Gå til innhold

Overvektig kjæreste, hvordan kan jeg hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min er 18 år og rundt 115 kilo. Da jeg ble sammen med han gikk han først litt ned men nå har han gått opp i vekt igjen. Han spiser som regel ikke frokost (kanskje et eple eller en skyr) også spiser han ofte bare en yoghurt eller noe til lunsj. Han spiser ikke middag før i 6-tiden. Når middagen inntas han han vært på skolen en hel dag og ikke spist mer enn kanskje en frukt og en yoghurt. Jeg tenker dette må være veldig usunt, både for helsen og mentalt. Han har ikke noe spiseproblemer eller noe, men lurer på om han kanskje kjøper seg lunsj eller noe? Han har sluttet på trening for et halvt år siden på grunn av kneskade, så det blir mye sitting og studering på rommet. Uansett hva jeg sier eller hvis jeg kommenterer noe blir han fornærmet og mener jeg er frekk. Jeg prøvde en stund å motivere han ved å ha felles treningsprogram, kjøpe matboks med lunsjtips inni osv. Jeg skjønner at han føler seg stygg når kjæresten kommenterer på utseendet men han vil jo selv ned i vekt. Jeg synes han er fin som han er og er tydelig på det, men med tanke på helse er det jo lurt å gå ned noen kilo... Jeg foreslår av og til ågå tur med han, men han er ikke alltid like positiv og vil helst ikke gå veldig lange turer på fjell osv. 

Tar imot alle slags tips om trening, hvordan jeg kan snakke med, og spesielt kosthold! 

Anonymkode: f542b...0b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig situasjon. Han må ha lyst til å gå ned i vekt selv, og ideen må komme fra han. Det blir ikke noe bedre av at du "maser" uansett hvor godt du mener det. Du kan rett og slett ikke hjelpe en som ikke vil hjelpes

Anonymkode: 156eb...1fe

• Liker 5
Skrevet

Prøv å få han til å drive med styrketrening, han blir ikke lettere, men får flere muskler som forbrenner fett. Ellers er jo også svømming et alternativ.

Anonymkode: 9f9e3...ea9

• Liker 1
Skrevet

Oki tusen takk. Jeg har foreslått svømming en gang før og det likte han. Kan jo begynne med det litt oftere siden han synes det er koselig og jeg slipper å si at det er for treningen og vekten sin del.

Skrevet

Men hva tenker dere om kostholdet hans? Er yoghurt fetende f.eks? Har hørt at brød egentlig også er det, men det metter jo lengre... Kanskje det er bedre å spise små måltider gjennom dagen enn å bare spise masse middag..? 

Skrevet

Dersom han har en kneskade burde han ta hensyn til kneet og gå ned i vekt. Og styrketrening er også viktig for kneet.

Anonymkode: d7462...6f7

• Liker 2
Skrevet

Er du sikker på at han vil ned i vekt? Kan være han er fornøyd slik han er. Har du tenkt på det?

Anonymkode: 97571...121

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at han vil ned i vekt? Kan være han er fornøyd slik han er. Har du tenkt på det?

Anonymkode: 97571...121

Dersom han han er gjennomsnittlig høy så har han en BMI som tilsvarer alvorlig fedme. Det er klart han ikke er"fornøyd" med det.

Men jeg er enig i at viljen til å gå ned i vekt og motivasjonen må komme fra han selv

Anonymkode: e50ba...d78

• Liker 1
Skrevet

Dersom han spiser så lite er det veldig rart han ikke går ned i vekt. Er du sikker på at han ikke spiser en sjokolade her og der uten at du vet det? 

Anonymkode: 5dbf3...e76

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom han spiser så lite er det veldig rart han ikke går ned i vekt. Er du sikker på at han ikke spiser en sjokolade her og der uten at du vet det? 

Anonymkode: 5dbf3...e76

Av egen erfaring kan jeg jo si at det ikke er rart. Når kroppen får såpass lite mat, så lagrer den på alt den får også.

Jeg er superlat, har aldri vært flink med kosten, og i tillegg til litt tillærte dårlige vaner, så blir det en dårlig kombo når man i tillegg skal være flink jente og flytte for seg selv. 2-3 måltider om dagen, ikke mer aktivitet enn absolutt nødvendig over flere år, har endt opp med en stor dose ekstra kilo. Jo da, jeg spiser snop også, men hverken så mye eller ofte til at det er hovedårsaken. Og brus ble det en del av de første årene jeg bodde for meg selv, men det er også kuttet ut.

Men i hvertfall - etter at jeg ble flinkere til å spise oftere - det trenger ikke være mye man spiser -  så har det i seg selv gjort en endring på vekta, enda jeg periodevis har sittet like mye på ræva. Litt ekstra trening i perioder, men i all hovedsak endring i kosten, har endt med en vektnedgang på 13kg i år.

• Liker 1
Skrevet

Det er UMULIG å legge på seg når man ligger i kaloriunderskudd. Det går ikke, sparebluss eller hva man vil kalle det har (om noen) minimal påvirkning. Enten spiser han mer enn du vet om i skjul, eller så spiser han helt sinnssyke mengder mat til middag. Lager dere mat sammen? Lag noe sunt, og lag akkurat nok.

• Liker 5
Skrevet
24 minutter siden, perplexed skrev:

Det er UMULIG å legge på seg når man ligger i kaloriunderskudd. Det går ikke, sparebluss eller hva man vil kalle det har (om noen) minimal påvirkning. Enten spiser han mer enn du vet om i skjul, eller så spiser han helt sinnssyke mengder mat til middag. 

Eller han er syk. 

Anonymkode: dc496...b35

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Eller han er syk. 

Ja, og det kan avdekkes ved å dra til legen. Refererte mer til personen over meg, burde nok sitert. 

Poenget er: først må man avdekke hvor mye man faktisk spiser. Før logg over alt inntak i en uke. Hvis man da ligger i så grådig kaloriunderskudd som de som tror på "sparebluss" mener man må være, og samtidig går opp i vekt så må man selvfølgelig gå til legen. Det er riktignok lett å sjekke hva inntaket er på en helt normal uke om man bevisst skriver opp og veier alt - og de fleste får seg nok et lite sjokk hvis de aldri har prøvd å veie ut en porsjon potetgull eller sjokolade for eksempel.

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Hans kropp er vel egentlig ikke noe du har noe med. Enten aksepter at han er som han er, eller slå opp.

Skrevet
4 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Hans kropp er vel egentlig ikke noe du har noe med. Enten aksepter at han er som han er, eller slå opp.

Eeh...de er kjærester. Hans kropp har hun veldig mye med. Å akseptere overvekt er jo bare veldig dumt😉 fint å ha en kjæreste som bryr seg 👌 dessuten skal du føle deg tiltrukket av personen, det er ikke sikkert at alle er tiltrukket av fedme i motsetning til deg 😉

Anonymkode: f8428...e5f

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eeh...de er kjærester. Hans kropp har hun veldig mye med. Å akseptere overvekt er jo bare veldig dumt😉 fint å ha en kjæreste som bryr seg 👌 dessuten skal du føle deg tiltrukket av personen, det er ikke sikkert at alle er tiltrukket av fedme i motsetning til deg 😉

Kanskje man da burde finne seg noen man er tiltrukket av ;)

• Liker 3
Skrevet

Han må spise en skikkelig (men sunn) frokost og lunsj. Å skippe frokost er ikke bra, og det er faktisk vanlig at overvektige gjør det. Det som skjer da at ulvehungeren melder seg på ettermiddag/kveld og man spiser mye og usunt. Da har man i tillegg lav forbrenning pga for lite mat tidlig på dagen og maten blir lagret som fett.

Skrevet

Har du prøvd å ta det opp med han på en ordentlig måte ved å sette dere ned og prate om det, eller nevner du det i forbifarten sånn her og der? 

Og vil du at han kun skal ned for helsas skyld eller også fordi du fortsatt vil føle deg tiltrukket? 

Det aller viktigste er at han må ville selv uansett hvor mye du "maser". 

Yoghurt er stort sett ikke fetende, men har ofte mye sukker i seg. Brødmat er topp, det holder deg god og mett lengde😊 men brød bør jo begrenses til en viss mengde om han skal ned i vekt. 

Kanskje dere kan finne en løsning sammen som tilfredsstiller begge to😊 Det er viktig å legge om endringene gradvis så blir det ikke en så stor overgang. F.eks som du nevner svømme. Dere kan svømme sammen to ganger i uka, det er en fin start. I tillegg kan dere ha som mål begge to å spise en god frokost hver dag. Det blir fort litt lettere når det handler om "oss" og ikke bare han. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje man da burde finne seg noen man er tiltrukket av ;)

Eller bare hjelpe han til en sunnere og bedre helse😊 en av seks nordmenn er faktisk overvektige i dag, så i stedet for å gi slipp så er det bedre å faktisk hjelpe. Dessuten er det noe som heter å bry seg i et forhold, følelser og sånn... har du hørt om disse ordene ? 

• Liker 1
Skrevet

Det hjelper ingenting at du "maser" om trening, mat og vekt. Det gjør alt bare vondt verre. Det har ingenting å si om du sier det er for utseende sin skyld eller helsa hans. Det MÅ kommer fra han, han MÅ være motivert. Det hjelper lite at han sier en ting for å tekkes deg, og gjør så en annen ting. 

Jo mer du maser om trening og mat, jo mer vil han føle at han ikke mestrer det, kanskje bebreide seg selv og føle enda et tap. Og da har han gått enda et skritt ned i kjelleren. 

Jeg forstår at du mener det godt, men mest sannsynlig så tar ikke han det så bra som han først sier. Dette har jeg selv nemlig vært igjennom, da jeg er overvektig selv.

Anonymkode: 22d97...db3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...