AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #1 Skrevet 26. november 2017 Akkurat fått beskjed om at det er lite bemanning i barnehagen til uka, men de skulle prøve så godt de kan.... minstemann har akkurat startet i barnehagen (3 uker side ), og kjente jeg plutselig ble bekymret jeg..😳 han er bare 10 mnd... noen som kan trøste meg å si det går bra likevel?! 🙈Redd det blir vanskelig for dem med færre på jobb og følge med på alt..😬 Anonymkode: ec66f...b10
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #2 Skrevet 26. november 2017 Det var da en snodig beskjed å gi til foreldrene? Vi gir beskjed hvis det dager med mange vikarer inne- som stortsett kjenner barna men ikke foreldrene, siden de ofte går mellomvakter, men lite bemanning? Du bør stille de spørsmål tilbake- hva mener de med lite bemanning? Mener de ikke nok folk til forsvarlig drift, eller mange vikarer? Anonymkode: eb1a2...d3e 3
NewInTown Skrevet 26. november 2017 #3 Skrevet 26. november 2017 Fins det ikke bemanningsbyråer i området ditt som bemanner barnehager med vikarer i sånne perioder? 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #4 Skrevet 26. november 2017 Jeg har jobbet som barnehagelærer i ti år, og har aldri opplevd at sånne typer meldinger sendes ut til foreldre. Hva menes egentlig med lav bemanning, mener de at den er uforsvarlig lav?? Har de ikke noen vikarer å sette inn? Her ville jeg som mor stilt noen spørsmål tilbake! Det virker nesten som de satser på at endel foreldre skal holde barna sine hjemme, slik at de slipper å sette inn vikarer?? Anonymkode: b8201...052 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #5 Skrevet 26. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet som barnehagelærer i ti år, og har aldri opplevd at sånne typer meldinger sendes ut til foreldre. Hva menes egentlig med lav bemanning, mener de at den er uforsvarlig lav?? Har de ikke noen vikarer å sette inn? Her ville jeg som mor stilt noen spørsmål tilbake! Det virker nesten som de satser på at endel foreldre skal holde barna sine hjemme, slik at de slipper å sette inn vikarer?? Anonymkode: b8201...052 Slik tolket jeg det også.. Anonymkode: 89514...e0e
Gjest making.a.mess Skrevet 26. november 2017 #6 Skrevet 26. november 2017 15 minutter siden, NewInTown skrev: Fins det ikke bemanningsbyråer i området ditt som bemanner barnehager med vikarer i sånne perioder? Jo, men barnehager er ofte gjerrige og gjør ikke det desverre. De lar det heller gå utover ungene. Hørtes brutalt ut, men det er sånn det er. Somregel prøver de å stokke om på det ppersonalet de har for å dekke opp fremfor å gi en beskjed som det du fikk. Det er faktisk uhørt. Det er regler på hvor mange voksne de skal være per barn. De har et ansvar om å drive forsvarlig omsorg for barna.
NewInTown Skrevet 26. november 2017 #7 Skrevet 26. november 2017 8 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: Jo, men barnehager er ofte gjerrige og gjør ikke det desverre. De lar det heller gå utover ungene. Hørtes brutalt ut, men det er sånn det er. Somregel prøver de å stokke om på det ppersonalet de har for å dekke opp fremfor å gi en beskjed som det du fikk. Det er faktisk uhørt. Det er regler på hvor mange voksne de skal være per barn. De har et ansvar om å drive forsvarlig omsorg for barna. I så fall ville jeg tatt det opp med ledelsen om det var slik at jeg leverte barnet mitt i en barnehage som ikke orket å ringe inn vikarer når de ansatte var borte. Fordi du har helt rett - det er krav om hvor mange ansatte det skal være tilgjengelig per barn, og regelverket er der av GOD grunn. Opprettholdes ikke dette kravet, må man ta saken videre. Når man tilbyr barnehage til et spesifikt antall barn (hver avdeling har f.eks. barnehageplass til 10-14 barn), så må man tilby denne plassen. Foreldrene betaler for barnehagen, og barnehagen må holde åpent disse dagene og ha korrekt antall ansatte tilgjengelig. Det er åpenbart at det vil være vanskelig i perioder, av ulike årsaker er ansatte i barnehager også borte, og derfor har vi en rekke bemanningsbyråer som spesialiserer seg på å sende vikarer til bl.a. barnehager. Man kan ikke sende ut en melding i håp om at foreldrene skal holde noen av barna hjemme, dersom det er tanken bak meldingen. Nå trenger det jo absolutt ikke være tanken, kanskje barnehagen bare prøvde å opptre forsvarlig og sende informasjon om tilfellet...men ja det blir vel litt feil.. 1
Xanadus Skrevet 26. november 2017 #8 Skrevet 26. november 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat fått beskjed om at det er lite bemanning i barnehagen til uka, men de skulle prøve så godt de kan.... minstemann har akkurat startet i barnehagen (3 uker side ), og kjente jeg plutselig ble bekymret jeg..😳 han er bare 10 mnd... noen som kan trøste meg å si det går bra likevel?! 🙈Redd det blir vanskelig for dem med færre på jobb og følge med på alt..😬 Anonymkode: ec66f...b10 Jeg vil tro at pga for eksempel mye sykdom blant personalet, har de ikke klart å få tak i nok vikarer)( og tro meg...det kan være utrolig vanskelig å dekke opp med nok vikarer når man plutselig trenger flere på en gang. De vikarene man bruker kan være opptatt på andre plasser, og er derfor indisponible. Gode vikarer sitter jo ikke hjemme og venter på at barnehagen skal ringe, derfor tar de på seg andre oppdrag også) På vikarbyråene kan det være mye rart, man vet ikke alltid hva man får. Man plukker heller ikke opp vikarer fra gata. Av og til er det da bedre å gå med redusert bemanning i stedet for å hyre en vikar man vet /tror ikke gjør jobben bra nok. Barna har krav på det aller beste. Det er nok krise i barnehagen til barnet ditt, og derfor sender de ut denne meldingen. De har gjort så godt de kunne, men siden mange ansatte ligger i for eksempel influensa samtidig, også vikarene, så vet de ikke hvordan de skal løse dette. De advarer foreldrene, slik at de vet hvordan dagen for barnet deres blir. Kanskje noen har anledning til å holde barnet hjemme, eller hente tidligere? Om barnehagen mente at dette ikke går bra i det hele tatt, ville de sikkert holdt stengt. Barnehagene er ikke gjerrige som noen andre mente, det er ikke de som har bestemt de trange vikarbudsjettene. Men dette handler altså ikke om penger. 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #9 Skrevet 26. november 2017 Barnehagene har bemanningsnorm, men den er ikke lovfestet. Jeg tror heller ikke det handler om at barnehagen vil spare inn på vikarbruk, selv om det nesten kan høres sånn ut etter ordlyden i meldingen de har sendt ut. De kunne kanskje ordlagt seg litt bedre, eller forklart situasjonen bedre. Man kan heller ikke sette inn hvemsomhelst som vikar. Noen vikarer er ubrukelige, og da kan det være bedre å heller være for lite personale. Men dette må selvsagt opp til vurdering i hver enkelt situasjon. Som sagt før: Uansett hvordan situasjonen er, så sender barnehagen gjennom denne meldingen ut signaler om at foreldrene selv må vurdere om de vil ha barnet hjemme, fordi bemanningen er for lav. Jeg tenker at situasjonen skal være nokså alvorlig før man sender dette signalet. Anonymkode: b8201...052 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #10 Skrevet 26. november 2017 Vi har fått en tilsvarende melding fra barnehagen. Vi hadde mulighet til å ha barnet hjemme, men dessverre ble ikke meldingen sendt ut før dette hadde pågått en stund. Meldingen ble sendt ut dagen før de «forventet at bemanningen var tilstrekkelig igjen». Jeg hadde jo luktet lunta allerede, men tok ikke ut hjemmekontor siden jeg jo visste lite om hvordan ståa var i barnehagen bortsett fra akkurat under levering og henting. Anonymkode: 985d2...5be
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #11 Skrevet 26. november 2017 Til info så er det IKKE konkrete regler for hvor mange voksne som skal være i bhg pr dags dato. Det skal være "forsvarlig bemannet". Eneste som er lovfestet er hvor mange barn hver pedagog kan ha ansvar for. Det som er vanlig er 3 barn pr voksen under 3 år, og 6 barn pr voksen over 3 år. Dette kan altså skyves litt på så lenge den ansvarlige mener det er forsvarlig. Dette med forsvarlighet går på andre ting enn det rene antallet barn/voksne. Feks hvem som er på jobb og hvilke barn spiller også en stor rolle. Noen voksne tar alt på strak arm, andre ikke. Noen barn er rene ulveflokken sammen, andre som lam. Når det er sagt har vi kun i helt krisesituasjoner informert foreldrene som dette, og da kun for å høre om noen kan ha barna hjemme for å forhindre at hele bhg må stenge. Hvis jeg hadde hatt mulighet hadde jeg heller holdt mitt barn hjemme enn at han skulle hatt en grusomt stressende og muligens utrygg dag i bhg... Anonymkode: a4986...d84 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #12 Skrevet 26. november 2017 Ps. Bemanningsnorm skal innføres i 2020 med de tallene jeg skrev over, noen kommuner innfører denne delvis allerede fra neste år. 🤗 Anonymkode: a4986...d84
Gjest making.a.mess Skrevet 26. november 2017 #13 Skrevet 26. november 2017 2 timer siden, Xanadus skrev: Jeg vil tro at pga for eksempel mye sykdom blant personalet, har de ikke klart å få tak i nok vikarer)( og tro meg...det kan være utrolig vanskelig å dekke opp med nok vikarer når man plutselig trenger flere på en gang. De vikarene man bruker kan være opptatt på andre plasser, og er derfor indisponible. Gode vikarer sitter jo ikke hjemme og venter på at barnehagen skal ringe, derfor tar de på seg andre oppdrag også) På vikarbyråene kan det være mye rart, man vet ikke alltid hva man får. Man plukker heller ikke opp vikarer fra gata. Av og til er det da bedre å gå med redusert bemanning i stedet for å hyre en vikar man vet /tror ikke gjør jobben bra nok. Barna har krav på det aller beste. Det er nok krise i barnehagen til barnet ditt, og derfor sender de ut denne meldingen. De har gjort så godt de kunne, men siden mange ansatte ligger i for eksempel influensa samtidig, også vikarene, så vet de ikke hvordan de skal løse dette. De advarer foreldrene, slik at de vet hvordan dagen for barnet deres blir. Kanskje noen har anledning til å holde barnet hjemme, eller hente tidligere? Om barnehagen mente at dette ikke går bra i det hele tatt, ville de sikkert holdt stengt. Barnehagene er ikke gjerrige som noen andre mente, det er ikke de som har bestemt de trange vikarbudsjettene. Men dette handler altså ikke om penger. Du er svært positivt innstilt. Men tar feil. Jeg har hatt barn i bhg i tilsammen 15 år og jobbet i bhg. Dette handler om penger. Og bhg holder aldri stengt. Detville vært helkrise påfulgt av ramaskrik, masse møtevirksomhet og papirskriving. De må prøve å gjøre det beste ut av det, forsvarlig eller ikke. Du tror kanskje også at alle barn som trenger oppfølging fra ppt/pps får den? Det er også etater som er under sparekniven og feks spesped timer er ofte altfor få, om noen, til de som trenger. Tar du samme barn fra en kommune til en annen så kan oppfølgingen være totalt forskjellig. Barna skal ha det beste og derfor kan de ikke bare ta inn en fra et vikarbyrå? For noe tøys. Flere som jobber i barnehage og sfo mangler utdanning, kunnskap og noen kan ikke engang norsk.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #14 Skrevet 26. november 2017 Hør med barnehagen du TS. Hva betyr det konkret, er det på alle avdelinger og vil det være full bemanning i kjernetiden? Det er jo selvsagt viktig for deg å få vite hva du kan forvente de neste dagene. F.eks om barnet sitt vil ha primærkontakten sin, og når denne er på jobb. Anonymkode: 4f9bd...a0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå