var solgt ser det ut som, selger godtok da det budet tror jeg, så noen har fått seg høyttalere nå. Er ikke noe like spesielt å finne på finn.no nå lenger, så da blir System Audio som jeg linket til min umiddelbare anbefaling. Men hjelper deg gjerne å finne noe ok dersom du vil legge litt mer i dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...