Gjest Ella28 Skrevet 26. november 2017 #1 Skrevet 26. november 2017 (endret) Mitt kosthold er bare rot! Jeg spiser kanskje 3 ganger om dagen å det er altfor lite, tror jeg.. Er xx og veier i dag 78kg - vil helst ned til 65kg,som en start. Har som mål å trene 2-3 ganger i uka, bli med!? Her er det jeg som spiser i løpet av en dag Frokost: knekkebrød eller maisbrød med ost Mellom: kaffe med melk Lunsj: knekkebrød/frukt Middag: taco, kylling og pomfri + saus, biff og pomfri/salat + saus, spagetti/makaroni og pølse, fiskegrateng, lasagne,++ Mellom: kaffe med melk Kveldsmat: knekkebrød eller maisbrød med ost (i helgene blir det potetgull) Spiser ofte litt frukt og grønnsaker, eple, banan, gulerot, salat, tomat, agurk Drikker egentlig bare vann, litt brus i helgene (drikker 4-5 kaffekopper iløpet av en dag) Har en datter på 3 år så jeg syns det er vanskelig å finne noe begge kan(vil) spise. Jobber på sykehjem så det blir mye gåing i løpet av en dag. Prøver å trene litt styrke hjemme, men er langt i fra nok! Skal bli flinkere til det, håper jeg Trenger å spise mer mat, men vet ikke hva!? Har dere noe inspirasjon til god og sunn mat, så kanskje vi kan hjelpe og pushe hverandre? Det jeg lurer på ang mat: hvilket knekkebrød er best å spise? hvilket pålegg er best å spise? hva skal man spise til mellommåltid? hva skal man ha i seg mest av? karbohydrater? fett? protein? Har lasta ned lifesum og logger inn hva jeg spiser, går ikke på noen spesiell diett så går etter at jeg skal få i meg ca 1700 kcal om dagen, som lifesum har regnet ut. Kommer til å legge ut her hva jeg har spist og OM jeg har trent så ofte jeg kan (helst hver uke om jeg har tid), håper dere vil være med! Bare legg ut og spør om hva dere vil så kan vi hjelpe hverandre - mat eller trening! Innlegget er redigert for kombinasjon av høyde/vekt. Yvonne (mod) Endret 29. november 2017 av Ella28
Pringle Skrevet 28. november 2017 #2 Skrevet 28. november 2017 (endret) Antall måltider er i prinsippet uviktig, det som er viktig for å ikke gå videre opp, eller opp igjen etter at du har gått ned i vekt, er at du ikke spiser for mye. Med for mye mener jeg "flere kalorier enn kroppen din bruker, i gjennomsnitt, over tid". Hvis du skal ned i vekt, må du spise færre kalorier enn det kroppen din forbrenner. Du kan beregne omtrent hvor mange kalorier du bruker per dag ved diverse kalorikalkulatorer på nett. (1700 høres ut som greit sted å starte.) De fleste er temmelig treffsikre, men uansett må du forholde deg til den informasjonen du får ved å samle inn virkelige data over tid (logging av matinntaket ditt, og vekta di). Du behøver egentlig ikke å telle kalorier for å gå ned i vekt, men det kan være smart hvis du mener at du ikke spiser så mye, og ikke skjønner hvordan du har klart å legge på deg - og hvis du skal telle kalorier, må du gjøre det riktig. Lifesum er sikkert bra - kjøp en elektronisk matvekt også, og bruk den. Du behøver ikke å trene for å gå ned i vekt, men det er selvfølgelig bra å være i aktivitet. Finn noe du liker, så er sjansen større for at du fortsetter. Den mest effektive treningen er den du faktisk gjør. Du kan spise akkurat hva du vil, det eneste som er absolutt påkrevet når du skal ned i vekt, er at du spiser mindre. For helse og trivsel, som er nødvendig for å kunne spise mindre så lenge at du faktisk går ned, og ikke opp igjen etterpå, er det viktig at du spiser nok, og balansert, og variert, og mat du liker. I de fleste normale kosthold for mennesker, kommer rundt halvparten av energien i form av karbohydrat, og omtrent 15-25 prosent som protein, og resten, 25-35 prosent, er fett. Når du slanker deg, skal du redusere kaloriene, men fremdeles få i deg essensielle næringsstoffer, så de fleste foretrekker å kutte mest ned på såkalt tomme kalorier - feks kaker, saft og brus, potetgull og sjokolade. Hvordan fordelingen av makronæringsstoffer kommer til å se ut, er i grunnen ikke så viktig, men de fleste som slanker seg, kommer nok fram til et kosthold med mindre andel karbohydrat. Endret 28. november 2017 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #3 Skrevet 28. november 2017 Middagene dine ser ut som søppelmat, her kan du gjøre store endringer og spise flere grønnsaker og mindre fritert mat. Anonymkode: a1610...634
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #4 Skrevet 28. november 2017 On 11/26/2017 at 9:19 PM, Ella28 said: Trenger å spise mer mat Hvis du vil gå ned i vekt trenger du å spise mindre mat. Det er ganske logisk, er det ikke? Anonymkode: a1610...634
Pringle Skrevet 28. november 2017 #5 Skrevet 28. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du vil gå ned i vekt trenger du å spise mindre mat. Det er ganske logisk, er det ikke? Anonymkode: a1610...634 "Mer mat" kan tolkes som "mer mat og mindre junk" og "mer forskjellig mat" også... Hvis man er i det velvillige hjørnet (som jeg er i dag).
Gjest Ella28 Skrevet 28. november 2017 #6 Skrevet 28. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du vil gå ned i vekt trenger du å spise mindre mat. Det er ganske logisk, er det ikke? Anonymkode: a1610...634 Mener mer variert og sunn mat, å litt flere små måltid om dagen! 1 time siden, Pringle skrev: "Mer mat" kan tolkes som "mer mat og mindre junk" og "mer forskjellig mat" også... Hvis man er i det velvillige hjørnet (som jeg er i dag). Ja var det jeg mente ja, bra noen kan tenke før de svarer😊
Gjest Ella28 Skrevet 28. november 2017 #7 Skrevet 28. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Middagene dine ser ut som søppelmat, her kan du gjøre store endringer og spise flere grønnsaker og mindre fritert mat. Anonymkode: a1610...634 Ja, det er jeg klar over, prøver å bli flinkere til det👍
Gjest Ella28 Skrevet 28. november 2017 #8 Skrevet 28. november 2017 1 time siden, Pringle skrev: Antall måltider er i prinsippet uviktig, det som er viktig for å ikke gå videre opp, eller opp igjen etter at du har gått ned i vekt, er at du ikke spiser for mye. Med for mye mener jeg "flere kalorier enn kroppen din bruker, i gjennomsnitt, over tid". Hvis du skal ned i vekt, må du spise færre kalorier enn det kroppen din forbrenner. Du kan beregne omtrent hvor mange kalorier du bruker per dag ved diverse kalorikalkulatorer på nett. (1700 høres ut som greit sted å starte.) De fleste er temmelig treffsikre, men uansett må du forholde deg til den informasjonen du får ved å samle inn virkelige data over tid (logging av matinntaket ditt, og vekta di). Du behøver egentlig ikke å telle kalorier for å gå ned i vekt, men det kan være smart hvis du mener at du ikke spiser så mye, og ikke skjønner hvordan du har klart å legge på deg - og hvis du skal telle kalorier, må du gjøre det riktig. Lifesum er sikkert bra - kjøp en elektronisk matvekt også, og bruk den. Du behøver ikke å trene for å gå ned i vekt, men det er selvfølgelig bra å være i aktivitet. Finn noe du liker, så er sjansen større for at du fortsetter. Den mest effektive treningen er den du faktisk gjør. Du kan spise akkurat hva du vil, det eneste som er absolutt påkrevet når du skal ned i vekt, er at du spiser mindre. For helse og trivsel, som er nødvendig for å kunne spise mindre så lenge at du faktisk går ned, og ikke opp igjen etterpå, er det viktig at du spiser nok, og balansert, og variert, og mat du liker. I de fleste normale kosthold for mennesker, kommer rundt halvparten av energien i form av karbohydrat, og omtrent 15-25 prosent som protein, og resten, 25-35 prosent, er fett. Når du slanker deg, skal du redusere kaloriene, men fremdeles få i deg essensielle næringsstoffer, så de fleste foretrekker å kutte mest ned på såkalt tomme kalorier - feks kaker, saft og brus, potetgull og sjokolade. Hvordan fordelingen av makronæringsstoffer kommer til å se ut, er i grunnen ikke så viktig, men de fleste som slanker seg, kommer nok fram til et kosthold med mindre andel karbohydrat. 😊😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå