AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #1 Skrevet 26. november 2017 Jeg tar en master i biokjemi og skal begynne på PPU neste år. Med dette kan jeg undervise i naturfag + biologi og kjemi på vgs. Jeg tenker det vil være lurt å ta et fag til, men hva bør jeg velge? Matte og fysikk er jeg ikke flink nok til. Norsk synes jeg virker kjedelig, jeg er ikke så god på grammatikk, spesielt i nynorsk, så det går ut. Gym og kunst og håndverk er ikke min greie. Både historie og samfunnsfag synes jeg er spennende. Engelsk er også interessant og har kanskje litt fler muligheter enn de to over, siden det også er et valgfag/fordypningsfag? Har hørt at koding og programmering skal inn i skolene, det hadde også vært interessant. Med tanke på jobbutsikter, hva er lurt å ha som ekstra undervisningsfag i tillegg til naturfag? Anonymkode: a634d...2c2
stan Skrevet 26. november 2017 #2 Skrevet 26. november 2017 Beste kombinasjon med naturfag er matematikk. Men også andre av de sentrale fagene kan være bra. Norsk, engelsk og samfunnsfag. Dette er jo fag alle elever skal ha. En vanlig skole har kanskje to klasser kjemi og to klasser biologi. Men gjerne 5 - 6 klasser med naturfag og alle disse sentrale fagene. Litt brutalt, det er ikke biokjemien som vil gi deg jobb i skolen. Det er naturfag og det andre faget du velger.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #3 Skrevet 27. november 2017 Jeg lurer også litt på det samme. Tenker å ta et fag til. Har kunst og håndverk og engelsk fra før. Ikke noe begeistret for matte og gym. KRLE og samfunnsfag kan du få som undervisningsfag selv om du ikke har utdanning i de, så det gidder jeg ikke. Jeg har jobbet i barneskolen da, så vet ikke hvordan det er på vgs. Det det står i mellom for meg er naturfag og norsk. Norsk er jeg ganske flink til syntes jeg, og syns det er moro! I tillegg er det det faget med flest undervisningstimer (hvert fall i barneskolen vet jeg). Så det er vel jobb å få, men mye arbeid. Spesielt i tillegg til engelsk. Det som "bekymrer" meg mest med naturfag er at det ikke er så mange timer med det i grunnskolen. Du lurer på engelsk.. Det er gøy, men det er mye grammatikk der og. Var det og litteratur vi hadde mest i utdanningen. Måtte lese tykke romaner, og analysere vriene setninger osv. Engelsk er jo ikke såååå annerledes fra norsk mtp struktur. Så de har mye til felles i grammatikken og sånt. Du slipper nynorsk da😄, men må garantert lese litt Shakespeare som jeg hata. Gammalt, tungt språk. Også lærer du mye om Storbritannia og Amerikas historie og samfunn. Det var mye nytt, for meg, husker jeg. Spesielt politikk var tungt. Vi måtte pugge det amerikanske systemet for presidentvalg fks. Men, hardt arbeid lønner seg! Anonymkode: a6f24...7b0
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #4 Skrevet 27. november 2017 11 hours ago, stan said: Beste kombinasjon med naturfag er matematikk. Men også andre av de sentrale fagene kan være bra. Norsk, engelsk og samfunnsfag. Dette er jo fag alle elever skal ha. En vanlig skole har kanskje to klasser kjemi og to klasser biologi. Men gjerne 5 - 6 klasser med naturfag og alle disse sentrale fagene. Litt brutalt, det er ikke biokjemien som vil gi deg jobb i skolen. Det er naturfag og det andre faget du velger. Jeg kunne fint klart å tatt flere studiepoeng med matematikk, men det er ikke noe jeg er særlig god til. Derfor vil jeg ha problemer med å kunne lære bort dette på en god måte, spesielt når det er et fag som så mange elever sliter med. Dumt for elevenes del tenker jeg. Har du noen formening om engelsk eller samfunnsfag som er best med tanke på jobbutsikter? Har en følelse av at det er veldig mange samfunnsvitere som får seg jobb i skolen? 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg lurer også litt på det samme. Tenker å ta et fag til. Har kunst og håndverk og engelsk fra før. Ikke noe begeistret for matte og gym. KRLE og samfunnsfag kan du få som undervisningsfag selv om du ikke har utdanning i de, så det gidder jeg ikke. Jeg har jobbet i barneskolen da, så vet ikke hvordan det er på vgs. Det det står i mellom for meg er naturfag og norsk. Norsk er jeg ganske flink til syntes jeg, og syns det er moro! I tillegg er det det faget med flest undervisningstimer (hvert fall i barneskolen vet jeg). Så det er vel jobb å få, men mye arbeid. Spesielt i tillegg til engelsk. Det som "bekymrer" meg mest med naturfag er at det ikke er så mange timer med det i grunnskolen. Du lurer på engelsk.. Det er gøy, men det er mye grammatikk der og. Var det og litteratur vi hadde mest i utdanningen. Måtte lese tykke romaner, og analysere vriene setninger osv. Engelsk er jo ikke såååå annerledes fra norsk mtp struktur. Så de har mye til felles i grammatikken og sånt. Du slipper nynorsk da😄, men må garantert lese litt Shakespeare som jeg hata. Gammalt, tungt språk. Også lærer du mye om Storbritannia og Amerikas historie og samfunn. Det var mye nytt, for meg, husker jeg. Spesielt politikk var tungt. Vi måtte pugge det amerikanske systemet for presidentvalg fks. Men, hardt arbeid lønner seg! Anonymkode: a6f24...7b0 Jeg var ikke klar over at man kunne undervise i samfunnsfag uten samfunnsfagutdanning. Jeg ser for meg VGS så det er kanskje annerledes der enn i grunnskolen. Jeg tenker norsk har mye mer av de tingene jeg ikke er glad i, engelsk har grammatikk, men enklere og i mindre omfang enn norskfaget. Jeg elsker å lese, både fakta og fiksjon, med ett unntak: dikt og lyrikk. Diktanalyse er vel en mye større del av norskfaget enn i engelsk. Siden jeg er interessert i historie og samfunnsfag tenker jeg at engelsk er et lurt fag for meg å velge, det er mye mer av dette i engelsk enn det er i norsk. Jeg bruker mye engelsk, reiser mye, har utenlandske venner, det meste på studiet har engelsk pensumlitteratur og mange av foreleserne er utenlandske. Masteroppgaven skrives på engelsk. Grammatikken må jeg få inn, men jeg har godt ordforråd og forståelse. Heller i grunn mest mot engelsk nå. Hvis jeg tar et årsstudium i engelsk vil flere av fagene være om engelsk kultur, kan jeg bruke studiepoeng "to ganger"? Si 30 av studiepoengene er engelsk, men også handler om samfunnsfag, kan jeg da ved å ta 30 rene samfunnspoeng kunne undervise i samfunnsfag og, eller er det ikke slik det fungerer? Anonymkode: a634d...2c2
stan Skrevet 27. november 2017 #5 Skrevet 27. november 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: engelsk eller samfunnsfag som er best med tanke på jobbutsikter Jeg tror det er noenlunde likt, du bør velge det du liker. Det beste er lærere som virkelig brenner for faget sitt. Kombinasjonen naturfag og samfunnsfag virker på meg spennende å jobbe med. Det er en del overlapp mellom fagene.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #6 Skrevet 27. november 2017 Jeg ville valgt engelsk, flere timer/klasser enn samfunnsfag. Anonymkode: e4c6f...201
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå