AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #1 Skrevet 26. november 2017 Hei. Vår datter på 5år fikk en sparebøsse da hun ble født.alle penger hun har fått etter den tid har blitt puttet på bøssa. Vi har også puttet kronestykker i lommeboka på bøssa i blandt. Tok en opptelling i går og det viser seg at det er over kr 500 i bøssa. Vi bor et sted hvor bankene ikke trenger i mot cash (må i såfall kjøre ca 4mil) og lurer nå på å gi henne disse pengene så hun kan kjøpe seg noe hun har ønsket seg lenge....det er snart jul,men likevel.....hva ville du ha gjort med disse pengene. ?er hun for liten til å bruke de på noe hun ønsker seg strekt? Anonymkode: 97c7b...76c
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #2 Skrevet 26. november 2017 Er kontanter et fremmedord for deg? Anonymkode: e173e...d2a 9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #3 Skrevet 26. november 2017 Hvorfor ikke fortsette å spare? Barnet vil ha mye mer bruk fir pengene når h*n begynner på vgs eller lignende. Angrer selv på at jeg takket ja til mine sparepenger til konfirmasjon. Ble jo bare brukt på tull og vas. Skylle ønske de holdt det tilbake til jeg begynte å studere. Anonymkode: e30bd...aa5 4
Mammabamma Skrevet 26. november 2017 #4 Skrevet 26. november 2017 Oppsparte fysiske penger brukes til å kjøpe seg noe man har ønsket seg lenge og selv betale i butikken hos oss. Annen sparing til barna er helt abstrakt for dem for det er faste trekk hver måned som de ikke ser og ikke får noen glede av her og nå.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #5 Skrevet 26. november 2017 Setter tilsvarende beløp inn på konto som jeg har opprettet for barnet, og bruker kontantene når jeg handler. Når hun blir større så får hun bruke slike gavepenger selv til noe konkret hun har spart til. Anonymkode: 24b67...d87 6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #6 Skrevet 26. november 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vår datter på 5år fikk en sparebøsse da hun ble født.alle penger hun har fått etter den tid har blitt puttet på bøssa. Vi har også puttet kronestykker i lommeboka på bøssa i blandt. Tok en opptelling i går og det viser seg at det er over kr 500 i bøssa. Vi bor et sted hvor bankene ikke trenger i mot cash (må i såfall kjøre ca 4mil) og lurer nå på å gi henne disse pengene så hun kan kjøpe seg noe hun har ønsket seg lenge....det er snart jul,men likevel.....hva ville du ha gjort med disse pengene. ?er hun for liten til å bruke de på noe hun ønsker seg strekt? Anonymkode: 97c7b...76c 5 års sparing og ikke mer enn 500 kroner? Det synes jeg var veldig lite. Ønsker hun seg noe spesielt så må dette være en ok måte å gi henne det på. Jeg hadde egen sparebøsse som barn, men den fikk langt flere innskudd enn deres. Når jeg ønsket meg noe brukte jeg sparepengene og fikk litt ekstra fordi alle sparepengene ikke skulle brukes opp på en gang. Anonymkode: 8fc31...34a 4
Gråtass Skrevet 27. november 2017 #7 Skrevet 27. november 2017 (endret) Sparingen kommer stort sett fra de gangene som besteforeldre har tømt lommeboka for småpenger,eller vi har gjort det,eller hun har fått 20kr i ispenger fra oss eller besteforeldre og ikke brukt dem fordi hun vil putte de på bøssa.....blir ikke så mye i løpet året på denne måten så jeg synes kr 500 er flott på 5år. Mulig vi oppretter en sparekonto i en eller annen bank og prøver å sette de inn der.....tenker vel også at sjansen for at myntenheten og kontaktene vi har nå i 2017 kanskje ikke har noen verdig når hun skal begynne å studere om 15 år...... Ts Endret 27. november 2017 av Gråtass
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #8 Skrevet 27. november 2017 Fikk hun være med å telle opp pengene i bøssa? Da kan hun få 40 kr til å kjøpe noe godt så hun ser at det kommer gode ting ut av å spare , men jeg syns ikke hun skal få alle pengene og slå seg løs på lekebutikken akuratt. Det er viktig å lære barn at sparing er nyttigst over tid og at man ikke skal sløse penger men heller spare. På den måten så vil de lære å spare fornuftig, enten det er til bil, utdannelse, bolig eller ferier, og ikke kaste bort oppsparte midler på ting man egentlig ikke trenger, og dermed aldri få spart opp til det som faktisk vil være nyttig for en i livet (som bolig/egenkapital til bolig). Anonymkode: 43ec1...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #9 Skrevet 27. november 2017 penger har jo en verdi selv om de ligger i en bøsse 😉 Anonymkode: 97c7b...76c
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #10 Skrevet 27. november 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Setter tilsvarende beløp inn på konto som jeg har opprettet for barnet, og bruker kontantene når jeg handler. Når hun blir større så får hun bruke slike gavepenger selv til noe konkret hun har spart til. Anonymkode: 24b67...d87 Dette gjør jeg også. Setter pengene på kontoen hennes, mens jeg bruker kontantene. Anonymkode: 16c35...dba
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #11 Skrevet 27. november 2017 Men hvis dette er snakk om veldig mange kronestykker, så har dere kanskje ikke plass i lommeboken? I tillegg tar det mye lengre tid å få stappet alle myntene på kassen i butikken, når dere skal handle noe... Anonymkode: a8b60...95d
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #12 Skrevet 27. november 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: 5 års sparing og ikke mer enn 500 kroner? Det synes jeg var veldig lite. Ønsker hun seg noe spesielt så må dette være en ok måte å gi henne det på. Jeg hadde egen sparebøsse som barn, men den fikk langt flere innskudd enn deres. Når jeg ønsket meg noe brukte jeg sparepengene og fikk litt ekstra fordi alle sparepengene ikke skulle brukes opp på en gang. Anonymkode: 8fc31...34a Gud bedre, så frekk. Anonymkode: fa902...747
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #13 Skrevet 27. november 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: 5 års sparing og ikke mer enn 500 kroner? Det synes jeg var veldig lite. Ønsker hun seg noe spesielt så må dette være en ok måte å gi henne det på. Jeg hadde egen sparebøsse som barn, men den fikk langt flere innskudd enn deres. Når jeg ønsket meg noe brukte jeg sparepengene og fikk litt ekstra fordi alle sparepengene ikke skulle brukes opp på en gang. Anonymkode: 8fc31...34a 100 og 200 lappene er på vei ut. Når tid 50 lappene forsvinner vet jeg ikke. Men å spare på disse kontantene i kontanter i 15 år er neppe særlig smart. Veksle dem inn i større enhenter f.eks. 200 lapper av ny dato om du skal spare kontantene.. Anonymkode: 8fc31...34a
Minlillesky Skrevet 27. november 2017 #14 Skrevet 27. november 2017 På 26.11.2017 den 14.29, AnonymBruker skrev: Hei. Vår datter på 5år fikk en sparebøsse da hun ble født.alle penger hun har fått etter den tid har blitt puttet på bøssa. Vi har også puttet kronestykker i lommeboka på bøssa i blandt. Tok en opptelling i går og det viser seg at det er over kr 500 i bøssa. Vi bor et sted hvor bankene ikke trenger i mot cash (må i såfall kjøre ca 4mil) og lurer nå på å gi henne disse pengene så hun kan kjøpe seg noe hun har ønsket seg lenge....det er snart jul,men likevel.....hva ville du ha gjort med disse pengene. ?er hun for liten til å bruke de på noe hun ønsker seg strekt? Anonymkode: 97c7b...76c Min datter har en sparebøsse, der hun putter på penger i ny og ne. De pengene er hennes, og det er hun selv som bestemmer om hun vil bruke dem, spare mer, eller kjøpe noe hun har ønsket seg veldig lenge! Sparekontoen i nettbanken kan hun ikke røre, hun vet ikke om den engang. Min jente fyller snart 6 år. I fjor vinter sa hun at hun ønsket seg veldig et nettbrett. Hun har spart lenge nå, og for noen uker siden kjøpte hun sitt eget nettbrett til spilling osv Så stolt, og stas å kunne betale med egne penger i butikken. Ønsker hun seg noe, får hun spare til det selv Enkelt og greit
fjærestein Skrevet 27. november 2017 #15 Skrevet 27. november 2017 (endret) Beløpet er jo ikke så stort for en voksen. Men stort for en femåring- Tror jeg støtter det med å lage en konto og sette inn pengene og så bruke kontantene som forelder til annet. Ja eller mulig beholde en hundrings i bøssa så det klinger liflig. Pluss dette med å kanskje snakke om sparing og sparebøssa og gi henne ett beløp kontant hun kan bruke på en leke eller noe, og betale selv. Kanskje snakke mye om det på forhånd. Sånn at hun får tenkt seg om hva hun helst vil ha. Og at det blir en fin læring og opplevelse av det hele Husker jeg lærte om penger og sparing tidlig. Det første jeg kjøpte var ett pennal jeg skulle ha på skolen i 1 klasse. Jeg var så stolt. Jeg hadde ikke heeelt nok penger, men de i butikken lot meg få det og det var stor glede og mye godord. Hadde først krukke så bankbok (aj.. minner he he) Poenget: jeg har aldri noen sinne brukt penger over evne. Har budsjett og buffer og lite lån. Tror det kommer av oppdragelsen. Så utrolig fint dere begynner nå. Bra gave til barnet det Endret 27. november 2017 av fjærestein skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #16 Skrevet 27. november 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gud bedre, så frekk. Anonymkode: fa902...747 Syns ikke det var noe frekt ved det svaret. Hvis de har spart kr 500,- på fem år, så er det omtrent 8,- kr pr uke... Det er jo ingenting! Hadde de f.eks spart kr 25,- pr uke, så hadde jenta hatt 1500,- nå. Anonymkode: 932fa...942 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #17 Skrevet 27. november 2017 19 minutter siden, Minlillesky skrev: Min datter har en sparebøsse, der hun putter på penger i ny og ne. De pengene er hennes, og det er hun selv som bestemmer om hun vil bruke dem, spare mer, eller kjøpe noe hun har ønsket seg veldig lenge! Sparekontoen i nettbanken kan hun ikke røre, hun vet ikke om den engang. Min jente fyller snart 6 år. I fjor vinter sa hun at hun ønsket seg veldig et nettbrett. Hun har spart lenge nå, og for noen uker siden kjøpte hun sitt eget nettbrett til spilling osv Så stolt, og stas å kunne betale med egne penger i butikken. Ønsker hun seg noe, får hun spare til det selv Enkelt og greit Men hvor kommer alle disse pengene fra? Et nettbrett koster jo MYE. Hvis hun får 50 kr i ukelønn (som er mye for en seksåring), og da IKKE kjøper noe annet gjennom hele året, må hun spare et år (eller mer). Hva er det hun må droppe å få eller delta på i løpet av det året? Anonymkode: 16c35...dba
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #18 Skrevet 27. november 2017 16 minutter siden, fjærestein skrev: Beløpet er jo ikke så stort for en voksen. Men stort for en femåring- Tror jeg støtter det med å lage en konto og sette inn pengene og så bruke kontantene som forelder til annet. Ja eller mulig beholde en hundrings i bøssa så det klinger liflig. Pluss dette med å kanskje snakke om sparing og sparebøssa og gi henne ett beløp kontant hun kan bruke på en leke eller noe, og betale selv. Kanskje snakke mye om det på forhånd. Sånn at hun får tenkt seg om hva hun helst vil ha. Og at det blir en fin læring og opplevelse av det hele Husker jeg lærte om penger og sparing tidlig. Det første jeg kjøpte var ett pennal jeg skulle ha på skolen i 1 klasse. Jeg var så stolt. Jeg hadde ikke heeelt nok penger, men de i butikken lot meg få det og det var stor glede og mye godord. Hadde først krukke så bankbok (aj.. minner he he) Poenget: jeg har aldri noen sinne brukt penger over evne. Har budsjett og buffer og lite lån. Tror det kommer av oppdragelsen. Så utrolig fint dere begynner nå. Bra gave til barnet det Men kan du forklare hvilke penger du sparte? Fikk du ukelønn? Måtte du f eks la være å kjøpe lørdagsgodt i to mnd for å få råd til pennal? Anonymkode: 16c35...dba
fjærestein Skrevet 27. november 2017 #19 Skrevet 27. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men kan du forklare hvilke penger du sparte? Fikk du ukelønn? Måtte du f eks la være å kjøpe lørdagsgodt i to mnd for å få råd til pennal? Anonymkode: 16c35...dba Fram til jeg var fem-seks husker jeg faktisk ikke helt hvor pengene kom fra. Tenker det sikkert var bittelitt lønn for småting og endel små-gaver som Ts nevner. Bursdag og julegaver. Slikt. Men sparte lenge... Minst ett år. Så kom nok ikke så mye penger inn, he he. Men bestemte meg for pennal noen mnder før skolestart. Tror jeg. Begynner bli noen år siden. Siden hadde jeg ukelønn og fikk penger for oppgaver hjemme. Det neste jeg sparte til var sykkel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå