Gå til innhold

Å bli spurt om hvorfor man har valgt et yrke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kvinne i et typisk mannsyrke, og blir spurt omtrent daglig om hvorfor jeg har valgt dette yrket, og om jeg er fornøyd med valget osv.

Er dette noe alle blir spurt om, eller er det bare meg, fordi jeg blir oppfattet som "utradisjonell"? Jeg kjenner jeg blir usikker og litt irritert av å måtte forsvare valget mitt hele tiden... Det er en relativt godt betalt jobb med høy status og mange goder, så jeg skjønner i grunn ikke hvorfor folk synes det er så rart at jeg ønsker å ha dette yrket.

Flere som har det sånn? Og hva svarer dere når folk spør? 

Anonymkode: ba945...1f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror egentlig ikke folk spør for at du skal forsvare deg, men mer av nysgjerrighet. :) Jeg synes det er tøft når kvinner velger typiske mannsyrker og går litt imot strømmen. Hadde jeg spurt hvorfor du hadde valgt yrket, hadde det ikke vært fordi jeg syntes det var rart, men interessant. :)

Anonymkode: f7626...b9a

• Liker 5
Skrevet

Menn i tradisjonelle kvinneyrker har samme problem. Men da kan de ikke skylde på at, "det er en jobb som folk flest ønsker å ha". Problemet er at mange, uhyre mange, er opptatt av å "følge flokken", være normative. De færreste tør å skille seg ut. Langt mindre våger folk å tenke aldri så lite utenfor normen. Derfor får du så dumme spørsmål som du aldri ville fått om du var en mann.

Anonymkode: 7d97e...df5

• Liker 4
Skrevet

Jeg tok også en utdannelse som er absolutt vanligst blant menn, og jeg fikk av og til spørsmål om hvorfor. Det virket utelukkende som om spørsmålene kom av ren nysgjerrighet, ikke av noen form for fordekt kritikk eller selvforsvar. Jeg kunne også funnet på å spørre om det samme overfor andre, f.eks menn som har valgt å bli helsesøster e.l. uten at det dreier seg om annet enn nysgjerrighet og interesse. 

På grunn av sykdom måtte jeg omskolere meg, og for tiden er jeg student. Jeg har møtt verre reaksjoner på det jeg valgte å studere. Det er ikke så rent få som har sagt ting som «Herregud, det hørtes KJEDELIG ut!!» Joda, greit nok at vi ikke har samme interesser, men hvor ble folkeskikken av, liksom? :fnise:

Anonymkode: f1d9c...aff

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På grunn av sykdom måtte jeg omskolere meg, og for tiden er jeg student. Jeg har møtt verre reaksjoner på det jeg valgte å studere. Det er ikke så rent få som har sagt ting som «Herregud, det hørtes KJEDELIG ut!!» Joda, greit nok at vi ikke har samme interesser, men hvor ble folkeskikken av, liksom? :fnise:

Så du har valgt å studere økonomi?

• Liker 2
Skrevet

Så du har valgt å studere økonomi?

Ha ha, nice try! 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Når ting er uvanlige eller oppsiktsvekkende ,så har jo du en urealistisk forventing om at andre skal omfatte det som " noe helt vanlig ". For det er jo ikke det.

Jeg ville kanskje spurt noen om yrket,men i ditt tilfelle ville jeg nok ikke spurt uten at jeg syns yrket er interessant i seg selv.

Ikke tro at du må forsvare noe. Folk kan jo like gjerne være imponerte,ikke sant ?

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok også en utdannelse som er absolutt vanligst blant menn, og jeg fikk av og til spørsmål om hvorfor. Det virket utelukkende som om spørsmålene kom av ren nysgjerrighet, ikke av noen form for fordekt kritikk eller selvforsvar. Jeg kunne også funnet på å spørre om det samme overfor andre, f.eks menn som har valgt å bli helsesøster e.l. uten at det dreier seg om annet enn nysgjerrighet og interesse. 

Jus? Studerer jus selv. Hver gang folk spør hva jeg studerer, sier folk (gjerne godt voksne mennesker) "ååhh, så kjedelig..." når jeg svarer jus. :fnise:

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere som har det sånn? Og hva svarer dere når folk spør? 

Jobber i et mannsdominert yrke, men får sjelden spørsmålet. Fikk det faktisk en gang i sommer og da av en utlending. Jeg ble litt forbauset, men svarte som sant er at jeg valgte ut fra at jeg ville ha et yrke som var OK betalt og dessuten litt allsidig. Og så tilføyde jeg at jeg ikke opplevde det som spesielt utfordrende å jobbe sammen med menn. De er stort sett greie å ha med å gjøre i min bransje. 

Skrevet

Det skal sies at når folk spør "hvorfor har du valgt yrke X", så har jeg begynt å svare "Hvorfor ikke?". Da blir det helt stille:fnise:

TS

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jus? Studerer jus selv. Hver gang folk spør hva jeg studerer, sier folk (gjerne godt voksne mennesker) "ååhh, så kjedelig..." når jeg svarer jus. :fnise:

Norsk jus er kjedelig ja. Men britisk er langt mer interessant. De deler kriminelle handlinger opp i, "malum in se" og "malum prohiibitum". Her i Norge deler vi de opp i "forseelse" og "forbrytelse". Forskjellen på "malum in se" ("ondt i seg selv") og "malum prohibitum" ("ondt fordi det er forbudt") er selve handlingen. Så å stjele noe, selv noe billig, kan bli sett på som alvorlig ut fra britisk lovgiving. I mens her i Norge er det bare en liten forseelse å stjele noe til 4.999 kroner. Det er ikke før det er over 5.000 kroner i verdier at det oppfattes som noe mer alvorlig.

Uhm, ja jo, norsk jus er kjedelig ja. :P  Men jus i seg selv er ganske interessant og spennende. Men selv om jeg kan litt om det så tør jeg likevel ikke gi meg i kast med å tyde selv de enkleste lovtekster. For et komma betyr ikke det det vanligvis betyr, i lovtekster. I tillegg trenger ikke lovteksten bety det det ser ut som om den betyr. For det er stortingets intensjon med loven i tillegg som er det vektleggende her, ikke bare lovteksten.

Så, for eksempel, oppvigleriparagrafen kan ikke brukes for å arrestere prostituerte. For loven om salg av seksuelle tjenester har en annen intensjon. Komplisert.

Men jus, generelt, er alt annet enn kjedelig! Så skjønner ikke hva det er for folk du omgir deg med? :sjokkert:  Men de kan tydeligvis ikke mye om jus. Ikke jeg heller da, men. :P 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norsk jus er kjedelig ja. Men britisk er langt mer interessant. De deler kriminelle handlinger opp i, "malum in se" og "malum prohiibitum". Her i Norge deler vi de opp i "forseelse" og "forbrytelse". Forskjellen på "malum in se" ("ondt i seg selv") og "malum prohibitum" ("ondt fordi det er forbudt") er selve handlingen. Så å stjele noe, selv noe billig, kan bli sett på som alvorlig ut fra britisk lovgiving. I mens her i Norge er det bare en liten forseelse å stjele noe til 4.999 kroner. Det er ikke før det er over 5.000 kroner i verdier at det oppfattes som noe mer alvorlig.

Uhm, ja jo, norsk jus er kjedelig ja. :P  Men jus i seg selv er ganske interessant og spennende. Men selv om jeg kan litt om det så tør jeg likevel ikke gi meg i kast med å tyde selv de enkleste lovtekster. For et komma betyr ikke det det vanligvis betyr, i lovtekster. I tillegg trenger ikke lovteksten bety det det ser ut som om den betyr. For det er stortingets intensjon med loven i tillegg som er det vektleggende her, ikke bare lovteksten.

Så, for eksempel, oppvigleriparagrafen kan ikke brukes for å arrestere prostituerte. For loven om salg av seksuelle tjenester har en annen intensjon. Komplisert.

Men jus, generelt, er alt annet enn kjedelig! Så skjønner ikke hva det er for folk du omgir deg med? :sjokkert:  Men de kan tydeligvis ikke mye om jus. Ikke jeg heller da, men. :P 

Hvorvidt norsk jus er kjedelig eller ikke er en subjektiv vurdering. 

Skrevet

Hvorvidt norsk jus er kjedelig eller ikke er en subjektiv vurdering. 

Ikke hvis "kjedelig" den rake motsetning til "interessant". Da blir det en objektiv vurdering, frøken kverulant. :laugh:

Skrevet

Nå var ikke yrkesvalget mitt hverken manns- eller kvinnedominert, så jeg har aldri fått spørsmål om akkurat det.  Spørsmålene kom da jeg ble leder for mange, i en mannsdominert bransje.  Spørsmålene kom ikke internt, men utenfor.  Plutselig var jeg satt i båsen "karrierekvinne",  Underforstått ei hard og kjølig dame, som merkelig nok hadde både mann og barn :) 

Anonymkode: 0f132...faa

Skrevet

Folk er dårlig på å småprate, det eneste de klarer å snakke om er hva du jobber som, hvor du jobber, hvorfor du tok den jobben osv. Fryktelig kjedelig å snakke med mennesker som ikke klarer holde en samtale uten disse type standard spørsmål, men sånn er det nå. 

Anonymkode: 216be...103

• Liker 1
Skrevet

Jeg har blitt spurt om det flere ganger, men det var mest før jeg begynte å studere (medisin). Det var nesten forventet at man måtte ha en mer dyptgående grunn til å studere medisin (og lignende studier) enn mange andre. På samme måte er det da forventet at du skal ha en større grunn til å gå den veien du har gjort enn menn i bransjen. Det er rart. 

Anonymkode: 730ff...ace

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis "kjedelig" den rake motsetning til "interessant". Da blir det en objektiv vurdering, frøken kverulant:laugh:

Hersketeknikk ja :) 

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Folk er dårlig på å småprate, det eneste de klarer å snakke om er hva du jobber som, hvor du jobber, hvorfor du tok den jobben osv. Fryktelig kjedelig å snakke med mennesker som ikke klarer holde en samtale uten disse type standard spørsmål, men sånn er det nå. 

Anonymkode: 216be...103

Ja, du sier noe der! Det er gjerne de samme folkene som spør om hvor man kommer fra, hvilken dialekt man snakker osv. Tørre emner alt sammen:roll:.

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har blitt spurt om det flere ganger, men det var mest før jeg begynte å studere (medisin). Det var nesten forventet at man måtte ha en mer dyptgående grunn til å studere medisin (og lignende studier) enn mange andre. På samme måte er det da forventet at du skal ha en større grunn til å gå den veien du har gjort enn menn i bransjen. Det er rart. 

Anonymkode: 730ff...ace

Dette har jeg ikke tenkt over før, men det stemmer nok det du sier :Nikke:... Mitt yrke blir gjerne forbundet med mekanikk og skitne hender, så det føles nesten som at folk forventer jeg skal si at jeg har en glødende interesse for å mekke på veteranbiler eller noe. Sannheten er at jeg er helt ubrukelig med både skrujern og skiftenøkkel, og overlater gladelig den biten til noen andre.

TS

Skrevet

Jeg er kvinne i et stereotypisk kvinneyrke og får ofte dette spørsmålet. Er ikke det bare noe folk spør om for å holde en samtale i gang da? Har aldri opplevd at jeg må forsvare meg, det er bare en sånn ting folk spør om for å være hyggelig, er det ikke? Tror kanskje du er litt hårsår ovenfor eget yrke selv ;) 

Anonymkode: 56449...678

• Liker 1
Skrevet
På 26.11.2017 den 18.44, AnonymBruker skrev:

Menn i tradisjonelle kvinneyrker har samme problem. Men da kan de ikke skylde på at, "det er en jobb som folk flest ønsker å ha". Problemet er at mange, uhyre mange, er opptatt av å "følge flokken", være normative. De færreste tør å skille seg ut. Langt mindre våger folk å tenke aldri så lite utenfor normen. Derfor får du så dumme spørsmål som du aldri ville fått om du var en mann.

Sånn er vi mennesker laget dessverre. Følger stort sett omgivelsene våre, tar ikke egne valg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...