Gjest Coolaid Skrevet 26. november 2017 #1 Skrevet 26. november 2017 "På en svært enkel måte kan den enkelte husstand bidra i klimasaken på en positiv måte, ta vare på næringsstoffene som ellers kastes i matavfallet, unngå luktproblemer på kjøkkenet, bli selvforsynt med næringsrik plantejord og i tillegg spare penger. Alt dette i samme prosess!" Les mer her. Kunne du tenke deg å bli mer miljøvennlig?
Tvist Skrevet 26. november 2017 #2 Skrevet 26. november 2017 Hos oss er ikke matavfall i restavfallsbeholderen, vi har egne for matavfall.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #3 Skrevet 26. november 2017 Jeg eier ikke bil, og er veganer. Og sorterer søppel, vi har egen søppeldunk for matavfall. Jeg er imot overforbruk, bor på lite areal. Anonymkode: 420d6...1e6 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 26. november 2017 #4 Skrevet 26. november 2017 Det viktigste klimatiltaket privatpersoner kan gjøre er å la være å få barn. Å leve barnefritt er ca. 20 ganger mer klimavennlig enn å leve bilfritt.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #5 Skrevet 26. november 2017 I min kommune er det kildesortering av matavfall, og dessuten er vi bevisste på å skape lite matavfall hjemme. Vi planlegger innkjøp og måltider og vi utnytter rester. Dessuten tar vi aldri fly, hvilket utgjør atskillig mer på klimabudsjettet. Anonymkode: 9f571...172 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #6 Skrevet 28. november 2017 Vi har kildesortering på matavfall, plast og papir i min kommune. Jeg kaster svært lite mat. Bor i nærheten av matbutikk, så bruker ikke bil til det. Har downsized kvm på leilighet og kjøper dyrere klær som varer og varer, men sjelden innkjøp av nye. Kjøper hudpleieprodukter som ikke skader kroppen min, og kjøper tannkrem som ikke dreper fisken i havet. Føler jeg er passe innafor miljømessig. Anonymkode: bbd21...6ed
Gjest Coolaid Skrevet 1. desember 2017 #7 Skrevet 1. desember 2017 På 26.11.2017 den 18.17, Herr Heftig skrev: Det viktigste klimatiltaket privatpersoner kan gjøre er å la være å få barn. Å leve barnefritt er ca. 20 ganger mer klimavennlig enn å leve bilfritt. Det ene utelater ikke det andre, gjør det vel? Du har en interessant påstand. Kan du fortelle litt mer og vise til kilder?
Gjest Coolaid Skrevet 1. desember 2017 #8 Skrevet 1. desember 2017 Dere som har egen beholder for matavfall, hvor bor dere? Det er ikke alle kommuner som har et slikt tilbud. I tillegg lurer jeg på hva som skjer med matavfallet videre. Noen som vet om det går til kompostering eller en annen fiffig løsning?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #9 Skrevet 1. desember 2017 Bor i hybelleilighet i studentblokk, har verken plass til mer enn en søppelbøtte under vasken, eller gode muligheter for å sortere. Skikkelig dårlig opplegg her jeg bor, + kjempesmå konteinere for avfall utenfor blokkene, så de blir overfyllte, som ender med at søppel bare blir satt rundt på bakken ved siden av.. Gleder meg til egen bolig og bedre muligheter for avfallshåndtering inne. Anonymkode: e0160...a1d
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #10 Skrevet 1. desember 2017 På 26.11.2017 den 16.09, Coolaid skrev: "På en svært enkel måte kan den enkelte husstand bidra i klimasaken på en positiv måte, ta vare på næringsstoffene som ellers kastes i matavfallet, unngå luktproblemer på kjøkkenet, bli selvforsynt med næringsrik plantejord og i tillegg spare penger. Alt dette i samme prosess!" Les mer her. Kunne du tenke deg å bli mer miljøvennlig? Absolutt. Men blir litt betenkt over at artikkelen er publisert på hjemmesiden/bloggen til produsenten av kompost-systemet. Da blir det ikke så troverdig i mine øyne. Faktisk er det ren reklame. Kan absolutt være at denne løsningen er helt genial. Men da foretrekker jeg å få info om det fra et nøytralt ståsted, og ikke som renspikka reklame. Anonymkode: 9c101...3b4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #11 Skrevet 2. desember 2017 12 timer siden, Coolaid skrev: Dere som har egen beholder for matavfall, hvor bor dere? Det er ikke alle kommuner som har et slikt tilbud. I tillegg lurer jeg på hva som skjer med matavfallet videre. Noen som vet om det går til kompostering eller en annen fiffig løsning? Jeg bor i Ringsaker i Hedmark, og i mitt område er det flere kommunale renovasjonsselskaper som har gått sammen om et felles anlegg for behandling av matavfall. Det produseres biogass, som gjenbrukes til drivstoff på en del av søppelbilene, pluss gjødsel til landbruket og tørr kompost. Tror det er noe slikt som 11 kommuner som deltar i samarbeidet. Anonymkode: 9f571...172
Gjest Herr Heftig Skrevet 2. desember 2017 #12 Skrevet 2. desember 2017 14 hours ago, Coolaid said: Det ene utelater ikke det andre, gjør det vel? Du har en interessant påstand. Kan du fortelle litt mer og vise til kilder? http://energiogklima.no/kommentar/faerre-barn-gir-storst-klimaeffekt/ Sto i Aftenposten også.
Gjest Coolaid Skrevet 2. desember 2017 #13 Skrevet 2. desember 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Absolutt. Men blir litt betenkt over at artikkelen er publisert på hjemmesiden/bloggen til produsenten av kompost-systemet. Da blir det ikke så troverdig i mine øyne. Faktisk er det ren reklame. Kan absolutt være at denne løsningen er helt genial. Men da foretrekker jeg å få info om det fra et nøytralt ståsted, og ikke som renspikka reklame. Anonymkode: 9c101...3b4 Jeg hater reklame og syns det suger, men dette er ikke reklame i utgangspunktet. Dette var en kronikk som ble publisert i Adresseavisen, den er hverken kjøpt eller betalt, men er en meningsytring. Kronikken er selvfølgelig gjengitt og brukt på bloggen. Definisjonen på reklame er: «betalt kommunikasjon av et budskap i et massemedium med identifiserbar sender i den hensikt å forberede en økonomisk transaksjon». Dette er ikke reklame i den forstand. Det har vært skrevet mye om Bokashi i media, alt fra repotasjer, ytringer osv.
Anglofil Skrevet 3. desember 2017 #14 Skrevet 3. desember 2017 Kaster så og si aldri mat, så jeg ser ikke behovet for egen del. Og ellers var vi ikke bil, vi bruker ikke unødig med strøm, vi kildesorterer så og si alt (plast, papp/papir, metall/glass, matavfall), og føler i grunn jeg gjør en del. Man kan alltid bli bedre, men dette er nok ikke for oss (og hvor skulle vi gjort av jorda?). Mvh Yvonne 1
Gjest Allis Skrevet 3. desember 2017 #15 Skrevet 3. desember 2017 (endret) På 2.12.2017 den 10.30, Herr Heftig skrev: http://energiogklima.no/kommentar/faerre-barn-gir-storst-klimaeffekt/ Sto i Aftenposten også. Dette er jo utrolig teit slutning å dra. Selvsagt er et barnefritt liv det som medfører minst avfall(men ikke nødvendigvis utslipp, det er forskjell på klimagevinster og miljøgevinster) - men så vil jo også befolkningen dø ut, og det gir åpenbart reduksjon i absolutt alt forbruk og utslipp. Hallaien. Uansett da; Jeg bor i Oslo, har matavfallspose - det hadde jeg også i i byen jeg vokste opp i. Men her i Oslo er det likevel endel som driver med hjemmekompostering for å bruke jorda i egen «lekematproduksjon» - altså i dyrkekasser de lager litt urter i og sånt. Matavfallet brukes til blant annet drivstoff på bussen i Oslo. Jeg er ifølge klimakalkulatorer «klimaengel» - men det er mest fordi jeg ikke har bil, jeg bor i leilighet med barn, og jeg flyr så og si aldri. Det viktigste folk kan gjøre er å spise mindre rødt kjøtt, kjøpe mindre tekstiler og EE-avfall, pusse mye mindre opp hjemme(ergo redusere BA-avfall), forbruke mye mindre enn man gjør idag, droppe flyreiser. Bilkjøring lokalt er ikke et stort problem for klima, men for den lokale luftkvaliteten. Altså lufta du puster inn. Dermed gir det ingen mening å dra frem globale klimaeffekter på det. Endret 3. desember 2017 av Allis
Gjest Herr Heftig Skrevet 3. desember 2017 #16 Skrevet 3. desember 2017 7 hours ago, Allis said: Dette er jo utrolig teit slutning å dra. Selvsagt er et barnefritt liv det som medfører minst avfall(men ikke nødvendigvis utslipp, det er forskjell på klimagevinster og miljøgevinster) - men så vil jo også befolkningen dø ut, og det gir åpenbart reduksjon i absolutt alt forbruk og utslipp. Hallaien. Uansett da; Jeg bor i Oslo, har matavfallspose - det hadde jeg også i i byen jeg vokste opp i. Men her i Oslo er det likevel endel som driver med hjemmekompostering for å bruke jorda i egen «lekematproduksjon» - altså i dyrkekasser de lager litt urter i og sånt. Matavfallet brukes til blant annet drivstoff på bussen i Oslo. Jeg er ifølge klimakalkulatorer «klimaengel» - men det er mest fordi jeg ikke har bil, jeg bor i leilighet med barn, og jeg flyr så og si aldri. Det viktigste folk kan gjøre er å spise mindre rødt kjøtt, kjøpe mindre tekstiler og EE-avfall, pusse mye mindre opp hjemme(ergo redusere BA-avfall), forbruke mye mindre enn man gjør idag, droppe flyreiser. Bilkjøring lokalt er ikke et stort problem for klima, men for den lokale luftkvaliteten. Altså lufta du puster inn. Dermed gir det ingen mening å dra frem globale klimaeffekter på det. Jeg vil tippe det er det barna (ikke) spiser gjennom livet som er hovedbesparelsen. Hvis man får et barn mindre enn man ellers ville gjort kan man med god samvittighet konsumere halvparten av den produksjonen som avkommet normalt ville konsumert.
Gjest Allis Skrevet 3. desember 2017 #17 Skrevet 3. desember 2017 52 minutter siden, Herr Heftig skrev: Jeg vil tippe det er det barna (ikke) spiser gjennom livet som er hovedbesparelsen. Hvis man får et barn mindre enn man ellers ville gjort kan man med god samvittighet konsumere halvparten av den produksjonen som avkommet normalt ville konsumert. Henter du det fra miljø,- klima- og avfallsrapporter du har lest da eller? Ettbarnspolitikk er sånt Kina driver med. Jeg vet ikke helt om vi burde ta etter Kina.
Gjest Coolaid Skrevet 6. desember 2017 #18 Skrevet 6. desember 2017 På 3.12.2017 den 11.56, Yvonne skrev: Kaster så og si aldri mat, så jeg ser ikke behovet for egen del. Og ellers var vi ikke bil, vi bruker ikke unødig med strøm, vi kildesorterer så og si alt (plast, papp/papir, metall/glass, matavfall), og føler i grunn jeg gjør en del. Man kan alltid bli bedre, men dette er nok ikke for oss (og hvor skulle vi gjort av jorda?). Mvh Yvonne jorda kan du gi til en nabo, bruke på potteplantene dine, altankasser eller bare legge under en busk eller grave ned i hagen, Av bokashi får du verdens beste jord som er full av næring, det er naturens gull og har stor verdi.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #19 Skrevet 6. desember 2017 I min kommune sorter vi plast, men den blir sjelden hentet, så folk kaster alt i samme dunken for å unngå at det flyter med poser utenfor dunkene. Anonymkode: 3daee...713
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå