Gå til innhold

Bilstol

Anbefalte innlegg

Gjest skindeep
Skrevet

Når synest dere at man kan begynne å bruke foroverlent bilstol?

Min datter (på syv mnd) bruker nå bakoverlent, og hun begynner å bli lang i bena, synest det blir trangt å bruker bakoverlent stol. :-?

Snakket med forskjellige venner av meg, noen mener at det er for tidlig av meg å bruke foroverlent..

Hva er deres syn.. ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er for tidlig å snu barnet. Jeg vil anbefale deg å la barnet sitte bakovervendt lengst mulig, om så til barnet er 3-4 år. Sikkerhetsmessig er det å anbefale.

Gjest Anonymous
Skrevet
Ja' date=' det er for tidlig å snu barnet. Jeg vil anbefale deg å la barnet sitte bakovervendt lengst mulig, om så til barnet er 3-4 år. Sikkerhetsmessig er det å anbefale.[/quote']

Hei snuppa,

visste ikke at du hadde så peil på unger;) :ler:

Skrevet

SORRY!!!!!

TIL FEIL HULDRA, SKULLE VÆRT TIL HULDRA:)

Skrevet

Trodde det var en vektgrense som i allefall måtte oppnås før man kunne snu(15 kg eller noe)? Å få en 3-4 åring til å sitte bakovervendt tror jeg er fryktelig vanskelig.

Min sønn på 11 mnd sitter bakovervendt enda og har grei plass til føttene så lenge han ikke har sko på. Med vintersko når han frem til ryggen.

Tipper det blir et skjønnsmessig spørsmål etter hvert. Må bare fortløpende vurdere hva som er best for barnet. God komfort når man kjører bil er jo også viktig..ikke BARE sikkerhet. Men syns forøvrig at 7 mnd er litt vel tidlig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville ikke snudd før barnet var iallefall tre år. Det er mitt minstekrav.

Min eldste satt bakovervendt til han var nesten fire år og 105 cm. Da rakk ikke interselene rundt når vintertøyet kom på, og han måtte ha nytt sete, sete+rygg. Minsten er tre år og noen mnd, og ca 100 cm lang. Han sitter fortsatt bakovervendt, og det skal han til han har vokst ut av setet.

Det er ikke noe problem at de sitter feilvei. Elstemann fikk etter treårsdagen sitte i sete+pute-sete hos besteforeldrene. Allikevel var det ikke noe problem at hun satt bakovervendt i vår bil. Det eneste var at han etterhvert la merke til at de andre på hans alder satt framovervendt, og han lurte på hvorfor? Vi forklarte at slik han satt var det beste hvis det skulle skje en kollisjon, og at vi var så glad i ham at vi ville at han skulle sitte sikrest mulig :-) Da var det helt ok.

Skrevet

Gutten min på snart 3 år sitter fortsatt bakovervendt.

7 mnd. er altfor tidlig synes jeg.

I fjor høst viste de et program på tv, der kollisjon og små barn i barnesete var tema. I en kollisjon der barnet sitter forovervendt blir belastningen på nakke rundt 80 kg i en frontkollisjon, mens barnet som sitter motsatt vei vil ikke engang få halve av den belastningen.

Berit :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er en debatt om det samme litt lenger ned på siden..

KONKLUSJONEN er i den tråden at det er ALTFOR tidlig å snu barnet ved 7 måneder. Selv snudde vi barnet ved 2-årsalder, og det er også for tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...