AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #1 Skrevet 26. november 2017 Lang historie kort..... må kutte laktose pga Borreliose behandling. ( også alt sukker/mel) Hva finnes av laktosefrie produkter, og hvor er det best utvalg? Anonymkode: 30945...024
sunshine-t Skrevet 26. november 2017 #2 Skrevet 26. november 2017 Meny har et fint utvalg i alle fall Har ikke laktoseintolleranse selv, men bruker en del av de produktene i kakene mine. Her ser du noen av produktene i alle fall. https://meny.no/Tema/Allergi/fri-for/
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #3 Skrevet 26. november 2017 Lær å lage mat som ikke inneholder melkeprodukter i det hele tatt. Mannen er laktoseintolerant og spiser mat som ikke har melk i seg. Han kjøper veldig sjeldent erstatningsprodukter. Det er mye billigere og man kan lage mye god mat av det. Forsøk lære mer asiatiske retter, disse har ofte ingen melkeprodukter. Det er også enkelt å unngå sukker og hvetemel om man ønsker det. Litt styr i begynnelsen når du må lære nye oppskrifter, men etter noen uker blir det enkelt Anonymkode: c2481...264 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #4 Skrevet 26. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lær å lage mat som ikke inneholder melkeprodukter i det hele tatt. Mannen er laktoseintolerant og spiser mat som ikke har melk i seg. Han kjøper veldig sjeldent erstatningsprodukter. Det er mye billigere og man kan lage mye god mat av det. Forsøk lære mer asiatiske retter, disse har ofte ingen melkeprodukter. Det er også enkelt å unngå sukker og hvetemel om man ønsker det. Litt styr i begynnelsen når du må lære nye oppskrifter, men etter noen uker blir det enkelt Anonymkode: c2481...264 Jeg er laktoseintolerant, og syns ikke dette er en god idé. Alle laktosefrie melkeprodukter smaker så og si det samme som de med laktose, egentlig litt bedre spør du meg. Man kan kjøpe melk, fløte, rømme, smør og yoghurt av laktosefrie melkeprodukter. Gule oster er naturlig laktosefrie og kan derfor også spises. Jeg lever akkurat som før når jeg lager mat selv, det er først når jeg spiser ute det blir komplisert. Og P.S: Fjordland har en kjempegod laktosefri risgrøt som er flott å spise i disse juletider. Anonymkode: 86026...726 6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #5 Skrevet 26. november 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er laktoseintolerant, og syns ikke dette er en god idé. Alle laktosefrie melkeprodukter smaker så og si det samme som de med laktose, egentlig litt bedre spør du meg. Man kan kjøpe melk, fløte, rømme, smør og yoghurt av laktosefrie melkeprodukter. Gule oster er naturlig laktosefrie og kan derfor også spises. Jeg lever akkurat som før når jeg lager mat selv, det er først når jeg spiser ute det blir komplisert. Og P.S: Fjordland har en kjempegod laktosefri risgrøt som er flott å spise i disse juletider. Anonymkode: 86026...726 Det er gjerne veldig dyrt. Og om du synes fjordland sin mat er god å spise, så har vi kanskje litt ulik syn på hva som er god mat uansett Anonymkode: c2481...264
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #6 Skrevet 26. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er gjerne veldig dyrt. Og om du synes fjordland sin mat er god å spise, så har vi kanskje litt ulik syn på hva som er god mat uansett Anonymkode: c2481...264 Risgrøt er risgrøt. Anonymkode: c7b7b...fa3 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #7 Skrevet 27. november 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Lang historie kort..... må kutte laktose pga Borreliose behandling. ( også alt sukker/mel) Hva finnes av laktosefrie produkter, og hvor er det best utvalg? Anonymkode: 30945...024 Er dette behandling i utlandet, og er det å kutte ut disse matvarene en del av behandlingen? Anonymkode: cf5b6...42a
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #8 Skrevet 27. november 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er gjerne veldig dyrt. Og om du synes fjordland sin mat er god å spise, så har vi kanskje litt ulik syn på hva som er god mat uansett Anonymkode: c2481...264 Veldig dyrt er en overdrivelse, laktosefrie produkter er littt dyrere, men ikke å så mye, med mindre man drikker mye melk da. Jeg kjøper alt laktosefrittt, og klarer å holde meg til et budkjett på 500 kr i uken helt fint. Og fjorland sin risgrøt smaker vel helt fint. Anonymkode: 76417...3a9
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #9 Skrevet 27. november 2017 De fleste butikker har greit utvalg. Å man lærer fort hvilken butikk som har den ene tingen de andre ikke har. Tine har masse laktosefrie produkter, både rømme, creme fraiche (skrives det sånn?), melk, meierismør, yoghurt (dog naturell), Biola. Laktosefri produkter er kjedelig. Skal du ha yoghurt med smak så må du lage det selv. Anonymkode: e9618...3b7
Gjest1000 Skrevet 27. november 2017 #10 Skrevet 27. november 2017 Jeg er laktoseintolerant, men merker nesten ikke til det, du kan kjøpe det meste laktosefritt, og det er ikke så mye dyrere. Mange av barneyoghurtene er laktosereduserte, safari f eks. Litago lett sjokolademelk er laktoseredusert. Eneste kjipe er sjokolade og is, men jeg pleier å bruke laktasepiller fra apotek som gjør at jeg kan spise melk (eller utlandet helst, de er sterkere og billigere der) og det funker supert. Lykke til!
Gjest ricecrispies Skrevet 27. november 2017 #11 Skrevet 27. november 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er gjerne veldig dyrt. Og om du synes fjordland sin mat er god å spise, så har vi kanskje litt ulik syn på hva som er god mat uansett Anonymkode: c2481...264 Kutt nå ut snobberiet. Det er begrenset hvor fancy en risgrøt kan bli,altså. Fjordland sin er helt fin.
laktose_k Skrevet 27. november 2017 #12 Skrevet 27. november 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: De fleste butikker har greit utvalg. Å man lærer fort hvilken butikk som har den ene tingen de andre ikke har. Tine har masse laktosefrie produkter, både rømme, creme fraiche (skrives det sånn?), melk, meierismør, yoghurt (dog naturell), Biola. Laktosefri produkter er kjedelig. Skal du ha yoghurt med smak så må du lage det selv. Anonymkode: e9618...3b7 Laktosefritt meierismør? Det har jeg aldri funnet i Norge, og det fins ikke noe om det på Tine sine sider heller. På grunn av det må jeg til Sverige med jamne mellomrom for å hamstre smør... Til min overraskelse oppdaget jeg også at all margarin i Norge med ett unntak inneholder laktose (unntaket er Blå Melange, men den smaker vondt). Jeg har uvanlig sterk reaksjon på laktose, sier de på sykehuset, men jeg spiser likevel litt vellagret kvitost (Jarlsberg, Sveitser, Norvegia o.l.). Jo lengre lagret, jo mindre laktose. Ellers bruker jeg nesten ikke melk eller fløte (men sørger for å ha laktosefritt i huset), men spiser laktosefri yoghurt, som er veldig god (naturell). Jeg er helt uenig i at Tine har "masse" produkter. Da jeg fikk det påvist for 11 år siden hadde de ingen ting, nå har de fått litt. Utvalget i Sverige er mange ganger større. Diplom-IS kom med e FRI for et par år siden, både som dessertis og som strut-is. Særlig dessertisen er kjempegod (men koster 10gangern i forhold til annen vaniljeis).
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #13 Skrevet 27. november 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Lang historie kort..... må kutte laktose pga Borreliose behandling. ( også alt sukker/mel) Hva finnes av laktosefrie produkter, og hvor er det best utvalg? Anonymkode: 30945...024 Hvis du må kutte ut sukker og mel, så er det viktig å huske på at de fleste laktosefrie produkter som opprinnelig har laktose, er blitt laktosefri ved å tilsette et enzym som bare bryter ned laktosen til "vanlig sukker" + noe annet. Med andre ord blir ikke laktosen "borte", den blir bare endret til vanlig sukker. Så hvis du må kutte ut vanlig sukker i tillegg til laktose, så er laktosefrie produkter en dårlig ide. Da må du velge ting som er naturlig laktosefri. Det er riktig at laktosefrie produkter er litt dyrere, men så har de mye lengre holdbarhet også. Jeg er ikke laktoseintolerant, men kjøper gjerne laktosefri eller laktoseredusert melk pga. holdbarheten. Jeg drikker ikke ren melk, men har gjerne en skvett i te og i mat her og der. Da er det greit at den varer lenge. Anonymkode: 59434...8a6 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #14 Skrevet 27. november 2017 2 timer siden, laktose_k skrev: Laktosefritt meierismør? Det har jeg aldri funnet i Norge, og det fins ikke noe om det på Tine sine sider heller. På grunn av det må jeg til Sverige med jamne mellomrom for å hamstre smør... Til min overraskelse oppdaget jeg også at all margarin i Norge med ett unntak inneholder laktose (unntaket er Blå Melange, men den smaker vondt). Jeg har uvanlig sterk reaksjon på laktose, sier de på sykehuset, men jeg spiser likevel litt vellagret kvitost (Jarlsberg, Sveitser, Norvegia o.l.). Jo lengre lagret, jo mindre laktose. Ellers bruker jeg nesten ikke melk eller fløte (men sørger for å ha laktosefritt i huset), men spiser laktosefri yoghurt, som er veldig god (naturell). Jeg er helt uenig i at Tine har "masse" produkter. Da jeg fikk det påvist for 11 år siden hadde de ingen ting, nå har de fått litt. Utvalget i Sverige er mange ganger større. Diplom-IS kom med e FRI for et par år siden, både som dessertis og som strut-is. Særlig dessertisen er kjempegod (men koster 10gangern i forhold til annen vaniljeis). Berit nordstrand er uten og nutana som man kan kjløpe på menu(evt få de til å bestille inn) er uten.Man kan også få kjøpt noe på helskost Anonymkode: f360a...449
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #15 Skrevet 27. november 2017 22 hours ago, AnonymBruker said: Lang historie kort..... må kutte laktose pga Borreliose behandling. ( også alt sukker/mel) Hva finnes av laktosefrie produkter, og hvor er det best utvalg? Anonymkode: 30945...024 Alt du trenger for et slikt kosthold finner du på Rema. Eller Coop. Eller Meny. Eller en hvilken som helst matforretning. Du trenger ikke å lete etter produkter som er merket "fritt for". Du kan rett og slett unngå produkter som er "med". Anonymkode: d12c3...ffc
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #16 Skrevet 27. november 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er gjerne veldig dyrt. Og om du synes fjordland sin mat er god å spise, så har vi kanskje litt ulik syn på hva som er god mat uansett Anonymkode: c2481...264 Det er gjerne ikke veldig dyrt i det hele tatt. Alt fra samme pris til 3-5 kr mer per produkt. Det er virkelig ingen kjempeutgift. Anonymkode: b3107...35f
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #17 Skrevet 27. november 2017 3 hours ago, laktose_k said: Laktosefritt meierismør? Det har jeg aldri funnet i Norge, og det fins ikke noe om det på Tine sine sider heller. Ja. Se her. Anonymkode: abb67...049 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #18 Skrevet 27. november 2017 3 hours ago, laktose_k said: Laktosefritt meierismør? Skal du spise laktosefritt, bruker du olje eller majones i stedet for smør. Anonymkode: d12c3...ffc
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #19 Skrevet 27. november 2017 Ta en svipptur til Sverige. De har kjempeutvalg i alle butikker, til en tredjedel av prisen i Norge. Anonymkode: d2167...9a2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #20 Skrevet 27. november 2017 3 timer siden, laktose_k skrev: Laktosefritt meierismør? Det har jeg aldri funnet i Norge, og det fins ikke noe om det på Tine sine sider heller. På grunn av det må jeg til Sverige med jamne mellomrom for å hamstre smør... Til min overraskelse oppdaget jeg også at all margarin i Norge med ett unntak inneholder laktose (unntaket er Blå Melange, men den smaker vondt). Jeg har uvanlig sterk reaksjon på laktose, sier de på sykehuset, men jeg spiser likevel litt vellagret kvitost (Jarlsberg, Sveitser, Norvegia o.l.). Jo lengre lagret, jo mindre laktose. Ellers bruker jeg nesten ikke melk eller fløte (men sørger for å ha laktosefritt i huset), men spiser laktosefri yoghurt, som er veldig god (naturell). Jeg er helt uenig i at Tine har "masse" produkter. Da jeg fikk det påvist for 11 år siden hadde de ingen ting, nå har de fått litt. Utvalget i Sverige er mange ganger større. Diplom-IS kom med e FRI for et par år siden, både som dessertis og som strut-is. Særlig dessertisen er kjempegod (men koster 10gangern i forhold til annen vaniljeis). Laktosefritt meierismør har de på alle vanlige matbutikker. I tillegg finnes både blå melange og blå soft. Du kan virkelig ikke dømme utvalget i laktosefrie produkter etter hva som var på markedet for 11 år siden - det blir for dumt. Det finnes virkelig massevis av laktosefrie produkter å velge i. I tillegg til smør, to typer margarin og alle de naturlig laktosefrie fastostene finnes det på det norske markedet: Helmelk Lettmelk Ekstra lettmelk Kremfløte Matfløte Lettrømme Creme fraice Mager kesam Yoghurt naturell Gresk yoghurt Tyrkisk yoghurt Yoghurt med smak (masse ulike typer) Gresk yoghurt med smak Biola melk (tre ulike smaker) Biola smoothie Sjokolademelk av ulike typer Kremost naturell av ulike typer Lett kremost med krydder Fetaost Mascarpone Ricotta Vaniljeis Sjokopinne Kroneis Ferdig risgrøt Anonymkode: b3107...35f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå