Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt riktig. Imidlertid er omskjæring et meget enkelt inngrep, og infeksjonsrisikoen er svært lav. Man fjerner kun overflatiske strukturer, og alvorlige infeksjoner er sjeldne når inngrepet gjøres forsvarlig.

Nja, på et spedbarn er vel forhuden festet til penishodet, så man må "skrelle" det av for å få det bort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, O.G. said:

Han var 13 dager gammel, hva var vitsen i å skjære i kjønnsdelene hans?

Det får du ta opp med hans foreldre.

10 minutter siden, jabx said:

Nja, på et spedbarn er vel forhuden festet til penishodet, så man må "skrelle" det av for å få det bort?

Hos noen kan det være såkalte adhesjoner mellom preputium (forhuden) og glans (penishodet). Det er ikke vanskelig å løsne dette, og det er definitivt overflatiske strukturer man fjerner.

Anonymkode: 8577e...c9c

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Smegma (kukost) gir ikke kjønnssykdommer eller symptomer på det. Ved normal hygiene er det ingen ting som tilsier at det skal være noen ulempe med forhud. Ved normal helse og normalt immunforsvar, vil selv ikke dårlig intimhygiene føre til noen infeksjon. Imidlertid kan en penis med dårlig hygiene være uheldig for skjedefloraen hos eventuell partner - men det gjelder strengt tatt også omskårne menn.

Hva mener du med at man risikerer infeksjon?

Som ved alle kirurgiske inngrep er det en viss (minimal) fare for infeksjon etter inngrepet (om det gjøres av autorisert lege er infeksjonsraten svært kav), men straks dette er tilhelet, finnes ikke denne risikoen lenger. Man har faktisk lavere risiko for infeksjon som omskåret, fordi slimhuden på penishodet keratiniseres (fortykkes).

Man bør ikke omskjære barn. Det er et valg man bør ta som voksen, dersom man ønsker det.

Det er ingen kjønnssykdommer som gir indikasjon for omskjæring. Hva i all verden snakker du om?

Det er ingen ting som tilsier at endring i følsomhet er forskjellig om inngrepet gjøres på barn eller voksne. Vevsresponsen er akkurat den samme.

Omskjæringsratene i USA er fallende, og har vært det i lang tid.

Ingenting som tilsier at følsomheten blir borte? Undersiden på forhuden er faktisk veldig følsom og den fjerner du. Det er jo bare å Google. Forhuden holder og på fuktigheten og gjør at samleie glir lettere, det forebygger og sopp hos kvinnen.

Anonymkode: 3c849...229

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ingenting som tilsier at følsomheten blir borte? Undersiden på forhuden er faktisk veldig følsom og den fjerner du. Det er jo bare å Google. Forhuden holder og på fuktigheten og gjør at samleie glir lettere, det forebygger og sopp hos kvinnen.

Anonymkode: 3c849...229

Det skrev jeg heller ikke, så du burde lese bedre. Jeg skrev at det er ingenting som tilsier at følsomheten nedsettes i annerledes grad om inngrepet utføres i barneårene eller som voksen, fordi vevsresponsen er den samme.

Skrevet
På 26.11.2017 den 21.15, DuVetHvem skrev:

CDC anbefaler menn å bli omskåret. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5478224/

Så du er nok ikke helt på bærtur, TS. 

Jo, CDC baserer seg vel blant annet på ubrukelige studier fra Afrika. Dessuten, hvorfor skal man forebygge kjønnssykdommer hos små babyer? De skal da ikke ha sex på mange år. I tillegg finnes det andre måter å beskytte seg på som fungerer mye bedre.

Skrevet
On 11/26/2017 at 9:15 PM, DuVetHvem said:

CDC anbefaler menn å bli omskåret. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5478224/

Så du er nok ikke helt på bærtur, TS. 

Det er mange ulike meninger blant leger verden over. CDC er ikke helt nøytrale i dette spørsmålet. Man skal aldri lene seg på enkeltstudier og enkeltartikler. At det finnes noen fordeler ved omskjæring betyr ikke nødvendigvis at det skal anbefales.

Skrevet

Så lenge man velger det i voksen alder er det helt greit. 

Å kutte av kroppsdeler på barn er jeg helt imot. Det er en av disse primitive barbariske kulturene vi burde vært kvitt for lengst. 

Anonymkode: 9fab1...179

• Liker 2
Gjest DuVetHvem
Skrevet
14 minutter siden, jabx said:

Jo, CDC baserer seg vel blant annet på ubrukelige studier fra Afrika. Dessuten, hvorfor skal man forebygge kjønnssykdommer hos små babyer? De skal da ikke ha sex på mange år. I tillegg finnes det andre måter å beskytte seg på som fungerer mye bedre.

Selv om det finnes måter å beskytte seg på, så betyr det ikke at folk faktisk bruker de. Kanskje de trakk konklusjonen at dette er bedre for folk flest at menn blir omskåret? Det med å omskjære de når de er små er vel fordi det er mest gunstig? I dont know. Jeg bare syns det er rart at de vil anbefale omskjæring uten grunn

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mange ulike meninger blant leger verden over. CDC er ikke helt nøytrale i dette spørsmålet. Man skal aldri lene seg på enkeltstudier og enkeltartikler. At det finnes noen fordeler ved omskjæring betyr ikke nødvendigvis at det skal anbefales.

Nå er jo CDC mest opptatt av å forebygge sykdommer, og anbefaler ut fra det. De er ganske store også regner jeg med, så de har vel sine grunner til å anbefale det. Sikkert for folkehelsas skyld.

Skrevet
På 28.11.2017 den 18.54, DuVetHvem skrev:

Selv om det finnes måter å beskytte seg på, så betyr det ikke at folk faktisk bruker de. Kanskje de trakk konklusjonen at dette er bedre for folk flest at menn blir omskåret? Det med å omskjære de når de er små er vel fordi det er mest gunstig? I dont know. Jeg bare syns det er rart at de vil anbefale omskjæring uten grunn

Anbefalingen er syltynn. Som nevnt tror jeg de blant annet baserer seg på noen ubrukelige studier fra Afrika.

Skrevet

1. Hvorfor i alle dager ligger en tråd med dette tema på seksualitetsforumet? :klo: 

2. Hvorfor i alle dager aksepterer folk og samfunn at det er kurant å skjære i/bort deler av gutters kjønnsorgan? :klo: 

• Liker 1
Gjest DuVetHvem
Skrevet
1 hour ago, jabx said:

Anbefalingen er syltynn. Som nevnt tror jeg de blant annet baserer seg på noen ubrukelige studier fra Afrika.

Tror eller vet? 

Skrevet (endret)

Beklager

Endret av Cbunke90z
Skrevet

Du siterer meg og spør hvordan dette kan være normalt i 2017?

Jeg har da ikke skrevet at det er normalt!

Men jeg mener det burde vært slik og at dette skal gjøres på sykehuset selvsagt. Ikke ved en rituell sak i et religiøst system. 

Det er hevet over en hver tvil at kjønnssykdommer ville gå drastisk ned ved omskjæring av gutter/menn. 

Skrevet
8 timer siden, Einus skrev:

Det er hevet over en hver tvil at kjønnssykdommer ville gå drastisk ned ved omskjæring av gutter/menn. 

Nei.

Dessuten er det idiotisk å utsette små babyer for ren tortur når de ikke engang skal ha sex på mange år.

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Einus said:

En slik påstand finnes det ikke dekning for i litteraturen. Forskjellene er helt marginale, og kan absolutt diskuteres.

Skrevet
10 hours ago, Einus said:

Du siterer meg og spør hvordan dette kan være normalt i 2017?

Jeg har da ikke skrevet at det er normalt!

Men jeg mener det burde vært slik og at dette skal gjøres på sykehuset selvsagt. Ikke ved en rituell sak i et religiøst system. 

Det er i alle fall ikke mindre kjønnssykdommer i USA enn i Europa, selv om en stor andel av dem blir omskjært. Beskyttelsen er nok minimal, om ikke eksisterende i det hele tatt. Om du ikke vil ha kjønnssykdommer må man bare ikke ha sex eller i alle fall være forsiktig med kondombruken.

Anonymkode: e2416...148

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...