Gå til innhold

Hvor ofte snakker dere med huseier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier leilighet i huset til utleier og med mindre jeg møter på de så snakker jeg ikke så mye med de med mindre det er et eller annet angående leieforholdet. De er hyggelige mennesker, men jeg er litt privat av meg! Jeg kommer jo hjem ofte på kvelden også, så ikke så ofte jeg treffer på de. Ikke renner de ned døra mi heller. 

Bare lurer på om det kan virke negativt at man ikke ringer på og sier hei nå og da, men som sagt har jo lyst til å ha privatliv og gi det i retur også hehe

Anonymkode: e1dc7...b52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig å ikke ha noe annen kontakt enn dersom det er noe med leieforholdet, og vanlig hilsing når man tilfeldigvis møtes. 
Dem er husvertene dine, ikke vennene dine. 

Forrige sted jeg leide så snakket jeg mye med husvertene, spiste middag og drakk vin/kaffe i blant, men all kontakt var i forbindelse med leieforhold, kattepass eller at jeg tilfeldigvis kom forbi, vi ringte aldri på hos hverandre bare for å ha smaltalks... 
Stedet før der igjen, så var det kun hilsing når vi møttes i innkjørsel. 

Jeg vil tro veldig mange faktisk ville syntes det var mer ubehagelig dersom du ringte på innimellom bare for å si hei. Man leier ikke ut for å få venner, man leier ut for å få penger. 

Anonymkode: e6732...b4d

• Liker 4
Skrevet

Der jeg bodde før, så bodde jeg i kjelleren, og da hilste jeg bare når jeg så huseier utenfor. For meg ble det i hvert fall unaturlig å skulle ha masse kontakt og ringe på bare for å si hei.

Nå bor jeg i studentbolig så da blir det ikke sånn at man ser huseier akkurat :)

Anonymkode: 74c6e...885

Skrevet

Ikke noe unaturlig med det TS. De er husvertene dine, ikke venner.

En plass jeg bodde snakket jeg kun med husvertene når vi tilfeldigvis traff hverandre ved postkassa eller det var noe med leieforholdet. En av de andre plassene jeg bodde ble husverten en god venninne som jeg drakk kaffe med omtrent daglig. 

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Snakket sjeldent med de som leide hos meg, nå har jeg ingen i eget hus lenger, men leier ut flere enheter rundt i området, har ingen vennskapsforhold til de. Så lenge alt er i orden og de er fornøyde har jeg aldri hatt behov for å snakke med de. Å leie ut er business.

Skrevet

Jeg har alltid hatt godt forhold til mine leietakere. Mest fordi de tror at de skylder meg mer enn husleien. De banker på døren hos oss og kommer med gave eller tilbyr seg å klippe gress eller luke i hagen hos oss. Jeg leier ut til utlendinger og studenter med dårlig råd. Jeg har hjulpet til med å skrive jobbsøknader, eller oversette arbeidskontrakt osv. osv. Jeg krever veldig lav husleie og har tatt inn folk som ikke har fått leid noen steder. Vi prøver å ha en profesjonelt leieforhold, men avviser dem ikke når de trenger hjelp og søker råd iblant. Leien er aldri forsinket. 

Selv lenge etter leieforholdet er avsluttet, får jeg e-post med oppdatering av deres liv. 

Det skal sies at jeg selv fortsatt har kontakt med min gamle husvert, selv om det snart er 15år siden jeg leide hos henne og mannen. De hjalp meg mye med praktiske ting mens jeg leide hos de. 

Anonymkode: b4791...5ef

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke noe kontakt med huseier, selv om vi er naboer. Vi hilser på hverandre når vi er ute, men ikke noe mer enn det. Vi prates når det er noe ang leiligheten osv :) Veldig komfortabel med det. Er en privat person og ser ikke behovet for kontakt med med mindre det er nødvendig :) 

Skrevet

Heldigvis veldig sjeldent. Forrige huseier skulle alltid småprate da vi møtte på hverandre utenfor. Et hei er nok. 

Jeg hadde blitt irritert om jeg hadde hatt leietaker og om vedkommende hadde ringt på for å si hei.... 

Hva er det som får deg til å tro at du må snakke med dem? Det er huseieren din, ikke en venn.

Skrevet

Bor ikke i samme hus som min huseier (heldigvis!), men jeg ser ingen grunn til å være sosial med utleier om det ikke er noe begge parter ønsker.  Man leier ikke ut av sosiale årsaker. Hadde blitt rimelig irritert om jeg hadde leid ut og leietaker skulle drive å være sosial med meg hele tiden

• Liker 1
Skrevet

Brukte å gå innom om jeg hadde kakerester. Gikk innom med en julehilsen. Plukket epler fra treet deres og lagde eplekake eller pai til dem. Spurte om de trengte hjelp med å gå på butikken om det var masse snø (pensjonister). Vi hadde et bra forhold. Huggelig og slik det skal være i et norsk samfunn.

Anonymkode: 33d8d...d18

• Liker 1
Skrevet

jeg snakker aldri med leier. Har ingen grunn til å ringe på hos de og si hei

Skrevet

Hilste på når jeg traff de ute, ellers gikk jeg kun opp for å snakke med dem hvis det var noe ang leiligheten. 

Anonymkode: d574c...b60

Skrevet

Tenkte jeg vil dele en koselig hendelse med dere. Jeg leide ut til et ungt par for 6år siden. De hadde dårlig råd, og de bodde i ett rom i kollektiv med en baby på vei. Jeg hadde ikke hjerte til å avvise de selv om de bare hadde råd til halve leien jeg annonserte. Jeg krevde halve leien til mannen begynte å få inntekt. Etter 6mnd fikk han jobb og betalte full leie. De fikk spart opp til EK, men tipset dem om husbanken og at de var kvalifisert til å få lån derfra. For 2år siden flyttet de ut og det ble ikke så mye kontakt etter dette. Tidlig idag morges ringte det på døren, men det var ingen der bortsett fra en kurv med nybakst, frukt, kjøttpålegg og julekaker og ett langt takkebrev fra den familien. Ja, så blir vi ikke rike av å kreve lav husleie, og kanskje bruker vi av og til litt av vår tid til å hjelpe med søknader og til tider info om skikk og bruk i Norge, men rik på gode mennesker som vi møter på vår vei, det er sikkert. 

Anonymkode: b4791...5ef

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...