Salamanderr Skrevet 26. november 2017 #1 Skrevet 26. november 2017 Hei. Jeg går gjennom en litt tøff periode i livet mitt. Jeg skal ikke fortelle hele historien fordi det er så mye, men jeg har en situasjon med min ex som er vanskelig. Vi vil gjerne være sammen igjen, men har ikke muligheten for vi kan ikke ses på lang tid. Det kan enten ta et halv år eller mange år. Jeg er redd for å miste han på nytt og samtidig tenker jeg mye på om jeg takler dette eller ikke. Jeg tenker på det konstant og kjenner det går utover kropp og sinn. Jeg lurer på om noen har tips til å takle situasjoner der det blir for mye. Jeg opplever stadig kvalme og føler jeg må kaste opp, men gjør ikke det. Jeg sover veldig mye og noen ganger får jeg rare smerter i magen og føler jeg ofte er "sur" i magen, halsbrann osv. Noen ganger føler jeg at jeg får helt panikk og vil bare hyle og klore meg seg. Det høres kanskje brutalt ut, men dette går virkelig inn på meg. Jeg vet hva jeg bør og bør ikke gjøre med sitasjonen så trenger ikke råd om det egentlig. Lurer bare på om noen har tips? Jeg har prøvd å prate med en proff, men følte ikke det hjalp. Dette var ikke en psykolog, men et lavterskel tilbud. Lurer på om jeg skal prøve meg på psykolog(etter samtale med fastlege) etter jul.
Menchit Skrevet 26. november 2017 #2 Skrevet 26. november 2017 Sånn helt akutt bruker jeg en metode som er veldig enkel, men krever kanskje litt øvelse. Når du kjenner panikken komme sp fokuser først på tre gjenstander eundt deg, deretter tre lyder, så prøv å identifisere tre lukter. Slik lurer du hjernen. Den klarer ikke fokusere på både panikken og disse oppgavene samtidig. Istarten føltes det bare rart, men nå hjelper det veldig. Ellers anbefaler jeg mindfullness. Finnes mange inatrusjonsvideoer på youtube. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #3 Skrevet 27. november 2017 Hvorfor kan dere ikke ses på lang tid? Det er vanskelig å ha slike relasjoner og jeg er i en lignende selv.. Stoler du på han? Og er livet verdt å sette på pause for å vente til dere kan bli sammen igjen? Hvor lenge har dere vært sammen før dette? Tenker også at det er veldig avgjørende.. Jeg har mye panikk og angstanfall når jeg tenker på han og omstendighetene som har påvirket og påvirker meg, går i traumebehandling og til psykolog men føler ikke at det hjelper så mye å snakke om ting heller, for det løser jo ingenting. Men å lære verktøy som gjør at man lettere klarer seg gjennom de torturerende stundene man har når man er alene når man bare vil klore ut hodet sitt er jo de viktigste. Syns det var et godt tips det som Menchil nevner, ellers så kan man jo også be om beroliggende medisiner av legen. Selv så bruker jeg te og tinktur som beroliggende men veldig ofte så føler jeg at jeg egentlig har det bedre uten personen når han tillegger meg så mye stress og panikk. Jeg prøver å finne på ting å gjøre og etablere livet mitt på egenhånd uten å være avhengig av han. Jeg har sendt deg en PM for jeg tror vi er i den samme situasjonen og kan hjelpe hverandre og få klarhet Anonymkode: 3b247...a1c
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #4 Skrevet 27. november 2017 Mitt beste tips, men som også er det vanskeligste, er å forsøke å akseptere angsten eller panikken. Det er en treningssak, og det har tatt lang tid for meg. Men når angsten kommer, er poenget bare å sitte eller stå i det og vente på at det går over - ikke endre på noe eller gjøre noe annet. For min del hjelper det av og til å tenke på noe annet eller fokusere på ting rundt meg, men den beste effekten er bare å akseptere det som kommer. For det går over, det gjør alltid det! Kroppen klarer ikke befinne seg i en slik tilstand veldig lenge, og det parasympatiske nervesystemet vil roe kroppen ned automatisk. Klarer du å finne en aksept ganske tidlig i katastroferekken, så tar angsten heller ikke så mye overhånd. Forsøk å ikke fighte det som kommer eller flykte - det gjør det bare mye mye verre på lang sikt. Et annet alternativ er å oppdage katastrofetanker og velge å forholde seg på annen annen måte til de. Bare se tankene/forestillingene kommer, for deretter å la dem gå vekk av seg selv. Anonymkode: 98460...797 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #5 Skrevet 28. november 2017 Jeg går alltid og tar meg et glass vann, hvis jeg er inne. Ellers så puster jeg i en liten brødpose. Lurt å ha med seg Anonymkode: f4139...645 1
Salamanderr Skrevet 28. november 2017 Forfatter #6 Skrevet 28. november 2017 Takk for tips! Jeg syns det er verst om morgenen og pleier å skrive i dagboken min for å sortere litt tanker. Det er vanskelig med eksamenstid når det er slik. Kjenner jeg blir sliten. Jeg lurer på om dere syns det blir verre når dere har mensen? Bruker vanligvis ikke å kjenne noe på humøret, men kanskje denne gangen siden det er ekstra ille nå. Dere har ikke noe quotes eller sanger som gjør at dere føler dere bedre? Litt sånn girl power
Menchit Skrevet 28. november 2017 #7 Skrevet 28. november 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: . Men å lære verktøy som gjør at man lettere klarer seg gjennom de torturerende stundene man har når man er alene når man bare vil klore ut hodet sitt er jo de viktigste. Syns det var et godt tips det som Menchil nevner, ellers så kan man jo også be om beroliggende medisiner av legen. Selv så bruker jeg te og tinktur som beroliggende men veldig ofte så føler jeg at jeg egentlig har det bedre uten personen når han tillegger meg så mye stress og panikk. Jeg prøver å finne på ting å gjøre og etablere livet mitt på egenhånd uten å være avhengig av han. Jeg har sendt deg en PM for jeg tror vi er i den samme situasjonen og kan hjelpe hverandre og få klarhet Anonymkode: 3b247...a1c Vil bare si at i mine øyne er dette en veldig veldig dårlig ide. Hvis man er i en så angstskapende relasjonen at man har behov for beroligene medisiner bør man komme seg ut av denne relasjonen så kjapt som mulig. Slike medisiner bedøver angsten, men også alle andre følelser. De kan også gi store negative konsekvenser, bruk man slike medisiner over lang tid ender man tilslutt opp med å måtte ta dem kun fordi det gir ubehag å la være.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #8 Skrevet 28. november 2017 Hvilken type te og tinktur bruker du? Dette kunne kanskje hjulpet meg også Anonymkode: 2a04b...247
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå